HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 08 Kesä 2017, 11:51

En tiedä, mistä käsi riehaantui, mutta eilinen meni kuntouttavasta ja kun ei riittänyt, piti 5 aamulla viskoa, jotta ehdin ennen sadetta. Puoli tuntia onnistui, toinen mokoma sateessa. Eilen oli selvää, että kalvohierontakaan ei riittänyt jäädytysten, kevyen puntin käytön ja venyttelyn ohella uusien kiinnikkeiden rikkomiseen. Siksi oli reuhdottava tänään. Lyhyt pyöräily kauppaan vain. Juoksin sentään kentälle nakkelemaan. Ehkä se näkyy pitkän päälle kilsakisassa plussana, ainakin selän arkuus poistui.

Kyllä houkutti Lidlissä tänään myyntiin tullut triathlonpuku hintaan 24,99 €. En tiedä, onko käyttöä, joten jäi hyllyyn.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3358
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja jooseha » 08 Kesä 2017, 18:05

vaaka kirjoitti:Onkohan yli 62-559 leveitä renkaita olemassa?

Läskipyörämuodin aikana turha kysymys. Pistä kuukleen fatbike slicks ja valitse sopiva ;) Tässä 115-559 malliksi.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 08 Kesä 2017, 19:08

Ei mulla mene kuin 60 mm rengas oikealta leveydeltään. Kuukkeli kertoi jopa hyllyssä olevasta 26,5€ makaavasta 62-559 Spectra Gaflak ja muutamasta muusta nappulallisesta sekä Hookwormista, joka ei enää ole hyllyssä.

Näyttivät löytämäni isommat 26+ koon renkaat liian leveiltä jopa 23c kiekkoon. Jos oikein tulkitsin kapein 26+ on 70 mm nimellisesti ja 63-64 mm käyttämälläni kiekon leveydellä. Omppu ei ole hehkulampun muotoinen, mutta sinne päin matkalla ja kallistuksessa on vänkä, joten olisi aika villi juttu varmaan vaarallisen lähelle jarrulänkiä menevä 63-64 mm leveä rengas. Tuo leveys on päätelty siitä, että porukka on mitannut leveämmällä kiekolla leveyden ja yleensä renkaan leveys kaventuu kiekon kaventuessa vain murto-osan. Joku cruiserikauppa Puolassa ilmoittaa noin arvoja useammille renkaille eri levyisillä kiekoilla ja noin viidesosan plus miinus x putoaa renkaan leveys kiekon kaventumisesta. Kun on tiedossa leveämmästä kiekosta mittaus renkaasta, vähensin kiekkojen eron osan mitatusta leveydestä.

Kun paikalliskaupassa oli 60-559 omppu ja Crazy Bob, otin tylsänä toisen ompun, kun painoero on melkoinen. Bob on reilusti pitävämpi rengas, mutta en ole kaivannut lisäpitoa. Vaikutti tyhjänä levittäessä renkaita Bob kapeammalta rungoltaan muutenkin.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 09 Kesä 2017, 10:26

Maasturin kädensijan ympärillä ollut vaahtomuovi oli sieni, ihan yhtä paljon saa vettä samankokoisesta pesusienestä puristettua. Gorillateippi ei auta kuivumista, joten nykyversiossa on eri lähteestä oleva pala, jonka yläpuoli on tasainen. En tiedä, riittääkö se veden hylkimiseen ja imeytyykö sade päädyistä. Kuivumista nopeuttamaan kiinnitin jooga-alustasta otetun jäykän vaahtomuovipalan ja sen päällä olevan aiempaa hötöisemmän vaahtomuovin kankaasta valmistetusta tarranippusiteellä. Kaksi kiinnityskohtaa. Tarranauha säätyy ja purkautuu tien päällä ilman työkaluja helposti toisin kuin perinteinen nippuside.

Ostin Lidlistä puutarhanhoitoon tarkoitetun polvisuojan, kun sen muoto ja rakenne on juuri oikein ristiselän tuelle. Kun kiinnitys on polven takaa menevällä tarranauhalla, polvisuojan sai säädettävästi korkeudeltaan kiinni penkin päälle kiinnitettyyn lautaan. No brainer. Toinen kappale lienee kapea peffalleni ja kaareva liu'uttaen pois keskilinjasta ajajaa. Kun polvisuoja on korkeampi kuin alkuperäinen istuinpehmuste, jää alkuperäinen koeajoon. Sillä muutoksella, että poistin kaksiosaisesta pehmusteesta pari senttiä korkean tosi kiinteän pohjapehmusteen. En tiedä, onko jooga-alustan vaahtomuovia paljon jäykempi materiaali vaahtomuovia, vai -kumia, mutta kivalta tuntuu paikallaan istuessa.

Tärkeä juttu istuimen pehmusteen ohentamisessa on polvien aleneminen, joten ohjaustangon väistely helpottuu.

Mikään ei ole helppoa ja nyt ongelmia tuottaa jarrukaapelit. Takakaapeli on vaihdekaapelin etupuolella ja löysää näytti olevan paljon alempana, joten koitin nostaa jarrukaapelia ylös ja taakse tangon ja vaihdevaijerin väliin makaamaan vaihdevaijerin päälle. Big mistake. Kaapelin metallituppi hyppäsi pois barrel adjusterista. Jarru jäi oikealta kiinni vanteeseen. Palautin kaapelit alkuperäiseen järjestykseen, mutta jarrukaapeli on taas polven edessä. Pitää kokeilla nippusiteellä kiinnittää jarrukaapeli tankoon ja säätää jarrut uudestaan. On pakko, kun laahaa oikea puoli jo nyt. Rihtaus tosin auttaisi, kun vain yhdestä kohdasta osuu. Kun nyt jo jarruteho on tosi pieni, on turvallisuutta edistävää saada rihtaus kohdilleen ja kaapeli pois oikean polven edestä sekä takajarru paremmin jarruttavaksi.

Ei auta tietää, mitä pitäisi tehdä, kun kättä sattuu ja on vaikeaa toteuttaa turvallisesti. Ja kun en ole edistynyt rihtauksen opettelussa vielä. Pitäisi tietää, mitä kääntää mihin suuntaan ja kuinka paljon. Vaikka mulla on 60-559 BA takarenkaaksi, en uskalla vaihtaa sitä vielä, kun yöllä pitää taas antaa sikaa kädelle töissä. Kipeänä aloitus on paha rasti ilman pohjalla olevaa rassia renkaan vaihdosta.

Pieni liike on hyvästä ja mikä on liikaa kunakin hetkenä, ei ole selvinnyt 18 vuodessa. En tiedä, oliko pehmusteiden tuunaus jo liikaa, vaikkei kovin rankkaa ollutkaan. Käsi valitti siitä, kun kokeilin, onnistuuko tangon vääntäminen käsivoimin. En uskaltanut täysillä kokeilla, kun tuli selvästi kalvojen jumitus naapurikudoksiin esiin. Kun ei ollut mitään keppiä, millä vääntää vipuvarrella, jätin myöhemmälle. Vasta tämän jälkeen poistin osan istuimen pehmusteista.

Pitäisi ajaa nähdäkseni, miten polvi välttää tankoa ohuemmalla istuinpehmusteella. Kokeillessani paikallaan seinää vasten nojatessa, missä jalka on polkimella, kun polvi ei osu kammen yläasennossa tankoon. On epäterveellistä vääntää polvia ulommas pois keskilinjasta tankoa väistääkseen, koska nivelet ja jänteet vääntyvät turhan päiten ja rassaavat liikaa. Varsinkin pitkillä reissuilla. Kun on jo kolhuja koivissa, ei kaipaa ylimääräistä rasitusta.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 10 Kesä 2017, 21:20

Vaihdetta paria isommalla meni maasturilla työmatka, kun oli lämpimämpää ja vähemmän ahtautta haalareihin aiheuttava lämpökerros alla. Jos lämmennyt ilma tekee nojailystakin tehokkaampaa, ehhehe. Sitten pitäisi kai kokeilla työmatkan ajoa. Mäet epäilyttävät. On vielä eri asia ajaa satulalaukun kanssa, metriäkään en siten ole ajanut.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 11 Kesä 2017, 16:59

Ei ole zeniä vielä MBBllä ajo. Mutkissa auttaa paljon, kun a ottaa sisäkaarteen jalan irti polkimelta kurvin suuntaan b kallistaa polven sivulle jalka kiinni polkimessa. Ei ollut helppoa pitää suuntavakautta, kun oli vaikeaa rentouttaa keskivartaloa ja kättä niskatuen puuttuessa. Niskan voimat loppuivat 23 km kohdalla ylämäessä. Pakollinen lisäys on niskatuki ja pian sittenkin, kun kättäkin sattui. Toivottavasti tilanne helpottuu jatkossa, kun poistin jooga-alustan palasen kun polvisuoja sen päällä työnsi minut niin eteen, että reiden ja selkärangan kulma oli 80 astetta polkimen ollessa takimmaisessa asennossa. Peffa eteen ja pää taakse seurauksena.

Tulipa työmatka edestakaisin tehtyä putkeen. Liivissä lisätakki, kaksi pulloa, protskupatukka, pumppu, sisuri, monitoimityökalu, lompakko, avaimet ja ajotietokone. Luultavasti nopein tulos ikinä näytöllä johtui sillan alituksesta.

Välillä oli rentoa ajo hitaasti pienellä vaihteella ajaessa ja pyörittäen hyvällä kadenssilla yksikätinen ajo suoralla menetteli. Tuulessa töyssyissä tosin suuntavakavuus mätti. Vielä pitää treenata pyörityksen säilyttämistä ja kevyemmällä vaihteella korkeammalla kadenssilla ajoa koko reissun ajan. Paha tapa liian ison välityksen käyttö.

Mäet nousivat, kun paikat toimivat suuremmassa lämmössä paremmin huolimatta polvet hampaissa tyylisestä ajoasennosta kiitos tuplapehmusteen. Kun peffa oli edessä tuplapehmusteesta johtuen, polvi kopisi usein ja pahasti ohjaustankoon. Oletan yhden pehmusteen poiston auttavan sylikulman lisäksi polven alentamiseen, koska kesken reissua polvituen nosto ylemmäs auttoi. Sain peffan polvituen alle ja taaemmas ongelmien vähentyessä. Mokoma polvituki valui alas pomppujen ja peffan keventämisen yhteydessä. Jatkossa polvituki ei valune, kun se on istuinta vasten.

Silmämääräisesti näytti nykyinen ohjainkannatin pidemmältä ja nousevammalta kuin muistelen ainoan vapaan kannattimeni olevan. En tiedä, onko hyllytavarana sopivampia, mutta tiedän pidempiä olevan. Kun kerran pro pystäreissä on lähes 20 cm pitkiäkin kannattimia. Pitää ensin ajaa ilman joogatukea, jotta näkee, osuuko enää polvet. Kädet ovat nyt kylkien sivulla tai etukulmissa kyynärpäät taittuneina, joten hieman varaa on siirtää tankoa eteen käsien puolesta. Ilman tarvetta irrottaa ulkokurvin kättä tiukoissa mutkissa. Pitää vielä varmistaa muistikuva vapaana olevan kannattimen pituudesta ja nousukulmasta. Sadetta ja ukkosta lähipäiville antaa nikkarointimahdollisuuksia.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 11 Kesä 2017, 17:50

Laitoin ajotietokoneen kiinni tietokoneeseen ja ei ollutkaan suurin nopeus saavutettu satelliittikatkoksella sillan alla, vaan ihan bona fide tulos alamäessä oli kyseessä. 44,5 km/h on uusi pohja ja mikä mukavinta, sinä kohdassa kontrolli oli hyvä ja pystyin ajamaan rentona. Sen mäen jälken ajoin toki kurvaillen pisimmän pätkän yksikätisesti tuulessa ja töyssyisellä kohdalla tasaisella kilsan. Noin 20 km/h tasaisella. Ei passannut kvoempaa noissa olosuhteissa revitellä tai hallinta loppui pian yhdellä kädellä tangosta kiinni pitäen. Saa keskivartaloa harjoitaa helposti yli tonnin pelkään, jotta käsi ei nykisi niin pahasti ohjausta yksikätisesti ohjaten öö eikun kiinni tangosta pitäen.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 13 Kesä 2017, 19:43

Luulin sateen estävän treenin. Oli ohjelma täynnä, mutta ehdin aamulla osin ennen sadetta viskomaan, mutta juosten edes takaisin kauemmalle kentälle. Ihan eri kunnossa olen nyt kiitos 9 pvn videoinnin, eli maastojuoksun tauoilla hengittämättä painot käsissä ja selässä. Remppaa, pyykkäystä monella kierroksella rappusia ylös alas joka kerran päkiällä niin ylös nousten kuin nilkka taipuu ja lopuksi pyykkien toimiessa painoina rupesi pohjelihas pullistumaan kivasti. Viiden tunnin unilla ja kahden puurolusikan voimalla 15 h syömätauon jälkeen kohtuullinen suorituskyvyn nousu.

Niin paljon tekemistä SM kisaosallistumista uhkaavan sähköremontin tieltä kämpän tyhjennyksessä, että on jo aloitettava. Kun käsi voi hajota milloin vain. Nyt kunto nousee nopeasti ja selvisin ilman tukia töissä, joten tietysti työ muuttuu loppuviikosta kovemmaksi selvällä erolla. Pitäisi kai mennä julkisilla, jotta näkee, miten käsi kestää lisääntyvää rasitusta. Mun tuurilla käsi hajoaa heti kesken vauhdikkaasti nousevan kunnon ja lisäsellaisen hankkimisen.

Niin paljon ei pyöräilyhommaa tänään, etten ehtinyt ja nyt jaksa edes mitata aukon kokoa penkissä niskatuen kiinnittämistä ajatellen. Pitäisi hankkia sopivat osat jossain välissä. Kun juoksukunto nousi paljon lämmön ja tylytyksen seurauksena, pitäisi katsoa huomenna tai to, nykykuntoa vs nuoruus läheisellä pururadalla. Unista ja palautumisesta riippuu, kumpana päivänä kokeilen. Työn kannalta huomenna olisi parempi.

Niin ikävältä kuin kesken kisan pyöräilyn sijaan juoksu kuullostaakin, näen jo eroa ja etua juoksentelusta. Siten pitkän päälle pyöräilykin hyötyy. Millä kaudella, en tiedä. Kun terveys on jo edistynyt ryhdin korjauksella, ehhehe.

Paska homma on plantaarifaskiititti, joka ei vielä ole hellittänyt vasemmalta. Tulee herkästi oireita, joten juoksun lisärasitus voimistavana ja ennaltaehkäisyyn on pakollinen pääsylippu kovempaan urheiluun. Ja työstä selviämiseen. Jos vielä ennaltaehkäisee uusia terveysongelmia, kannattaa nyt kärsiä kilometrikisassa joukkueen kustannuksella. Sori.

Vielä ei kunto ja toisaalta aika riitä aina ajaa, heittää, voimailla ja hoitaa arjen päälle remppaa yhtäaikaisesti. Ostan ajoaikaa remppaamalla jo nyt, että voi paremmalla säälläkin ehkä ehtiä pyörän päälle.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 14 Kesä 2017, 17:22

Aina ei suunnitelmat toteudu. Kun kädessä tuntui ikävältä kauppareissulla ja muutenkin väsytti, joten ei juoksua. Eka versio MBB niskatuesta oli liian löysästä rimasta tehty ja kakkosversio kestää taipumatta. Pelottaa heppoinen kiinnitys penkkiin, kun ei ollut kuin yksi reikä valmiina. Tarraa lisäksi ja tarpeeksi lähellä kotia on pysyttävä alkuunsa, jotta näkee, kestääkö kiinnitys.

Toinen 60-559 BA takapäähän maastopystäriin. Kun vatsa sekosi ja tuli automaattiversio tee se itse vatsahuuhtelusta, ei voinut kovaa treeniä tehdä, kun kaasuttaisi pötsissä lisää. Siksi kesän eka pyöräretki maasturilla aurinkoisessa tuulisessa säässä kaupunkia ympäri 36 km.

Opin paljon lisää käsittä ajamisesta ja ajoin varmaan enemmän kädet tangoilta kuin eläessäni yhteensä. Pieniä mäkiäkin pääsin alkuvauhdin ja matkanopeutta alemman välityksen ansiosta. Sen verran herkkää on töyssyissä, kaivon kansissa ja tuulessa ajo ilman käsien apua, että mieluiten ylämäkiajo kannattaa opetteluvaiheessa jättää tyynempiin päiviin tasaisemmalla alustalla. Olihan hyvää treeniä, mutta kykyvajauksen paljastavaa epätasaisella käsittä ajo. Vielä ei ole sambatanssijan keskivartalon hallinta. Siinä kehittyy kai äkkiä, kun on kivaa opetella uutta taitoa, joka selvästi suojaa kättä kivuilta ja auttaa MBB oppimista vähemmällä käsien käytöllä. Olisi syytä ajaa seuraavaksi MBB lenkki, jotta pääsisi vertaamaan taitoja käsien käyttöä vähentäen.

Nyt ei iskunvaimennus vieläkään noin 1,2-1,3 Barin paineilla takana täysin poistanut tällejä, mutta auttoi selkää käsittä ajaessa sekä epätasaisissa paikoissa. Kun kättä kevensi tangolla, parantuneen iskunvaimennuksen huomasi, joten tarvitsee vähemmän voimien käyttöä kädestä. Iso etu iskunvaimennuksen ohella. Jos nojasin täydellä painolla eteen käsien päälle, iskut tulivat lähtiessä arkaan käteen ikävästi läpi.

Ajomelu vaimentui selvästi ja eka shortseissa ajo saattoi kasvaneiden lämpöjen ohella vaikuttaa kasvaneeseen nopeuteen. Vaihdetta paria isommalla ajoin, kun tuuli ei haitannut yhtä pahasti kuin rannalla. En kaipaa nappuloiden värinää. Annan takarenkaan paineen pudota itsekseen, jotta tunnen, miten alas voi tiputtaa paineita ennen kuin haitallisia ilmiöitä tulee. Ohjaukseen ei toisen leveän renkaan lisäys vaikuttanut, kun yhtä paljon gyroskopia vaikutti kallisteluihin pelkällä eturenkaalla.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 15 Kesä 2017, 13:14

Uusi työaika vaikeuttaa unirytmin säätämistä. Ketuiks män viime unet, joten epäonnistuneesti yritin väsyttää 0.30 nakkelulla, jotta saisi unta. Sain liikaakin, joten rytmin säätö vaikeutui. Kun olen oppinut enemmän kämmenellä heittämisen tekniikasta, pitäisi rutinoida. Lisäkiihoke oli kättä säästävien kevyempien kiekkojen uusintakoe, kun tekniikka ja kroppa on muuttunut keväästä. Iloinen juttu on lantion liikkuvuuden ja selän ryhdin edut kämmenheittoihin. Valitettavasti en aluksi muistanut suoristaa kyynärpäätä, mikä venyttää liikaa paskoja jänteitä. Tehot laskevat suorahkolla tai täyssuoralla kyynärpäällä, mutta se on pakollista tällä terveyden puutteella. Tunti viskomista ja käsi pahaksi. Onneksi on tietoa lisää jatkossa suojaavista kiekoista. Aasinsiltana ei tarvitse syvää laippaa kiekkoon, jotta kova tuuli nykii eturengasta, 60-559 BA otti puuskissa pientä hallittavissa olevaa nykimistä.

