DF XL:n puikoissa

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Ajattelin että täytyyhän sitä pistää uusi ketju pystyyn uuden kinnerin myötä. Laitan sen tällä kertaa tänne päiväkirjat osioon. Vanhan Strada kinnerin tarinat löytyy tuolta: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =25&t=2121

Stradalla on nyt siis tullut ajettua vajaat neljä vuotta ja reilut 37 tkm. Tämän kokemuksen myötä en enää ilman kinneriä pärjää, niin ihastunut tähän konseptiin olen. Mutta koska kinneririntamalla tapahtuu kehitystä koko ajan, niin ajattelin että voisihan sitä ottaa ja kokeilla hieman uudempaa versiotakin.

Eli DF XL on siis tilauksessa, pari viikkoa sitten tilauksen laitoin sisään ja kertoivat että noin 10 viikkoa olisi toimitusaika. No sehän sattuu aika lailla kovimpaan talviaikaan, jos sellainen nyt ylipäänsä on tulossa, joten kerroin heille että minulle riittää hyvin jos pyörä on valmis maaliskuussa. Voin hyvin ajaa Stradalla vielä tulevan talven, sikäli kun ajokelejä on. Vielä en tiedä lähdenkö hakemaan pyörää Hollannista vai tilaanko sen kotiin. Reissu houkuttaisi, mutta ajankohtana maaliskuu ei tietysti välttämättä ole parhaimmasta päästä, ja voi olla että työtkin haittaa harrastusta.

Velonautin DF XL tuli käytyä katsastamassa, joten aika hyvin pitäisi tietää mitä sieltä on tulossa. Hieman arveluttaa mahtuuko 165 mm kampia käyttämään, mutta kokeilun perusteella sen kyllä pitäisi onnistua. Tarkoitus on siirtää Stradasta Stagesin tehomittarikampi (shimano 105) DF:ään, joten syytä olisi mahtua 165 mm kampia käyttämään. DF:n saa tilattua Shimanon 105 kammilla, joiden akselia ilmeisesti lyhentävät 16 mm, jotta jaloille paremmin tilaa etupyöräkoteloiden välissä (pienempi q-factor). Velonautin DF:ssä kiinni ottaminen ei kyllä ollut ongelma, mutta en tiedä oliko sen kammet normaali leveyiset vai ei (tosin velonautilla on Rotorin kammet, en tiedä onko ne jo normaalisti eri levyiset). Koitin kysyä miten he akselin lyhennyksen tekevät, mutta siihen ei vielä kuulunut vastausta. Itselläni olisi nimittäin jo hommattuna DF:ssä käytettäville rattaille sopivat 105 compact kammet, joita käyttämällä voisi hieman säästää, mutta niiden akselin lyhentäminen mietityttää. Kuinka se onnistuisi siten että akseli jää suoraksi ja että se myös sitten kestäisi ajamista? Oheisessa pdf:ssä on periaatepiirros kampien rakenteesta. Kampien akseli on siis kiinteästi rataspuolen kammessa kiinni ja akselin toisessa päässä on loveus johon toinen kampi kiinnitetään. Akselista voisi siis hyvin ottaa 16 mm pätkän pois keskeltä, mutta pätkien kiinnittäminen takaisin yhteen ei sitten enää kuulostakaan niin helpolta.

Liitteet
EV-FC-5750.pdf
(133.39 KiB) Tiedosto ladattu 396 kertaa
Viimeksi muokannut TMS, 13 Marras 2015, 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TMS kirjoitti:

akselin lyhentäminen mietityttää. Kuinka se onnistuisi siten että akseli jää suoraksi ja että se myös sitten kestäisi ajamista?

Akselin sisään tiukkasovitteinen putki?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja TMS »

DF XL on sportti kinnerinä tietysti hieman rajoittavampi, kuin vanha Strada. Esimerkiksi rengasvalikoima on selkeästi rajatumpi, sillä varsinkaan eteen ei mahdu 35 mm leveämmät renkaat. Pitää siis käyttää kapeita ja nopeita, mutta epämukavampia ja huonommin suojattuja renkaita.

Renkaisiin liittyen löytyi saksan kinnerifoorumilta mielenkiintosia mittauksia näillä ns. nopeilla renkailla: http://www.velomobilforum.de/forum/inde ... 181/page-8

Schawalben uutta tubeless Pro One maantierengasta verrattiin muihin Schwalben nakkirengasmalleihin eri sisäkumeilla. Tubeless oli vain aavistuksen kevyemmin rullava kuin One lateksisella sisäkumilla. Durano ja Durano Plus olivat kyllä melko paljon huonompia kuin nuo varsinaiset maantierenkaat.

Liitteet
Cr und P gegen 424mm Rolle 2015_11_04_P.jpg
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja TMS »

jviirret kirjoitti:
TMS kirjoitti:

akselin lyhentäminen mietityttää. Kuinka se onnistuisi siten että akseli jää suoraksi ja että se myös sitten kestäisi ajamista?

Akselin sisään tiukkasovitteinen putki?

Jukka

No tätä sitä tietysti itsekin ensiksi ajattelin. Jos putki on tarpeeksi pitkä niin riittääkö se pitämään akselin suorassa hitsauksen jälkeenkin?

Vai voisiko pelkkä kitka riittää jos oikein tiukan sovitteen tekisi siten että lämmittää uloimmat putket ja viilentää sisemmän putken ja hyödyntää lämpölaajenemisen tuoman eron. Eli ei siis tarvitsisi hitsata ollenkaan?

Niin joo ja tuo lovettu pää ei ole symmetrinen vaan sekin pitäisi sitten saada jämptisti oikeaan asentoon että kammet olisi 180 asteen kulmassa toisiinsa nähden.

Viimeksi muokannut TMS, 13 Marras 2015, 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TMS kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
TMS kirjoitti:

akselin lyhentäminen mietityttää. Kuinka se onnistuisi siten että akseli jää suoraksi ja että se myös sitten kestäisi ajamista?

Akselin sisään tiukkasovitteinen putki?

No tätä sitä tiestysti itsekin ensiksi ajattelin. Jos putki on tarpeeksi pitkä niin riittääkö se pitämään akselin suorassa hitsauksen jälkeenkin?

Pelkkä putki ei sitä pidä suorassa, eikä edes umpitanko jos hitsataan "väärin", eli toiselle puolelle tulee enemmän lämpöä kuin toiselle.
Putken avulla ulommat putket saa ennen hitsausta samansuuntaiseksi ja ympäriinsä samaan kohtaan toisiinsa nähden, loput on hitsarin vastuulla ;) Ite en kovin kalliisiin kampiin uskaltaisi kokeilla :P Jos hitsaus tehdään niin että ulommassa putkessa on kunnon ilmarako niin sisempi putki kiinnittyy samaan saumaan ja rakenne on mun käsittääkseni kestävempi kuin alkuperäinen.
Juottamalla lämpövetelyongelma olisivat ilmeisesti vähäisempiä, mutta saako juotetta menemään sisäkkäisten putkien väliin riittävästi? Tästä mulla on vähemmän kokemusta :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tänään isän kanssa sitten kokeiltiin kampien akselin lyhennystä. Ensin vedettiin pituussuuntaiset kohdistusviivat akseliin ja sitten sahattiin pala keskeltä pois. Isä sorvasi akselin sisään sopivan putken suht tiukalla sovitteella ja se prässättiin akselin sisään. Kohdistusviivat säädettiin kohdalleen ja sitten isä hitsasi pätkät taas yhteen. Hitsien siivoaminen jäi toiseen kertaan kun aika loppui kesken, mutta ihan lupaavalta vaikutti. Akseli oli silmämääräisesti arvioiden varsin suora. Täytyy kuitenkin käyttää se vielä sorvissa kiinni ja katsoa kuinka kampi viipottaa. Isä meinasi että hitsipillillä lämpöä antamalla suoruutta voi vielä koittaa hienosäätää, jos tarvetta on.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TMS kirjoitti:

Isä meinasi että hitsipillillä lämpöä antamalla suoruutta voi vielä koittaa hienosäätää, jos tarvetta on.

Joo, ei se pilalla ole vaikka vähän kiero olisikin. Pahinta on jos akselin pätkät ovat suorassa, mutta eivät samassa linjassa, siis jotenkin näin:

______----------

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

eivät samassa linjassa, siis jotenkin näin:

______----------

Tätä sanoisin minimoiduksi grafiikaksi. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Velonautin toisessa ketjussa laittaman videon (siis tämän lähetin InterCityBike.nl:lle ja kysyin että onko tuon luokan joustaminen normaalia ja että voisiko sille tehdä jotakin. Ensin eivät vastanneet mitään mutta toisen kyselyn jälkeen tuli vastaus että ovat tehneet joitain uusia jäykisteitä DF XL:ään ja lisäksi käyttävät uusissa pyörissä tuota 16 mm kapeampaa kampisettiä, joka osaltaan vähentää vääntyilyä kun vipuvarsi on lyhyempi. Eli hieman epämääräinen oli vastaus. Saksan foorumilla Daniel Fenn lähetti kuvan uudesta takatuesta jota kehui jäykemmäksi, mutta en google-kääntäjän kanssa aivan ymmärtänyt että mistä siinä oikeastaan lopulta oli kyse.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kohta rupeaa odottelu olemaan ohi. Soittelin Hollantiin ja ensi torstaina olisi pyörä valmis noudettavaksi. Haku ei tällä kertaa onnistu, joten täytyy vielä sopia joku kyyti valmiiksi. Muutamaan muuttofirmaan jo soittelin ja alustavasti noin 400-500 € tulisi rahdille hintaa. Eikä kuulemma tarvi olla paketissa vaan ilmankin kulkee.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja samuel »

Flower Trucks ajaa hollannista rahtia.
Voisi olla yksi vaihtoehto...

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

samuel kirjoitti:

Flower Trucks ajaa hollannista rahtia.
Voisi olla yksi vaihtoehto...

Kiitos vaan vinkistä. Laitoin tuonne ja lisäksi Muuttoliike Liesilä Oy:lle http://www.muuttoexpress.fi/index.html sekä Muuttopalvelu M. Kähäri Oy:lle http://www.ulkomaanmuutot.com/fi/Etusivu.html kirjalliset tarjouspyynnöt rahdista. Kaikille edellämainituille myös jo soittelin ja puheluitten perusteella kaikkien kautta kuljetus onnistuu. Hinta ja aikataulu sitten ratkaisevat minkä noista valitsen. Nyt tuli mieleen että taidampa kysyä myös tuolta Finntra http://www.finntra.nl/index_fi.html firmasta hintaa ja aikataulua.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Muuttopalvelu M. Kähäri oli sitten lopulta edullisin ja suht nopea, joten valitsin sen. Heidän mielestään laatikkoa ei tarvinut, joten siinä säästää 150 €. Heidän kautta rahti oli 350 €, kun pyörä luovutettaan Vuosaaren satamassa. Kotiinkuljetus Kirkkonummelle olisi ollut 50 € kalliimpi. No minulle Vuosaari on sen verran lähellä että se sopi hyvin. Nyt pitäisi sitten vaan malttaa odottaa vielä noin pari viikkoa, odottavan aika on pitkä...

Finntra olisi ollut nopeampi, mutta he olisivat vahvasti suosittelleet laatikon käyttöä ja lisäksi heidän tarjous oli aavistuksen kalliimpi kuin Kähärillä. Flower Trucksin tarjous oli noin 500 €. Liesilä aika samoissa kuin Kähäri, mutta hieman hidas yhteydenotto ja aikataulu pudotti heidät kilpailusta tällä kertaa.

Ymte lupasi suojata pyörän muovilla ja Kähäri vaikutti ymmärtävän myös millaisesta laitteesta on kyse, joten uskon ja toivon kuljetuksen menevän hyvin ilman laatikkoakin.

DF:n mukana tilaamani katto ei kuitenkaan tähän kuljetukseen kerkeä, mutta Ymte lupasi lähettää sen perästä ja vielä ilman postikuluja, kun moka oli heidän.

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Hyvä valinta. Kähäri toimitti ainakin Ducatin viimeksi kotipihaan englannista sovitulla aikataululla. Taidan minäkin valita Kähärin kunhan oma DF joskus valmistuu.
Ihmeen hitaasti niitä näyttää valmistuvan. Onneksi kesään on vielä matkaa :wink:

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

No tänään se DF XL sitten saapui :D Jonkun verran oli hommaa virittää pyörä ajokuntoon, mutta kyllä sitä hieman jo kokeilemaan pääsi. Hieman viritystä jäi vielä kun takavaihtaja ei meinannut oikeen kunnolla vaihtaa isoimmalle rattaalle, mutta eiköhän se siitä. Kuvia ei tullut vielä otettua, mutta täytyy tässä joku päivä sellaisiakin laittaa. Sanoisin että tänään oli hieno päivä :D

Vastaa Viestiin