Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Saukki kirjoitti:
terppa kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

3. Asentele takatukivarsi paikoilleen. Sekoile takavaihtajan kanssa niin pahasti ettet ilkeä kirjoittaa siitä tähän.

Lähden tästä nyt ansaitusti ostamaan lonkeron ja uudelle lenkille ketjut putsattuna ja puunattuna, kerron sitten illalla jos jotain ilmeni.

Elä huoli, mulla kaikki asennushommat tuntuu menevän noin :oops: Mutta lopputulos yleensä palkitsee :)

Mä oon parilla edellisellä kerralla onnistunut asentamaan ketjun kierteelle. Ketjun kans pelaaminen on yksi tympeimpiä hommia kinnerin huoltamisessa.

Tuo kierteelle asentaminen on helpoo . Kun ketjut on pitkiä ja lähes näkymättömissä . Mullakin kävi aikanaan Nazcassa niin . :oops: :oops: .

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Saukki kirjoitti:
terppa kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

3. Asentele takatukivarsi paikoilleen. Sekoile takavaihtajan kanssa niin pahasti ettet ilkeä kirjoittaa siitä tähän.

Lähden tästä nyt ansaitusti ostamaan lonkeron ja uudelle lenkille ketjut putsattuna ja puunattuna, kerron sitten illalla jos jotain ilmeni.

Elä huoli, mulla kaikki asennushommat tuntuu menevän noin :oops: Mutta lopputulos yleensä palkitsee :)

Mä oon parilla edellisellä kerralla onnistunut asentamaan ketjun kierteelle. Ketjun kans pelaaminen on yksi tympeimpiä hommia kinnerin huoltamisessa.

Mä laitan ketjun aina nippusiteillä kiinni ja merkkitapin joka osoittaa ylöspäin-suunnan. Samanlainen tappi sinne taaemman ketjuputken ulostuloaukolle ja sinnekin nippuside merkiksi niin ei voi mennä ikinä kuin oikeinpäin.

Quest Carbon -2015

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Härski »

Hmm.. Entä sit jos ketju vaikka olisikin 180 astetta kierteellä!? Noin - muutaman - oluen voimalla asiaa kun avarakatseisesti ajattelee, niin eikös ketju silloin vaihda joka kierros taivutus-suuntaa? Ja kun alue on suurempi missä ketjutappia liikutetaan, niin luulisi kulutettavan materiaalimääränkin olevan suurempi ja näin ollen ketjun kuluvan hitaammin! :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Härski kirjoitti:

Hmm.. Entä sit jos ketju vaikka olisikin 180 astetta kierteellä!? Noin - muutaman - oluen voimalla asiaa kun avarakatseisesti ajattelee, niin eikös ketju silloin vaihda joka kierros taivutus-suuntaa? Ja kun alue on suurempi missä ketjutappia liikutetaan, niin luulisi kulutettavan materiaalimääränkin olevan suurempi ja näin ollen ketjun kuluvan hitaammin! :mrgreen:

Olen miettinyt just samaa asiaa ja jos haluaa oikein hienostella, niin tekee 180° käännöksen paluupuolella.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Tekevälle sattuu, menin katon kautta ympäri mutta en koe että oli ihan oma vika tällä kertaa.

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=658

Quest Carbon -2015

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

rutunen kirjoitti:

Tekevälle sattuu, menin katon kautta ympäri mutta en koe että oli ihan oma vika tällä kertaa.

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=658

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuinka pitkä kinnerissäsi on katvealue, joka peittää näkökentästä tuollaiset matalat esteet?
Räntiksellä olen huomannut, että esteitä on tarkkailtava huomattavasti kauempaa kuin avopyörällä. Sitä ei saa kyllä millään nurin, mutta epämiellyttävä tunne, kun epähuomiossa varautumatta ajaa johonkin pattiin tai kuoppaan.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Olen pitkään miettinyt, auttaisiko kinnerissä esteiden näkemiseen etupäässä pohjan ja alaosan nokasta läpinäkyvyys. Toistaiseksi en ole nähnyt kinnereissä läpinäkyvyyksiä, mutta joskus oli kuva levystä tötteröksi taitettu etukate keskellä olevalla reiällä. Katto ylettyi pidemmälle kuin muut osat, joten osittainen sadesuoja ajon aikana oli tuuletusaukon ja tähystysreiän ohella. Säilyttäen varjostuksen auringolta.

Ei ole tainnut vielä nokkavaurioista kinneriä olla kukaan korjannut läpinäkyvällä materiaalilla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Tekevälle sattuu, menin katon kautta ympäri mutta en koe että oli ihan oma vika tällä kertaa.

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=658

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuinka pitkä kinnerissäsi on katvealue, joka peittää näkökentästä tuollaiset matalat esteet?

Testasin omalla Questillä - yllätyin kun ensin laitoin silmämääräsesti 2 tiiltä muutaman metrin keulasta, enkä nähnyt kumpaakaan. 7,5cm ja 13cm tiilet esteinä - matalampi näkyi 7,5m päästä ja korkeampi 6m päästä kun nojasin niskatukeen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Testasin omalla Questillä - yllätyin kun ensin laitoin silmämääräsesti 2 tiiltä muutaman metrin keulasta, enkä nähnyt kumpaakaan. 7,5cm ja 13cm tiilet esteinä - matalampi näkyi 7,5m päästä ja korkeampi 6m päästä kun nojasin niskatukeen.

Tuohan on selvästi syy tuolle edellä kerrotulle onnettomuudelle. Matalaa estettä ei näe enää noin läheltä. Eipä siis ihme, että uudemmissa malleissa on katteeseen muotoiltu se decolté.

Entäpä, jos kurkottaa päällä sivulle. Näkeekö etukummun sivuitse paremmin eteen. Jos tuosta on hyötyä, pitää miettiä, voisiko peilin sisäsivulle tehdä toisen peilipinnan, jonka kautta näkisi keulan sivuitse eteen alas. :?

Racehoodillisissa voisi kuvitella asentavansa hoodiin pari peiliä periskoopiksi niin, että näköpiste siirtyisi edes otsan korkeuden verran ylemmäs. Tuon vaikutus on jo merkittävä, sillä polvikumpu on niin lähellä silmiä, että 14 cm silmäkorkeuden siiro muutaa kulmaa 8°jyrkemmäksi.

Lazy readers.jpg

Asiaa pitää miettiä, sillä tämä on oikea ongelma, mikäli aerodynaamisilla ajoneuvoilla aletaan enemmälti ajaa liikenteessä. Tuskin ne kameran kautta ajettavat järjestelmät kuitenkaan kovin nopeasti yleistyvät. Ja niissähän on auttamatta kapea näkökenttä –vai onko. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja PW »

Se on pienestä kiinni jos ei nojaa niskatukeen näkee lähemmäs ja sivukautta tietyst viel paremmin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ettei olisi over engineeringiä yksinkertaisen ratkaisun sijaan? Toki koivet ja koneisto blokkaa osan näkyvyydestä, mutta koipia voi siirtää, kuten päätä tähystääkseen väleistä, jos nokasta näkee läpi. Läheltä tähystys kauempaa havaittuun esineeseen ei ole vaikeaa.

Aika kierosilmä saa olla, jotta voi katsoa kauas ja sivuille, kun myös vahtaa läheisiä esteitä. Se ongelma ei vähällä ilman kameraa ja silmälasinäyttöä taida olla helposti ratkaistavissa. Ei uutta.

Kun olemme havainneet meidän ja autoilijoiden rajallisen havainnointikyvyn, omaan näköön voi vaikuttaa kameralla ja siihen kytketyllä silmälasinäytöllä. Näkee kahteen suuntaan tai useampaan yhtäaikaisesti, kuten autoissa, joissa on kameroita. On makukysymys, mihin suuntiin kameran laittaa, yksi mahdollisuus on eteen alas läheisiä esteitä näyttämään. Eli ehkä periskooppi olisi melkein yhtä hyvä, mutta yksinkertainen halpa ratkaisu myös. Ainakin kevyempi muokkaus kuin nokan uusiminen.

Uusien teossa suositan läpinäkyvyyttä, kun se ei oikein ole pois kuin kukkarosta, jos haluaa tehdä kestävästä läpinäkyvyyden pitkään säilyttävästä matskusta. Halvalla pääsee, jos hyväksyy himmentyvän helposti naarmuuntuvan materiaalin. Vaihto tuollaiselle ei ole ehkä iso homma, jos suunnittelee koriin vaihtamisen helpottamiseksi rungon vaihto-osan ympärille rimat, mihin kiinnittää läpinäkyvän osan.

En ole ikinä tajunnut kuin kustannus-, yksinkertaisuus ja yksiosaisen kotelon kestoargumentin eteen alas näkyvyyden parantavan läpinäkyvän nokan pois jättämiseen kaupallisissa tuotteissa. Pidän turvallisuutta niin tärkeänä, etten ymmärrä sen kanssa pelleilyä. Varsinkaan itse tehdyissä. Jos kinneri mahtuisi talon tiloihin ja olisi helppo siirtää varastoon ja sieltä, en haluaisi läpinäkymättömyyttä nokkaan.

City on täynnä kaikenlaista estettä. Pari kesää sitten uutisoitiin katujen rasvauksesta. Melkein osuin 3 mm paksuihin rasvapötkylöihin keskustassa triathlonpyörällä. Oli pieni kontrasti mustahkolla öljyisellä matskulla asfalttiin ja viime hetkellä havaitsin. Pienestä vauhdista huolimatta, kun oli juuri ennen suojatietä. Helsingin kadut revitään auki joka kesä ja niittejä, nauloja ym. on kaduilla. Oliko Esko, jolta puhkesi Marathon raksan vieressä?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja PW »

Epäilen, ett läpinäkyvä keula tämmöseen ongelmaan auttas. Kaareva pinta yli metrin päässä silmistä :? Lisäksi pitäisi vuoroin katsella sisäkautta ja vuoroin kannen yli vauhdissa :? Monissa malleissa ongelma on huomioitu, tekemällä keskelle keulakantta "kanjoni", Waw, DF, Mulsanne ym.
Ps. Ite en oo tätä suureksi ongelmaksi vielä kokenut kun ei oo sattunut mitään - kop, kop.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Asiaa pitää miettiä

Sinullahan on ratkaisu tähän, mutta et halua leimautumisen pelossa tuoda joka ongelmaan samaa ratkaisua esille ;)
Lyhyemmät kammet. Niillä polvet nousevat paljon vähemmän ja keulasta voi tehdä matalemman. Pitäisi vain ottaa huomioon suunnittelupöydällä tai rakentaa jälkikäteen matalempi "konepelti".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei siitä ole paljon apua vaikka koko koppa tehtäs läpinäkyväksi. Tuollaisen kinnerin muoto, asento ja etäisyys silmistä estävät näkyvyyden kuitenkin. Jos läpinäkyvyyttä haluaa kunnolla hyödyntää, niin muotoilun on oltava toisenlainen. Epäaerodynaamisempi? Miten suuri on muuten Arcuksen katvealue?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Lyhyemmät kammet. Niillä polvet nousevat paljon vähemmän ja keulasta voi tehdä matalemman.

Heiluripolkimilla sais vielä matalamman?

Vastaa Viestiin