Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 22.10.2015

Pielisjokiseudusta käytiin tänään haastattelemassa minua, kun heillä on pyöräilyteema tulevassa numerossa. Halusin välttämättä koeajatuttaa toimittajan koska moniin kysymyksiin sai minusta vastauksen sitä kautta. Nyt jännään että millainen siitä jutusta tulee.

Alla aihetta sivuten CdA-arvoja (mittayksikkönä metriset):

Quest: 0,092
Nopea nojapyörä takaboksilla: 0,147
DF-pyörä Superman-ajoasennossa joka kielletty kisoissa: 0,180
DF Time trial/maantiepyörä sallituista tankomalleista ja asennosta riippuen 0,23-0,51
Tavallinen nojapyörä: 0,3
Citypyörä: 0,68

CdA, kinneri vs henkilöauto (mittayksikkönä sq ft)

Nissan Patrol GR (1987-1998) 15,18
Volkswagen Jetta (2006-) 7,02
Toyota Prius (2010-) 5,84
Quest 1,0

Quest Carbon -2015

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kiitos mielenkiintoinen vertailu.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 07.11.2015
Ajokilometrit yhteensä: 3200

45 km lenkki tehty illalla tihkussa. Hienoa kyllä että vielä tähän vuodenaikaan oli näinkin hyvä ajokeli. Polviin kolotti lenkin puolessavälissä ja aloin miettimään onkohan keskiö vieläkin liian lähellä, tai sitten kadenssi on edelleen liian pieni.

Katsoin videon polkemisesta, taas kerran. Kaipa se on ihan sopiva, koska polveni on pienessä kulmassa kun poljin on kauimmassa pisteessä minusta. Luulisi että edes tuossa määrin pätee pystäriohjeetkin nojailuun.

Mutta mutta, mikäli keskiö olisi ollut liian lähellä niin sellainen vinkki pitää sanoa että jos ostat kinneriä/nojapyörää ja et ole varma miten pitkän ketjun tarvitset, niin tilaa se vähän ylipitkänä ja jos se osoittautuu oikeasti liian pitkäksi niin nappaise pari linkkiä lyhemmäksi.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 12.11.2015
Ajokilometrit yhteensä: 3231

Lumet tulivat, ehkä jäädäkseen, ehkä eivät. Aika näyttää. Laitan kinnerin talviteloille ihan siitä syystä kun tänään kotiintulon jälkeen meni noin tunti epäsäännälliseen alustan kuivaamiseen. Hypin aina sohvalta kinnerin luo nakkelemaan koteloista pudonneita lumikimpaleita suihkun puolelle. Jos tuon kuivausajan lisää tämänpäiväiseen ajoaikaan niin mummopyörälläkin oisin saanut nopeammin hommat hoidettua :)

Tässä vaiheessa vuotta se autotalli olisi kätevä, viitaten sulamiseen, en säilytykseen.

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Syys 2021, 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 28.11.2015
Ajokilometrit yhteensä: 3256

Kaveri laittoi pe-aamuna viestin että Gigantissa on mekaaninen näppäimistö alennuksessa. Hän kun tiesi että olen haaveillut siitä jo vähän aikaa. Niitä oli ollut klo 10.00 aikaan enää 10 kpl jäljellä joten poljin sinne niin äkkiä kuin suinkin - kinnerillä.

Näppiksiä oli vielä 5kpl jäljellä ja tein sitten illemmalla vielä uuden lenkin, yhteensä 25km ajelua. Suvantosilta on vissiin korjattu nyt ja piti käydä koeajamassa :P

Yleisesti Strada DF:ään liittyen, olin jo pitkään miettinyt että mitä se oikein muistuttaa. Heti kun näin valokuvia siitä joskus viime vuonna niin se oli tuttu jostain, mutten muista että mistä. Tällä viikolla se selvisi kun tuli eräs nettimeemi taas kerran vastaan:

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Syys 2021, 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

TinyDealista tilattu pyöränvalo tuli viimeinkin. Heti jouduin reklamaation kirjoittamiseen, koska paketista puuttui kamaa. Lähtöpaino 555g paketin kyljessä. Perillä 290g. Paketti avattu ja sieltä otettu laturi, laturikotelo, otsapanta ja akku. Jätetty itse lamppu ja kumiset kiinnityslenkit. Ei mitään järkevää tuossa tavaraluettelossa koska varas olisi ottanut lampun ja turvallisuusviranomainen vain ja ainoastaan 18650-akun.

Mieli teki kokeilla valoa Questin 12V li-ion -akun kanssa. Valon alkuperäinen akku on 8,4V joten en uskaltanut paria sekuntia pidempää pitää kytkettynä koska en vielä kerennyt lukea mitä se voi tehdä lampulle jos akussa on liikaa voltteja. Mikä oikeastaan on tuossa tapauksessa liikaa? Lampussa kun on 7 kpl ledejä joista jokaisen max-teho on 10W ja virta 3A. P=UI (W=VA) -kaavalla yhden ledin volteiksi saadaan 3,33V. Liekö sitten koko valon speksit 70W, 21A ja 23,33V? En opiskellut sähköasentajaksi.

Maailman kirkkain pyöränvalo
Toinen naurettavan tehokas tee-se-itse -lamppu

Muistiin itselle:

SLX takavaihtaja: ylempi ruuvi on H, alempi on L.
B-tension -ruuvia vastapäivään: isommalle vaihto paranee.
B-tension -ruuvia myötäpäivään: pienemmälle vaihto paranee.

Netissä oli jollain foorumilla siis neuvottu että jos tuntuu ettei takavaihtaja säädy mitenkään kunnolla, eli joko se vaihtaa kasetin isot rattaat täydellisesti mutta pienemmässä päässä ei kunnolla vaihdu, tai sitten kaikki rattaat vaihtuvat keskinkertaisesti, niin se kannattaisi säätää vaihtamaan isot täydellisesti ja sitten b-tensionilla vaihtamaan pienemmälle rattaalle päin paremmin. Tai sitten edellinen päinvastoin.

Viimeksi muokannut rutunen, 06 Joulu 2015, 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

rutunen kirjoitti:

TinyDealista tilattu pyöränvalo tuli viimeinkin. Heti jouduin reklamaation kirjoittamiseen, koska paketista puuttui kamaa. Lähtöpaino 555g paketin kyljessä. Perillä 290g. Paketti avattu ja sieltä otettu laturi, laturikotelo, otsapanta ja akku. Jätetty itse lamppu ja kumiset kiinnityslenkit. Ei mitään järkevää tuossa tavaraluettelossa koska varas olisi ottanut lampun ja turvallisuusviranomainen vain ja ainoastaan 18650-akun.

Jos akun vei Kiinan viranomainen ja laturin Suomen tulli puuttuvan CE-merkinnän vuoksi?

rutunen kirjoitti:

Netissä oli jollain foorumilla siis neuvottu että jos tuntuu ettei takavaihtaja säädy mitenkään kunnolla, eli joko se vaihtaa kasetin isot rattaat täydellisesti mutta pienemmässä päässä ei kunnolla vaihdu, tai sitten kaikki rattaat vaihtuvat keskinkertaisesti, niin se kannattaisi säätää vaihtamaan isot täydellisesti ja sitten b-tensionilla vaihtamaan pienemmälle rattaalle päin paremmin. Tai sitten edellinen päinvastoin.

Shimanon suunnittelijat suunnittelevat vaihteet pystypyöriin. Helppo testata kun kaikissa timanttirunkoisissa tulee yhtä paljon mutkia ja yhtä pitkästi vaijeria. Kinnerissä mutkia on enemmän ja vaijeria pidemmästi, pykälien väli vivussa pitäisi olla aavistuksen pidempi jotta kompensoisi pidemmän vaijerin venymisen ja vaijerinkuoren kasaan painumisen paremmin. Tai sitten kinnerissä pitäisi olla pystypyörää parempi vaijerilinja, vähän kuorta, pitkiä avovetoja ja mutkat tehty putkella vaijerikuoren sijaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

jviirret kirjoitti:

Jos akun vei Kiinan viranomainen ja laturin Suomen tulli puuttuvan CE-merkinnän vuoksi?
Jukka

Hyvä veikkaus, kysyn maanantaina tullista voiko noin käydä. Siltikin se otsapanta...mitäköhän ruttokuitua sekin materiaali on ollut kun jonkun pitänyt se poistaa...

Quest Carbon -2015

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Netissä oli jollain foorumilla siis neuvottu että jos tuntuu ettei takavaihtaja säädy mitenkään kunnolla, eli joko se vaihtaa kasetin isot rattaat täydellisesti mutta pienemmässä päässä ei kunnolla vaihdu, tai sitten kaikki rattaat vaihtuvat keskinkertaisesti, niin se kannattaisi säätää vaihtamaan isot täydellisesti ja sitten b-tensionilla vaihtamaan pienemmälle rattaalle päin paremmin. Tai sitten edellinen päinvastoin.

Shimanon suunnittelijat suunnittelevat vaihteet pystypyöriin. Helppo testata kun kaikissa timanttirunkoisissa tulee yhtä paljon mutkia ja yhtä pitkästi vaijeria. Kinnerissä mutkia on enemmän ja vaijeria pidemmästi, pykälien väli vivussa pitäisi olla aavistuksen pidempi jotta kompensoisi pidemmän vaijerin venymisen ja vaijerinkuoren kasaan painumisen paremmin. Tai sitten kinnerissä pitäisi olla pystypyörää parempi vaijerilinja, vähän kuorta, pitkiä avovetoja ja mutkat tehty putkella vaijerikuoren sijaan.

Jukka

Tätä voisi kompensoida muuttamalla takavaihtajan vetosuhdetta ihan vähän sopivaan suuntaan, mutta en ole varma miten helposti moinen onnistuisi.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 07.12.2015
Ajokilometrit yhteensä: 3270

Lamppureklamaation käsittely etenee hyvässä hengessä. Ainakin selvisi että pakettia ei ole aukaistu matkan varrella.

Kuva

Quest Carbon -2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eihän kyse ole tästä tuotteesta: http://www.tinydeal.com/4-mode-1200-lum ... 46783.html
Niin sekava ilmoitus että täysin mahdoton päätellä mitä kuuluu pakettiin ja mitä ei. Muiden pyöränlamppujen hintaan vertaamalla akku ei ainakaan kuulu kauppaan, eikä siitä ole speksejäkään. Laturin speksit on laitettu, mutta ei kuvaa siitä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

jviirret kirjoitti:

Eihän kyse ole tästä tuotteesta: http://www.tinydeal.com/4-mode-1200-lum ... 46783.html
Niin sekava ilmoitus että täysin mahdoton päätellä mitä kuuluu pakettiin ja mitä ei. Muiden pyöränlamppujen hintaan vertaamalla akku ei ainakaan kuulu kauppaan, eikä siitä ole speksejäkään. Laturin speksit on laitettu, mutta ei kuvaa siitä.

Jukka

Ei ole tuosta valosta kyse. Tinydealilla on tapana ilmoittaa allekkain Product Specifications ja sen alla Package Contents, joka minusta on tuossa linkissä suht selkeä 1 x HeadLight With Charger. Oon samaa mieltä että olisi kiva tietää laturista voltit ja ampeerit ja onko CE-merkintä.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 12.12.2015
Ajokilometrit yhteensä: 3324

Judo- ja karateseuran pikkujoulut olivat samana päivänä joten sukkuloin niissä. Yht. 50km ajelua. Kivvoo :)

Päivän oppitunti: kun uusi ihminen muodostaa käsitystä mikä tuo kulkupeli oikein on, niin tee kaikkesi että käsitykseksi ei synny polkuauto. Kinneriä ei saa luulla polkuautoksi turvallisuussyistä. Ai että miten niin? Kahdesti samana päivänä tuli se tilanne että "auton" konepeltiin nojataan. Kyllähän nyt auton konepelti kestää, sehän on konePELTI! Varmasti sen päälle voi silloin mennä myös istumaan, mutta onneksi tätä ei sattunut.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Lamppureklamaatio hoidettu. Syy oli siinä että nettisivuilla oli virheellinen tuotekuvaus. Hyvitys 15 euroa ja 5% alekuponki. Hyväksyin.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 18.12.2015
Ajokilometrit yhteensä: Eipä se mittari pyöri kun renkaat ovat jumissa :)

Kävin illalla kaverin luona illanistujaisissa ja kun lähdin kotiin niin lunta oli satanut niin paljon etten päässyt enää liikkeelle. Autotiellä pystyin juuri ja juuri polkemaan eteenpäin ja kerkesin vajaan kilometrin päähän kotoa kun renkaat jumittivat kiinni. Työnsin siis Questia loppumatkan taajamassa. Kävivät poliisitkin siinä jututtamassa kun olin tientukkona ja ihan oikeassa olivat siinä että ei oikein viisasta tällä kelillä lähteä liikenteeseen kinnerillä. Kerroin että kelvillä ei voi työntää koska renkaat jumittavat koko ajan kiinni ja pyörästä tulee työntökelvoton. Lähtiessä kotoa sää oli ollut aivan erilainen. Lunta siis oli satanut noin 1cm per tunti 5 tunnin ajan. Tiedänpähän jatkossa että jos säätiedotteessa on yksikin lumihiutale luvassa niin suoraan maastopyörä alle.

Quest Carbon -2015

Vastaa Viestiin