Että pitikin käyttää leveälahkeista shortsia eilen pyörälenkillä, kun myttyyn meni haarovälissä tehden turvonneen hiertymän.

Pearl Izumin aluspöksyjen säämiskä lienee alle puolet alkuperäisestä korkeudesta niinmonen vuoden jälkeen, etten tiedä, monenko. Ei kiva, kun tankopehmikkeistä, geelihanskoista, -satulanpehmikkeistä ja 60 mmn renkaista huolimatta tällejä tulee läpi niin, että vain käden irrottamalla tangosta saa suojaa, kun käsi on arkana. Kipeänä olosta puhumattakaan. Peffakaan ei kiitä selkä pystyssä käsittä ajosta tai ehjä käsi tangossa tai sen päällä ollessa töyssyihin osuessa. Siten olisi selvä etu lisäpehmusteista. Mulla on iskemättömiäkin halpapyöräilyshortseja, joissa on tyhjän arvoisia pehmusteita. Pitäisi tutkailla paremmin pehmustettuja pökiä. Ei Pro hinnoilla, kun artisti maksaa.

Juu juu kädettömään tai yksikätiseen ajamiseen siirto on tavoite MBB pyörällä, mutta vaatii taitojen, keskivartalon voiman ja hallinnan lisääntymistä. B suunnitelmana jos en opi on edelleen niin pehmustettu pyöräily maasturilla. Jos läskiin on siirryttävä, säästää pitäisi ja silloin läskinojakkikin voisi olla kovempi juttu.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 17 Kesä 2017, 20:44

Lämmöt ylös, vauhdit myös työmatkalla maasturilla. Riskillä menin arasta kädestä huolimatta ja olihan duuni kovempaa. Onneksi sentään lämmintä töissä 27,8. En ole ladannut tietokoneeseen dataa, mutta ihme juttuja oli näytöllä. Menomatkalla en yrittänyt tykittää ja harjoittelin käsittää ajamista. Silti uuteen enkkaan ja vain 6 min hitaammin kuin tykitetty tri pyörällä tehty työmatka. Tri pyörässä on aika paljon syvemmät laipat. En tiedä, oliko sillan alituksesta johtuva sekoilu uusi nopein nähty vauhti, vai sprintti vertailumäessä. Koulurepun kokoinen selkäreppu mukana 47 km/h. Eka ajo pyöräilyshortseissa tänä vuonna, mutta irtolahkeet olivat käytössä yöllä.

Olisiko voimat kasvaneet juoksulla ja plantaarifaskiitin hoidoksi tehdystä yhdellä jalalla nousulla painoilla ja ilman johtuen?

Käsittä ajossa hallinnassa läpimurto, nyt ohjailuakin pystyy tekemään jossain määrin keskinopeuksilla. Aiemmin yritin suurehkolla kadenssilla, mutta onnistuuhan ainakin isommissa vauhdeissa pienelläkin kadenssilla ajo jopa vakaammin kuin pienemmällä välityksellä vauhdilla sotkiessa. Olen yrittänyt lantiolla tasapainoilla, kun siinä voima ja vartalon hallinta kasvavat ja ne auttavat frisbeegolfissa sekä suojaa lisävaurioilta työssä. Kun junnuna uin, ei kehittynyt keskivartalon hallinta, joten on korkea aika treenata ja apua luulisi tulevan nojailuun.

Käsittä pystärin ajon hallinnan parannuksessa olennaista on se, ettei suoraan ajaessa anna polvien siirtyä sivuille ja pyörittää runttauksen sijaan. Lantion hallintakyky on kiva juttu, mutta en osaa suhteuttaa sen painoarvoa, koska tein oppiakseni asiat vaikeammin kuin voisi. Vielä ei mäet ylös jyrkimmissä paikoissa mene pienissä vauhdeissa, eikä oikeastaan tasaisella matelukaan suoraan pelkällä lantiolla tasapainoilulla. Lantiolla kikkailun sijaan päätä kallistelemalla ohjaus on vain kokeeksi käsiä sivuille levittämisen edun jälkeen kuin huijaisi. On niin paljon helpompaa kuin lantiorumba. Kuullostaako tutulta nojailussa? :mrgreen: Siksi elättelen toivoa siitä, että lantiotasapainoilu avustaa MBB opiskelussa. Ainakin saan treeniä pyörittämiseen ja polvien vaikutukseen mutkissa.

