DF XL:n puikoissa

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jori »

TMS kirjoitti:
Härski kirjoitti:

No voi morjens! Tuntuu uskomattomalta mimmosia eroja on äkikekseltään amatöörin mielestä lähes saman näköisillä vehkeillä! Mitä eroo tossa on edelliseen?

Löytyykö kinnereistä jonkinlaista vertailudataa milan,waw jne? Kiinnostais mimmosilla viilauksilla noi vehkeet saadaan kulkemaan..

Hyvää yhteenvetoa eri malleista ja niiden nopeus eroista en ole missään nähnyt. Saksan velomobiilifoorumilla on ainakin rullauskokeiden yhteydessä koitettu näitä jonkinlaiseen järjestykseen laittaa, mutta hieman epämääräiseksi se on jäänyt.

Koitan paremmalla ajalla hieman ruotia Stradan ja DF:n eroja, mutta juuri nyt ei kerkiä.

Järjestäkää Järmälän Arin kanssa Länsi-Uudenmaan kokoontumisajo, niin Ari voi rullauttaa nuo kaikki kolme: Stradan, DF äxällän ja Milanin. Joku Mangokuski vielä mukaan, niin saadaan kotimainen testi oikein tieteellisesti tehtynä. Voidaan sitten lähettää saksalaisille linkki, jotta voivat kalibroida rullausmäkensä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Järjestäkää Järmälän Arin kanssa Länsi-Uudenmaan kokoontumisajo, niin Ari voi rullauttaa nuo kaikki kolme: Stradan, DF äxällän ja Milanin. Joku Mangokuski vielä mukaan, niin saadaan kotimainen testi oikein tieteellisesti tehtynä. Voidaan sitten lähettää saksalaisille linkki, jotta voivat kalibroida rullausmäkensä. :D

Minähän voisin tosiaan ilmojen vähän lämmettyä polkaista Milanilla Veikkolaan TMS:n luokse, niin voisi siellä tehdä rullauskokeet Strada DF XL:llekin. Enpä tosin tunne Veikkolan katuverkostoa kovinkaan hyvin, mutta pitäisi löytää (lähes) vaakasuora katu, jonka päissä olisi tarvittavat kääntöpaikat...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Mulle tuli just mieleen vielä yksi juttu mikä monimutkaistaisi rullauskokeen suunnittelua:

-Kaikki rullaukset tulisi suorittaa saman painoisella kuljettajalla (ja jos avomalli niin sama kuskikin jotta klyyvarin aerodynamiikka ei aiheuta heittoa).
-Jos kuski on sama kaikissa velomobiileissa niin jousituksen painauma on erilainen kuin omistajan ajaessa.
-Jousituksen erilainen painauma muuttaa aurauskulmia hiukan.
-Kaikkien velomobiilien aurauskulmat pitäisi säätää sille yhdelle ja samalle testikuljettajalle jotta ne eivät aiheuta heittoa tuloksiin. Urakkaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja tm »

ajarmala kirjoitti:
jori kirjoitti:

Järjestäkää Järmälän Arin kanssa Länsi-Uudenmaan kokoontumisajo, niin Ari voi rullauttaa nuo kaikki kolme: Stradan, DF äxällän ja Milanin. Joku Mangokuski vielä mukaan, niin saadaan kotimainen testi oikein tieteellisesti tehtynä. Voidaan sitten lähettää saksalaisille linkki, jotta voivat kalibroida rullausmäkensä. :D

Minähän voisin tosiaan ilmojen vähän lämmettyä polkaista Milanilla Veikkolaan TMS:n luokse, niin voisi siellä tehdä rullauskokeet Strada DF XL:llekin. Enpä tosin tunne Veikkolan katuverkostoa kovinkaan hyvin, mutta pitäisi löytää (lähes) vaakasuora katu, jonka päissä olisi tarvittavat kääntöpaikat...

Laiskana en ala kaivaa foorumin syövereistä ajarmalan selostusta aikaisemmasta rullauskokeesta, vaan tyydyn kysymään, jotta millä aloitusnopeudella teitte viimeksi nuo rullauskokeet? Arvailen tässä vain, että kuinka pitkän tasaisen suoran tarvitsette?

Vaikka Nokian rataa ei saakaan kiertää kuin yhteen suuntaan, niin elokuun ekana viikonloppuna voitaisiin noita rullauskokeita kokeilla radan takasuoralla perjantai- ja/tai lauantai-iltana. Siis jos sää sallii. Pitää vaan olla pari valvojaa paikalla estämässä mahdollisten ulkopuolisten pääsy tuolle rataosuudelle testejä tehdessä. Rataprofiilin mukaan sieltä pitäisi löytyä suht tasaista kohtaa. Meikäläisen Quest voidaan ottaa mukaan samaan vertailuun, ja Mangojakin on tuolloin varmasti paikalla.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kävi sama mielessä, mutta pitäisi nopeusmittarit saada näyttämään samaa jokaisessa. Vai onko tutka käytössä?

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti:

Laiskana en ala kaivaa foorumin syövereistä ajarmalan selostusta aikaisemmasta rullauskokeesta, vaan tyydyn kysymään, jotta millä aloitusnopeudella teitte viimeksi nuo rullauskokeet? Arvailen tässä vain, että kuinka pitkän tasaisen suoran tarvitsette?

Aloitusnopeus varioidaan eli käytetään useita alkunopeuksia.
Matkaksi nojakeille riittää 100 m ja kinnereille 150 m.
Pätkä rullataan molempiin suuntiin yhtä monta kertaa eri alkunopeuksilla.
Tuloksena saadaan ilmanvastuskerroin ja vierintäkitkakerroin.
Kuskin paino ei vaikuta tuloksiin, jos paino tiedetään eli voidaan punnita...
Jos lisäksi halutaan laskea muotokerroin, niin tarvitaan myös kamera ja 100 cm:n pituinen lauta.

tm kirjoitti:

Rataprofiilin mukaan sieltä pitäisi löytyä suht tasaista kohtaa. Meikäläisen Quest voidaan ottaa mukaan samaan vertailuun, ja Mangojakin on tuolloin varmasti paikalla.

Rullauskokeet voidaan ottaa ohjelmaan, mutta kuitenkin niin, että ajoneuvojen määrä on rajattu: yhden ajokin mittaaminen kestää parikymmentä minuuttia.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

vaaka kirjoitti:

Kävi sama mielessä, mutta pitäisi nopeusmittarit saada näyttämään samaa jokaisessa. Vai onko tutka käytössä?

GPS pohjainen mittari niin virhe saadaan alle 1 % joka alkaa olemaan riittävän tarkka.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jori »

Siirsin mittaustekniikka viestit "Nojapyörän kulkuvastusten mittaamisesta" ketjuun.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Hyvä väriyhdistelmä TMS:llä. Mulla oli hidas sytytys. Kinderi :)
Kuva

Quest Carbon -2015

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

:D Täytyy sanoa että tuota kinderiä en osannut väriä valitessa ollenkaan ajatella. No kyllähän sen tuo parempi puoliskokin heti kuittasi että kinderi mikä kinderi. Kun pyörä vielä pääsiäisenä saapui, niin mielleyhtymä oli taattu.

Toinen mistä töissä on saanut kuittia on pääkaupunkiseudun "jokeri" bussilinja 550, jonka bussit on juurikin samoilla väreillä maalattu. En siihenkään kyllä tähdännyt väri valitessa, mutta heti se tuli mieleen ekalla työmatkalla kun 550 perässä ajoin :D

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

ajarmala kirjoitti:
jori kirjoitti:

