HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 11 Heinä 2017, 14:59

Vähän tuntui aamulla etureisissä rappusia laskeutuminen, doms ongelmat lienevät vielä edessä. Yllättäen vasemman polven etupuolella ulkosyrjän pohjassa sattui sikana kävely. Olisiko vasen jalka kompensoinut paskaa oikeaa polvea ja leikattua nilkkaa? Iisisti on otettava. Joten remppahommat siirrretty.

On paljon tutkailtava, mitkä tekijät vaikuttavat kipeytymiseen, tarkemmin ongelmien välttämiseen. Ainakin ennen voimien kasvamista ei ole minimalistikengillä asiaa noin pitkiin matkoihin edes kumialustalla. 6 km lenkkarit jalassa kovemmassa vauhdissa mäkisessä maastossa oli ok, on selvää, ettei pitkät matkat minulle ole järkeviä vielä Vibrameilla.

Akilles oikealla on jäykkä ja vasemman puolen pf on normiarka, muuten ei vielä ongelmia. Jos ei laske huonoja unia. Palautuminen kesken ja oli toki kova päivä, joten ei yllätyksiä. Ehkä doms pysyi kurissa kuumaa ja kylmää vettä suihkussa vaihdellen. Etuaikaista arvioida kun yleensä iltapäivällä vasta iskee harjoituksen jälkeisenä päivänä jäykkyys.

Ei oikean polven kuluma huomioiden tule minusta juoksijaa, kun polven rikkominen sotkee harrastusten lisäksi työn. Pyöräilyn liikkeen tuoton iskuttomuus on pop, mutta iskeehän ne paskat tiet silti... Onneksi ei polvea haittaa vielä ainakaan, muuten voisi uskallus ajaa kesken.

Kun terveys mättää ja on remppa niskassa, olen henkisesti varautunut SM kisojen väliin jäämiseen. Kaikkea ei voi saada, muuta kuin turpaansa, kun on liikaa rääkkiä kropan kestoon nähden. Ajoitus mättää ehkä enemmän.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 12 Heinä 2017, 10:15

Polvikipuni on muuttavaista sorttia, muuttaisi jollekin muulle. Vasemman polven kipu siirtyi etu-ulkosyrjästä polvilumpion alle eteen. Onneksi vain kävellessä tuntuu ja vähemmän kuin eilen. Lihakset eivät ole normaalia pahempia. Korvatorvi vaivas vieläkin ja eilen sai syljeksiä limaa. Kuinkahan paljon helpommin henki kulkisi ilman limaa rööreissä?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja PW » 12 Heinä 2017, 10:21

Korvenkylän ukot oli sitä mieltä, ettei se polvikipu haittaa jos ei "astuessa" tunnu :wink:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 13 Heinä 2017, 15:08

Polvia on onneksi vain kahdessa "jalassa", joten tärkeintä ei satu. Pyörällä kauppaan oli vähemmän kivuliasta, mutta vielä tiesi kävellessään kaupassa, että on otettava löysin rantein. Koska työssä pärjääminen pelottaa. Ei taida tarvita katsoa ennusteita, lienee viisainta käyttää bussia, kun työ on jo vaarallista, jos ei vielä parane polvi.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 15 Heinä 2017, 11:10

Buranalle meni töissä, mutta selvisin. Oikea valinta jättää pyörä ja kiekot lepäämään. Kuten polvetkin. Ensi kerran työvuorolistassa kahden vaje, joten ei kannata pyöräillä, kun saa juosta palkkansa edestä. Minkä työterveysfyssari kielsi. Arvaa saako kahden tai kolmen edestä työskentelystä lisää palkkaa?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 16 Heinä 2017, 20:51

Kun geelipäällinen ja sen päällä vaahtomuovi olivat löysäksi leikatulla sotapökällä niin leveä, että muutaman kilsan kauppareissu pisti epäilemään hankauksen aiheuttavan ongelmia. Tänään varustetesti noin 45 km Castellin bib shortseilla ja rasvaa säämiskään, ei ongelmia. Jes! No olisi voinut pian syntyäkin tosin. Sai kättä leppyytellä yksikätisesti tai myös selkää suojaten käsittä muutamaan otteeseen ajaen. Kätevä taito, jossa olen kehittynyt.

Käväisin ratapyöräilijöitä katsomassa Helsinki GP tapahtumassa velodromilla.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 17 Heinä 2017, 17:35

Kaahasin ennen sadetta kiekkoa viskomaan ja ihmettelin kolmella ekalla väylällä ilman lämmittelyheittoja, että onpas perseestä, kun ei wörki käsi ja paskaa tuuriakin kaupan päälle. Kolmannella väylällä kaksi yli parin äkkäsin kokeilla hermoratojen venytystä, kun oli aamujumppa jäänyt kiireessä väliin. YEOW! Syy selvisi, käsi silti ikävä nelosen draivissa, joten arka käpälä johti otteen lipeämiseen. Siitä lähtikin sitten hirmuinen nousukierre ja viisi sankariputtia sisään sekä uusien niksien oppiminen kämmenheitoissa tekivät nannaa. VAikeuksien kautta voittoon. Lopulta pudotin eri väylillä yhdestä kolmeen luokkaa lyhyempiin kiekkoihin ja pääsin silti korille. Kun vielä kyseessä olivat ei niin helposti kämmenellä heitettävät putteri ja keskimatkan kiekko, on sopivampien mukaan otossa tarjolla loutettavuutta ja helpoutta sekä tuulen sietokykyä lisää. Nyt jo olin 72 m väylällä koko matkan kallistettuna (lyhyt lento vaakaan verrattuna köhköh) putterilla korin alla, kun aiemmin mätin pituusdraiverilla. Jää nähtäväksi, miten rajua kulutus paikaltaan juostun sijaan nakkelu on kädelle ja täyspainoisilla kiekoilla kaupan pääälle vs kättä suojanneet kevyet pelit. Paha päätellä mitään, kun oli jo käsi työn ja eilisen 45 kmn MTB lenkin raiskaama. Ei lepoa, ei palautumista ja lyhyet unet päälle, joten lähtötilanne oli jo pakkasen puolella.

Hikeä pukkasi pysytellä minua lihaksimmaammilla jaloilla varustetun laihemman mimmin kilpapyörällä perässä pysyminen Lintsiä ylös maasturilla. Kun oli sadetakki, joka ei hengitä, voitte arvata märkyyden määrän, kun kaahasin koko matkan kotiin, jotta ehtisin ennen sateita. Sadoin sitten itse takin alla.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 19 Heinä 2017, 14:30

En päässyt perille rasittavuudesta uudella tavalla kämmenheittojen teosta, kun sikaa tuli kädelle. Rempan kesken hälytys toiselle työmaalle ja normia rankempi vuoro töissä. 19 h hereillä ei ollut niin paha kuin ukkosmyrskyssä töihin meno ja kastuminen, minkä seurauksena vilustumisoireita. Unta palloon nyt, joten Helsinki GP kuvat ja raportointi saa odottaa.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 23 Heinä 2017, 13:57

Säädöt kompromisoivat liikaa tehon tuottoa ja ajomukavuutta MBBssä. Olin hallinta edellä tietoisesti laittanut polvituen selkänojaan lumbaaritueksi työntääkseni jalkoja eteen, jottei kurvissa koipi irtoa ulkokaarteen puolelta. Hobittina mentiin "lyhyin" jaloin polvet hampaissa suurella polvi- ja lantiokulmalla. Kun poistin polvituen, kantapää polkimella polvi on karvan verran taitetumpi kuin klassisessa asetuksessa. Vain parin hassun asteen ero ja kun rengas kääntyy vain vähän ennen ulkokurvin jalan irtoamista polkimesta, on kai turvallinen suunta erehtyä jättämään polvet vähän koukkuun kuin suoristaa maksimaalisen tehon tuottamiseksi lähes koipi suoraksi.

Zen oli kaukana monesta syystä johtuen. Pahin oli epäonnistunut niskatuki, joka olikin nenän painaja. Lankku painoi kypärää takaraivon kohdalta, jolloin kypärä painui edestä alas painaen silmälaseja niin, että nenäsatulat satuttivat nenää. Siten oli tehtävä vatsalihastreeniä kannatellakseni yläkropan painoa. Bye bye rentous, kun lihaksia jännitin, joten sinne meni kontrolli. Ei puhettakaan ilman käsiä ajon harjoittelusta, kun yksikätisyyttä oli mahdollista kokeilla harvoin ja kontrolli oli vajaata kaksin käsinkin.

Lisäsin jämäpalan jooga-alustasta ja siihen tarran, johon kiinnitin vaahtomuovipötkylän. Noin kymmenes korkeussijoitus vasta pisti rullan kohdalle, johon kypärä laskeutuu itsestään niin, että kireyden säätönappula ei paina takaraivoa, vaan uppoaa pötkylään. Koko ajan nostin pötkylää ja kisamaisesta ylös katsomisesta katse putosi ehkä kymmenen astetta alemmas. Näkeepä esteitä. Testipätkälle rikottu kaksi pulloa.

Ei onnistunut käsien siirto lähemmäs ohjainkannatinta, kun liian helposti peukku oli polvessa ja vaara ohjaustangon ja polven väliin litistymisestä oli ilmeinen. Kun rentona peukku osoittaa sivulle kämmenestä, eli juuri giljotiinikohtaan. Taas olisi korkeammalla sijaitsevalle tangolle tarve.

En tiedä, vaikuttaako polven suoristus tarpeeksi laskevasti ja voi olla, että pyörityksen lakipiste siirtyi lähemmäs tankoa, kun poistin polvisuojan selkänojasta. Kuten Puusilmä, pitää kokeilla eri paksuuden jalkineilla ajoa polvikulman, tehon tuoton ja jalan polkimelta irtoamisen suhteen mutkissa. Nyt lenkkarit, joten polvea voi suoristaa hieman lisää minimalistikengillä.

Linnunlaulun itäpuolella ei mahiksia nousta edes ekaa rinnettä noin taitetuin polvin ja pitkällä välityksellä.
Liitteet
PicsArt_07-23-01.16.10.jpg

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 24 Heinä 2017, 06:16

Ei toteutunut eilen nojapyörien mukavuusetu pystäreihin nähden puolen tunnin koeajossa. Nyt kun osaan ajaa pystärillä käsittä ja maasturissa on pehmusteet ja paksut renkaat kunnossa, MBB pomppi, täristi paskoilla teillä ja kiikkeränä sekä luokattomalla niskatuella pakotti puristamiseen paikoin. Pitkä lyhin välitys polvet koukussa kostautui ylämäissä, kun puristusta piti lisätä tangosta. Käteni ei kestä sitä ja vieläkin aamujumpan, venyttelyn ja jään käytön jälkeen sattuu vähän. Ei ole ihan kalikkajäykkä, kuten ennen hoitoa, mutta lisää lienee pakko tehdä myöhemmin. Kurkkua sattuu jo, kun korvatorven tulehdus säteilee kurkkuun jäädytyksen lisäksi. Pah.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 25 Heinä 2017, 08:54

Vahva jänteille suunniteltu tulehduskipulääkitys toista päivää. Josko purisi korvatorven tulehdukseenmin. Nimimerkki Laihia. Rempatakin pitäisi ja pe-ma aamuun olisi roskalava, johon pitäisi roudata tavaraa. No kivaa kun pitäisi saada käsi kuntoon ja työstä selvitä. Ei tuu kesää.

Olen jo pähkäillyt, pitäisikö muuntaa trikeksi ja nostaa selkänojan yläpää niin, että näkee esteet. Akvaariosuodattimella iskunvaimennukseksi. Näin olisi paras mahdollisuus välttää oikean käden käyttöä, kun nytkin satutti puolen tunnin reissu. Kerpele. Vai siirrynkö Streetmachineen ja maasturiin, tai hui kauhea vain maasturiin tai mtb plus aika-ajopyörään? Kun triathlonissa kiellettiin aika-ajotangot. On testaamatta, saisiko samalla jooga-alustaniksillä aika-ajopyörän mukavaksi ja pystynkö ajamaan sitä käsittä. Siinä on paljon ärtsympi keula kääntymään kuin maasturissa.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 30 Heinä 2017, 14:20

Sade irrotti MBB pyörän takaraivotuen vaahtomuovipalan tarran liimasta. Liimaa oli vaahtomuovissakin ja mokoma liimautui pyörätelineeseen. Pitää keksiä miten kiinnitän pysyvämmin.

Viikonlopun yli on roskalava, kun koko talossa on sähköremppa. Oli työssä paha rasti, joten kovilla on oltu. Onneksi käsi kesti tärkeimmän tauhkan roudauksen. Kun ottaa jo kädestä ja on jo rassin jälkeinen käden turvotuspäivä, huomenna vasta kivaa onkin kahden rassauspäivän jäljiltä. Hyvä puoli on se, että jatko ei heti ole yhtä kiireistä tai vaativaa. Ei uskalla pyöräillä ja on kyseenalaista, kannattaako tuunata aika-ajopyörän satulaan uuden tiedon mukaista pehmustusta. Ihan kivassa kunnossa on jo käsi, joten on vastustettava kiusausta.

Toivottavasti huomenna voi tuunata ja koeajaa ennen ennustettua tiistain ukkosta.

Kun remppahommaa riittää ja kättä ei voi paljon käyttää kerrallaan, on selvää, että Nokia jää väliin. Siltä se vaikutti pitkään, nyt on varmaa.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 31 Heinä 2017, 12:21

Saa nähdä, miten käy, kun oli roskalava viikonlopun yli ja sinne piti roudata krääsää. Kk sitten töiden jälkeen ei olisi onnistunut, mutta edistystä on tullut. Siksi lisää saippuaa isännän silmään äsken kämmenheittotreenissä.

Maksimipainokiekoin ja kovempaa rannetta käyttäen kuin ikinä. Syynä hirmuiset liimautumiset kudosten välillä toisiinsa. Piti ravistella jumit irti, jotta normaali liikkuvuus palautuu ja vääriin asentoihin venytetyt kohdat eivät kärsi. Hevoskuuri on ainoa toimiva hoito hermoratavenyttelyn ja jäädytyksen ohella.

Kun pronaattorilihas tarvitsee liikettä ja voimistusta ja on ekana kipeytyvä paikka, on nakkaaminen parasta balsamia. Jos lääkettä ei tule yliannostus.

Ensi treeni pitää toistaa kevyillä kiekoilla riehuen.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 02 Elo 2017, 11:47

La lähtien tohinaa koko ajan ja unista pinnistäen hälyllä töihin. Eilen sikavauhtisen lenkin maasturin mittakaavassa tehtyä töihin yöksi. Pohjana edellispäivän enkkatehoinen kämmenheittotreeni. Toki lyhennetty tunnin päälle kestoltaan. Onko kunto nousussa, kuntoutus purenut, vai mitä, kun nyt monta pv putkeen sikaa ja käsi elää? On arka toki työstä johtuen. Viime viikolla pyöräily työtä seuraavana päivänä sai käden paskaksi puolessa tunnissa. Kaksi pv vaivaan tarkoitettua kiputulehduslääkettä.

Olisiko hevoskuurista heittämistä raskailla kiekoilla ja raskaimmalla tekniikalla pidättelemättä tehoja ja suoran käden sijasta hieman kyynärpäätä taivuttaen ollut iloa? Ainakin ärtsy pronaattori vahvistuu ja kirurgin mukaan käytön pitäisi palauttaa toimivuutta. Ensiaskeleet kuntoutumiseen otettu? Jää nähtäväksi, ainakin olen vierailla vesillä käden uuden keston arvioinnissa, kun ei ole näin kovilla oltu vammautumisen jälkeen.

On vaarallista olla tietämättä, mistä selviää. En tiedä, miten vaarallista on suhteessa olla puskematta rajoja jatkokehityksen takaamiseksi. On pelottava tilanne, jos kuntoutuminen tyssää alitreeniin, mutta sietokyvyn usein ylittäneenä tiedän övereiden olevan pahempia. Päätellen kunnon putoamisesta pitkäksi aikaa, jos käsi ei kestä kuukausiin käyttöä.

Kun olen motivoitunut kuntoutuja, en pidä kuntopakkia pahimpana ongelmana, vaan mahdollista uusien arpien syntymistä. Ei paljon nukuttu yli vuoteen odottaessa arpien poistoleikkausta. Ja leikkaus luo itsessään arpia. Kummasti haittaa hermoihin terävien arpien tökkiminen. Kuin tarranauhan urospuoli, joten pahimpien kiinnikkeiden irrotus täysitehoisilla kämmenheitoilla kuullostaa loogisemmalta kuin suomalaisen lekurin kämmenheittokielto. Kun jenkkilekuri on jenkkifribaajaa käskenyt rikkomaan kiinnikkeet. On minullekin fysioterapeutti sanonut rikkomiskäskyn kiinnikkeille pallolla, kuten jenkkilekuri. Ei toimi, satuttaa vaan, painautuu kai arvet syvempään hermoihin ja muihin paikkoihin, joiden pitäisi liukua vapaasti naapurikudosten ohi.

Kun on ekoja lupaavia arjen suoriutumiskykyä parantavia kuntoutustuloksia tullut viikossa alkaen pilleritarpeesta, on katsottava kortit, mitä sieltä tulee. Täydellä teholla uskalluksen rajamailla jänteitä venyttäen hieman taitetulla kyynärpäällä heittäen. Terve voi taittaa paljon, minä enbikinä luultavasti ja en edes yritä, se ei ole tavoite ja tarve, vaan oireiden vähennys, harvennus sekä arjesta ynnä työstä paremmin selviytyminen=kuntoutuminen niin pitkälle kuin se on mahdollista näillä vammoilla.

Pakko toimia tienraivaajana, kun olen ja edellä läntisen lääketieteen käsitystä haitta-asteesta eroon pääsyssä. Ymmärtääkseni. Kuulemma lähes jokainen joutuu eläkkeelle näillä vammoilla ja mä petraan. Olisi hienoa, jos itselleni saisin edistystä ja upeaa, jos muut saisivat apua.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

ViestiKirjoittaja vaaka » 04 Elo 2017, 00:00

Wau, että ihmisen havaintokyky kropan tilalle voi olla huono. Olet niiiiin kipeä, ettet tiedäkään ilman että sattuu. Ei ole vain teoreettinen mahdollisuus, vaan toteutui, kun luin ja treenasin sekä venyttelin ja hieroin rollerilla linkkien ohjeiden mukaan.

https://www.mountainpeakfitness.com/blo ... -leg-silas
https://www.mountainpeakfitness.com/blo ... -lower-leg

Osoittautui, että on jos jonkinmoista jumia ja kipukohtaa sekä venyvyysvajetta. Lähes spagaattiin pystyvällä. Nilkkani eivät taivu tarpeeksi, joten ongelmia, jotka kumpuavat siitä löytyy jalkapohjasta ainakin ristiselkään, luultavammin käteen asti. Kun pääsen ankkakävelystä saattaa nivelten toiminta parantua, juoksu- ja kävelytekniikka parantua, asentovirheet poistua, ylirasitukset poistua, vuosia vaivannut pohkeiden jäykkyys ja plantaarifaskiitti lähteä sekä uusien vaivojen saamisen riski vähentyä.

Urheilullisesti oli aika tiukka väite, että kun jalkaterät osoittavat viistoon, eikä eteen, jalkaterä ei toimi vipuvartena, jolloin pohkeiden teho poistuu. Kun on kolme suurta tehoa tuottavaa lihasryhmää jaloissa, yhden poisto kuullostaa pahalta. Ei kai nyt totaalisesti pohje jää paitsioon, mutta hyötysuhde kärsii toki ja virheasennot kuluttavat kroppaa.

Pyöräilyetuja pitää tuumailla ja kokeilla. Artikkelissa sanottiin juoksussa tarvittavan 20 asteen kulmaa maan ja nostetun jalkaterän välille. Ennen hoitoja teki tiukkaa päästä lähelle. En tiedä, jäinkö asteen pari, vai jäykkäna lihasjäykkyyden vastuksen läpi pääsinkö nipin napin tavoitteeseen. Kammen pituus ja penkin läheisyys kampiin sekä yksilöllinen anatomia vaikuttavat nilkan taittumistarpeeseen asteissa eri osissa kampikierrosta. Olisiko nilkan taipuisuusvaje yksi peruste lyhyille kammille? Odottaessa normiliikkuvuuteen palautumista kuntoutuksella.

Olen ongelmissa reisieni paksuuden ja MBB pyörän ohjaustankoon osumisen kanssa kääntäessä sekä matalan ohjaustangon kanssa. Joudun väistämään polven osumista tankoon pudottamalla jalan polkimella alas päkiän pallukan takareunan ollessa taaimmainen kohta, joka koskettaa poljinta. Lisäksi Q arvo on muokattava efektiivisenä jalkoja polkimien ulkoreunoille siirtämällä, jotta saisi käännettyä edes jonkin verran keulaa ennen kuin reisi ottaa ohjainkannattimeen. Nuo ihme asentoihin jalan vääntämiset ketuttivat jo ennen artikkelien lukua ja terveystilanteeni vakavuuden käsittämistä. Koeajo on tehtävä uuden tiedon valossa jalkojen asentoja ja toimintaa seuraten.

Lukkoja ei voi nykysäädöin käyttää rajaamatta reilusti kääntyvyyttä, jalasta loppuu pituus kesken ulkokaarteen puolella. Polvilla on tosi pieni pelivara useassa akselissa sijainnin suhteen ilman lukkojakin. On siis haasteellista siirtää jalkoja polkimilla eri kohtiin rassia minimoidakseni normipaikkaan suorilla ja leveälle mutkissa, kun on pari haastetta. Normikohtiin polkimille jalkojen laittaminen saa polven osumaan ohjaustankoon ja jyrkissä mutkissa jalka irtoaa polkimelta, enkä ole hyvä osumaan polkimelle uudestaan kampien pyöriessä ja vielä huonompi keulaa kääntäessä yhteisvaikutuksesta puhumattakaan.

Kun kaupungin 90 asteen mutkia tehdessä ilman katukiveystäkin tarvitsee liikenteen takia millintarkkaa ohjausta, on oltava vauhtia ja tarkkuutta, ettei kaadu kallistaessa tarpeeksi pienen kääntösäteen saamiseksi. Jos vauhti loppuu, on polkaistava, mutta silloin on vain yksi jalka maksimissaan polkimella. Lukotta lipsuntaherkkänä, kun jyrkästi kääntää. On eräänkin kerran ollut molemmat jalat irti ilman töyssyjäkin hitaissa maksimitiukoissa mutkissa. Sitten vasta vaikeaa onkin saada jalkaa polkimeen ajoissa, jottei vauhti lopu ja kaadu. On stressaavaa ahtaissa paikoissa, joten en vielä ole ydinkeskustaan uskaltautunut. Ei ole puhettakaan terveellisten asentojen säilyttämisessä jalan sijainnissa cityssä, tämä pyörä on parempi suoralla ja loivissa vauhdillisissa mutkissa kuin kaupunkiliikenteessä.

Kun viime viikolla jouduin käden vuoksi ottamaan kaksi päivää tulehduslääkettä puolen tunnin MBB lenkin jälkeen ja käsi kestää paljon paremmin mtb pystäriä, on selvää, kummalla menen keskustaan jatkossa. Kun ensin pitää normalisoida joissain liikkeissä aliliikkuvat nilkat. Ei kaipaisi lisää vääntelyä, kun pitäisi oppia kropan oikeisiin asentoihin pääsyä ja väsyneenäkin niissä pysymistä. Kun käsi on pahana rempasta ja työn lisääntymisestä johtuen, en voi riskeerata arjen sujumista ja terveyttä MBBllä ennen rempan vaikutusten ohi menoa, eli syksyä. Mitä nyt pyörä pitää viedä varastoon.


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa