Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 30.09.2016
Ajokilometrit yhteensä: 6342

Kilometrikisa on ohi, oma panos oli noin reilut 2tkm kun lähdin kesken mukaan. Laskeskelin samalla ajokilometrejäni tänä vuonna ja maaliskuu-syyskuu -välillä keskiarvokseni tuli noin 100km kinnerillä polkemista viikossa, plus päälle pystärillä ajot. Osasyy pienentyneisiin polkumääriin on ollut työpaikka, joka oli 3km päässä ja työ fyysistä.

Sain tänään haettua uudet polkimet jotka tuli kimppatilattua Pastorin kanssa. Entiset olivat sellaiset Shimanon perusmallit joiden tarkkaa mallia en ihan tiedä tai muista. Uudet ovat Deore XT 780't. Ero oli ihan huimaava. Näissä tuntuu olevan paljon suurempi pinta-ala jalkapohjaa vasten flattipuolella joten ilman klossikenkiä ajaessa tuntuu että jalat eivät lähde lipeämään mihinkään suuntaan. Suosittelen!

Hinta oli n. 27 euroa enemmän kuin tuossa perusmallissa, mutta perustelin hankintaa sillä, että normiquestin ja täyshiilikuituisen välillähän oli viime vuonna tonnin hintaero ja noin 4 kg painoero. Grammalle tuli siis hintaa 25 snt. Jos siis polkimista saa 100g pois ja se maksaa 25€ enemmän niin se on silloin keveys/hintasuhteeltaan yhtenevää itse kinnerin hankintahinnan kanssa ja hyvä ostos.

Edit seuraavasta päivästä. On muuten aika monta vuotta siitä, kun viimeksi on pinna palanut liikenteessä. Nyt sen aiheutti sellainen tilanne että ajoin Tokmannille päin Kajaanintien suuntaisesti ja edessä oli kolmen pojan porukka jotka poukkoilivat miten sattuu. Sen verran vilkuilivat taakseen että olivat huomanneet minut kaukaa. Lähdin ohittamaan ja siirtymään kohti kaistan toista laitaa ja juuri sillä hetkellä yksi pojista koukkaisee keskelle tietä ja eikun keulimaan! Ei jumalauta mitä pelleilyä. Kyllä minusta ääntä siinä lähti, näin jälkiviisaana olisi pitänyt pysähtyä vähän lähemmäs niin ei olisi tarvinnut huutaa niin kovaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 01.11.2016
Ajokilometrit yhteensä: 6740

Kuukausi mennyt ja aika tasan 400km ajettu. Keskiarvo siis pysynyt 100km / vko tasolla. Vaihdoin pyörän varashälyttimen mallia, koska edellisen mallin sai tilapäisesti (seuraavaan tärähdykseen asti) pois päältä ja itseäni ärsytti jatkuva hankalassa paikassa olevan näppäinpaneelin harominen. Kauko-ohjauksella homma sujuu paljon näppärämmin.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 10.12.2016
Ajokilometrit yhteensä: 6985

Kilometrit ovat taittuneet nyt talvella enimmäkseen Frekellä, koska lunta on tullut paljon, uuden monitasoliittymän rakennus on katkaissut pyörätien Kajaanintien vierellä siinä Tokmannin kohdalla ja ajon jälkeen pitää pahimmillaan tunti kytätä pyörää kun lunta tippuu koteloista lattiapahveille.

Pyörän voimansiirrosta on kuulunut pari viime lenkkiä outoa rallatusta. Putsasin rattaat ja kasetista löytyi kiilautunut kivi parin lehden välistä. Myös ketjun suojaputken suun vierusta tuli siivoiltua pikkuhiluista. Pitää lähteä kohta kokeilemaan, olisiko putsauksella ollut vaikutusta rallatukseen. Se on sellaista ääntä mikä kuuluu kun ketju ei ihan osu rattaalle vaan on jotenkin huonosti. Samalla lenkillä tulee käytyä kurkkaamassa kylän uusinta kinneriä.

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Syys 2021, 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 28.01.2017
Ajokilometrit yhteensä: 7031

Vuoden ensimmäinen päivitys. Olen ajanut säästä johtuen enimmäkseen maastopyörällä. Löysin tänään sen ketjun kilkatusvian mistä puhuin aiemmassa postauksessa. Syynä oli istuimen alla olevan ohjausrullan pulttien löystyminen. Kiristin ne ja jos ongelma vielä ilmenee niin sitten Loctitea peliin.

Ostin talviajoon 29" jäykkäperäisen sähköpyörän joka on nyt Turussa tulossa. Laskin että säästän päivässä puoli tuntia aikaa kun työmatkoja voi ajaa talvella moottoriavusteisesti. Siitä lisää kunhan se saapuu. Jännää.

EDIT 29.1 Se ketjurällätys kuuluu edelleen. Ketjurulla siis ei ollut syypää. Tähän mennessä johtolangat ovat että A. Se kuuluu takaa ja B. Ketjulinja vaikuttaa siihen. Isommilla takarattailla se kuuluu selkeämmin ja voimakkaammin kuin pienemmillä. Pitää tänään tutkia näkyykö missään hiilikuituosissa hankaumajälkiä. Pyöräkoteloon se ei voi ottaa, koska silloin ääni eliminoituisi kokonaan pienemmillä rattailla. Näin ei ole.

Quest Carbon -2015

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Mulla on joskus se penkin alla oleva hiilikuituinen ketjusuoja mennyt hieman väärään kohtaan ja se on vastannut ketjuun ajaessa. Isommilla takarattailla ketju vastasi enemmän siihen suojaan. Sun oireet kuulostaa samanlaisilta. Toinen äänen lähde voi olla se penkin alla oleva ketjupyörä. Kannattaa laittaa siihen uudet O-renkaat.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Saukki kirjoitti:

Mulla on joskus se penkin alla oleva hiilikuituinen ketjusuoja mennyt hieman väärään kohtaan ja se on vastannut ketjuun ajaessa. Isommilla takarattailla ketju vastasi enemmän siihen suojaan. Sun oireet kuulostaa samanlaisilta. Toinen äänen lähde voi olla se penkin alla oleva ketjupyörä. Kannattaa laittaa siihen uudet O-renkaat.

Ääni ei johdu siitä, koska olen ajanut pyörällä ilman takahuoltopalasta ja sitä istuimen alla olevaa hiilikuituosaa. Olen myös säätänyt sitä pyöräkotelon ja ulkokuoren välistä osaa.

Tutkinen seuraavaksi takavaihtajan muovirullien kunnon. Ääni on jaksottainen.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Kirjoitan tähän väliin arvostelua sähköpyörästä. Se tuli tänään postissa ja kävin jo koeajolla. Ei varsinaisesti siis kinneriasiaa ollenkaan. Linkkaan tämän myös tuonne pystäriketjuun. Laajennan tätä arvostelua sitä mukaa kun kilometrejä kertyy ja näen käytännössä millaista tuolla on ajaa.

Tätä kirjoittaessa olen ajanut 6,9 km. Lähdin liikkeelle ilman avustusta ja pääsin noin 21 km/h. Kytkin avustuksen päälle ja pistin isomman vaihteen ja vauhti pomppasi kolmeenkymppiin. Siistiä! Sitten tajusin olevani sen verran kiimoissani, että ajan niin kovaa ettei se avusta ollenkaan. Höh. Tässä vaiheessa olin jo määränpäässäni postissa.

Paluumatkalla otin rennommin ja huomasin ilokseni että pääsen Eco-avustuksella tuota 25 km/h vauhtia joka minulle riitääkin matka-ajossa. Akku siis tulee kestämään kiitettävän määrän kilometrejä.

Moottori väänti tosi pehmeästi ja oli todella hiljainen. En välillä tiennyt avustaako se vai ei. Ainut vinkki oli avustusmittari näytössä joka näytti kahta palkkia. Ajaminen tuntui siltä että mulla oli yhtäkkiä hirveästi voimaa ja ei tarvinnut välittää maastonmuodoista yhtään. Toki ylämäkeen pistin pari pykälää pienemmän vaihteen ja kyllä se kannattaakin niin ei moottorin tarvitse vääntää turhaan. Ylämäessä avustusteho piti nostaa Touriin hetkellisesti jos halusi pitää 25 km/h vauhdin yllä. Tai olisin voinut polkea kovempaa.

Ilman virtoja pyörä kulkee liki yhtä kevyesti kuin moottoriton. Sillä pääsee hyvin 18-20 km/h vauhtia. Vaihteita on yhdeksän ja liikkeellelähtö onnistuu isollakin vaihteella, koska moottori avustaa vähäsen kiihdytyksessä. Avustus toimii aika pitkältä niin, että mitä isompi kadenssi polkijalla, sitä enemmän apuja. Normiajossa Eco ja Tour ovat ihan riittäviä avustustasoja. Sport ja Turbo ovat lähinnä johonkin muuhun kuin työmatka-ajoon.

Ainut asia mikä toistaiseksi on ehkä piirun negatiivisen puolella on akun kiinnitys. Se on tiukka, eikä hölsky, mutta sen lukkoon saamiseksi on käytettävä todella paljon voimaa, koska sen läimäiseminen paikalleen kuin lipas AK-47:aan ei ehkä tee akulle hyvää pitkällä aikavälillä. Voi toki olla uutuuttaankin tiukka.

Moottori on Boschin CX (Performance Line). Kokeilin syksyllä ajaa Haibiken pyörää, jossa oli Yamaha PW -moottori. Yamahan moottori tuntui todella samanlaiselta, mutta ehkei niin pehmeältä ja tasaiselta kuin CX. Väännöt noissa moottoreissa ovat 75 (CX) ja 80 (PW) Nm.

Tämänhetkinen fiilis: olen ihan hikinen. Ne, jotka väittävät etteivät sähköpyörät ole kuntoiluvälineitä puhuvat shaibaa :P

EDIT 3.1. Kolmen päivän pyöräilyn jälkeen havaittavissa on, että olen noin puoliksi yhtä hikinen työ- ja muiden matkojen jälkeen kuin moottorittomalla jäykkäperällä. Erona tosin on se, että nyt menee 17 minuuttia siihen mihin aiemmin meni 24 minuuttia. Ja kyllä, olen käynyt välillä suihkussa, ei ole niin empiiristä tämä tutkimus :P

Sähköpyörä on pyörä jolla ajetaan kovaa, käyttipä moista harrastamiseen tai työmatkaan.

EDIT 10.3.2017. Akvaariolämpömittari saapui eilen postissa joten tänään testasin Fahrerin akkusuojuksen vaikutusta.

Asteet celciuksena

Akun alkulämpötila +20
Ulkolämpötila -1
Ajoaika 20 min
Akun loppulämpötila +12
Akun lämpötila tasan 2 tunnin seisomisen jälkeen, lämpötila kohonnut nollaan: +6,4

Cube Reaction Hybrid HPA Pro 500 Exklusive Model

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Syys 2021, 12:36. Yhteensä muokattu 6 kertaa.

Quest Carbon -2015

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kesällä yöllä nainen yli Pedelec nopeuksilla menevällä sähköpystärillä jätti minut tri pyörineni nyyh. Mäkinen kohta ja vain alamäissä kaahaamalla olin hetkittäin nopeampi, kun lähes 50 km/h ajoin ja silti sain vain vähän kiinni. Sähkötön ajaja hyydähti parissa kilometrissa ja oli taatusti hikisempi :mrgreen: En tiedä, olisinko kiekkojen aeroparannusten jälkeen pystynyt hetken pysymään kyydissä. Oli ryydyttävää yrittää sähköille pärjätä :oops:

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 08.04.2017

Joensuussa alkaa olla sen verran sulaa että kinnerillä voisi alkaa kohta ajelemaan päivittäin. Muuten kaikki paikat tuntuvat olevan hyvässä kuosissa, mutta viime syksynä alkanut nakutus häiritsee niin pirusti. Otin siitä videonkin jos joku olisi sattunut kuulemaan omasta pyörästään samanlaista ääntä ja osaisi suoraan sanoa mistä moinen johtuu.

Video

Tähän mennessä selvitetty:

-Ketjurulla istuimen alla ei ole syypää, ääni kuuluu takaa
-nakutus kuuluu kaikilla rataskombinaatioilla
-nakutus kuuluu, olipa takana oleva vaihtajaa suojaava kolmella pultilla kiinni oleva suojust paikallaan tahi ei
-nakutus on sitä voimakkaampi mitä suurempi on kasetin pyörimisnopeus, tai jos kiihdyttää äkisti
-SRAM X0 ketjurullat eivät heilu, myös kasetti on hyvin paikoillaan
-Ketju ei osoita kulumisen merkkejä, mittasin ja on alle 0,75%. Kasetissa ei sahalaitaa
-Ketjuputki oli vähän kulunut. Käänsin sitä 90 astetta. Ei vaikuttanut ääneen
-Takanavan sisällä oleva pultti on hyvin kiinni
-Ääni ei kuulu taaksepäin polkiessa
-Edit: ketjusuoja on otettu pois istuimen alta, ei vaikuta

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Huhti 2017, 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Ootko koittanut ottaa penkin alla olevan ketjusuojan pois? Kuuluuko ääni myös silloin?

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Kyllä, se on otettu pois kans

Quest Carbon -2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja PW »

Ketjussa jäykkäliitos tai liitostappi liikaa ulkona - ottaa vaihteensiirtäjään kiinni?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Pari kohdetta kannattaisi tarkistaa: Takahaarukan laakerointi, onko väljää? Yllättävän pieni välys voi aiheuttaa kolkottavaa ääntä. Ja vielä kerran ketjurulla, onko sen laakerit tiukasti pesissään? Minulla etuvetoisessa (jossa on iso taittopyörä), piti tuollaista kolisevaa ääntä kun muovisen rissan pesä oli hitusen väljä. Korjaantui kun tein uuden rissan peltisellä laakeripesällä. Noita ääniä on tosiaan hankala paikallistaa.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Ongelma ratkesi. Syypää oli sittenkin ketjurulla istuimen alla, mutta sen laakerit olivat ihan kunnossa. Kuluma oli toisenlainen. Video kulumasta.

Tilasin varaosan Ginkgo:lta. Hinta posteineen Suomeen oli 46€

Huomasin lisäksi, että kun kinneriä kääntää oikealle niin kuuluu sellaista ääntä aivan kuin joku osa ohjauksessa olisi voitelematta. Kysytään nyt vielä tuostakin, eli miten te muut arvon kinneristit olette huoltaneet/rasvanneet ohjauksen osia? Velomobielin manuaalissa tätä ei mainittu.

Quest Carbon -2015

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Saukki »

rutunen kirjoitti:

Huomasin lisäksi, että kun kinneriä kääntää oikealle niin kuuluu sellaista ääntä aivan kuin joku osa ohjauksessa olisi voitelematta. Kysytään nyt vielä tuostakin, eli miten te muut arvon kinneristit olette huoltaneet/rasvanneet ohjauksen osia? Velomobielin manuaalissa tätä ei mainittu.

Mulla kuuluu myös joskus natinaa ohjausnivelistä. Mä paikansin sen siihen kohtaan missä ohjaustangon putki menee sen poikkipalkin läpi. Siinä on ilmeisesti joku nailoninen palikka joka toimii vähän kuin liukulaakerina. En ole tarkemmin tutustunut sen rakenteeseen, kun ei se satunnainen natina ole mua niin paljon häirinnyt.

Kun päivitin Questiin uuden idlerin ja iskunvaimennuksen, niin kovasti on tullut uusia ääniä. En ole vielä keksinyt, että mistä niitä oikein tulee. Mutta ehkä se uusi idleri on syypää ainakin osaan äänistä. Kovin hankalaa on tämä äänien paikallistaminen kinneristä :lol:

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Vastaa Viestiin