HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Aamulla töiden vaikutuksesta käden hermot olivat sen verran jumissa, ettei ilman vastusta saanut täyttä liikerataa. Kylläpä lenkkarit tuntuivat pehmeiltä paljasjalkakenkien jälkeen. Pakkasella on huono juosta varvassukissa, joissa nilkka ei ylety juoksutrikooseen, jonka lahje hilautuu ylös. Varvassukka on liian kylmä näille lämmöille.

Nuoruudessa koluttua uimastadionin pururataa hölkkäsin ja ekalla kierroksella en jarrutellut paljon alamäissä, joten tärinää tuli sen verran, että kädessä tuntuu ikävältä. Onneksi kivusta pääsee äkkiä eroon venyttelyllä ja kohoasennossa ravistellen.

Jos muistan nuoruuden kierrosenkan oikein, on kohdallaan ekan kierroksen vauhti, eli reilusti hitaampi. Enkka kesällä nyt pakkasta ja keuhkot sökönä Jonasport hengityksen lämmitin rajaamassa ilman kulkua. Kun ei ollut astmakohtauslääke mukana, juoksin stadikalle ja en ole täysin palautunut eilisestä sekä eka kokeilu tällä vuodelle, ei ollut turvallista yrittää palata nuoruuden vauhteihin.

Yllättävän hyvin rennosti hölkällä aloittaen nousi jyrkin mäki. Olisikohan sen verran tehot kasvaneet, että nousu helpottuu sitäkin kautta luultavasti edullisemman painoindeksin ohella?

Käden arkuus suitsii haluja osallistua kalliisiin tri kisoihin, joita eri pituisilla sprinttimatkoilla olisi kahden viikon välein tarjolla kesällä Helsingissä. Next Triathlon ja Helsinki City Triathlon. Eka 30.7. joten turhan lähellä Nokiaa.

Jonkun aikaa sisällä olon jälkeen kylmiin ja kiristää henkitorvesta lievästi. Astma on lystikästä kuin kuolema.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Latasin tietokoneelle eilisen pyöräilyn ja tämän päivän hölkän mittaukset. Alamäessä tehoa käyttäen pakkasella reppu selässä 14-42 välityksellä, joka on maasturin pisin, 37,8 km/h menomatkalla. Kylmät tehottomat koivet ja hieman tuulta. Ei paljon vauhdit nouse, meneekö retkiteholla, vai rypistäen etukenoisena seän levyisen täyden repun kanssa. Sitä se aero tekee. Ei ihmeitä voi olettaa maasturilta tietysti, mutta aeron röhkiessä, ihan kivasti usein yhdellä kädellä ajamista yrittäen käsi ei otanut paljon lisälämää ajamisesta töiden molemmin puolin. Olisiko ilmaa karannut renkaista ja ehkä etujousi pehmittynyt, kun alkuajot on suoritettu? Hyvin niiasi etujousi tien epätasaisuuksissa auttaen osaan tällejä merkittävästi keventäen yhdessä parhaasta muodosta litistyneen ohjaustankovaahtomuovin kera.

Vähän hämmästelen aikoja per kierros juoksulenkiltä, lienee varaa petrata vielä vähän, vaikka hitaasti aloitaen jyrkin mäki nousikin helposti. Ei ole rakettitiedettä, että kohta joku kärsii, jos yritää kuroa muistellun vanhan nuoruusvuosien enkan vauhdilla mennä läpi radasta, kun aika monta prosenttia on eroa. Onhan tässä vielä vuotta jäljellä ja säät parantumassa lihasten toimintaa avustaen lämmön noustessa. Käden kunto pelottaa kyllä ja keuhkojen kestosta ei ole hajuakaan, joten kun yrittää kovempaa vauhtia mennä edes yhden kierroksen, on pakko olla astmalääke ja juotavaa mukana. Muuten voi käydä todella kehnosti siitä päätellen, miltä nyt tuntui hengitystiheyden noustessa vauhdin mukana. LAuksi lienee parasta odotella kunnon ja lämmön nousua keskittyen matkojen kasvatukseen nopeuden sijaan.

Käden kustannuksella yksi ripeä (hehe jälkihoidoksi voi tarvitakin) kierros on otettavissa, jos muuta tärkeämpää ei ole päällä, kuten kilsakisa. On vain silleen ikävän kiire aikataulullisesti, ettei kesälämmöt ehkä ehdi tuohon mennessä ja pohjalta aloittanut nilkuttaja ei ihan ehjän junnu-urheilijan pohjakunnossa ole juoksun suhteen. Ei kai sitä puolikääkkänä tarvitsekaan rasvattu salama olla tukilajin tukilajissa ekana juoksun öö löntystelyn uudelleen aloituskautena?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kirjoitin niin kauan Oppulle toiseen ketjuun pyörän valintajuttuja, että aihio vitsikkäästä viestistä Star Warsin episodien yhdistämisestä poskelleen menneen terveyden ja kunnon suhteen jää nyt yrittämättä. Tyylilaji mallia Phantom Menacesta terveyden hajoamisesta vielä enemmän Revenge of the Shit happens lisää taas tänään A New Hope crushed, kun keuhkot piiputtivat oikein huolella. Vaikerruksiin siis.

VAikkei voi olla palautuminen kohdillaan ja nilkan etupuolen jänteet ovat selvästi rassatut, ajattelin juoman ja astmakohtauslääkken kanssa katsella, missä mennään kunnon suhteen juoksulla Stadionin pururadalla. Tasan kilsan juoksin, kun tuli yllättävä suojaus kiusatuille keuhkoille. Ehkä tosi hyvä juttu jälkioireet huomioiden. Luulin hyvästä Lidlin papupihivistä kuluneen sen verran aikaa ja Sithin hajua, että uskallan kävellä pururadalle ja vetää yhden kuntooni nähden kovan kierroksen. Luulin etukäteen, että keuhkot, sydän tai hapotus löisivät kapuloita rattaisiin. Tai vaikka edes arka käsi.

Tuli puun takaa, että niin koville otti tottumattomalle systeemille tosissaan rypistys että murkinan jäänteet kaasuttivat sisällä pysyen niin paljon, että tuntui, että löysät huonot ovat housussa hyvin pian. Kävelyksi ja taskujen kopelointi paperia etsien, kun tuntui siltä, että on 80-20 että sa poiketa polulta pepun tuuletukselle kahvalla :evil: Ottaa muuten luonnon käsky, ei virheellinen sanonnan kutsu, kummasti pois kuntoilijan motivaation. Teidän kilpajuoksijoiden päästelevän ihan vapautuneesti housuun kesken kisan isommat ja pienemmät huonot. Mä en ollut kisassa ja juoksu on vain tukea muulle elämälle ja lajeille.

Star Wars yhteys tuli mieleeni heti alkuun juostessa, kun hengityksen lämmitin naamalla menin ja kuullostiin normaalisti kuullusta Darth Vaderista poiketen lähempänä kliimaksia olevalta versiolta :mrgreen: Yhtä keuhkoisa ääni, mitä nyt kovemmin puuskuttaen paljon tiheämmin ikään kuin olisi silmät kierossa hehe. Ai alaikäisillekin sopivampaan suuntaan säätö viestissä kiitos?

Jonasportin istuvuus naamalle ei ollut hyvä, kun joka hengityksellä falskasi suunnilleen koko matkalta maskin ja ihon välistä ilmaa. Oli helppoa tuntea ja havaita kylmä kuiva ilmavirta maskin alta kohti suuta ja nenää, kun kylmästä huolimatta hengitin ulos vesihöyryä niin, että alusta asti oli hieman höyryä linsseissä ja maskin sisällä iho oli kostea ja lämmin ulos hengityksen aikana ja paljon kylmempi sekä kuivuva sisään hengittäessä. Keuhkolääkärin mukaan ja kukemani mukaan vaihtuva lämpötila sekä kosteus ei ole hyvästä astmalle.

Ärsytti aika tavalla keuhkoissa ja riskirajoilla menin tietoisesti hakiessani turvallisia treenirajoja. Eiköhän ole näin kylmällä maski naamalla syytä ottaa iisimmin jatkossa, kun kotiin päästyäni kävelyn jälkeen maski naamalla koko ajan ärsytti ja porraskäytävään tultuani erilämpöistä ilmaa ilman maskia hengittäessä tuli yskänkohtaus syvältä lähtien, koristen ja hinkuen kuin refleksipaikkaan lyöden. Ei ollut mitään mahdollisuutta pidätellä tai taistella vastaan, lähti ammuttuna niin äkkiä, ettei ollut mahdollista edes reagoida rajoittamisyrityksellä. Ajatusta nopeampi ärsytys. Suihkussa Palmoliven Mild and sensitive suihkusaippua aiheutti toisen hinkuröhkinnän. Aika kivuliaita olivat. Jo juoksun aikana poltteli/kirveli aika tavalla keuhkoja. Ei yhtä pahasti kuin Helsinki Low Riden kortteliajon päätteeksi, kun olen nyt paremmin kuntotutunut viime pitäkstä vaivakierteestä. Vaikka lääkekuuri on kesken.

Henkisesti syö aerobisen kunnon heikkous ja taas yksi rajoite. En myy maata, kun Suomen lyhyessä kesässä on lämpimämpää ehkä (Havis Amandan patsaassa jääpuikkoja tänään), joten keuhkot saavat ilmasta vähemmän arsytystä myöhemmin, kun ehtii heikkoa juoksukuntao nostaa vielä mutenkin.

Polar M450 urheilutietokone ärsyttää. Ei alkanut mittaus siitä kohdasta, mistä lähdin lenkille. Laitoin koneen mittaamaan ulko-ovella ja signaalin löytymisen jälkeen kävelin perille painaen kierrosmerkintänappulaa. Minulla on risteyksessä tarkka lähtöpiste ja mittaus kierokselle alkoi muutaman kymmentä metriä pielessä Uimastadionin viereisellä kalliola korkealla ollen metsässä. Jos reitti olisi oikea, olisin pudonnut jyrkänteeltä löhes vauhtitielle, eli sivusuunnassa ainakin yli 10 m heitto. no biggie, jos ei työreissulla alamäkinopeuskokeiluni olisi ollut vielä pahemmin päin mäntyä. Suurimmat nopeudet osoitettiin eri suoralle pari sataa metriä ennen alamäkeä kohtaan, jossa rullasin edessäolevaan mutkaan tuloa varten :roll: Jäi epäilyttämään laitteen tarkkuus takin taskussa. En siis luota korkeusmittauksiin, kun takki ei ole oikea ympäristö paineella korkeutta mittaavalle laitteelle ja valmistaja kertoo suoraan rittämättömyyydestä tarkkuudessa teollisuuskäyttöön. En luota automaattisesti enää nopeusmittauksiinkaan katsottuani nopeutta eri kohdissa rataa.

Ei kuullosta helposti nieltävältä, että lievässä ylämäessä faux flat pyöräilytermein nopeus oli 6-8,5 km/h, tasaisella 10,5-11,2, alamäessä 14 max kovaa mennen juurikaan jarruttamatta ja jyrkässä ylämäessä säästellen muka 11,2. Vaikeaa on päästä kiini löntystellyn ylämäen todelliseen nopeuteen kiinni, kun jo lähtöpaikka kierrokselle heitti ja ennen alamäkeä reitti veisi minut pois kalliolta vapaapudotukseen. Huomioiden korkeuden mitatut nousut ylämäen tunnistamisessa, jossa muka olisin mennyt löntystäen 11,2 km/h ja seuraavassa kohdassa lähes yyhtä suuret nopeudet pitkään, voi todeta, ettei vauhti pudonnut missään läheklläkään jyrkkää mäkeä sille tasolle, jolla menin tasaisella tai lievissä alamäissä??? Eh? Luottoa vähenee kummasti. Luoton puuttuessa tosiaan katsoin reilusti ennen ja jälkeen ylämäkeä nopeuksia ja eipä pudonnut vauhdit, vaikka takaan ,että putosi paljon, kun kokemuksesta otin tehot pois jo ennen ylämäkeen ehtimistä ja vauhti kuoli sipsutusaskelein ehkä 30-40 cm askelpituudella hitaasti rennosti itseäni säästellen. On pakko kun sukuvikana 100 m spurtti nostaa hengitystiheyttä ja kastelee paidan rintaan. Siten tiesin lyhyen kävelyn toimiessa alkuverryttelynä, että hengitystiehys karkaa taivaisiin äkkiä. Näin kävi jo ennen alamäkeä, joten sököillä keuhkoilla oli pakko sipsuttaa säästellen ylämäki. Rinnassakin tykytti jo kviasti nopean jyrkän alamäen jäljiltä.

alamäen nopeusilmoitus max 14 km/h se vasta syökin miestä ja luottamusta, että mitä ihmettä. Ovatko ihan tosissaan sitä mieltä, että kun mä menen kovaa, lähes täysiä, alamäessä kiihdyttäen varsin vähän kiihdytystä jaruttaen pitkin askelein isolla kadenssilla, hetken huippunopeus vastaa keskinopeutta hieman yli 3 tunnin maratoonilla? En usko itseäni sentään noin muumioksi, joten epäilen vahvasti mittausten luotettavuutta metsässä takin taskusijoituksessa.

Ei auta kuin mennä mitatulle matkalle sprinttaamaan avoimelle paikalle kellottamaan eri laitteellakin, kauanko kuluu. Ja laskea, miten nopea keskinopeus mulla oikeasti on sprintissä ja Polarin mukaan. Junnuna nopein koulun liikuntatunnilla maikan mittaama satanen 13,8 s. En siihen varmaan pysty, mutten ihan kaakiksi tunne itseäni alamäessä kuin keuhkoiltani, kun tuntui melko vastaavalta kokoluokalta vauhti, jota kone väitti 14 km/h. Satasen enkkani rikkoo mukavalla marginaalilla maailmanennätyksen maratonilla ja tuon 14 km/h, joten jotain tässä nyt haisee. Kokoluokkaa kaksi kertaa hitaampi ilmoitettu alamäkihuippuvauhti kuin junnuiän paras 100 m keskinopeus tasaisella? Hoo Moilanen. Kaiken takia sitä nuhapumppua pitäisi lähteä kirillä mittaamaan. Keuhkojen kunnon huomioiden saan yritykseen kerätä kuntoa lämpöjen merkittävää nousua odotellessa. Olisiko jo ensi vuonna plussan puolella lämmöt koko päivän loppukesästä?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kävellen kauppaan vähästä aikaa, kun nilkan edestä oikealla jänteet väsytettyjä, jäykkiä ja arkoja. Ei ihme, että tuo puoli hyytyy ensin, kun on leikattu. Keuhkot varoittelivat, joten kaksi syytä välttää riekkumista. Mietin, että jalan ja keuhkojen rajallinen kunto suojaa yliharjoittelulta molempia.

Kun en tietoisesti yrittänyt polvia taittaa ja nousta päkiälle kävellessä, polvien taitto tapahtui itsestään. Lihasasentomuisti pääsi jännittämiseltäni töihin. Ilman kaahausta ei kyllä lenkkarit jalassa noussut askel päivälle, mutta onneksi siihen keskittymiseen riitti pään ohjauskyky tietoisesti.

Tarkistin jarrujen toimivuuden Streetmachinesta ja yhden startin verran kokeilin ajoa. Liikkuu. Korjasin tri pyörän irronneen vasemman aika-ajotangon ja hirmu hinku pyöräillä iski. Eikun lenkille, mutta missä ihmeessä ovat lukkokenkäni? Lenkkarit jalkaan ja kokeilemaan. Pahasti jalat hyppivät polkimilta vaihteitakin vaihtaessa puhumattakaan töyssyissä.
.
Peffaa hiersi ja jooga-alustan jäykkä vaahtomuovi ei pehmennä iskuja yhtä paljon käden sijoissa kuin pehmeämmän materiaalin pehmuste maasturissa. On tri pyörässä painoakin tankojen päällä ihan eri tavalla kädensijoilla. Aika tavalla täristi enemmän kuin maasturilla käsiä huolimatta paksusta pehmustekerroksesta, ei hyvä pitkissä ajoissa. Kulkee vähän eri tavalla toki hehe. Pitää kokeilla löysän pehmusteen lisäystä jäykähkön päälle.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Käsi arkana, kun keskustassa piti koko ajan mennä häränsarvilla aika-ajotankojen sijaan, kun käsien piti olla jarruilla ruuhkassa. Kivun poistamiseksi viskoin kiekkoja. Auttoi, mutta ketutus jäi, kun voimat ovat ehtyneet ja heitot olivat lyhyitä sekä kontrolli surkeaa. Hölkkäsin lyhyen matkan kentälle ja hapotti äkkiä, paljon, mutta läähätystä aiheuttaen.

Uni maistui pitkään, joten tietää nostavansa kuntoa, mutta kolikon toinen puoli on selvyys kunnon huonoudesta. Yleinen ongelma keväällä, kuten raju nosto rassauksessa ja välähdys tai ylirasittuminen jossain paikassa. Nilkka ei pottuillut sentään.

Kun kyseessä oli kauppareissuun yhdistetty kuntoutus treenin sijaan, homma plörähti osin. Kivut katosivat reissun ajaksi, mutta jälkikäteen turposi taas käsi araksi. Onneksi heti saa pois jumpalla ja venyttämisellä kohoasennossa, mutta takaisin tulee helposti ja pahimpana saattaa estää kuntouttavan punttitreenin.

Ehkä kestän takapakin puntteilun puutteesta, jos siihen menee homma, kun tänään pitäisi aueta uusi aikakausi nojapyöräilyssäni. Ei nuolaista ennen kuin tipahtaa, mutta kulman takana pitäisi olla tutustuminen yläohjauksen ja MBBin maailmaan. Sitä ajatellen käsi saisi säilyä ajokunnossa, joten ehkä siedän löysäilyn punteista luistaessa. Tuunaukset päälle käden rasittamiselle ja Oppulle pitäisi järkätä ajokokeilu. Tuurilla pääsee kokeilemaan molemmat käsien asennot yhdessä paikassa, vaikka tuskin uusi pyörä säätyy niin pitkälle ajoa varten. Ei kai MBB ole muutenkaan hyvä harjoitteluväline ensikertalaiselle?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Miten nyt tehdään, kun on kaksi nojakkia ja ketjun nimi viittaa vain toiseen? Tämän ketjun nimen mukaan on kyllä oppimiskurvi MBBillä.

Jos oikein muistan, olen neljäs omistaja sekä Streetmachinelle, että jorhar nimimerkin rakentamalle Cruz Biken muutossarjasta suurinta osaa ja pystäriä käyttävälle omavalmisteelle.

Penkki liian kaukana polkimista, kun ulkokurvin jalka ei ylety polkimeen kääntäessä vähänkään jyrkemmin. Tekee heikoksi hallinnan etupäätä kääntäessä pienissä vauhdeissa. Ei silti juhlaa, vaikka opin suosiolla irrottamaan ulkokaarteen jalan polkimesta pienissä vauhdeissa. Vauhdit kaarroksiin loppuivat äkkiä ahtaassa pihassa keskellä olevaa pöytää ja penkkejä kiertäen väistellessä viereen parkkeerattuja pyöriä epätasaisella alustalla.

Startit eivät sataprosenttisesti onnistuvia ilman alkuvauhtia. Vaatii jos oikein näin, 27-38 kevyin välitys sen verran voimaa startissa, että suditti usein ja toisaalta heilutti. Varsinkin toisen jalan irrotessa polkimelta, jolloin polkeva jalka edessä tahtoi keula kääntyä polkaisun mukana jalan puolelle nopeasti. Vaikka välillä yritin vastustaa kääntymistä toisen puolen kädellä.

Eiköhän levy selkänojan ja pepun välissä helpota ohjaamista, nyt oli melkoinen keskivartalojumppa. Miltä kuullostaisi mainoslause haluatko sixpäckin, aja MBBllä, jonka polkimet ovat liian kaukana. Sama juttu pahempana oli Hipparionia ajaessa ylettymisen ja ohjauksen suhteen paitsi pyörä ei horju sivuttain, kuten kuntosalini. Hyvää kuntousta sai ristiselkäni.

Pyörässä on yksi eturatas ja pikaisesti laskiessa näytti 38 piikkiseltä ja raskain takaratas oli kymppi tai yksitoistapiikkinen 170 mmn lukottomilla polkimilla. Ei kaipuuta lukkoihin jalat liian kaukana polkimelta ohjausta ajatellen. Silti sain ekan polviosuman ohjaustankoon kääntäessä polkiessa lisää vauhtia kaatumista välttäessä.

Sivusta virnistävä 30-622 Marathon Racer on lähellä lokareita, joten mäen nousu sateella ja liukkaalla ei tuota haasteita pelkän voiman tuoton ja suoran viivan pidon ohjauksen hallinnan puolesta. Saatan joutua kaupunkiympäristön huomioiden lisäämään pidonkin, eikä vain iskunvaimennuksen puolesta leveämmän renkaan, mikä voi vaatia lokarin poistoa edestä. En vedä johtopäätöksiä ennen lisätreeniä parempien säätöjen hakemisen kokeilua ilman.

Jos jarrut levittää ja tyhjähkönä ujuttaa renkaan jarrupalojen välistä, pitäisi mennä leveämpi rengas. En ehtinyt katsella eroja eri osiin, joten en tiedä, kuinka leveä rengas maksimissaan menisi pyörään.

Jänniä aikoja edessä opiskelun suhteen.

Liitteet
PicsArt_04-19-07.20.39.jpg
PicsArt_04-19-07.20.39.jpg (203.9 KiB) Katsottu 3793 kertaa
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Taisi aiemmasta viestistä unohtua mainita, että lähdössä muutama sutaisu lyhimmällä välityksellä ei varmaan johdu minusta, vaan tappajasepelistä.

On aika paljon tehtävää ennen kuin voi dataa olla tarpeeksi mahdollista takapakan vaihtamista kevyemmällä välityksellä olevaksi. Ei puhettakaan nykypakan huippunopeuteeni pyrkimisestä, kun ohjaus on opeteltavana ja olen ajanut vasta kevyimmällä välityksellä.

Jos nyt edes saisi mitattua tänään renkaan etäisyyden eri osista, jotta näkee, kuinka leveä rengas mahtuu etulokarin poiston jälkeen. Teoriassa, jonka luulisi hyvästä Cruzbiken istuinpehmusteesta ja kädensijojen pehmikkeistä huolimatta olevan pakollista muuttaa käytäntöön tällä kädellä.

Kun polkimille en ylettynyt käännöksissä molemmin puolin peffan ja ristiselän ollessa huonosti penkissä, nikamat vääntyivät kai kourulle ristiselässä. Seuraavana yönä ensiharjoittelusta sai jumpata paljon kipeän selän normalisoimiseksi ja nikamien normipaikalle palauttamiseksi.

Eilen kaveri aloitti heittokauden ja aamulla kutsui mukaan, muita pelejä perään, niin koko päivä ohi ilman pyörän kimppuun pääsyä.

Vasta jatkossa näkee, oliko jumpan, venyttelyn ja vahvistuksen seurauksena vieläkin normaalia enemmän raksuva selkäranka, vai osittainen jumien aukeaminen. Erikoisia rusauksia ja vähän paremmalta tuntuvaa liikkuvuutta olen havaitsevinani.

Jos ristiselkä on entistä taipuisampi, pyörän hallinta ja iskunvaimennus paranee, kun keskivartalo suodattaa osan tälleistä. Kääntöpuoli on ryhdin pito fribassa ja työssä. Työ voi kuluttavuudellaan kuormia kantaen pahimmillaan vääntää entistä lötkömmän rangan aiempaa helpommin. Ainakin sen aikaa kun selällä kestää vahvistua lisää uuden notkeuden ja lantion jumien vähentymisen myötä.

Kun sää on märkä ja MBBillä ajokokemus puuttuu, pitää miettiä, millä pyörällä uhmaan säätä työmatkalla. Selkää en uskalla riskeerata pyörällä, jonka starttiharjoitukset saivat selän ärtymään.

Maasturissa on kilsat täynnä ennen ensihuoltoa.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Pitäisikö jatkossa katsoa aina rattaan piikkien lukumäärä siltä puolelta pyörää, missä ratas on lähimmillään ja näköesteitä vähiten, valossakin on vaikutusta. Voi siis eiiiiiiii, miten sokea olin ensi kerralla suurimman takarattaan piikkimäärää tihrustaessa hämärässä. Tai keväällä on voimaa, kun kevyimmällä välityksellä takarattaassa on piikkimäärä kasvanut 32een hehe. Ei kai mäennousukykyyn näköä tarvitse, ainakin kevyemmällä välityksellä kuin luulin pyörässä olevan, senkun polkee vain :mrgreen: Kuka lannoitti takarattaan vihreällä kasvuvoimalla?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Lisäsin selkänojan eteen väliaikaisesti tyynyn, jotta jalat ylettyvät mutkassa kääntäessä suuremmilla kulmilla polkimelle kammen etuasennossakin. Helpotti tiukkojen mutkien tekoa ahtaassa pihassa esteiden välistä pujotellessa kääntyessä. Jalat putoilevat mutkissa jyrkkästi keulaa kääntäessä ulkokaarteen puolelta helposti.

Aika nihkeää on hallinta edelleen noin haastavassa paikassa hitaasti ajaessa ilman kallistusta. Ekat etupään käännöt kallistuksiin yhdistettynä mahdollistivat suuremmat nopeudet kuin ennen ja jalkojen pidon polkimilla lisävauhdin tuottamiseksi tarpeen mukaan. Joten uskalsin kallistaa enemmän, mikä helpotti tiukkojen kurvien tekemistä.

Ei ole vakain pyörä pienimmissä mutkissa hitaissa vauhdeissa, joten on paljon kallistuskaartotreeniä tehtävä rajojen ja luottamuksen hankkimiseksi. Huomenna sitä edessä avoimemmassa paikassa. Nyt uskallan pois pihalta, mutta selkänojan lisäpala on keksittävä pienempänä kuin nyt käytetty väliaikainen leveä tyyny, joka ei pysy paikallaan. Pakollinen lisäosa on selkänojan siirtäjä, jos ei halua riskeerata klemmarikiinnitteisen penkin siirron tyrimistä.

Löysäksi säädetty SPD lukkopoljin saattaa olla kohta hyödyllisempi jalkojen polkimilla pysymisen takaamiseen kuin haitallinen jalkojen nopean maahan saamisen riskeeraajana. Useammin jalkojen irtoaminen polkimilta johti ohjausongelmiin ja pakkopysähdyksiin hallinnan menettämisen seurauksena kuin muut syyt. Siksi ei lukko kahteen akseliin irtoavana löysästi kiinnittyvänä kuullosta pelottavalta enää. Ennemminkin helpottavalta ja turvallisuutta lisäävältä kuullostaa lukkojen lisäys.

Silmämääräisesti takahaarukka on leveä yllättävän paljon ja näyttää mittaamatta sekä mallailematta leveämmältä kuin vapaana oleva 406 etukiekkoni. Ei siis taida olla yksinkertaista nostaa polkimien korkeutta penkkiin nähden pudottamalla perää pienennetyllä kiekolla.

Cruzbiken MBB kitti on etuhaarukasta niin kapea, että voi olla aika turvatonta ängetä 35 milliä leveämpää rengasta. Kun rajaava kohta on edessä, 622>559 kiekon muutos toisi äkkiä lisälevennystä sopivaan renkaaseen. Jos 559/406 kiekot saisi kiinni pyörään, pienemmän halkaisijan myötä leveätkään renkaat tuskin lisäävät iskunvaimennusta ja heikentävät esteen yli kiipeämistä. Silti saatan joutua kokeilemaan yleiskäyttöisyyttä heikentävää muokkausta, kun aeroetua on saatavissa. Renkaan otsapinta vähenee, matalampiin kiekon levyyn takana ja laippaan edessä ei tuuli nappaa yhtä helposti kuin 622 kiekkoihin ja siitä syystä uskaltaa lisätä syvemmän laipan etukiekkoon. Puhumattakaan nyt reilusti pepun alle sukeltavan kantapään nostamisesta ylemmäs vartalon eteen ja nojakulman pudottamisella kuskin pinta-alan vähentämisellä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Yhteenveto MBB treenistä -pelottavaa. Suosiolla vihreiden valojen ollessa edessä talutin kolmesta 90 asteen kulmasta suojateillä pyörän ennen kyytiin istumista lähtiessä. VAin heiman parempi fiilis palatessa ja talutin samat paikat. Ei tuntunut panssarit huonolta idealta ollenkaan ja otan selkä- ja shortsipanssarien lisäksi käsipanssarit ensi kerralla mukaan. Kypärä tietysti päässä myös. Oli niin huono hallinta surkealla asfaltilla, että lisääkin saisi olla Michelin miehen tyyppisestä suojia päällä.

5 km parkkipaikalla MBBllä. 26 km/h huiput rokonarpisella kumpuilevalla asfaltilla toi jänniä hetkiä ajoittain. mikään ylämäen jyrkkyys ei oikein toimi startissa tällä pyörälä, vaikka lisäsin materiaalia peffan ja ristiselän taakse penkkiin lisäten selkänojan nojaavuutta hieman. Eli painopiste siirtyi aavistuksen eteen. Silti 30-622 Marathon Racer ei rittänyt pidoltaan pienimmällä välityksellä, vaan suti kerta toisensa jälkeen kovalla polkaisulla. Kun yritin polvea ärsyttävän hitaalla polkaisulla aloittaa, sain sudituksen vältettyä, mutta sitten tasapainoilu ja suunnan pito oli paljon vaikeampaa. Eli tällä hetkellä ylämäkistartit ovat paljon vaikeampia kuin kiinteärunkoisella nojakilla, jossa jokainen renkaan leveys, mitä olen kokeillut on riittänyt ylämäkeen sarteissa. Nyt asfaltti oli kuivaa.

Kun 35 mm leveä rengas vaikuttaa olevan turvallisuuden ylärajalla lokarin irroittamalla ja 35-559 Kojak tuntui lähes yhtä liukkaalta kuin Racer, ei tule heti mieleen muita tuon leveyden renkaita. En ole katsonut, mutta tuurilla 32-622 Continental Contact voisi mennä lokarinkin kanssa pyörään. On hieman joustavampi rengas iskujen tasoittamiseen, muttei mikään ihmeellinen silti. Pitoa sentään löytyy ihan eri tavalla, joten suditukset voivat olla pienempi ongelma Contin kanssa.

Ei huvittanut yrittää jyrkkää mäkeä ylös yrittää alkuvauhdin loputtua pienimmälläkään välityksellä, kun vaatii niin paljon tehoa, että ekan heilahduksen tapahtuessa jarrutin ja työnsin mäen ylös. Yleiskäyttöiseksi pyöräksi tekeminen näissä maastoissa saattaa vaatia pidempää ketjua ja katkaisimen hankintaan, pitkää takavaihtajaa sekä 40 pikkiistä pakkaa. Jos sellaista on kasivaihteisena edes tehty. En ole tutkaillut asiaa. En usko, että nykyisestä 32 piikkisestä takapakasta vain 36 piikkiseen siirto olisi riittävä apu.

En osannut ajaa rentona keskivartalolta vähänkään suuremmissa vauhdeissa. Käsien oli oltava jarrukahvoilla koko ajan, joten ei hyvä kipeälle kädelle, kun löysällä otteella keula heilui edestakaisin polkiessa ja jämäkämmin käsillä vatkausta vähentäessä käden käyttö haitta lihastyön aiheuttaman ärsytyksen myötä. Kaarroksissa meni helpommin polkien koko ajan kallistuksella enimmäkseen ohjaten kuin tangosta kääntäen tai jaloilla kääntäen tai molemmat yhdessä kääntäen. Pois lähteissä 90 asteen mutkassa pyörätien levyisellä tiellä meni läskiksi, kun sisäkurvin asfaltin pinnan loppumisen kohdalla oli puska, joka esti kallistusta mutkaan, vaikka otin vähän leveämpää ajolinjaa kallistuksen mahdollistamiseksi. Ei vain voinut työntää päätään puskaan riittävän kallistuksen tekemiseksi siihen nopeuteen, jolla yritin ajaa. Pienemmissä nopeuksissa olisi kallistuksesta ollut aika mahdotonta nousta ylös. Meni siis leveäksi nurtisn puolelle noin 15 cm.

Kun mäet ja jyrkät mutkat pienellä tilalla ovat mahdottomuuksia vielä liikenteessä muut kulkijat huomioiden, saan treenata aika tavalla vielä ennen kuin voi lähteä liikenteeseen yleisön sekaan. Saa nähdä, mitä käsi ja selkä tykkäävät täläisestä rassauksesta. Leikattu nilkka ainakin ärtyi. Mikä pisti miettimään lukkojen hyödylisyyttä sittenkin. Huomasin paikallaan käännellessäni sellaisen ongelman, että etupää ei käänny kuin hihasta ravistaen noin 8-11 astetta ennen kuin reiden sivuosa osuu öö, mikä on oikea termi, ohjauskannattimen alla olevaan pystyhköön putkeen. Jos haluaa tiukemmin kääntää keulaa, jalka irtoaa polkimesta. Ei hyvä lukkopolkimilla. Kestää vielä pidempän luultavasti saada kenkä polkimelle oikeaan paikkaan ja jos klossi ei osu oikein lukkoon, voi påolkaistessa metalli vs metalli kosketuksessa jalka lipsahtaa helpommin polkimelta.

Kohtuullisen rytyyttävää oli epätasaisella reikäisellä karkealla asfaltilla ajaminen. Ei niin pahaa kuin voisi luulla, muttei hyväkään, kun huomioi vaatimattoman huippunopeuden. Eli pehmusteet ovat jo aika hyvät, mutta paremmat renkaat auttavat lisää ja saatan joutua lisäämään passiivista pehmustetta.

Oli aika vatsasta kouraisevia kokemuksia pari kertaa, kun etupää kesken kallistetun kaarroksen kääntyi nopeasti kurvia tiukentaen, jolloin jalat ja vartalo menivät eri halkaisijan kääntösäteellä hetken ja sitten nykäisi kallistuskulmassa jyrkemälle kulmalle. Ei kaipaisi matalampaa istuinkorkeutta nopeuttamaan kallistusten vaihtelua nykyiseen istuinkorkeuteen verrattuna. Pitää hankkia rutosti taitoa lisää ennen peräpään laskemisesta pienemmällä kiekolla haaveiluakaan.

Näyttää siltä, että ilman kallistusta tiukat käännökset eivät ole hallittuja vielä ja jatkossakin raja tulee vastaan siinä, että jalka irtoaa jyrkissä keulan käänöksissä ulkokaarteen puolelta reiden osuessa tankoon hallinnan ollen vielä vaikeampaa. Kun vielä vasempaan polveen hinkkasi piuha, oli ihan tarpeeksi sählinkiä. Pikaisen korjauksen paikka piuhan kiinnittämisellä ohjaustankoon ennen seuraavaa starttia.

Vaikka ajattelin, etten alkuun ennen kokemuksen karttumista haluaisi investoida pyörään rahaa, saattoi tällit ja varsinkin suditus startissa pakottaa pitävän eturenkaan hankintaan. Onneksi ei maksa kauheasti.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pukkaa maassa olevalla jalalla hieman vauhtia, kun lähdet ylämäkeen. Tämä pienentää oleellisesti vääntömomenttia eturenkaalla eli ei sutaise niin helposti.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Noin 22 kg selässä pahimmillaan muutaman tunnin eilen marssiessa tuntuu reisien kohottajissa ja sivuilla hieman alempana. Ristiselkä sai hyvää reeniä kanssa. EteläHelsingistä pääosin vettä hain. Nuorten kovakuntoisten hommia veden kanto, joten vuosia olen keskittynyt alkoholin kantoon. Nyt kokeilin kohonneesta kunnosta johtuen kovempaa reeniä ja pääosin olutta väkevämpiä vähemmän hankkien.

Varastossa oli nestehukan vaaraan johtava vähäisyys vain yhden flunssalääke(kaneliviski) pullon verran, joten hätävaraa piisaa taas. Olutkirjailija ja Suomen ykkösreittaaja kutsuttu festareille, kun hänelle on 13 uutta olutta.

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Kestääkö sulla käsi vetää itsesi istumaan polkiessa? Hitaat jyrkät käännökset oli mulle helpompia tangossa roikkuen ja pystyasennossa istuen. Auttaa myös mäessä kun painoa siirtyy eturenkaalle enemmän. Mutta on tosiaan haastava pyörä opetella! Löytyi kropasta ihan kummallisia kipeitä lihaksia lyhyenkin ajon jälkeen..

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Hei ja kiitos pyörän myymisestä, pidän sitä hyvänä ostoksena juuri haastavuuden kannalta. Olen tutkaillut pitävämpiä renkaita teoria- ja paikallisen saatavuuden sekä hinnan ja pienten paineiden vierintävastuksen sekä tappajasepelin kestävyyden kannalta. Käytäntöä haen siirtymällä kohta kellariin irrottamaan lisää painoa keulasta hehe. Lokari pois on ainoa tapa luotettavasti arvioida, kuinka leveä rengas mahtuu eteen.

Minulla on sellainen itsari-idea, että oppisikohan joskus hallitsemaan niin hyvin, että voisi laittaa osittaisen etukatteen lisäpainoksi pidon lisäämiseksi. En elättele toiveita downforcen luomisesta ylämäessä hehe. Ei ole lähelläkään tuota taitoa vielä.

Ei ole MBB ideaali tyyppi nojapyöräilyn oppimiseen. Streetmachinella on kiinteärunkoisena sikana helpompi oppia ja pysyy hallittavampana epätasaisella alustalla.

Yritin ahtaalla sisäpihalla hitaita käännöksiä sekä selkä nojassa, että pystyssä ja pahimmillaan ei ollut asiaa nojata. Parkkipaikalla ajoin tarkoituksella selkä penkissä, jotta opin mahdollisimman nopeasti. Ylämäessä sama idea. Ei voittoa, kun ei riitä voimat hallinnan säilyttävään polkunopeus, jolloin epäilin ongelmia syntyvän. Oli autoja ja yleisöä, joten en viitsinyt tehdä huonoa PR työtä luomalla mielikuvaa, etteivät nojakit kiipeä. Alkuun oli vaikeaa Streetmachinella myös. Jos pitävämpi rengas ja taidon kasvu ei riitä, on kevennettävä välityksiä. Sitten vasta edes aloitan taluttamisen mahdollisuutta.

Parempi etten arvo käden kestoa tangoista vetämisen suhteen. Streetmachinella nousin vatsalihaksilla pystyyn, joten korvasi salipäiviä pitkät reissut. En osaa arvata, onnistuuko jossain vaiheessa vauhdissa tai hitaasti ajaen vatsalihaksin nousu MBBillä. Siihen olisi pyrittävä, koska ainakin tässä vaiheessa ei voi pitkään ajaa edes löysällä otteella puhumattakaan yhdellä kädellä ajosta.

Onneksi useissa paikoissa asfaltti on paremmassa kunnossa kuin parkkipaikalla. Tarkoituksella opettelen haastavalla alustalla, jotta liikenteessä olisi turvavaraa halintataidon puolesta.

Kun on nojailupohjaa, ei lyhyellä parkkipaikalla ajolla saanut paikkoja kipeäksi. Olisi voinut tullakin, jos olisin väkisin vääntänyt yleisön edessä mäkeä ylös :lol:

On niin alkutekijöissään harjoittelu, että muuta kuin haastavuuden ei voi sanoa. On tuo sen verran vaikea opeteltava, että jos oppii hallinnan, tietää kehittyneensä ja saavuttaneensa jotain arvokasta. Kuvittelen iskua vaimentavamman renkaan lisäpidolla tekevän hallinnasta helpompaa. On eri maailma jousittamattomalla ajo kuin täysjousitetulla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja PW »

Mie käytän tuota selän penkistä nostoo, tarkoissa paikoissa ja käännöksissä.
En vieläkään oikeen ymmärrä, mikä mbb:stä tekee vaikeemmin opeteltavan - no ehkä ollaan/on erilaisia immeisiä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin