Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9815
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

ViestiKirjoittaja jori » 19 Syys 2018, 10:18

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:Asiaa pitää miettiä


Sinullahan on ratkaisu tähän, mutta et halua leimautumisen pelossa tuoda joka ongelmaan samaa ratkaisua esille ;)
Lyhyemmät kammet. Niillä polvet nousevat paljon vähemmän ja keulasta voi tehdä matalemman. Pitäisi vain ottaa huomioon suunnittelupöydällä tai rakentaa jälkikäteen matalempi "konepelti".

Jukka

Kiitos Jukka.
Propaganda tuottaa tulosta. Enää ei tarvitse aina itse asiasta huomauttaa. :)

Vakavasti. Polvet eivät ole pahin ongelma, kun kampia lyhennetään vähänkään enemmän. Jalkaterän pituus on niin suuri, että sen liikkeen vaatima tila nousee suuremmaksi kuin polven liike jo noin 100 mm kammilla. Tottahan toki lyhyemmät kammet madaltavat myös jalkaterien ylittävää konepellin osaa, mutta tuosta on madallusmilliä kohden vähemmän hyötyä näkyvyydelle, kun ovat niin kaukana edessä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11873
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

ViestiKirjoittaja jviirret » 19 Syys 2018, 10:29

Lyhemmillä kammilla keskiötä voi laskea alemmas, mutta mulla lähti mielikuvitus jo laukkaamaan niin pitkälle että tekisi Questiin tai Mangoon uuden "yläosan" jossa olisi huomioitu eteenpäin näkyvyys paremmin ja joka olisi tarkoitettu käytettävksi vähän lyhemmillä kammilla. Vielä jos kampien vaihdon lisäksi keskiön voisi laskea jotenkin "yksinkertaisesti vähän alemmas...

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3528
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

ViestiKirjoittaja Vilijami » 19 Syys 2018, 11:10

Räntiksessä polvet ovat ylimpänä ja poljinkeskiö on penkin tasolla. Siinä konepellin linja on pyritty saamaan samaksi kuin silmien ja polvien tilan vaatima linja.
Liitteet
20161103_164135.jpg
20161103_164135.jpg (157.88 KiB) Katsottu 2183 kertaa

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9815
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

ViestiKirjoittaja jori » 19 Syys 2018, 11:13

Räntiksessä tuo on tehty nostamalla istuin korkealle. :?

Mittailin polven liikettä suhteessa kyykistymismatkaan

Jalkaterät vaativat tilaa jalan pituus + 2 x kammen putuus. Petrin tapauksessa siis sadan millin kammilla noin 700 milliä ja muillakin lähes puoli metriä. ;) Minun mitoillani sadan millin kammilla 460 mm reisillä nousee polvi polkiessa suoran polven asennosta noin 350 milliä. Suoran polven yläpuolella tarvitaan siis tilaa 350 mm jos kammet on 100 mm pitkät. Jalkateräni on jalan mittainen, eli 12 tuumaa eli 30,5 cm. Kun tähän lisätään kaksi sadan millin kammen mittaa tulee tilantarpeeksi noin puoli metriä. Minulla siis satamilliset kammet ovat jo sillä puolella, jossa polvitila ei rajoita näkyvyyttä.

Mittasin tuon polven liikkeen kyykistymällä puolimetrisessä kaapinoven aukossa ja mittasin, paljonko lantio laskeutuu alemmas kun kyykistyn niin, että kantapää, takapuoli ja polvi ottavat kiinni karmiin. Puolimetrisessä aukossa mahduin laskeutumaan 21 alemmas. Kantapää karmissa varpaiden ja toisen karmin puolen väliin jäi siihenkin tasan 20 cm. 600 mm oviaukossa mahduin laskeutumaan 25 cm, eli 125 mm kampia vastaavan määrän.

Hankalaa, kun ihminen on epämääräisen muotoinen, eikä nivelet ole näkyvissä. :roll:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3528
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

ViestiKirjoittaja Vilijami » 19 Syys 2018, 11:34

jori kirjoitti:Räntiksessä tuo on tehty nostamalla istuin korkealle. :?

Korkealle 32cm? :D No onhan se toki korkeammalla kuin kaupallisissa kinnereissä.
jori kirjoitti:Hankalaa, kun ihminen on epämääräisen muotoinen, eikä nivelet ole näkyvissä. :roll:

Sanoppa muuta. Nyt kun selasin kuvia ja piiroksia, niin muistui mieleen nuo Räntiksen suunitteluvaiheet. Polvien korkeus, penkin korkeus, kampikeskiön korkeus, kampien mitta ja nojakulma vastaan polkuteho ja näkyvyys asettivat aika tiukat puitteet. Aerodynamiikka ei onneksi tässä tapauksessa hankaloittanut vielä lisää.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3829
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

ViestiKirjoittaja jooseha » 19 Syys 2018, 12:31

Ei lyhyemmät kammet mitään pelasta. Silloin kinneri on vain matalampi ja katve entistä suurempi ;)
Oikea ratkaisu olisi korostaa suunnitelmassa käyttöominaisuuksia nopeuden kustannuksella. Aivan kuten Leitrassa. Kyse on arvojen valinnasta.
Questista on taas haluttu mieluummin nopea kuin arkiajokki.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

ViestiKirjoittaja vaaka » 20 Syys 2018, 10:01

PW kirjoitti:Epäilen, ett läpinäkyvä keula tämmöseen ongelmaan auttas. Kaareva pinta yli metrin päässä silmistä :? Lisäksi pitäisi vuoroin katsella sisäkautta ja vuoroin kannen yli vauhdissa :? Monissa malleissa ongelma on huomioitu, tekemällä keskelle keulakantta "kanjoni", Waw, DF, Mulsanne ym.
Ps. Ite en oo tätä suureksi ongelmaksi vielä kokenut kun ei oo sattunut mitään - kop, kop.


Tuohon viittasin mulkosilmäisyyden kehittämistarpeella tai ympäristön havainnoinnin vaikeudelle, kun siirtelee katsetta ylös alas sivuille ja taakse sijaan. Mihin autojen tapaan kamerat eri suuntiin ja pään mukana kääntyvä kamerakuvan luonnon päälle näyttävä läpinäkyvä silmälasinäyttö tai Jorin periskooppi-idea tuovat osittaisen epätyydyttävän ratkaisun. Tuovat epämukavuutta ja osalle päänsärkyä sekä näkömuutoksia, kun silmämuna muuttuu likinäköisen muotoiseksi pitkiä aikoja lähelle tuijottaessa. Saattaa hiostaa varsinkin pitkillä matkoilla. Ei ole viisasten kiveä ja parasta mahdollista ratkaisua ehkä keksitty vielä.

Läpinäkyvän materiaalin käyttö on suunnittelun osalta kriittistä, kun katolla katsotaan materiaalia sivusta, jolloin se muuttuu hyvin huonosti läpi näkyväksi. Ja tekee kasvihuone-ilmiön sisälämpöihin. Siksi ehdotin nokan pystyosaan ja pohjan etuosaan läpinäkyvyyttä, kun siellä oikeasti materiaali on läpinäkyvää. Matala makaava asento istuimessa vaaditaan, jottei silmästä läpinäkyvän osan läpi maahan näkemisen etäisyys ole niin lyhyt, että apua on vain parkkeeratessa. Siksi oletan, että läpinäkyvä nokka ei ole helppo ja yleinen muutos/korjaus kaupallisissa laitteissa.

Saivarrellen olen pari kertaa kattamattomalla 2 pyöränojakilla madellut väistellen koko tien leveydeltä ja pituudelta olevaa reikäkokoelmaa, minkä rankkasade oli tehnyt hiekkatiehen matelunopeudella kuikkien polkimien ja jalkojen sivuilta sekä välistä. Tuo on niin harvinainen tilanne, ettei yksinään riitä perusteeksi läpinäkyvyysmuokkaamiselle mielestäni. Ei auta suurissa nopeuksissa tyypillisillä kaupallisilla kinnerin penkkien korkeuksilla ja selkänojan kulmilla=silmien korkeus. Kun helposti jää läpinäkyvästä osasta näkyvyys niin harvaan metriin eteen, että saattaa olla merkityksetön normaaleissa kinnerivauhdeissa. Ainakin jos ei väistä, jo havaittua estettä. Hyvä tuokin, muttei riittävä parannus kokonaisturvallisuuden kannalta.

Tuttu juttu on polvikummut katossa osassa kaupallisia velomobiileja ja ne eivät estä myös läpinäkyvän nokan käyttöä, vaikka sitten vain pahoissa paikoissa madellen esteiden väistelyssä. Se on makukysymys, vihaan renkaiden vaihtoa niin, että väistelen aina pystäreilläkin, millä lähelle näkö on paljon helpompaa, kuten väistelykin.

Muilla ajotyyleillä mahdollisesti saavutettavat edut vaihtelevat velomobiililla. Osa jyrää yli kolmella tai kahdella raiteella vaihtelevasti suojatuilla renkailla, jolloin läpinäkyvyyden tarve on onnettomuuden kokeneen tyyppiä. Kaukaa pahojen esteiden havainnointia, mihin läpinäkyvyyden etu on vähäinen tai olematon. Ei se tarkoita sitä, ettei läheltä väistötilanteessa näköyhteydelle esteeseen olisi tarvetta, vaikka se on vain puolet yhtälöstä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

ViestiKirjoittaja vaaka » 20 Syys 2018, 10:07

Jäi kommentoimatta PWin kommentti pyöreästä esineestä metrin päässä ja siitä johtuvasta rajallisesta läpinäkyvyydestä. Juurikin näin tilanne on ja se tekee valmiin kaupallisen mallin muokkauksen hankalaksi, kun vaatii työtä.

Muistelen Jorin ja VPHen keskustelleen joko vuosi tai pari sitten lyhyestä lattanammasta nokasta autoissa ja kinnereissä aerodynamiikan parantamisen sekä velomobiilin lyhentämisen etujen näkökulmasta. Questia lyhyempi ja tylpempi nokka suoristaa etuosaa niin, että läpinäkyvyys parantuu kartioon verrattuna.


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija