DF XL:n puikoissa

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Härski »

Harvinaisen hyvä kuva! Vielä kun työelämässä joskus näkis yhtä hyvin tehtyjä.=\

Toki tossa "lyhyessä virressä" on oletuksena, että rakenne on symmetrinen, eli takarengas on keskilinjalla.
Mutta jos rengas kerran on pois keskeltä, ei se sitten tietenkään mene niin.

Eli siis... Koetetaan vähentää oletukset nyt minimiin..

Eturenkaissahan on ackermann(?) ohjaus, jolloin renkaat kääntyvät kaarroksen aikana ympyrän tangentin suuntaisesti, jolloin renkaiden sortokulma on minimaalinen. Tämä tarkoittaa suomeksi sitä että sisäkurvin puoleinen rengas kääntyy aina-hieman- enemmän kuin ulkokurvinpuoleinen. Elikkäs täsmälleen ohjauksen keskikohdassa on ns kuollut kohta jossa renkaat kääntyvät symmetrisesti. Ja tämän kohdan kuuluisi olla kinnerin keskilinjalla(oletus). Renkaiden vierintävastuksen minimoimisen näkökannalta tämä ackermann ohjauksen kuollut kulma määrittää kohdan jossa eturenkaat linjataan saman suuntaisiksi. Ja tähän kysiseen suuntaan myös takarengas kuuluu suunnata.

Mutta käytännössä ohjauksen keskialueella eturenkaiden ohjauskulmien muutokset ovat niin pieniä, että vaikka tämä ns kuollut kohta olisikin hieman epäsymmetrisisti kinnerin keskilinjaan nähden kannattaa kaikki renkaat suunnata luonnollisesti korin keskilinjan suuntaisesti, jolloin ilmanvastus on pienimmillään(oletus).

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Härski »

Rasittavaa vähänkään pidempää tekstiä näpytellä puhelimella, niin pakko pitää taukoja välillä.
Siis summa summarum, sun ajonopeudet on niissä sfääreissä et sun kannattaa keskittyä aerodynamiikan hiomiseen, eli tässä tapauksessa saada kinneri menemään mahdollisimman suoraan korin pituusakselin suuntaisesti.

Eli määrität korin pituuslinjan, joka on varmaan käytännössä helpoin mitata pyrstön piikistä ehurenkaiden keskelle ja vääntelet takarenkaan tämän linjan kans samansuuntaiseksi välittämättä siitä onko rengas hieman sivussa tästä linjasta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Härski sen tuossa kertoikin, mutta toistan vielä selvyyden vuoksi. Etupyörät pitää olla keskenään samansuuntaiset ja takapyörän pitää olla niiden kanssa samssa linjassa. (Muuten mennään kaarretta. kuten kuvissasi.) Se, että takapyörä ei ole aivan keskellä, ei vaikuita muuhun kuin kaatumisherkkyyteen. Siksi se kaksiraiteinen kolmipyöräkin on mahdollinen. Etupyörien puolivälillä ei ole ohjausgeometrisesti mitään erityisominaisuutta. Jos takapyörä ei ole rungon keskilinjan kanssa samansuuntainen, kulkee ajoneuvo suoraan ajettaessa kylkimyymyä kuin ajokoira.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja lowrides »

PW kirjoitti:

Noista renkaan kulumisista, tein semmosen huomion kun Teron DF suhahteli ohi: Kinnerin perä vispaa polkemisen tahtiin, erittäin paljon (sivulta toiselle). Väittäsin ett 100mm ainakin jos ei enemmän on liike, jonka se tekee. Eiköhän tuo kuluta varsinkin takarengasta ja varmaan eturenkaitakin :? Hukkaa varmaan tehojakin :?
Millä tuosta vispauksesta eroon, spoileri tuli ekaks mieleen - joku ehotti pyrstöevää :? Pitäskö noin nopeen pyöränkin olla etuvetonen?

Kyllä Petri, pitäisi ehdottomasti olla etuvetoinen nopean triken mun mielestä. Eiköhän kuitenkin pian semmoinenkin saada tähän maahan :)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Olisi korkea aika palata foorumille muutaman kuukauden tauon jälkeen. Ei vain ole oikeen ehtinyt kirjoitella mitään, kun ohjelmaa on syksyllä/alkutalvella riittänyt. Ajanut toki olen koko syksyn, vaikka marraskuussa tuli lumien myötä muutaman viikon tauko kinneröintiin. Mutta ne lumet suli ja taas on päässyt ihan hyvin. Vauhdit kyllä putoaa DF:lläkin kovasti kelien huonotessa ja pistosuojanauhojenkin takia. Toisaaltahan se on hyväkin kun välillä on liukasta ja pimeässä vesisateessa näkyvyys välillä kovin huonoa. Olosuhteen muuttaa tilannenopeutta oikeaan suuntaan :wink:

No ensimmäinen isompi kolhukin on nyt sitten koettu. Kauniaisissa joskus lokakuussa ala-asteikäinen poika tuli alamäkeen minua vastaan fillarilla kevyenliikenteenväylällä. Meidän välistä kääntyi auto kaupan parkkipaikalle ilmeisesti liian pienellä pelivaralla pojan suhteen. Poika joutui kai hätäjarruttamaan ja menetti hieman pyöränsä hallintaa ja sitten kun auto oli mennyt välistä hän huomasi minut myöhässä ja menetti loput pyöränsä hallinnasta ja tömähti sitten suoraan DF:n keulaan. Olin törmäyshetkellä jo jarruttanut pysähdyksiin enkä voinut muuta kuin katsoa että sieltä se tulee päälle. No onneksi pojalle ei käynyt mitään eikä hän edes kaatunut, kun sai tukea kinnerin keulasta. Kinneristä meni lamppu päreiksi ja kuoreen tuli murtuma, sekä ilmanottoaukkoon lisäksi kolhuja. Ohessa kuvia vaurioista.

No pojan perheen kotivakuutuksesta yritettiin ensin saada korvausta, mutta vakuutusyhtiö käänsi asian meidän välistä parkkipaikalle kääntyneen auton syyksi, ja eväsi korvauksen siihen vedoten. Olisi pitänyt tilanteen jälkeen ymmärtää ottaa autoilija mukaan selvittelyyn, mutta ei se tullut itselle heti mieleen kun autoilija ei varsinaisesti minua tilanteessa uhannut, vaan minun suhteen sillä oli riittävä pelivara kääntymiseen. No autoilija oli jo hävinnyt kun pojan isän kanssa asiaa setvittiin ja pääsi siis tilanteesta kuin koira veräjästä.

Onneksi omasta kotivakuutuksesta sain kuitenkin sitten korvauksen vahingoista, vaikka toki omavastuu jäi sitten minun maksettavaksi, vaikka mielestäni olin tilanteeseen aika lailla syytön.

Mitähän muuta kuuluisi... No ainakin tuli todettua ettei pistosuojanauhakaan ole 100 % varma, kun peltiruuvi prkl otti ja puhkoi takarenkaan eräällä kotimatkalla. Tosin ei sekään ollut nauhasta läpi mennyt, mutta oli työntänyt sen syrjään ja puhkoi sisärenkaan aivan seulaksi. No kaikenlaista sitä sattuu, ei siihen voinut muuta todeta.

Liitteet
keula_p.jpg
lamppu_p.jpg
murtuma_p.jpg
Viimeksi muokannut TMS, 18 Joulu 2016, 13:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Onnetomuusketjuun voisi olla hyvä kopioida tilanteen kuvaus.

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Mitähän muuta kuuluisi... No ainakin tuli todettua ettei pistosuojanauhakaan ole 100 % varma, kun peltiruuvi prkl otti ja puhkoi takarenkaan eräällä kotimatkalla. Tosin ei sekään ollut nauhasta läpi mennyt, mutta oli työntänyt sen syrjään ja puhkoi sisärenkaan aivan seulaksi. No kaikenlaista sitä sattuu, ei siihen voinut muuta todeta.

Itseltäni ei vielä ole takarengas puhjennut kertaakaan, mutta senkin aika varmaan vielä tulee. :(
Mitenkä DF:ssä saako sisärenkaan takaa vaihdettua ( ahdasta on ) ilman, että pitää koko kiekko ottaa irti ? On hankala homma tienpäällä.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Velonautti kirjoitti:

Itseltäni ei vielä ole takarengas puhjennut kertaakaan, mutta senkin aika varmaan vielä tulee. :(
Mitenkä DF:ssä saako sisärenkaan takaa vaihdettua ( ahdasta on ) ilman, että pitää koko kiekko ottaa irti ? On hankala homma tienpäällä.

Kadehdittavan hyvä tuuri on sinulla kyllä käynyt. Tosin minullekin tämä taisi olla vasta kolmas takarenkaan puhkeaminen. Mutta kyllä se vaihto onnistuu ilman kiekon irroitusta. Vaikka kyllähän se sinä mielessä on hankalaa, että hiekkaa ja kuraa meinaa helposti päästä päälirenkaan sisään kun sitä paikalleen työntää. Väkisin meinaan rengas hankaa rengaskoteloon paikalleen tyonnettäessä.

Tässä olisi muuten oikein tekniikkavideo renkaan asennuksesta. Tietenkin uuteen puhtaaseen pyörään on helppo laittaa kumi paikalleen. Itse olen kyllä pitänyt sisärenkaan kevyesti puotoon pumpattuna ulkorenkaan sisällä kun olen rengasta paikalleen laittanut. Varsinkin likaisella rengaskotelolla (eli käytännössä aina) se on mielestäni ainoa järkevä tapa. Mutta siis olennaista kai tuossa tekniikassa on tuon takakiekon heilutus edestakaisin kun rengasta työntää paikalleen. Sillä tavalla se tuntuu hyvin kulkeutuvan oikeaan osoitteeseen.

Oli näköjään muitakin ohjevideoita tullut ICB:n sivuille. Varsin tervetullutta: https://www.intercitybike.nl/en/tutorials

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

jounisi:n DF:ssä se taisi penkin alla olevan taittopyörän kotelon liimaus osin pettää jo aiemmin. Nyt on omassa samaa oiretta niin kuin kuvasta voi nähdä. Mitenkäs se korjaus jounisi sujui sinulla? Mitä liimaa? Vanhat liimat ensin pois?

Tuohan ei sinänsä mikään dramaattinen vuorio ole, kun varsinainen kotelon voimiasiirtävä liimaus on muualla ja näyttää olevan ihan kunnossa. Mutta kaipa se voisi tuonkin uudestaan liimata samalla kun korjaan tuon törmäyksen jäljet.

Liitteet
liimaus_p.jpg
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Sitten nyt kun tuota lunta on niin sitä voi hyvin hyödyntää esimerkiksi kuvan mukaiseen mittaamiseen. Koitin siis ajaa mahdollisimman suoraa tuossa kohdassa (nuoli osoittaa ajosuunnan), joten taitaa se tosiaan niin olla ettei ainakaan omassa DF:ssä ole takakiekko pyörän keskilinjalla. Tiedä sitten onko se tarkoituskin, vai onko kyse rakentamisen aikaisesta epätarkkuudesta. Äkkiseltään ei tule mieleen mitään syytä miksi kiekko tarkoituksella laitettaisiin sivuun keskilinjasta tässä tapauksessa, tuleeko jollain muulla?

Aika tarkkaan 70 cm näyttäisi olevan DF XL:n maksimileveys.

Liitteet
renkaiden sijainnit_p.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jori »

Voisiko olla, että takapyörä on asennettu hieman vinoon. Tuon 25 mm epäsymmetrisyyden jäljessä saa aikaan takapyörän vinoudella, jossa renkaan kohta on vajaan 5 mm sivussa keskilinjalta (edestä vasemmalle ja takaa oikealle.) :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ja onko rengas kallellaan?

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tuota jorin ehdottamaa tilannetta en nyt kyllä hahmota. Miten kiekon taka ja etureunan asemat vaikuttaisi maakosketuspisteen sijaintiin?

DF:ssä takakiekkoa on näkyvissä sen verran vähän, että siitä on hankala ainakaan kovin tarkkaan sanoa että onko kiekko kallellaan (kiekon tason kulma suhteessa vertikaaliin) vai ei. Mutta sen mitä katselin niin sanoisin että aika lailla suorassa on.

Kävin vielä lisäksi työntämässä tyhjää kinneriä vertailuksi. Hyvin samalta jälki näytti tyhjälläkin kinnerillä. Sen perusteella ei siis olisi painon aiheuttamasta joustosta kyse tässä. Periaatteessa meinaan jos taka-askeli taipuisi/takahaarukka kiertyisi painon alla kovin niin takakiekon kosketuspiste siirtyisi juuri tuohon suuntaan.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

TMS kirjoitti:

Tuota jorin ehdottamaa tilannetta en nyt kyllä hahmota. Miten kiekon taka ja etureunan asemat vaikuttaisi maakosketuspisteen sijaintiin?

Maakosketus voi ollakin keskellä, mutta jos takarengas ei ole kinnerin keskilinjan suuntainen, rengas ohjaa kokoajan ja kinnerin täytyy mennä toinen kylki edellä kulkeakseen suoraa linjaa. Tällöin keskellä oleva takarengas ei piirräkään jälkeään eturenkaiden jättämien jälkien puoleen väliin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Tuota jorin ehdottamaa tilannetta en nyt kyllä hahmota. Miten kiekon taka ja etureunan asemat vaikuttaisi maakosketuspisteen sijaintiin?

Maakosketus voi ollakin keskellä, mutta jos takarengas ei ole kinnerin keskilinjan suuntainen, rengas ohjaa kokoajan ja kinnerin täytyy mennä toinen kylki edellä kulkeakseen suoraa linjaa. Tällöin keskellä oleva takarengas ei piirräkään jälkeään eturenkaiden jättämien jälkien puoleen väliin.

Justiinsa noin. Se on helpompi hahmottaa, kun ajattelee kiekkoihin pitkät kepit. Kun takapyörä on vinossa, sen keppi ei osoitakaan etupyörien puoliväliin, vaan sivuun siitä. Jotta pyörä menisi suoraan, pitää eturenkaat kääntää samaan suuntaan kuin takapyöräkin, jolloin jäljet tulevat samaan suuntaan suoraan, mutta takapyörän jälki sivuun etupyörän jälkien puolivälistä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin