Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Velonautti kirjoitti:

Eikö sulla huurru sisäpuolelta tuulilasi ?
Sadekeli tai lähellä nollaa olevat lämpötilat ongelmallisia.

Minä käytän erikoishuurteenestoainetta visiirin sisäpintaan. Se on osuuskaupan halvinta X-Tra shampoota, josta sopivasti laimentamalla saa visiirin sisäpintaan jäämään kerroksen pinta-aktiivista pesuainetta, joka hajottaa tiivistyneet huurupisarat yhtenäiseksi vesikalvoksi, josta näkee läpi päinvastoin kuin huurteesta. Levitä laimennettu shampoo paperilla/säämiskällä visiiriin. Älä hankaa, koska visiiri naarmuuntuu muuten. Anna kuivua.

Itse huurteen muodostumista ei pysty estämään muuten kuin lämmityksellä ja tuuletuksella niin kuin autoissa tehdään.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 14.06.2016
Ajokilometrit yhteensä: 4939

Huomenna on takarenkaan rihtaus. Oli vähän tenkkapoota kun en tiennyt miten takarenkaan saisi irti, mutta sain Facebookista ja Saukilta infoa. Questin takarenkaan irroitus menee siis nykyään yhtenevästi DF:n kanssa. Minulla ei siis tullut mukana työkalua takarenkaan irroitukseen, joten ostin Motonetistä Bondhusin 5mm kuusiokoloavaimen (pitkä).

Tein kuten tässä videossa. Vähän tiukempi oli toi kierrepultti kuin esimerkkikinnerissä, mutta sain sen irti siedettävän helposti. Piti käyttää pihtejä apuna kun varsi pyöri pultin mukana. Sitten tajusin että voihan kele kun kinneri oli mulla just toisin päin kuin videossa ja sieltä tulikin sitten yhteensä neljä osaa pihalle kiekon kanssa. 2kpl laakeripaloja, joiden paikan taisin jo keksiä (navan sisus) ja lisäksi lyhyt ja pitkä pala putkea. Pitkä pala tulee keskiön sisälle varmistamaan, että laakerit pysyvät oikeassa asennossa ja kohdillaan. Se pikkupala tuli ulos viimeisenä joten se on lähimpänä kasettia, keskiön ulkopuolella. Huomenna pääsen sitten kasaamaan palapeliä ja kiroilemaan kun ei ole uberhienoa telinettä, jonka päälle kinnerin voisi nostaa teloille :)

Edit: rengas meni paikalleen aika kivutta. Ei edes tarvinnut tuota pitkää työkalua jossa videolla tökättiin joku lipsukka paikalleen. Tein kuten videossa, kinneri oli oikealla kyljellään. Renkaan irroittituksessa se oli vasemmalla kyljellä. Oli tosi kiva heittää iltalenkkikin ja kurkata millä tolalla Joensuussa huomenna alkavat tosi isot markkinat olivat. Team AinaHumalassa tosin pakotti minut poistumaan keskustasta, en muista monesko kerta oli jo kyseessä. Nimi on itse keksimäni, mutta kyseessä on sellainen noin puolen tusinan humalaisen miehen kaveriporukka jotka ovat kesäisin lähes aina kännissä ja niillä on aina miehitys keskustan alueella. Ihan joka päivä.

Takakiekolla oli ajettu liki 5tkm. Tosin hyvin oli pysynyt muodossaan.

Tämä ei sitten liity kinnereihin mitenkään, mutta leuka loksahti tolle kadenssille.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 05.08.2016

Mitäs minulle. Olen käynyt töissä, grillannut, ollut. Toista 5 kertaa viikossa. Kiva kesä on ollut siis ja paljon on tullut opittua uutta. Ensi viikolla alkaa uuden alan opiskelu ja pääsen jännäämään miten Quest säilyy koulun parkissa. Päätin kirjoittaa kun tänään tuli uutta koettua ja lähipäivinä varmasti lisää kun Intercitybike.nl laittoi minulle ohuemman 2mm vaahtomuovin kopan visiiriin. Entinen oli liian paksu 3mm. Pääsen siis korjailemaan visiirin toppauksia. Mutta nyt siihen tämän päivän juttuun:

Kaksi keikautusvideota, molemmat kertausta: eka ja toka

Työmatkalla melkein keikautin Questin jyrkässä kaarteessa liian suurella nopeudella. Olin opetellut viime vuonna noilta kahdelta videolta korjausliikkeen ja tänään se tuli selkäytimestä ja pelasti kyljen varmoilta naarmuilta. Nyt tuli vain naarmu ketjutunnelin kohdalle ja tätä kirjoittaessa tuore maali on jo kuivumassa ettei asia vaivaisi liian kauaa.

Tilanne: kinnerin vasen etupyörä lähtee ilmaan.
Korjaus: raju kääntö oikealle ja heti kun tuntuu että lähtee oikenemaan niin nopea keskitys samalla kun jarrut isketään pohjaan. Toimi!

Viimeksi muokannut rutunen, 09 Elo 2016, 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 09.08.2016
Ajokilometrit yhteensä: 5579

Korjasin tänään kopasta kaikki räminät ja tiukkuudet pois. Nyt koppa toimii niinkuin pitääkin eikä räminää kuulu nimeksikään. Hyvä tuli.

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Syys 2021, 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 14.08.2016

Tänään poliisipartio tuli juttusille taajamassa. Aiheena oli paikka liikenteessä, sama kuin viimeksi. Tällä kertaa kuitenkin olivat sillä linjalla että jos on pyörätie merkitty niin sitä tulee ajaa. Luettelin kolme edellistä neutraalia/myönteistä kertaa kun minulle oli sanottu että mieluummin autotiellä tai että harmaalla alueella, myös tämän Kalle Oksmanin lausunnon.

Kommentoivat näin sanantarkkaan muistamatta että ei ole niin hyvä juttu että yksittäinen konstaapeli antaa sen tyyppisiä lausuntoja. Hyvin jännä kommentti minusta. Kehottivat / käskivät tästä eteenpäin ajamaan (aina) pyörätiellä kun sellainen on merkattu. Kohteliaasti kieltäydyin noudattamatta vedoten turvallisuuteen. Sanoivat sitten että katsotaan tapauskohtaisesti :)

Ennen pysäytyshetkeä olin ajanut taajamassa autotiellä mopon ajolinjaa 40/30 km/h alueella oman mittarin mukaan 33 km/h.

Quest Carbon -2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja PW »

rutunen kirjoitti:

Päivämäärä: 14.08.2016

Tänään poliisipartio tuli juttusille taajamassa. Aiheena oli paikka liikenteessä, sama kuin viimeksi. Tällä kertaa kuitenkin olivat sillä linjalla että jos on pyörätie merkitty niin sitä tulee ajaa. Luettelin kolme edellistä neutraalia/myönteistä kertaa kun minulle oli sanottu että mieluummin autotiellä tai että harmaalla alueella, myös tämän Kalle Oksmanin lausunnon.

Kommentoivat näin sanantarkkaan muistamatta että ei ole niin hyvä juttu että yksittäinen konstaapeli antaa sen tyyppisiä lausuntoja. Hyvin jännä kommentti minusta. Kehottivat / käskivät tästä eteenpäin ajamaan (aina) pyörätiellä kun sellainen on merkattu. Kohteliaasti kieltäydyin noudattamatta vedoten turvallisuuteen. Sanoivat sitten että katsotaan tapauskohtaisesti :)

Ennen pysäytyshetkeä olin ajanut taajamassa autotiellä mopon ajolinjaa 40/30 km/h alueella oman mittarin mukaan 33 km/h.

Onpas Joensuun pollarit innokkaita, kinnereiden perään :? ja jos vielä tulee päinvastaisia ohjeita :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Joo, mie kirjoittelin asiasta palautetta johon listasin story so far jos vaikka haluavat käyttää sitä matskuna jossain sisäisissä palavereissa jos heillä on sellaisia liittyen kevyeen liikenteeseen. Mukava oli tämäkin pysäytys, herrasmiehiä kun olivat, vaikka olikin erilainen näkemys paikasta ajoradalla :)

Quest Carbon -2015

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Näin kinneripätkän tubesta Floridalaisen pollarin pysäyttämästä kuskista, jolla oli video päällä koko ajan. Hän pitää lakitekstiä mukanaan näitä toistuvia tilanteita varten. Oli aika omaa juttua polisisedän tulkinnat sikäläisestä laista vs lakiteksti. Mitenköhän toimisi Suomessa, lue tuosta meininki?

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

vaaka kirjoitti:

Näin kinneripätkän tubesta Floridalaisen pollarin pysäyttämästä kuskista, jolla oli video päällä koko ajan. Hän pitää lakitekstiä mukanaan näitä toistuvia tilanteita varten. Oli aika omaa juttua polisisedän tulkinnat sikäläisestä laista vs lakiteksti. Mitenköhän toimisi Suomessa, lue tuosta meininki?

Olikohan se Fraser Supersport -kannulta, miekin oon nähnyt pari pätkää niitä. Niissäkin oli hyvä huomata kun oli sitä keskustelua niin se keskustelun argumentointi, ts. pääargumentit vaihtuivat kun edelliset argumentit menivät lakisiteerauksella pohjattomiksi. Loppukaneettina taisi sikäläisillä lainvalvojilla olla se että tulisi olla varovainen, kun laki ei kiellä etteikö siinä väylällä saa ajaa mutta poliisia huolestutti kun heistä se laillinen ajotapa oli vaarallisempi kuin kelvillä ajaminen. En tiedä millainen liikennekulttuuri siellä on, mutta täällä olen moninkertaisesti saanut pelätä kun olen ajanut kelvillä.

On tullut vastaan vain kolme tilannetta jossa auto tulee pihasta / tasa-arvoisesta tai kolmion takaa eteen kun ajan mopon ajolinjalla. Vitsinähän noissa on ollut se, että jos olisin noissa kohdissa ajanut siinä kelvillä samalla tavalla rajoitusten mukaan niin olisi rytissyt; havainnointiympäristö olisi ollut vielä suppeampi.

Kun ajonopeuserot ovat suuret muihin väylänkäyttäjiin verrattuna ja vieressä on kuin ajoneuvoa varten tehty ajorata eli mopon paikka niin on turvallisempaa vaihtaa sille. Ja nyt ei puhettakaan siitä kelvillä liikkujien osasta joka ei ole käynyt mitään koulutusta tai opastusta liikenteestä ja menee laput silmillä havainnointi ja ennakointikyky lastenkengissä. Niitä joutuu varomaan koko ajan jos ei vaihda mopolinjalle. Tai no tuo on loukkaus lapsia kohtaan koska heistä yllättävän moni on ikäisekseen ajanut ihan törkeän hyvin liikenteessä. Siis nykyisin oon nähnyt jopa sitä että lapset ajavat oikeaa reunaa, tai kävelevät reunaa peräkkäin. Ihan mahtavaa.

Kun olen ajanut mopon ajoväylällä niin näkyvyys on ollut puolin ja toisin parempi ja autoilijoiden suhtautuminen minuun on ollut todellisuutta vastaavampi. Jos kelviä vastaan tulee jännä ajoneuvo vastaan niin se on varmaan hidas, joten ajetaan eteen, kerkiää tästä mennä. Kun se sama ajoneuvo tulee kohti autotiellä niin sitä varotaan kun se saattaa tulla auton vauhtia, niinkuin tuleekin.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 14.08.2016

Sain poliisilta vastauksen viestiin. Vastaus oli tulkittavissa yksiselitteisesti niin, että polkupyöräksi luokiteltavalla ajoneuvolla on ajettava sille osoitetulla ajoradalla tai partio voi harkintansa mukaan antaa rikesakon 40€. Laitoin vastauksen, jossa selvensin että kyseessä on ajoneuvo jonka massa ja nopeus ovat verrattavissa mopoon, ja että vaikka vastauksen mukaan "Pyörätiet on yleensä juuri rakennettu ottaen juuri huomioon turvallisuusnäkökohdat." niin siellä ei ole ollut niin turvallista tässä tapauksessa ja että kinnerillä liikennöinti on sujuvampaa, jos sillä ajaa mopon ajoradalla edellyttäen että myös nopeudet ovat tällöin mopon luokkaa.

En kyllä ymmärrä kun viime vuonna kävin asemalla juuri tämän asian takia että saisin tämän puhuttua selväksi, mutta ihan kuin koko viime vuosi ja kaikki aiemmat rakentavat keskustelut ja lehtijutut olisivat pyyhkiytyneet olemasta ja niitä ei ole koskaan käyty.

Quest Carbon -2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja PW »

:evil: Eikö siellä poliisilla ole muuta tekemistä ku jahdata yhtä kinneristiä ja pällistellä poliisitelkkarissa :? eikä järkeä päässä :?
Tuli Mielleen, miten hyvin Joensuussa on ne kelvit merkitty? Meinaan jos Imatralla tulisivat kettuilemaan vastaavasti, olis helppo ihmetellä: mikä kelvi, missä merkki, mistä sinne pääsee, kas kun en huomannu, tuossa risteyksessä ei ollu merkkiä - ei voi yksinkertanen nojapyöräilijä ymmärtää ett on pyörätie jos ei oo merkkiä. (kinneristit saattaa tosin olla fiksumpia :wink: )
Sovittasko nyt niin, ett hommaatte sinne Joensuuhun lisää kinnereitä ettei yhen miehen yksinään tartte käydä tommosta taistelua polliisia vastaan :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja PW »

Voisko Pyöräliiton Joensuunosastolta saada jotain taustatukee yksinäiselle "taistelijalle" :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja mika »

Tämä on tyypillinen tapaus jossa laki ja terve järki on erimieltä. Yleensä nämä saadaan sovittua, mutta hankalalla asenteella nojataan aina lakiin. Minutkin on pysäytetty, lähinnä se meni velomobiilin esittelyyn. Sen jälkeen on annettu ajaa rauhassa. Maantiepyöräilijöille tämä huomauttelu on arkea ja Oulussa on ollut tapauksia jossa joku nippeliniilo soittaa poliisille ja poliisi käy sitten pahoitellen huomauttamassa.
MikaR

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 16.09.2016
Ajokilometrit yhteensä: 6154

Kävin pyöräilyillassa ja tuli sovitettua Intercitybike.nl:n hoodia Stradaan. Alla kuvat. Lisäksi Questin keskiöstä on alkanut kuulla naksuntaa.Tässä linkki.

Eliminointiprosessin kautta en keksi mikä muu voisi olla syynä, klik-ääni kuuluu kaikilla eturattailla, aina samassa polkimien asennossa ja polkimet ovat kiristetty kampiin hyvin. Myös kampien keskellä olevat kuusiokolopultit on kiristetty hyvin. ISIS-avaimella en ole koskenut niihin keskiön paloihin. Kammet ovat normaalista poiketen 1cm kauempana toisistaan leveyssuunnassa. En tiedä miten VM.nl on tämän toteuttanut tilaus/kokoamisvaiheessa. Varmaan prikalla? Klikkailu kuuluu riippumatta siitä kummalla jalalla työnnän poljinta ja silläkään ei ole vaikutusta työnnänkö kampia polkiessa jatkuvasti vasemmalle vai oikealle viistoon.

Edit seuraavana päivänä: Sama vika kuin Saukilla, poljin piti mekkalaa, ei keskiö.

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Syys 2021, 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Se napsuminen noissa sun videoissa kuulosti täsmälleen samalta, mikä oli mun Questissä. Pitkään ihmettelin, että mistä se tulee. Välillä se tuntui tulevan keskiöstä ja välillä jommasta kummasta polkimesta. Sitten toisen polkimen laakeri alkoi takeltelemaan. Sen jälkeen päätin kokeilla vaihtaa toiset polkimet Hurricanesta ja vika poistui. Nokialla ajoin sitten niillä Hurricanen polkimilla.

Laitoin siitä silloin tuonne mun blogiin juttua: http://www.saukki.com/2016/07/napsuva-a ... ing-noise/

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Vastaa Viestiin