Olen MBB harjoittelussakin yrittänyt nostaa vaikeustasoa alusta asti. Mitä sitä polvella sivulle kallistamaan mutkassa tai päätä kallistamaan ohjauksessa, jos voi vain lantiolla kikkailulla avustaa jalkoja, joilla yritän kääntää lähinnä työntämällä ulkokaaren puolista poljinta, kun poljin on etuasennossa? No olen jo sen verran lusmuillut, että polven sivulle kallistuksella kääntötreeni on aloitettu. Vähänkö helpompaa.

Pitäisi kai yrittää joskus pään kallistustakin. No ehkä on aika tehdä helpomman kautta, jotta näkee, miten sujuu yksikätinen tai käsittä ajo. Ja/tai sprintit, joita on tosin kokeiltu kaksikätisesti jo.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 18 Kesä 2017, 12:00

5,2 km hitaasti hölkäten 39 min. Eilen työ muuttui kovemmaksi. Sikäli hyvä, että kunto on kasvanut ja edelleen olen nousukäyrällä. Eilen maastopyöräillä uusi enkka työmatkalla yrittämättä ja vain 6 min hitaammin kuin tri pyörällä täysillä vetäen. Vertailuspurtissa monta kilometriä tunnissa lisää enkkavauhtiin. 47 km/h reppu selässä alamäessä tosin maastopyörällä, jossa välityksen ovat niin pienet, että meinaa loppua kesken. Oli mahanalus jalkoja täynnä.

Menin aamulla läheiselle juoksuradalle vertaamaan juoksukuntoani nuoruuteen. Kestävyydessä, ei nopeudessa, kun käsi on arkana eilisestä ja keuhkot eivät tykkää revittelystä. Nuorena pisin lenkki tuolla mäkisellä radalla oli kolme kierrosta ja olin puhki. Taisin mennä hitaammin, mutta neljä kierrosta ja paukkuja jäi selvästi.

Kun ei ollut vettä ja astmakohtauslääkettä mukana ja ei tiedä, miten käsi reagoi, lopetin ennen kunnon loppumista. Plantaarifaskiitti voi kostaa varvastossuissa menon, selvästi tunsi, miten jalkaholvi on romahtanut ja kun en kuntoani tiedä, en uskaltanut koko ajan lihasvoimin ylläpitää jalkaholvin kaarta ylhäällä kuin terveellä olisi. Oli kauppareissukin edessä. Muutenkin ei ole järkevää uutta tasoa treenissä ottaa ilman tietoa siitä, miten kroppa vastaa pieneen lisäykseen rassia.

Kauppareissulla tuntui jo jäykkyyttä, vaikka suihkussa tulevan lihaskivun ja -jäykkyyden vähentämiseksi vuorottelin kuumaa ja kylmää vettä. Niin kylmää kuin hanasta tulee ja kohtuullisen kuumaa. Auttaa muuten paljon aiemman tason rasituksessa ainakin. Huomenna voi löytyä uusia lihaksia.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 18 Kesä 2017, 21:30

Kun pehmusteet ovat kulahtaneet läskimpänä ostetusta Pearl Izumi säämiskäalkkarista, olen lukenut satula- ja pehmuste/shortsitietoutta. Seurauksena siirsin satulaa eteen maasturissa, jotta peffan luille tulisi enemmän painoa. Kun geeliä haukuttiin mm. perineumia litistäväksi, kokeilin poistaa geelin pois kovan penkin päältä ja kiinnittää jooga-alustan palasen tarralla satulaan. Koeajolla hiertymä 47 minuutissa ja kulkusia sattui. Pitää koeajaa eri sijoituksilla pehmikettä ja kokeilla töyssyissä peffan nostoa, nyt kokeeksi istuin tälleissä. Puuttumista kasseihin tuli parinkymmenen minuutin jälkeen. Vaikka istuinluiden alla on koroke ja pääosin perineum ja isyysosasto on kuopan päällä. Kun kärkipiikki on satulassa ylempänä kuin perä. Lisäpehmuste nostaa perää noin samalle korkeudelle kuin piikin kärki.

Kokeilla pitää lisäpehmikkeen vaikutusta PI säämiskäalkkareilla shortsien alla. Kun nyt pehmusteiden on vähän ikäviä tuloksia aiheuttava. Näkee sitten, mihin suuntaan vaaka kallistuu pehmusteiden suhteen. Alkkari plus shortsit ovat ohuempia paksuudeltaan kuin geelipäällyste, jonka poistin. Siten näkee, väheneekö, vai kasvaako paine ja miten käy puutumiselle. Jos ei auta, voi olla paikallaan nostaa peräpäätä pussien alla olevan kuopan syventämiseksi. Sitten pitänee kokeilla kärkipiikin laskemista, jos se riittää edestä hupisäkin kipeyttämiseen huolimatta painopisteen siirtymisestä taakse.

Teoriaa on paineen vähennys perineumista ja kasseista vähentämällä niiden alta pehmustetta. Jotkut sanovat sen auttaneen. Kun istuin paikallaan seinään nojaten geelien kanssa, pehmeys johti em. teoreetikkojen ennustamaan paineen tunteeseen perineumissa. Geelipäällysteen poisto vähensi painetta selvästi, joten lähdin positiivisin odotuksin matkaan. Ketuiks män. Kun pehmuste litistyy etupäätä kohden keulaa, ei luulisi kulman painavan verisuonia tai hermoja. Jännää miten paikallaan ollessa tuntui paremmalta ja ajaessa huonommalta vähempi pehmustus.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 19 Kesä 2017, 18:17

Jäykkää on. Mtb kauppaan, sitten fribaamaan. Ajoin kauppareissun tottumuksesta kyynärpäät reilusti taitettuina. Ihmettelin perineumin kipeytymistä kilometrin matkalla jatkuvien sadekourujen ylityksessä. Jälkikäteen tajusin, että eilen seinään nojatessa pelkkää jooga-alustaa käyttäen kyynärpäät olivat suorat.

Fribamatkalle siirsin pehmustetta eteen sentin tai vähän yli, jotta pehmuste on istuinluiden alla, vaikka kyynärpäät ovat hieman taitetut. Jopas helpotti paine perineumissa ja siemensäkissä.

Pitää vielä ajaa pitkiä reissuja ja eri varusteissa, jotta näkee, miten ajomukavuuden kanssa käy. Vielä ei voi juhlia, kun jälkimmäisellä reissulla oli säämiskäalkkarit säämiskäshortsien alla. Ei lyhyellä matkalla tullut ongelmia, mutta oli ihan liian kuuma.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 22 Kesä 2017, 12:39

Eilisellä työreissulla ekaa kertaa mtb Lidlin kohtuullisen ohuella foamilla olevalla säämiskällä varustetulla bibillä vain jooga-alusta alla hieman otti tosi fyysisen päivän päälle turvotusta nivusiin pakaran ja takareiden sisäkulmaan. Kun muisti kyynärpäät suorina mennä, ei tuntunut pahalta, mutta normituulessa etukeno ei ollut kivaa perineumille. Kovasta satulasta ilman pehmustetta johtuen. Hotsittaa kunnon ajoshortsien hankinta. Halvemmaksi tulisi opetella MBB pyörälaukun kanssa ajon opettelu. Ei tosin yöajossa toimi, kun ei näe törkymäärää, mitä on levitetty työmatkalle. Pommin jäljiltä koko matka grr.


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa