Tänään ajoin Scorpparilla

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

... ja se videokin on youtubessa, reilu 7 minuuttia, ei suurta taidetta :?
http://youtu.be/-nhAI-mqElw

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ekat kaksi kuvaa on hyviä esimerkkejä aiheesta: vastavalo hyvä / myötävalo paha.

Tarkoitin siis näitä:

Kuva

ja sama paikka, sama maa, mutta kuva eri suuntaan.
Kuva

Hienonkin kuva aiheen saa pilattua myötävalolla.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Joo, väärin otettuja kuvia tulee jatkossakin, alla muutama.

Eilinen lenkki painoi jaloissa sen verran, että tänään tyydyin lyhyempään rupeamaan, 75 km Carros Villageen ja takaisin. Strava jälki https://www.strava.com/activities/252098866

Clipboard01.png

Menomatkaa
Kuva

Näkymää Carroksen vanhan kylän parkkikselta. Taustalla näkyy Alppien lumihuippuja Italian ja Ranskan rajalla. Myötävaloon tämäkin pahasti vedetty. :lol:
Kuva

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vph kirjoitti:

Joo, väärin otettuja kuvia tulee jatkossakin, alla muutama.

No elä nyt niin vakavasti ota. Mähän kehuin sua just.

Lehtorin virka pakotti taas opetustyöhön.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

En en, en ota vakavasti, ei hätä. Valokuvauksesta(kin) saa antaa vinkkejä jatkossakin, neuvot on hyviä. Kokemuksesta kuitenkin tiedän, että usein en niitä ymmärrä :roll: tai osaa noudattaa tai sitten vaan unohdan. Jaa, mutta lehtorillehan tämä on varmaan jokapäiväistä elämää, ettei oppilaat vaan osaa :mrgreen:

Tuosta ymmärtämisestä puheen ollen, mitä ihmettä se nyt tarkoittaa, että "jos valopuoli on lämmin"? Kuulostaa jargonilta mun korvaan :lol:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vph kirjoitti:

mitä ihmettä se nyt tarkoittaa, että "jos valopuoli on lämmin"?

Valokuvauksessa on vakioitu joitakin käsitteitä. Näkyvä valo määritellään kelvinasteissa. Perustilanne on ns. päivänvalo johon filmit pääsosin ennen vakioitiin - se on 5500 kelvinasteen hujakoilla. Tätä isommilla numeroilla olevat valaisimet ja valo näkyvät kuvissa useimmiten sinisenä (led valot, luonnon salaman, sininen hetki, hitsauskaari yms.). Pienemmillä numeroarvoilla näkyvät valot ja valaiseimet ovat useimmiten lämpimän näköisiä kuvassa (kynttilä, hehkulamppu, auringonlasku yms.)

Digikamerat osaavat toki korjata näitäkin värejä neutraaliin suuntaan.

Tässä tapauksessa olit kuvannut aurongonvalossa joka tulee kohteeseen jo aika matalalta - se on hyvin lämmintä koska se osuus matkalla pidemmän pätkä ilmakehään ja valo värjäytyy matkallaan kohteeseen. Suomennos - kaikki skeida jota on ilmassa, näkyy tieteskin valon värissä.

Kuvassa olevat varjot ovat sitten suurinpiirtein vastavärejä valolle joka osuu kohteen valopuolelle.

Katsoppa ulkona vaikka seuraavan kerran kun aurinko paistaa, lähintä taloa. Seinä johon valo osuu, näyttää neutraalilta/lämpimältä ja seinä joka on varjon puolella näyttää siniseltä.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Pastori kirjoitti:

kaikki skeida jota on ilmassa, näkyy tieteskin valon värissä.

Muutama vuosi sitten käväisin Pekingissä alkukeväästä, tai lopputalvesta, kuivaan aikaan siis. Auringonlaskut olivat todella hienoja, koko taivas ja ympäröivä ilma näytti muuttuvan kullanhohtoiseksi. Hienon näköistä, vaikka tiesikin sen johtuvan ilmassa leijuvista saastehiukkasista. Kathmandussa kuulemma vielä hienompaa :twisted:

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Reilu viikon paussi ajeluissa ja tänään töistä palatessa 16 minuuttia pois ajoajasta. Uusi trike-ennätys tälle matkalle nyt 1h20, edellinen 1h36. Huima parannus! Matka on pääosin nousua, muutaman kymmenen metrin korkeudelta reiluun 400 metriin, pari reippaampaa alamäkeä jää kuitenkin tähänkin matkalle. Strava jälki https://www.strava.com/activities/256263439
Samalle matkalle oma ennätykseni maantiepyörällä on 46 minuuttia.

Tulos lienee monen tekijän summa:

  • Riittävä lepo (liiankin riittävä :roll: )

  • Tottuminen makuupyöräily-asentoon on alkanut, 8)

  • Kunto on parantunut

  • Renkaiden vaihto

Parannuksen arvoa lisää omassa päässäni vielä sekin, että roudasin mukanani varmaan painavinta lastia koskaan, kaksi sivulaukullista täynnä vaatteita ja muuta kamaa.

Renkaat vaihtuivat Schwalben 50 mm Big Appleista -> 40 mm Trykereihin ihan kokeilun vuoksi ja vaikuttaisi kulkevan melkein nopsemmin. Yllätyksestä ei voi puhua, sillä ulkokehällä pyörivää massaa katosi vaihdossa 320 g per kiekko, eli melkein kilo yhteensä. Osa painoerosta tulee keveämmistä extra light sisureista. Erot ovat punnittuja painoja.

Pitää kerätä vielä lisästatistiikkaa (Garmin 510) ja kokeilla sitten jossain välissä tehdä downgrade takaisin Big Appleihin, niin saa pelkkien renkaiden vaikutuksen esille paremmin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jori »

vph kirjoitti:

Reilu viikon paussi ajeluissa ja tänään töistä palatessa 16 minuuttia pois ajoajasta. Uusi trike-ennätys tälle matkalle nyt 1h20, edellinen 1h36. Huima parannus! Matka on pääosin nousua, muutaman kymmenen metrin korkeudelta reiluun 400 metriin, pari reippaampaa alamäkeä jää kuitenkin tähänkin matkalle. Strava jälki https://www.strava.com/activities/256263439
Samalle matkalle oma ennätykseni maantiepyörällä on 46 minuuttia.

Tulos lienee monen tekijän summa:

  • Riittävä lepo (liiankin riittävä :roll: )

  • Tottuminen makuupyöräily-asentoon on alkanut, 8)

  • Kunto on parantunut

  • Renkaiden vaihto

Parannuksen arvoa lisää omassa päässäni vielä sekin, että roudasin mukanani varmaan painavinta lastia koskaan, kaksi sivulaukullista täynnä vaatteita ja muuta kamaa.

Renkaat vaihtuivat Schwalben 50 mm Big Appleista -> 40 mm Trykereihin ihan kokeilun vuoksi ja vaikuttaisi kulkevan melkein nopsemmin. Yllätyksestä ei voi puhua, sillä ulkokehällä pyörivää massaa katosi vaihdossa 320 g per kiekko, eli melkein kilo yhteensä. Osa painoerosta tulee keveämmistä extra light sisureista. Erot ovat punnittuja painoja.

Pitää kerätä vielä lisästatistiikkaa (Garmin 510) ja kokeilla sitten jossain välissä tehdä downgrade takaisin Big Appleihin, niin saa pelkkien renkaiden vaikutuksen esille paremmin.

Hienoa, nyt saamme relevanttia tietoa noja-asennon omaksumisesta nimenomaan tehontuoton mielessä. Tuollainen mäki on erittäin hyvä testi kaikille muutoksille. Sen ottama energia on hyvin tarkkaan sama ja tuotettu teho vertautuu hyvin käytettyyn matka-aikaan, sillä ylämäkeen ilmanvastus tuskin kovin suuria merkitsee. Alamäessä vastaavasti saat hyviä testejä aerodynamiikan muutoksiin. Kun saat laskettua renkaiden vaikutuksen pois tuosta mittauksesta, voimme pitää tulosta referenssinä siitä, miten pystypyöräilijä adaptoituu nojailuun. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Alla Stravan kertomana paluumatkan loppuosan statistiikkaa suht pitkältä aikaväliltä tämä ilta mukaan lukien. Nuo kaikki ajat ovat työmatkoilta, luulen. Olen muistelevinani, että mitään suurta yritystä ei koskaan ole tullut tehtyä tällä segmentillä, olosuhteet ja liikennetilanteet ovat tietysti vaihdelleet.

Kuntomielessä oma yritykseni on ollut ajoittaa paras isku viime vuoden heinäkuun alkuun - tätä ei kyllä ainakaan tuosta statistiikasta näe :P . Elokuun lopussa alkoi ylläri-paussi, joka kesti tämän vuoden tammikuuhun.

MonteePreDuLac1.png
MonteePreDuLac2.png

Nuo viime vuodelta olevat pari normaalia hitaampaa aikaa lienevät vedenheittopaussillisia hohhailuja. Edit: elvistelyksi tulkinnan uhallakin lisään, että omalla parhaalla ajallani olen tänään vielä sijalla 215 / 568, puolivälissä. Parhaalla trike-ajallani pääsisin sijalle 564 :?

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Varoitus. Kanavalla seuraa kuvia, joissa on jyrkkää valoa. Tunnettu ja usein raportoitu sivuvaikutus on katsojan hetkellinen himmentyminen. :roll:

Tänään oli vapaapäivä ja hieno sää. Sen seurauksena suuntasin kotoa ylöspäin, reiluun 1100 metrin korkeuteen, melkein pikkusiperian porteille. Luvassa oli kovin yhtäjaksoinen nousurupeama sitten trike-aikakauden alun, ykköskategoriaa. Alku oli hankalaa, sopivan rytmin löytäminen ja siinä pysyminen ei oikein sujunut ennen ensimmäistä pysähdystä Gourdonissa, nousun puolivälissä, noin 10 km kohdalla. Jostakin syystä pysähdys muutti tilanteen ja siitä eteenpäin matka tuntui edistyvän helposti ja luonnollisella vauhdilla. Mahtava keikka. Jälki Stravassa https://www.strava.com/activities/257107769

Caussols.png

Gourdonin saraseenilinnoitus pilkottaa suoraan edessä, vielä hieman ylempänä. Korkeus tässä noin 700 m.
Kuva

Gourdonissa talven rauhaa, ei turisteja.
Kuva

Näköalapaikalta roiskaisu suoraan etelään. Siellä kaukana alhaalla Bar-sur-Loup ja Loup joen laaksoa. Periaatteessa horisontissa näkyisi Välimeri, mutta ilmassa on auringon nostamaa kosteutta liikaa, horisontti katoaa.
Kuva

Pari kilometriä nousua Col de l'Ecrelle jäljellä. Gourdon on jäänyt kuvan "taustalla" näkyvän kallioisessa rinteessä olevan tien mutkan taakse piiloon.
Kuva

Caussolsin tasangolla, pitkän nousun ja Col de l'Ecren jälkeen. Hölmöä meinaa jo naurattaa.
Kuva

Lunta tasangolla, siperian porteilla ollaan selvästi. Huomaa tuhdit aurauskepit - niissä on korkeutta siihen malliin, että lunta on tuvassa joskus enemmänkin.
Kuva

Hetken kulutttua vuoren toisella puolen. Laskuosuus jäljellä.
Kuva

Viimeksi muokannut vph, 19 Helmi 2015, 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Onpa kivoja maisemia :D ! Nuo lumiset maisemat muistuttavat Suomen kevättä. Ai että, olisipa tuollaista auringonpaistetta, parina päivänä siitäkin on onneksi jo saanut nauttia.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Harmi, että kuvista ei koskaan välity sitä tilan ja avaruuden tuntua minkä itse kokee paikan päällä - tai ei ainakaan minun kuvista :lol: GoPro:lla vielä kun kuvaa, niin se on sellaista roiskimista sinne tänne, arpapeliä. Niinpä on mukava kuulla, että maisemat miellyttää!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jori »

Mitäs sanoo nyt Pastori. Kuvat on nyt kaikki otettu "vastavalo hyvä, myötävalo paha" -ohjeen mukaan. Tulos näyttää aika kivalta jo näin. Onko lisää helppoja nyrkkisääntöjä, joilla kuvia voi parantaa -vaikka sitä avaruuden tuntua. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hienosti kestää vastavaloa toi gopro. Varjotkin näyttää hyviltä.

Avaruutta saa sommittelemalla horisonttia hiukan kultaista leikkausta alemmas - taivasta eli avaruutta näkyy enemmän.

Jos käytössä on muuten Gopro 3 - saa siihen etälaukaisimen puhelimeen jolloin ei tarvi kuvata sokkona. Se toimii etsimenä. Ohjelma on muuten ilmainen.

Joo. Oikein mallikkaita kuvia! Ihan hieno tie ajella.

Vastaa Viestiin