DF XL:n puikoissa

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

vph kirjoitti:

Hurjia on nuo erot. Melkein tuntuis, että ei voi olla pelkästään laitteesta johtuvia, vaan kyllä on miehenkin Watit nousseet aika reippaasti.

Ikävä kyllä Stagesin tehomittarin mukaan wateissa ei ole tapahtunut positiivista kehitystä noin yleisellä tasolla. Viime vuonnahan kävi niin että takuuna tullut uusi kampi myöhästyi yhden päivän eikä kerinnyt Nokian rientoihin mukaan, joten en tiedä viime vuoden suoritusten tehoja tarkaan. Mutta ennen kisoja ja kisojen jälkeen tehot ovat olleet aika lailla samoissa kuin tänäkin kesänä. Golden Cheetah ohjelmiston suorituksista arvioima FTP on pysynyt varsin samoissa lukemissa. Pitäisi varmaan tehdä tai ennemmin teettää jollain asian osaavalla jonkinlainen systemaattinen harjoitusohjelma jota seurata, jos haluaisi niitä watteja kasvattaa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

PW kirjoitti:

Noista renkaan kulumisista, tein semmosen huomion kun Teron DF suhahteli ohi: Kinnerin perä vispaa polkemisen tahtiin, erittäin paljon (sivulta toiselle). Väittäsin ett 100mm ainakin jos ei enemmän on liike, jonka se tekee. Eiköhän tuo kuluta varsinkin takarengasta ja varmaan eturenkaitakin :? Hukkaa varmaan tehojakin :?
Millä tuosta vispauksesta eroon, spoileri tuli ekaks mieleen - joku ehotti pyrstöevää :? Pitäskö noin nopeen pyöränkin olla etuvetonen?

Tämä kyllä kuulostaa erikoiselta jos noin laajaa heiluntaa oli havaittavissa. Korostuiko tämä siinä ylämäessä jossa tuli yleensä poljettua kovempaa vai vähän jokapuolella?

Itse asiassa olen jo aiemminkin hieman ihmetellyt että takarenkaat ovat tuntuneet kuluvan nopean oloisesti ihan normiajossakin verrattuna Stradaan. Kunhan vaan kerkiän niin täytyy mittailla oikeen urakalla että tietää mistä on kyse.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja PW »

TMS kirjoitti:
PW kirjoitti:

Noista renkaan kulumisista, tein semmosen huomion kun Teron DF suhahteli ohi: Kinnerin perä vispaa polkemisen tahtiin, erittäin paljon (sivulta toiselle). Väittäsin ett 100mm ainakin jos ei enemmän on liike, jonka se tekee. Eiköhän tuo kuluta varsinkin takarengasta ja varmaan eturenkaitakin :? Hukkaa varmaan tehojakin :?
Millä tuosta vispauksesta eroon, spoileri tuli ekaks mieleen - joku ehotti pyrstöevää :? Pitäskö noin nopeen pyöränkin olla etuvetonen?

Tämä kyllä kuulostaa erikoiselta jos noin laajaa heiluntaa oli havaittavissa. Korostuiko tämä siinä ylämäessä jossa tuli yleensä poljettua kovempaa vai vähän jokapuolella?

Itse asiassa olen jo aiemminkin hieman ihmetellyt että takarenkaat ovat tuntuneet kuluvan nopean oloisesti ihan normiajossakin verrattuna Stradaan. Kunhan vaan kerkiän niin täytyy mittailla oikeen urakalla että tietää mistä on kyse.

En nyt mene vannomaan kuinka paljon se perä heilui mutta selvästi havaittavasti. Varmaan ylämäessä korostuu mutta kyllä se miusta näkyi muuallakin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

vaaka kirjoitti:

Minusta DF XL vaihteli sivuvispauksen määrältään eri aikoihin ja kohdissa rataa. Välillä suoralla ei senttiä enemmältä näyttänyt vatkaus ja viitisen senttiä näin useammassa kohdassa. Mutta kymmenen, en muista noin rajua?

Hyvä kuulla myös toinen näkökanta ja arvio asiaan. Eli ehkä ei ollut ihan niin dramaattinen ilmiö kyseessä kuitenkaan. Varmaan ainakin osa liikkeestä aiheutuu kun polkemisen tahtiin väkisinkin kääntää aavistuksen ohjaustankoa. Ja jos kovaa ja voimalla polkee niin hieman enemmänkin saattaa tanko kääntyä. Onhan se tietysti mahdollista että takahaarukka tai jokin muu paikka myös joustaa hieman ketjuvoimien mukana ja kääntää takakiekkoa.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jos kuski on heilunut enemmän ylämäessä ainakin välillä, en muista havainneeni, mutta se voi johtua itsekin muita paikkoja kovempaa polkiessa ja vaappuessa. Putkinäöllä? Vasta-/myötäpäivään kallistelua polkemisen myötä oli hieman koko ajan ja jos kokoluokkaa pitäisi arvata, ehkä luokkaa +-2-3astetta. Voisiko tuokin vaikuttaa kulumiin renkaissa? Onko muita havaintoja sivukallistusheilunnan määrästä, jonka tulkitsen tulevan polkemisesta? Mutta miten, eli pelkästä jalkojen polkuliikkeestä, vai polku plus vartalon heijaus Newtonin mukaan vastakkaissuuntaisena yhtä vahvana reaktiona? Miinus häviöt penkin kitkassa polkaisun vastavoimissa.

Olisiko häviöitä olemassa, kun DF heiluu sivulta toiselle? Jos on, vähentyisivätkö ne polkutekniikkaa pyörittävämmäksi muuttamalla? Olettamuksena runttaustekniikka heijauksen syynä. Oliko näin? Entä penkkiin kylkitukien lisäys estämään vartalon sivuliikettä, olisiko iloa, jos pyöritys on jo hyvää?

Nuo muut syiden mahdolliset lähteet on syytä selvittää myös, mutta miten? Luulisi ohjaustangon heittelevän ilman kiinni pitämistä. Mistä löytyisi niin tasainen ja pitkä pätkä, että voisit lukita ohjaustangon suoraan? Tarvitset lisäksi videoijan. Velodromi tuskin toimii, kun ei ole sama asia kuin tasainen tie.

Takahaarukan vahvistus ja miksei navan ja kiekon kuorman alla vääntymättömyyden varmistus ei ole helppoa.

En laskisi havaintojeni perusteella pois Petrin havainnon oikeellisuutta. Oliko tunnin ajon sateessa enemmän perän liukastelua kuin 6 h kisassa? Muuttuiko renkaan kuluessa perän vippaus pienemmäksi, vai suuremmaksi profiilin muuttuessa ja materiaalin pinnan muuttuessa tasaisesta kuluneeksi?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, oon aina ollu sitä mieltä ett kinnerissä pitäs olla kadenssivalo, että kanssanojailijat tietää kuinka nopeesti ja mihin tahtiin kinneristi polkee ja erityisesti polkeeko vai huilaako? Tietyst tommonen perän vipatus osittain korvaa valon :wink: Tandemissakin kadenssivalo olis hyvä, jotta näkee pyörittääkö toinen, vai ei :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Hetkinen takarenkaallahan taisi olla tuhansia kilometrejä takana. Olisiko se ollut jo lähtiessä muotopuoli ja voisiko sekin olla syypäänä tai osasyyllisenä perän heittämiseen? Uudella renkaalla pitäisi ihan ensimmäiseksi tehdä vaappumis- ja sivuluistelun tarkastusvideo ennen kuin syyttää mitään muuta. Jottei syytä vääriä asioita, takarenkaan vaikutus pitäisi sulkea pois vian aiheuttajista.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Sport Contacteista puhuessamme ajarmala sanoi: "Mihin pitoa tarvitsee"? Tuliko vastaus perän heittelystä, eli sen välttelystä?

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Nopeasti TMS hurahti ohitse DF:ineen. En paljon kiinnittänyt huomiota tai ainakaan nähnyt huolestuttavaa ajokin sivuheilumista. Takaiskarin säätö liian löysällä, edessä jäykät jouset ja painojakautuma kuskineen TMS:llä n.44 kg, n.45 kg edessä ja takana vain n. 35kg, oisko näillä vaikutusta asiaan ?

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

PW kirjoitti:

Joo, oon aina ollu sitä mieltä ett kinnerissä pitäs olla kadenssivalo, että kanssanojailijat tietää kuinka nopeesti ja mihin tahtiin kinneristi polkee ja erityisesti polkeeko vai huilaako? Tietyst tommonen perän vipatus osittain korvaa valon :wink: Tandemissakin kadenssivalo olis hyvä, jotta näkee pyörittääkö toinen, vai ei :mrgreen:

Joo no omalta kohdalta sanoisin että poljin kyllä varmaan noin 95 % ajasta, joskus kovempaa ja joskus hiljempaa. Rullailin lähinnä vain silloin kun söin tai join jotain. Eli pääasiassa jalat kävi koko ajan :)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Hieman koitin mittailla kiekkojen kulmia, mutta hankalaahan se tuppaa olemaan jos tarkasti haluaa tehdä ja lisähaastetta tuo jos pitää olla kuskin paino päällä mittauksen aikana. Täytyy vähän kehittää systeemiä vielä, mutta ohessa kuva tältä päivältä. Ei tuo takakiekko nyt ainakaan kovin pahasti näyttäisi metsään vievän. Sitä jäin miettimään että mitähän sitä loppuen lopuksi pitäsi mitata, kun oli takakiekko missä kulmassa etukiekkoihin nähden vaan, niin ainahan etukiekot saa samaan linjaan kääntämällä sopivasti. Se onkin sitten eri juttu onko tämä linja pyörän keskilinjan suuntainen vai ei.

Liitteet
mittailua.jpg
Viimeksi muokannut TMS, 12 Elo 2016, 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Velonautti kirjoitti:

Nopeasti TMS hurahti ohitse DF:ineen. En paljon kiinnittänyt huomiota tai ainakaan nähnyt huolestuttavaa ajokin sivuheilumista. Takaiskarin säätö liian löysällä, edessä jäykät jouset ja painojakautuma kuskineen TMS:llä n.44 kg, n.45 kg edessä ja takana vain n. 35kg, oisko näillä vaikutusta asiaan ?

Tämä painojakauma on muuten mielenkiintoinen huomio. Velonautilla on vain noin 2 kg vähemmän painoa takakiekolla, vaikka minulla on kokonaispainoa noin 17 kg enemmän. Tyhjät pyörät on lähes identtisillä lukemilla kuitenkin. Ehkä minulla on sen verran painavat jalat että se siirtää painopistettä eteenpäin.

Mutta takaiskari on minulla hyvin jämäkkä ja tosiaan normaalia jäykemmän etujousetkin löytyy. Nyt tuli mieleen että takaiskarin olisi varmaan voinut muuten lukita kisoissa, siitä olisi ehkä saanut aavistuksen lisävauhtia. Ehkä ensi vuonna sitten.

Viimeksi muokannut TMS, 12 Elo 2016, 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

vaaka kirjoitti:

Olisiko häviöitä olemassa, kun DF heiluu sivulta toiselle? Jos on, vähentyisivätkö ne polkutekniikkaa pyörittävämmäksi muuttamalla? Olettamuksena runttaustekniikka heijauksen syynä. Oliko näin? Entä penkkiin kylkitukien lisäys estämään vartalon sivuliikettä, olisiko iloa, jos pyöritys on jo hyvää?

En laskisi havaintojeni perusteella pois Petrin havainnon oikeellisuutta. Oliko tunnin ajon sateessa enemmän perän liukastelua kuin 6 h kisassa? Muuttuiko renkaan kuluessa perän vippaus pienemmäksi, vai suuremmaksi profiilin muuttuessa ja materiaalin pinnan muuttuessa tasaisesta kuluneeksi?

No en tiedä siitä tekniikasta, mutta ei se varmaan pahimmasta päästä runttausta ole. Yleisemmin olen saanut sellaisia kommentteja että ei minusta paljoa päällepäin näy että milloin poljen, vaan ennemmin on ihmetelty sitä kun pyörä kulkee vaikka näyttää siltä että kuski ei tee mitään. Eli kauheaa isoa heilumista en varmaan harrasta.

Itse en huomannut ajotuntumassa sen kummempaa eroa sateessakaan, ei tuntunut luistoa tai mitään muutakaan erikoista. Enkä kyllä 6 h ajon edetessäkään huomanut eroa ajossa renkaiden kuluessa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

vaaka kirjoitti:

Hetkinen takarenkaallahan taisi olla tuhansia kilometrejä takana. Olisiko se ollut jo lähtiessä muotopuoli ja voisiko sekin olla syypäänä tai osasyyllisenä perän heittämiseen? Uudella renkaalla pitäisi ihan ensimmäiseksi tehdä vaappumis- ja sivuluistelun tarkastusvideo ennen kuin syyttää mitään muuta. Jottei syytä vääriä asioita, takarenkaan vaikutus pitäisi sulkea pois vian aiheuttajista.

Ei kun takarengas (Schwalbe One) oli ihan uusi ja kiekkoa pyöräyttäessä ei näkynyt heittoa renkaassa missään suunnassa. Sitä en sitten tiedä että missä vaiheessa tuo yksi takakiekon pinna oli katkennut, oliko se jo kisojen aikana vai vasta jälkeen. Sehän nyt ainakin saa viipotusta aikaan.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Stapani »

TMS:
"Hieman koitin mittailla kiekkojen kulmia, mutta hankalaahan se tuppaa olemaan jos tarkasti haluaa tehdä ja lisähaastetta tuo jos pitää olla kuskin paino päällä mittauksen aikana."


Tämän "Mango tutorials" videon kommenteista löytyy seuraavaa (tosin en tiedä tuon soveltuvuudesta DF:n)

twilwel (Harry Lieben?):
The configuration of the tie-rods on Quest, Strada and Mango (and ???) is such that there is almost no difference in measurements between weighted and unweighted. That's why I can perform this measurement without somebody inside.
Alleweder, WAW, Leitra and others have to be measured weighted as you write.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Vastaa Viestiin