Järjestäkää Järmälän Arin kanssa Länsi-Uudenmaan kokoontumisajo, niin Ari voi rullauttaa nuo kaikki kolme: Stradan, DF äxällän ja Milanin. Joku Mangokuski vielä mukaan, niin saadaan kotimainen testi oikein tieteellisesti tehtynä. Voidaan sitten lähettää saksalaisille linkki, jotta voivat kalibroida rullausmäkensä. :D

Minähän voisin tosiaan ilmojen vähän lämmettyä polkaista Milanilla Veikkolaan TMS:n luokse, niin voisi siellä tehdä rullauskokeet Strada DF XL:llekin. Enpä tosin tunne Veikkolan katuverkostoa kovinkaan hyvin, mutta pitäisi löytää (lähes) vaakasuora katu, jonka päissä olisi tarvittavat kääntöpaikat...

Ilman muuta rullauskokeet tehdään jossain välissä. Minulle ei Veikkolasta heti tule mieleen oikein hyvää paikkaa, mutta voihan minä hyvin tulla sinne Nummelan suunnallekin.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Härski kirjoitti:

No voi morjens! Tuntuu uskomattomalta mimmosia eroja on äkikekseltään amatöörin mielestä lähes saman näköisillä vehkeillä! Mitä eroo tossa on edelliseen?

Löytyykö kinnereistä jonkinlaista vertailudataa milan,waw jne? Kiinnostais mimmosilla viilauksilla noi vehkeet saadaan kulkemaan..

Useamman toiston perusteella näyttäisi että ei ero ihan niin iso välttämättä ole mitä aiemmin kirjoitin, mutta kyllä noissa noin 50 km/h nopeuksissa eroa selvästi, reilu 5 km/h nyt kuitenkin.

Isoimmat erot ilmanvastuksen kannalta Stradan ja DF XL:n välillä ovat epäilemättä nämä:
-DF on poikkileikkaukseltaan selkeästi pienempi, erityisesti leveys on pienempi
-DF:ssä ei ole pohjassa jalka-aukkoja pilaamassa ilman kulkua
-DF:n eturengaskotelot/syvennykset ovat huomattavasti pienemmät ja rakoa renkaan ja kotelon välillä on vähemmän => vähemmän häiriötä ilmavirtaukseen
-DF:n kulkuaukko on selvästi pienempi ja häiritsee ilmavirtausta vähemmän
-DF:n takaosa jatkuu pidemmälle eikä perä ole niin tylppä kuin Stradassa
-DF:n takarengasta on selvästi vähemmän näkyvissä

Noi nyt tuli äkkiseltään mieleen ilmanvastuksen osalta.

Sitten erityisesti isoilla tehoilla ajettaessa DF jäykempänä tuhlaa vähemmän energiaa pyörän muodonmuutoksiin.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tässä nyt kokemuksia muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen:
-Kyllä kulkee, nopeusero Stradaan on selkeä.
-DF kulkee vähintään yhtä vakaasti kuin Strada, kovissa vauhdeissa on hieman heijaamista polkemisen tahtiin, mutta niin on Stradallakin. Tuuliherkkyydessä ehkä pieni etu DF:llä, mutta tien uriin DF tuntuu reagoivan herkemmin.
-Kääntösäde ei ole pahasti suurempi kuin Stradalla, DF käntyy melkein siinä missä Stradakin.
-Maavara tuntuu onneksi olevan ihan riittävä, vähemmän kuin Stradassa, mutta silti niin paljon ettei tarvitse pahasti varoa esim hidastetöyssyjä.
-Sisään- ja ulosmeno on hieman hankalampaa, mutta nyt kun tekniikka rupeaa olemaan hallussa ei ero ole iso.
-DF:ssä on selkeästi jäykempi voimasiirto, polkuteho tuntuu välittyvän tiehen paremmin. DF kiihtyy käskettäessä selkeästi paremmin (tosin varmaan noin 5 kg painoerokin tässä hieman näkyy).
-Tavaratilan käytettävyydessä ei isoa eroa, Stradan tavaratila on kyllä isompi, mutta ns. tehokas tavaratila ei kauhean paljon eroa.
-DF:lläkin pystyy ajamaan juniorin kanssa kaksipäällä, vaikka selvä on että DF:n kanssa tämä loppuu aiemmin kun kasvuvaraa on vähemmän erityisesti kulkuaukon koon takia.
-Melutasossa ei isoa eroa, DF ehkä hieman äänekkäämpi. Äänimaailma on hieman erilainen, äänet on eri taajuudella.
-DF:n istuin ei sovi itselle yhtä hyvin kuin Stradan istuin. DF:n istuimessa on aika selkeä ristiselän tuki, joka vielä korostuu istuimen reunoilla. Erityisesti nämä reunaosat tuntuvat huonoilta Stradaan verrattuna. Nyt on totuttelu käynnissä, saa nähdä mitä tykkään istuimesta kun ajoa on enemmän alla. Minulla on istuimen kanssa yksikerroksinen Ventisit istuinpäällinen käytössä, ja se tuntuu oikealta valinnalta.
-DF:n kampikeskiö ei meinaa pysyä paikoillaan, vaan tuppaa liukumaan hieman eteenpäin ajon aikana. Näyttää siltä että sain liukumisen kuitenkin aisoihin, kun kiristin keskiön kiinni niin kovaa että jo vähän hirvitti milloin kierteet korkkaa. Keskiön ja rungon välissä tuntui olevan jotain rasvaa, jos keskiö ei meinaa jatkossa pysyä paikallaan, pitää se varmaan poistaa.
-Takavaihtaja ei ole vieläkään aivan täydellisissä säädöissään, vaan vaihtaa välillä laiskasti isoimmalle takarattaalle. Muut vaihteet toimii kui ajatus. Takavaihtajan häkki tuntuisi ottavan kiinni takarenkaan koteloon, tai ainakin se käy todella lähellä sitä isoimmalla takarattaalla. Todella vähän on tilaa kotelon ja isoimman rattaan välissä. Tätä täytyy vielä tutkia.
-DF on ajoalustan suhteen vaativampi kuin Strada. Hiekkateillä on kova meteli ja tärinä, ei ollenkaan kivaa. Eipä sillä että Stradallakaan olisi mielellään hiekkateille mennyt ajamaan, kyllä sekin puhtaasti asfalttipyörä on.

DF:n toimituksessa oli pieniä puutoksia, ketju oli liian lyhyt, eikä istuinpäällisen kiinnittämiseen tullut mukana velcroa. Nämä vajeet Ymte kuitenkin lupasi hoitaa samalla kun lähettää katon jälkitoimituksessa, joten sen puolesta asia on kunnossa. Muuten toimitus oli niin kuin oli tilattukin, vaikka muutama erikoistoive minulla olikin.

Kaiken kaikkiaan varsin toimivaksi pyöräksi olen DF:n havainnut. Se on erilainen Stradaan verrattuna, voisi sanoa että sporttisempi. Mielestäni kuitenkaan liian pahoja kompromisseja ei ole nopeuden takia tehty, vaan DF on Stradan tavoin oiva käyttöpyörä ja auton korvike.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Ensimmäinen kunnon vesisadeajo oli tuossa viikolla. Ei siitä sen kummenpia huomioita, mutta vettä vain vain tuli huoltoluukusta läpi jonkun verran. Erityisesti se sattui pudottamaan vettä ohjautangon nivelen päälle ja se rupesi narisemaan pahasti. Rasvaus auttoi kyllä narinaan, mutta hieman ärsytävä asiahan tuo vuotaminen on. Euroopassa ovat jonkun veraan teippailleet noita luukkuja kiinni, se epäilemättä auttaa tuohon veden läpi tulemiseen.

En sitten tiedä pitäsikö jalkakyhmyjen kohdalle porata pohjaan pienet reiät kun sinne tuntuu vesi kerääntyvän.

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Taitavat luukkujen teippaamisessa käyttävän Nitto 21 sähköteippiä....

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

Vastaa Viestiin