Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Maalaus on melkein lopussa.

Tein sen mokan, että rajasin liian pienen alueen joten maalattujen kohtien ympärille jäi rajat. Hion rajat pois ja maalasin uudestaan pari kerrosta. Nyt odottelen että maalit kuivuvat ja sitten hinkkaan kohdat sillä aineella mitä en tiennyt suomeksi (polishing compound = hiomavaha?). Joka tapauksessa Motonetistä löytyi Farecla G6 -pastaa ja siitä nyt puhun.

Kun maalauksesta on päässyt eroon, niin sit pääsee etuiskarin kimppuun putsausmielessä jotta saisin selville narinan syyn.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Tänään on ollut kauhea spontaani huoltopäivä ja olen saanut ihan hirveästi aikaan:

Vaihdoin 47-559 takarenkaan tilalle 35-559:n ja kaikki sivuäänet hävisivät käännöksistä! Renkaan sivu oli siis ottanut koteloon kiinni.

Tulin kotiin joskus 23.00 aikaan ja päätin lukea tuosta Questin ripustuksesta kun se kiinnosti ja tiesin, että sille narinalle piti tehdä jotain ennemmin tai myöhemmin. Mieluummin ennemmin. Käytin hyväkseni päiväkirjassa myös aiemmin linkkaamaani opasta ja sitä katsellessa tuli sellainen olo että hoidanpa tuon jutun pois alta nyt heti niin sit se ei enää pyöri mielessä!

Ihan ensimmäiseksi pitää sanoa, että jos jotkut miettivät Questin tai Stradan/Mangon välillä ja se renkaan kotelointi tuntuu ahdistavalta asialta, niin se ei ole mikään argumentti, jonka perusteella kinnerimallin valitsisi. Renkaan ripustuksen irroituksessa tulee vastaan ainoastaan yksi hankala mutteri, jonka irroitustekniikasta laitoin kuvan tuohon alle:

Kuva

Hankalin asia koko hommassa oli irrallisten mutterien paikalleen asettelu tai nappaaminen talteen etteivät ne tipahda kinnerin uumeniin.

Työjärjestys irroituksessa:

  1. Irroitin yläkiinnityksen.
  2. Irroitin laitimmaiset pallonivelet
  3. Irroitin keskimmäisen pallonivelen
  4. Irroitin renkaan ripustuksesta
  5. Irroitin jarruvaijerin

Kiinnilaittaessa käänteinen järjestys.

Iskarin sai osiin käsivoimin, ruuvipenkkiä en tarvinnut. Purin iskarin kokonaan ja sisällä oli sitä Shimanon wet lubea mitä olin sinne työntänyt, ja mitä manuaalissakin neuvottiin sinne työntämään. Kurkkasin putkeen, jossa jouset olivat ja ne tulivat ulos kun iskaria kohteli kuin vajaata ketsuppipulloa. Jouset olivat puhtaat ja ihanasti kirkkaassa mönjässä, joten jätin ne sikseen.

Iskarin yläosan öljy oli kirkasta kun laitoin sen sinne, mutta nyt se oli mennyt mustaksi, joten putsasin kaikki pikkuosat CRC:llä, kuivasin ja sitten valelin litiumrasvaa joka ikiselle pinnalle reilusti. Putsasin myös ripustuksen ja kinnerin rungon kiinnityskohdan ja valelin siihenkin litiumrasvaa. Kun kaikki iskarin yläpään osat oli putsattu ja litiumrasvattu niin kasasin ripustuksen takaisin paikoilleen.

En ole vielä tätä kirjoittaessa koeajanut ja kuunnellut, miten operaatio vaikuttaa narinaan ja nitinään. Jätän sen huomiseksi.

Huomenna pitäisi vielä hinkata maalatut kohdat sillä G6-tahnalla. Valkoisten osien kanssa lopputulos oli, että osat kiiltävät melkein samalla tavalla kuin tehdasmaalaus. Ei tietenkään ihan samanlaista jälkeä tullut, mutta olin tyytyväinen lopputulokseen. Jos se joskus alkaa aiheuttaa mielenterveysongelmia niin teen saman maalaushomman, mutta ilman rajausalueita saman värin kesken. Lisäksi laitoin visiirin yöksi lillumaan Fairyssa, koska olin idiootti enkä irroittanut sitä maalauksen ajaksi. Nyt siinä on valkoisia maalihiukkasia joita koetin irroittaa hinkkaamalla ja nyt koko visiiri on hologrammilla. Jos se on entinen, niin onneksi hinta taisi olla vain 12,95€.

Putsasin ketjut kun ärsytti että edessä kakkosratasta käytettäessä ketjuäänet ovat paljon kovempia kuin 1. ja 3. eturattaalla. Kuljetin CRC-voideltuja vessapaperituppoja ketjun suojaputkien läpi ja niissä oli möhnää. Bonuksena takavaihtajan huoltoluukkua ei näköjään tarvitse avata, jos haluaa kuljettaa vessapaperin putkien läpi. Ketju kannattaa tällöin olla pienimmällä eturattaalla ja takavaihtaja jossain keskellä kasettia. En tiedä miksi, mutta noin se mulla toimi. Tuotakin hommaa tehdessä olin iloinen, että kinnerissä on leveämmät jalka-aukot. Helpottaa ihan älyttömästi tuota säätöä!

Offtopicia, mutta en muista milloin olisin nauranut leffatrailerille yhtä paljon: Kung Fury

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 29.05.2015
Ajokilometrit yhteensä: 874

Narina loppui eilisen iskarioperaation jälkeen. Rolina kuuluu edelleen ja en keksi, mistä kohtaa se tarkalleen kuuluu.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 30.05.2015
Ajokilometrit yhteensä: 910

Tänään oli ensimmäistä kertaa käyttöä varashälyttimelle. Olin siis parkkeerannut kerrostalon takapihalle ja olin itse asunnossa parvekkeen ovi auki. Ilmeisesti kalja oli saanut kinnerin näyttämään joltain fallistiselta jutulta, jota on pakko kopeloida. Siinä vaiheessa kun katsoin parvekkeelta alas niin pari nuorta miestä kipitti tiehensä tölkit kädessä.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 06.06.2015
Ajokilometrit yhteensä: 1140

Pyhäselän ympäriajo oli tänään. Oli ihan mahtava kokemus ja huikeasti parannusta viimevuotiseen verrattuna. Tänään on illalla tekemistä niin koetin vetää lenkin läpi niin kovaa kuin järkevästi jaksan (eli illallakin voi kävellä). Ajon aikana huomasi tosi selkeästi eroja nopeusprofiilissa maantiepyöräilijöihin. Tasaisella suht sama nopeus, alamäessä menin heittämällä ohi ja ylämäessä minusta mentiin heittämällä ohi. Bonuksena saatoin hoksata miksi keskimmäinen eturatas rolisee. Syy voi olla ketjun suojaputken linjassa. Oikea eturengas rihdattu eilen. Vanteessa oli kuulemma kasausvaiheessa heittoa ja sitä ei saa mitenkään siitä pois. Rihdattu niin, että rengas rullaa mahdollisimman hyvin ja suorassa, vaikka vanne ei ole suora.

Opin myös sellaisen asian että tuntemattomia, juttelemaan tulevia ihmisiä pitää pelätä. Liian moni toimii oletuksen perusteella. Yleisimmin niin, että on hyvä idea tulla juttelemaan ottamalla tyylikkäästi kädellä tukea "konepellistä" koska kyllähän se autonkin konepelti kestää käden painon. #&!?½kele...ei vaurioita pyörään eikä siihen nojanneeseen.

Matka 116,57 km
Keskinopeus 30,9 km/h
Huippunopeus 77 km/h
Renkaat: Marathon Plus 35-406/559
Matka-aika 3h 46 min (ajotietokoneen lukema, + noin vartti taukoja).

Viimeksi muokannut rutunen, 09 Kesä 2015, 15:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 09.06.2015
Ajokilometrit yhteensä: 1220

Lueskelin TMS:n päivyriä jos vaikka oppisin jotain kinnerin Stradan/Questin käsittelystä ja kunnon tarkkailusta. Myös Kaitsu oli kirjoittanut murtumasta poljinpuomissa. Tarkastin uteiliaisuudesta oman kinnerin ja tuo otaksumani murtumakohta näyttää tehtaalta tullessa tällaiselta vm 2015-> kinnereissä. Vissiin on tullut enemmänkin yhteydenottoja kun ovat vahvistaneet tuon jo valmiiksi.

Kävin tänään kimppalenkillä ja taisi olla jossain Kulhon suunnalla kun liikenneympyrän suojatiessä oli niin jumalaton korotus, että en päässyt siitä yli. Jäin siis paikalleni keskelle ajotietä ja pakettiauto odotteli kiltisti. Pistin käsijarrun päälle jotta saisin noustua ulos kinneristä ja siirryttyä pois tieltä. Toinen pyörä oli vähän koholla korokkeen takia. Iso moka! Kaaduin noustessa ja kinnerikin kaatui samalla naarmuttaen kyljen. Katselin 10km myöhemmin vauriot ja en tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa kun ne naarmut olivat just niissä kohdissa, jotka olin jo maalannut kerran. Eli torstaina teen sen saman maalaussetin, jonka jo tein pari viikkoa sitten. Kaikki tarvikkeet valmiina, maaleja lukuunottamatta. Onni onnettomuudessa ja tuli opittua että kallellaan olevasta kinneristä noustessa se kaatuu tajuttoman herkästi. Ostin myös Shimanon MO89 -kengät. Edelliset olivat kokoa 45 ja liian isot. 44E (E = leveä lesti Shimanon kokotaulukossa) oli just sopiva ja sillä pystyi yllättävän hyvin kävelemäänkin.

OT: Velomobiel.nl on lisännyt pyörävalikoimaansa KMX:n K-3:n, triken 4-10 -vuotiaille lapsille.

Kuva

Viimeksi muokannut rutunen, 10 Kesä 2015, 08:04. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jori »

Haa, nekin lukevat Nojapyöräfoorumia. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 13.06.2015
Ajokilometrit yhteensä: 1305

Eilen huomasin lenkin aikana että ketjua ei saa edessä pienimmälle rattaalle pienellä kadenssilla. Rupesin lenkin aikana säätelemään etuvaihtajan asentoa istuen kinnerissä ja en saanut hommaa tehtyä tarkasti. Tänään tein saman uudestaan sisätiloissa ja sain vaihteet pelittämään. Huomiona L sekä H -ruuvit piti vääntää reilusti vastapäivään. Maalatut pinnat hinkattu Farecla G6:lla.

Olen nyt ottanut tavaksi öljytä ja putsata ketjun kerran viikkoon. Muutoin se alkaa rolisemaan 2. eturattaalla.

Lisäksi pitää alkaa lukemaan ja opiskelemaan, onko takavaihtajan pulleyn asennolla miten iso merkitys ketjun kulumiseen. Nyt pulley on aika edessä kun ketju on isoimmilla rattailla.

EDIT: ketjun pituusopas, löytyi äkkiä

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 15.06.2015
Ajokilometrit yhteensä: 1353

Ajelua taajamassa ja kaupungilla. Onnettomuuksia sattui melkein 3 kpl. Ensin puskan takaa risteävältä pienemmältä tieltä tuli eteen pyörä kovaa vauhtia. Seuraava tilanne oli samanlainen, paitsi tällä kertaa pyörä tuli risteävän autotien suuntaiselta päällystämättömältä kävelytieltä, jossa ei saisi ajaa pyörällä. Kolmas sattui loivassa kaarteessa jossa hyvä näkyvyys. Vastaan tullut tyttö katsoi minua ja maagisesti ohjaustanko kääntyi kinneriä kohti perässä. Tuli heti ne mp-kurssin opit mieleen :P

Jäin miettimään noita väistämissääntöjä, etenkin liikennevaloissa ja löysin Nelivetoa.fi:stä selkeytystä. Sama kooste fillaristille hyvillä risteyskuvilla:

Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa.

Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle.

Vaikka lainkohta mainitseekin vain jalankulkijan, kuuluu kuljettajan edelleen väistää ”risteävää tietää ylittävää polkupyöräilijää [ja] mopoilijaa”.

Tänään tuli oppitunti #2 siitä, että jos joku kovasti viittilöi kinneristiä luokseen kun on kiinnostunut menopelistä niin sinne ei saa mennä! Alan pikkuhiljaa hahmottamaan yhtäläisyyttä todella kovan ja ääneen ilmaistun uteliaisuuden, ja sen geneettisen vietin välillä että jokaiseen itseään kiinnostavaan asiaan pitää jättää joku jälki itsestään tai merkata reviiriään.

Tässä vaiheessa jos arvon lukija ihmettelee, mistä geneettisestä vietistä minä nyt puhun, niin tarkoitan sitä älytöntä tapaa että jos on toisen henkilön talossa ja silmä välttää niin nuolaistaan sitä toisen hammasharjaa, pyyhitään nenä siihen pyyhkeeseen jossa lukee "kasvot" tai kustaan suihkuun. Jos taas ollaan museossa tai taidenäyttelyssä jossa on joku todella kuuluisa teos niin sitä on aivan pakko koskettaa sormella. Naurettavin esimerkki on kuitenkin viime viikon kertausharjoitusten bajamajat joiden seinille oli kaverini mukaan paskottu tavalla, joka ei voi olla vahinko.

Kinnerin tapauksessa pakko hipelöidä kylkeä (kynsillä jotta näkee miten kestävä se on), sitten jos tulee puhe valosta niin totta helvetissä pitää mennä sormilla hinkkaamaan sitä valoa että varmasti seuraavan kerran pimeässä ajettaessa etumaastoon siitä heijastuu etusormen uurteet ja sitä rataa, tai jos henkilölle tulee mieleen kuningasidea että tähän saisi purjeen niin ideahan on niin loistava että sitä pitää vähintäänkin siivittää läppäisemällä sormet kinnerin kylkeen että ne hinkkaavat sitä pystysuunnassa koko matkalta. Joka tapauksessa on aina omaa tyhmyyttä jos on pysähtynyt eikä lähde karkuun siinä vaiheessa kun utelias ihminen lähestyy. Kinneristä käsin kun ei ole kovin vakuuttavaa alkaa uhkailemaan tai kieltämään koskemista jos se menee oikeasti sellaiseksi mikä ei ole terveen järjen ja hyvien tapojen mukaista. Jos kello on yli 18.00 niin riski moninkertaistuu.

Kuva
Laitoin pehmikepalan siihen ulokkeeseen, jota vasten tilleri laitetaan kun kinneristä noustaan tai sinne mennään. Huomasin, että ilman pehmikepalaa tillerin vaahtomuovipehmuste kuluu puhki nopeasti.

Viimeksi muokannut rutunen, 18 Loka 2015, 01:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 19.06.2015
Ajokilometrit yhteensä: 1487

Oli ihan hassu päivä. n. 40 km ajelua, ilkivaltaa tehneen /pahoinpitelyä yrittäneen seuraamista samalla kun sanelee tuntomerkkejä hätäkeskukselle ja Jokiasemalla roihusi kiva kokko jota kävin seuraamassa. Siellä tuli opastettua yksi mies tänne kun hän oli kiinnostunut nojakeista terveydellisistä syistä.

Siinä Suvantosillan alla vaneritunnelissa tuli vastaan kaksi nuorta naista tunnelin suulla. Toinen työnsi toisen suoraan kinnerin eteen, että tämmöstä.

Alan olla jo sen verran tottunut ajoon että voisin harkita siirtymistä klv:ltä autojen sekaan taajamassa ja kaupungissa, muutamia loistavia väyliä lukuun ottamatta.

Viimeksi muokannut rutunen, 20 Kesä 2015, 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

Päivämäärä: 19.06.2015
Ajokilometrit yhteensä: 1487

Oli ihan hassu päivä. n. 40 km ajelua, ilkivaltaa tehneen /pahoinpitelyä yrittäneen seuraamista samalla kun sanelee tuntomerkkejä hätäkeskukselle...

Eipä siis mikään ihme, että kinnerissäsi on poliisiauton värit. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

jori kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Päivämäärä: 19.06.2015
Ajokilometrit yhteensä: 1487

Oli ihan hassu päivä. n. 40 km ajelua, ilkivaltaa tehneen /pahoinpitelyä yrittäneen seuraamista samalla kun sanelee tuntomerkkejä hätäkeskukselle...

Eipä siis mikään ihme, että kinnerissäsi on poliisiauton värit. :)

Ihan smurffia mie ajattelin kun valkkasin niitä. Netissä kun oli monesti tullut vastaan VM.nl:n muotojen vertausta hattuun :)

Quest Carbon -2015

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja vph »

Millä lailla kinnerillä mennään mutkissa, kun ei siellä kopan sisällä taida mahtua nojaamaan sisäkaarteeseen? Eikö se kippaa nurin jokaisessa reippaamman vauhtisessa liikenneympyrässä!?

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

vph kirjoitti:

Millä lailla kinnerillä mennään mutkissa, kun ei siellä kopan sisällä taida mahtua nojaamaan sisäkaarteeseen? Eikö se kippaa nurin jokaisessa reippaamman vauhtisessa liikenneympyrässä!?

Sisäkaarteen puoleinen jalka pidetään koukussa ja sillä nojataan sisäkaarteen puolelle. Tämä mahdollistaa sen, että ulkokaarteen puoleinen jalka voidaan pitää suorana kinnerin pohjalla. Sitten vielä nojataan olkapäätä se 1 cm sisäkaarteen puolelle. Näin pärjää hyvin ainakin Milanilla. En ole vielä saanut sitä kaadetuksi, kop kop.

Ja tietenkin, jos oikein rupeaa hannailemaan, voi toki aina jarruttaa ennen kurveja...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

vph kirjoitti:

Millä lailla kinnerillä mennään mutkissa, kun ei siellä kopan sisällä taida mahtua nojaamaan sisäkaarteeseen? Eikö se kippaa nurin jokaisessa reippaamman vauhtisessa liikenneympyrässä!?

Quest / Strada / Quattrovelon runko slalom
Mango kaatuu kaartaessa

Arkiajossa ei ole ollut ongelmia. Oon kaarteissa pudottanut vauhdin alle kahdenkympin. En halua rasittaa pinnoja. Sisällä tuntee aika hyvin milloin ollaan lähellä rajoja g-voimissa. Mangopätkässä kaatumisen olisi ehkä välttänyt, jos olisi kinnerin oietessa kääntänyt renkaat uuteen kallistumissuuntaan etukäteen.

Quest Carbon -2015

Vastaa Viestiin