DF XL:n puikoissa

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1218
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: DF XL:n puikoissa

ViestiKirjoittaja ajarmala » 10 Loka 2017, 01:15

TMS kirjoitti:Pitkän aikaa on jo pitänyt laittaa jännitemittari DF:n sähkösysteemiin, jotta hieman tietäisi paljonko valojen akkua on kulloinkin jäljellä.


Öh, jos DF:ssä on litiumioniakku, niin sen jännitettä mittaamalla ei oikein kunnolla saa selville akkujen varaustilaa. Kas, kun litiumakkujen jännite kuormitettaessa laskee aluksi hitaasti ja sitten lopuksi romahtaa jyrkästi ja äkkiä.

Parempi olisi laittaa varausta mittaava ampeerituntimittari, joka kertoisi, kuinka paljon akun varauksesta on käytetty valoihin. Ehkä se hollantilaisen valmistajan mittari on tälläinen. Niitä on... Kiinasta tilasin USB-porttiin sopivan mittarin, joka kertoo jännitteen, virran ja mittarin läpi menneen varauksen milliampeeritunteina. Tämä siis mukava laitteita ladatessa (kännykkä, kamera, Garmin, virtapankit yms.).
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11640
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: DF XL:n puikoissa

ViestiKirjoittaja jviirret » 10 Loka 2017, 06:41

ajarmala kirjoitti:Parempi olisi laittaa varausta mittaava ampeerituntimittari, joka kertoisi, kuinka paljon akun varauksesta on käytetty valoihin. Ehkä se hollantilaisen valmistajan mittari on tälläinen.


Kytkentäkaavion mukaan ei ole :( Pelkkä + ja - johto menee mittariin, eli ei mittaa paljonko akusta on otettu virtaa, ainoastaan akun napajännitettä.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 753
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

ViestiKirjoittaja TMS » 10 Loka 2017, 21:26

Joo ei ole DF:ssä tuota mittaria jostain syystä. Voisihan tuollaisen samanlaisenkin laittaa, mutta ei siitä tosiaan varmaan mitään erityistä hyötyä olisi verrattuna tuohon omaan jo ostettuun mittariin, jos sekin kerran vain jännitettä mittaa ja siitä arvioi jäljellä olevan varauksen. Pääasiallinen tarkoitushan tuolla mittarilla olisi se, että sitten en vahingossa ajaisi nyt käytössä olevia suojapiirittömiä lipo-akkuja liian tyhjiksi. Nyt kun homma perustuu siihen, että lataan akkuja varmuuden vuoksi varsin hyvissä ajoin. Ja voihan siitä jännitteestä nyt sentään karkean arvion varaustilasta tehdä lipoillakin.

Mutta siis periaatteessa toi mittarin kytkentä voisi varmaani onnistua noin kuin kuvaan laitoin, kun ei kerran suurempia soraääniä kuulunut. Täytyy kokeilla kolvata se mittari kiinni jossain vaiheessa.

hjv1527
Viestit: 39
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 14:22

Re: DF XL:n puikoissa

ViestiKirjoittaja hjv1527 » 10 Loka 2017, 22:49

LiPojen liian tyhjäksi ajamisen estämiseksi voisi riittää tuollainen: https://hobbyking.com/en_us/hobbykingtm ... 2s-6s.html
...tai vastaava.
-Harri-

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 909
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: DF XL:n puikoissa

ViestiKirjoittaja samuel » 10 Loka 2017, 23:41

Ebayhin hakusanoiksi "xs lipo protection", x:n tilalle numero kuinka monta kennoa sarjassa nyt onkaan.
Sitten valkkaa sellaisen myyjän jolla kauppoja/ palautetta on vaikka yli 10 000.

Itelle juuri tuli 4s 20A suojapiirit. muutin ergo rapido imurit 12V 900mah nimh -» 14V 1700mah liion akuille. Vielä pitää kikkailla alkuperäiselektroniikan kanssa kun lataus katkeaa vähän alta 15V...
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11640
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: DF XL:n puikoissa

ViestiKirjoittaja jviirret » 11 Loka 2017, 08:46

TMS kirjoitti:Ja voihan siitä jännitteestä nyt sentään karkean arvion varaustilasta tehdä lipoillakin.


No juu, kun huomioi akkujen lämpötilan ja on jonkulainen näppituntuma käytetystä tuntimäärästä. Periaatteessa valojen rinnalle kytketty tuntimittari olisi parempi ratkaisu jos muita suurempia virtasyöppöjä ei järjestelmässä ole.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 753
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

ViestiKirjoittaja TMS » 18 Maalis 2018, 11:15

Kinneriajelut katkesivat tammikuussa takahaarukan akselin läpivientiholkkien liimauksen pettämiseen. Ei se varsinaisesti ajoa kuitenkaan vielä estänyt, mutta ylimääräistä takakiekon liikettä se kuitenkin varmaan aiheutti. Ymten kanssa sovittiin että otan haarukan irti ja lähetän Hollantiin korjattavaksi. Vaurio oli vaikea havaittava, niin pientä akselin liike oli kun käsin takakiekkoa väänsi. Ylimääräinen nakse sai vikaa kuitenkin etsimään.

Eilen sain vihdoin kinnerin takaisin kasaan, koeajo tosin jäi vielä tekemättä mutta tänään tulee se tehtyä. Varmaan rupean taas kinnerillä töissä kulkemaan, sen verran hyvässä kunnossa on oma työmatka. Johan tuo pystysähköpyöräily rupeaa riittämään, kyllä kinnerillä niin paljon mukavampi on kulkea.

Ohessa lisäyksenä kuva holkeista ja uudesta liimauksesta.
Liitteet
P4120011p.jpg
Takahaarukan holkkien liimaus

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 753
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

ViestiKirjoittaja TMS » 19 Huhti 2018, 20:52

Nokian kisoissa olen molemmilla DF:n osallistumiskerroilla saanut palautetta pyörän takapään heilumisesta polkemisen tahtiin. Heilumisen syytä olen sitten ihmetellyt ja lopulta päädyin vahvistamaan ja jäykistämään takahaarukan toisen kiinnityspisteen ympäristöä. Nimittäin kun kädellä tunnustellen se on liikkunut ketjuvoiman mukaan aika selkeästikin. Kyseessä siis takapyöräkotelon puoleinen kiinnityspiste. Toinen ulkokuoressa oleva kiinnityspiste ei puolestaan ole tuntunut liikkuvan. Näin ollen takahaarukka on siis polkemisen tahtiin elänyt ja kääntänyt samalla takakiekkoa ja siten ohjannut koko pyörää. Sain asiaan varmistuksen kun pyysin työkaverin pyörän sisään kampia painamaan ja pääsin itse liikettä tarkkailemaan. Olihan sitä tosiaan yllättävän paljon. Sinänsä tämä on jännä ominaisuus, että liikettä ei itse ajaessa pysty kunnolla havainnoimaan (tai ainakaan en itse pysty), vaan pyörä tuntuu kyllä kulkevan suoraa. Ilmeisesti liikettä oppii automaattisesti kompensoimaan ohjauksella aika hyvin.

Viikko sitten tuli vihdoin tilaisuus puuhailla pyörän parissa muutama päivä ja laminoin sitten lisää kuitua kiinnityspisteen ympäristöön pyörän sisäpuolelle. Aika hankalaa turaamista se oli kun paikka oli monimuotoinen eikä työskentelyasennot olleet parhaimmasta päästä. Periaatteessa vahvistukset olisi voinut laittaa myös pyörän ulkopuolle aivan hyvin, hieman olisi joutunut maalipintaa hiomaan mutta mitäs se siellä pyörän pohjassa olisi haitannut. Jostain syystä päädyin kuitenkin laittamaan ne vahvikkeet sisäpuolelle. Ohessa kuvia. Ihan tyytyväinen olen lopputulemaan tässä vaiheessa ainakin. MIkään kaunistushan tuo paikka ei ole, mutta haarukan päästä käsin väännellessä tuntuma on selkeästi jäykempi ja myös jarruja vasten polkimista painamalla tuntuma on vähemmän kumipallomainen. Ei se vieläkään täydellisen jäykkä ole, mutta ehkä se pahin joustopaikka on nyt pääsosin eliminoitu. Nyt on siis jännä nähdä kuinka tulevissa Nokian kisoissa pyörä kulkee, vispaako perä vähemmän ja kulkeeko pyörä kenties kovempaa sen ansiosta.
Liitteet
P4120010p.jpg
P4120009p.jpg

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 753
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

ViestiKirjoittaja TMS » 01 Kesä 2018, 21:45

Tänään kun pääsin kotipihaan työmatkalta niin kuuluin yhtäkkiä kovahko pamaus ja vaihteet lakkasivat toimimasta. Avasin huoltoluukun ja totesin että takavaihtajan jousi oli pamahtanut poikki. Siis se joka vetää vaihtajaa toiseen suuntaan. Saksan velomobiilifoorumilla oli näitä joiltan rikkoutunut muutamia, joten siinä mielessä ei ollut yllätys. Malli on vissiin Sramin XO ja siinä on ilmeisesti jonkinlainen titaanijousi painon säästämiseksi. Se ilmeisesti väsähtää teräsversiota helpommin. Laitoin jo kyselyä että saako jousia jostain uusia vai pitääkö hankkia kokonaan uusi vaihtaja. Voi olla että menee joka tapauksessa uuden vaihtajan hommaamiseksi että saa pyörän nopeasti takaisin ajoon.


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa