Sivu 10/17

Re: DF XL:n puikoissa

Lähetetty: 20 Elo 2016, 10:49
Kirjoittaja Härski

Harvinaisen hyvä kuva! Vielä kun työelämässä joskus näkis yhtä hyvin tehtyjä.=\

Toki tossa "lyhyessä virressä" on oletuksena, että rakenne on symmetrinen, eli takarengas on keskilinjalla.
Mutta jos rengas kerran on pois keskeltä, ei se sitten tietenkään mene niin.

Eli siis... Koetetaan vähentää oletukset nyt minimiin..

Eturenkaissahan on ackermann(?) ohjaus, jolloin renkaat kääntyvät kaarroksen aikana ympyrän tangentin suuntaisesti, jolloin renkaiden sortokulma on minimaalinen. Tämä tarkoittaa suomeksi sitä että sisäkurvin puoleinen rengas kääntyy aina-hieman- enemmän kuin ulkokurvinpuoleinen. Elikkäs täsmälleen ohjauksen keskikohdassa on ns kuollut kohta jossa renkaat kääntyvät symmetrisesti. Ja tämän kohdan kuuluisi olla kinnerin keskilinjalla(oletus). Renkaiden vierintävastuksen minimoimisen näkökannalta tämä ackermann ohjauksen kuollut kulma määrittää kohdan jossa eturenkaat linjataan saman suuntaisiksi. Ja tähän kysiseen suuntaan myös takarengas kuuluu suunnata.

Mutta käytännössä ohjauksen keskialueella eturenkaiden ohjauskulmien muutokset ovat niin pieniä, että vaikka tämä ns kuollut kohta olisikin hieman epäsymmetrisisti kinnerin keskilinjaan nähden kannattaa kaikki renkaat suunnata luonnollisesti korin keskilinjan suuntaisesti, jolloin ilmanvastus on pienimmillään(oletus).


Re: DF XL:n puikoissa

Lähetetty: 20 Elo 2016, 11:05
Kirjoittaja Härski

Rasittavaa vähänkään pidempää tekstiä näpytellä puhelimella, niin pakko pitää taukoja välillä.
Siis summa summarum, sun ajonopeudet on niissä sfääreissä et sun kannattaa keskittyä aerodynamiikan hiomiseen, eli tässä tapauksessa saada kinneri menemään mahdollisimman suoraan korin pituusakselin suuntaisesti.

Eli määrität korin pituuslinjan, joka on varmaan käytännössä helpoin mitata pyrstön piikistä ehurenkaiden keskelle ja vääntelet takarenkaan tämän linjan kans samansuuntaiseksi välittämättä siitä onko rengas hieman sivussa tästä linjasta.


Re: DF XL:n puikoissa

Lähetetty: 20 Elo 2016, 11:38
Kirjoittaja jori

Kuva
Härski sen tuossa kertoikin, mutta toistan vielä selvyyden vuoksi. Etupyörät pitää olla keskenään samansuuntaiset ja takapyörän pitää olla niiden kanssa samssa linjassa. (Muuten mennään kaarretta. kuten kuvissasi.) Se, että takapyörä ei ole aivan keskellä, ei vaikuita muuhun kuin kaatumisherkkyyteen. Siksi se kaksiraiteinen kolmipyöräkin on mahdollinen. Etupyörien puolivälillä ei ole ohjausgeometrisesti mitään erityisominaisuutta. Jos takapyörä ei ole rungon keskilinjan kanssa samansuuntainen, kulkee ajoneuvo suoraan ajettaessa kylkimyymyä kuin ajokoira.


Re: DF XL:n puikoissa

Lähetetty: 23 Syys 2016, 12:19
Kirjoittaja lowrides
PW kirjoitti:

Noista renkaan kulumisista, tein semmosen huomion kun Teron DF suhahteli ohi: Kinnerin perä vispaa polkemisen tahtiin, erittäin paljon (sivulta toiselle). Väittäsin ett 100mm ainakin jos ei enemmän on liike, jonka se tekee. Eiköhän tuo kuluta varsinkin takarengasta ja varmaan eturenkaitakin :? Hukkaa varmaan tehojakin :?
Millä tuosta vispauksesta eroon, spoileri tuli ekaks mieleen - joku ehotti pyrstöevää :? Pitäskö noin nopeen pyöränkin olla etuvetonen?

Kyllä Petri, pitäisi ehdottomasti olla etuvetoinen nopean triken mun mielestä. Eiköhän kuitenkin pian semmoinenkin saada tähän maahan :)


Re: DF XL:n puikoissa

Lähetetty: 16 Joulu 2016, 14:46
Kirjoittaja TMS

Olisi korkea aika palata foorumille muutaman kuukauden tauon jälkeen. Ei vain ole oikeen ehtinyt kirjoitella mitään, kun ohjelmaa on syksyllä/alkutalvella riittänyt. Ajanut toki olen koko syksyn, vaikka marraskuussa tuli lumien myötä muutaman viikon tauko kinneröintiin. Mutta ne lumet suli ja taas on päässyt ihan hyvin. Vauhdit kyllä putoaa DF:lläkin kovasti kelien huonotessa ja pistosuojanauhojenkin takia. Toisaaltahan se on hyväkin kun välillä on liukasta ja pimeässä vesisateessa näkyvyys välillä kovin huonoa. Olosuhteen muuttaa tilannenopeutta oikeaan suuntaan :wink:

No ensimmäinen isompi kolhukin on nyt sitten koettu. Kauniaisissa joskus lokakuussa ala-asteikäinen poika tuli alamäkeen minua vastaan fillarilla kevyenliikenteenväylällä. Meidän välistä kääntyi auto kaupan parkkipaikalle ilmeisesti liian pienellä pelivaralla pojan suhteen. Poika joutui kai hätäjarruttamaan ja menetti hieman pyöränsä hallintaa ja sitten kun auto oli mennyt välistä hän huomasi minut myöhässä ja menetti loput pyöränsä hallinnasta ja tömähti sitten suoraan DF:n keulaan. Olin törmäyshetkellä jo jarruttanut pysähdyksiin enkä voinut muuta kuin katsoa että sieltä se tulee päälle. No onneksi pojalle ei käynyt mitään eikä hän edes kaatunut, kun sai tukea kinnerin keulasta. Kinneristä meni lamppu päreiksi ja kuoreen tuli murtuma, sekä ilmanottoaukkoon lisäksi kolhuja. Ohessa kuvia vaurioista.

No pojan perheen kotivakuutuksesta yritettiin ensin saada korvausta, mutta vakuutusyhtiö käänsi asian meidän välistä parkkipaikalle kääntyneen auton syyksi, ja eväsi korvauksen siihen vedoten. Olisi pitänyt tilanteen jälkeen ymmärtää ottaa autoilija mukaan selvittelyyn, mutta ei se tullut itselle heti mieleen kun autoilija ei varsinaisesti minua tilanteessa uhannut, vaan minun suhteen sillä oli riittävä pelivara kääntymiseen. No autoilija oli jo hävinnyt kun pojan isän kanssa asiaa setvittiin ja pääsi siis tilanteesta kuin koira veräjästä.

Onneksi omasta kotivakuutuksesta sain kuitenkin sitten korvauksen vahingoista, vaikka toki omavastuu jäi sitten minun maksettavaksi, vaikka mielestäni olin tilanteeseen aika lailla syytön.

Mitähän muuta kuuluisi... No ainakin tuli todettua ettei pistosuojanauhakaan ole 100 % varma, kun peltiruuvi prkl otti ja puhkoi takarenkaan eräällä kotimatkalla. Tosin ei sekään ollut nauhasta läpi mennyt, mutta oli työntänyt sen syrjään ja puhkoi sisärenkaan aivan seulaksi. No kaikenlaista sitä sattuu, ei siihen voinut muuta todeta.


Re: DF XL:n puikoissa

Lähetetty: 17 Joulu 2016, 13:02
Kirjoittaja vaaka

Onnetomuusketjuun voisi olla hyvä kopioida tilanteen kuvaus.


Re: DF XL:n puikoissa

Lähetetty: 17 Joulu 2016, 18:25
Kirjoittaja Velonautti

Mitähän muuta kuuluisi... No ainakin tuli todettua ettei pistosuojanauhakaan ole 100 % varma, kun peltiruuvi prkl otti ja puhkoi takarenkaan eräällä kotimatkalla. Tosin ei sekään ollut nauhasta läpi mennyt, mutta oli työntänyt sen syrjään ja puhkoi sisärenkaan aivan seulaksi. No kaikenlaista sitä sattuu, ei siihen voinut muuta todeta.

Itseltäni ei vielä ole takarengas puhjennut kertaakaan, mutta senkin aika varmaan vielä tulee. :(
Mitenkä DF:ssä saako sisärenkaan takaa vaihdettua ( ahdasta on ) ilman, että pitää koko kiekko ottaa irti ? On hankala homma tienpäällä.


Re: DF XL:n puikoissa

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 13:04
Kirjoittaja TMS
Velonautti kirjoitti:

Itseltäni ei vielä ole takarengas puhjennut kertaakaan, mutta senkin aika varmaan vielä tulee. :(
Mitenkä DF:ssä saako sisärenkaan takaa vaihdettua ( ahdasta on ) ilman, että pitää koko kiekko ottaa irti ? On hankala homma tienpäällä.

Kadehdittavan hyvä tuuri on sinulla kyllä käynyt. Tosin minullekin tämä taisi olla vasta kolmas takarenkaan puhkeaminen. Mutta kyllä se vaihto onnistuu ilman kiekon irroitusta. Vaikka kyllähän se sinä mielessä on hankalaa, että hiekkaa ja kuraa meinaa helposti päästä päälirenkaan sisään kun sitä paikalleen työntää. Väkisin meinaan rengas hankaa rengaskoteloon paikalleen tyonnettäessä.

Tässä olisi muuten oikein tekniikkavideo renkaan asennuksesta. Tietenkin uuteen puhtaaseen pyörään on helppo laittaa kumi paikalleen. Itse olen kyllä pitänyt sisärenkaan kevyesti puotoon pumpattuna ulkorenkaan sisällä kun olen rengasta paikalleen laittanut. Varsinkin likaisella rengaskotelolla (eli käytännössä aina) se on mielestäni ainoa järkevä tapa. Mutta siis olennaista kai tuossa tekniikassa on tuon takakiekon heilutus edestakaisin kun rengasta työntää paikalleen. Sillä tavalla se tuntuu hyvin kulkeutuvan oikeaan osoitteeseen.

Oli näköjään muitakin ohjevideoita tullut ICB:n sivuille. Varsin tervetullutta: https://www.intercitybike.nl/en/tutorials


Re: DF XL:n puikoissa

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 13:20
Kirjoittaja TMS

jounisi:n DF:ssä se taisi penkin alla olevan taittopyörän kotelon liimaus osin pettää jo aiemmin. Nyt on omassa samaa oiretta niin kuin kuvasta voi nähdä. Mitenkäs se korjaus jounisi sujui sinulla? Mitä liimaa? Vanhat liimat ensin pois?

Tuohan ei sinänsä mikään dramaattinen vuorio ole, kun varsinainen kotelon voimiasiirtävä liimaus on muualla ja näyttää olevan ihan kunnossa. Mutta kaipa se voisi tuonkin uudestaan liimata samalla kun korjaan tuon törmäyksen jäljet.


Re: DF XL:n puikoissa

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 13:28
Kirjoittaja TMS

Sitten nyt kun tuota lunta on niin sitä voi hyvin hyödyntää esimerkiksi kuvan mukaiseen mittaamiseen. Koitin siis ajaa mahdollisimman suoraa tuossa kohdassa (nuoli osoittaa ajosuunnan), joten taitaa se tosiaan niin olla ettei ainakaan omassa DF:ssä ole takakiekko pyörän keskilinjalla. Tiedä sitten onko se tarkoituskin, vai onko kyse rakentamisen aikaisesta epätarkkuudesta. Äkkiseltään ei tule mieleen mitään syytä miksi kiekko tarkoituksella laitettaisiin sivuun keskilinjasta tässä tapauksessa, tuleeko jollain muulla?

Aika tarkkaan 70 cm näyttäisi olevan DF XL:n maksimileveys.


Re: DF XL:n puikoissa

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 14:06
Kirjoittaja jori

Voisiko olla, että takapyörä on asennettu hieman vinoon. Tuon 25 mm epäsymmetrisyyden jäljessä saa aikaan takapyörän vinoudella, jossa renkaan kohta on vajaan 5 mm sivussa keskilinjalta (edestä vasemmalle ja takaa oikealle.) :?


Re: DF XL:n puikoissa

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 14:52
Kirjoittaja Vilijami

Ja onko rengas kallellaan?


Re: DF XL:n puikoissa

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 20:28
Kirjoittaja TMS

Tuota jorin ehdottamaa tilannetta en nyt kyllä hahmota. Miten kiekon taka ja etureunan asemat vaikuttaisi maakosketuspisteen sijaintiin?

DF:ssä takakiekkoa on näkyvissä sen verran vähän, että siitä on hankala ainakaan kovin tarkkaan sanoa että onko kiekko kallellaan (kiekon tason kulma suhteessa vertikaaliin) vai ei. Mutta sen mitä katselin niin sanoisin että aika lailla suorassa on.

Kävin vielä lisäksi työntämässä tyhjää kinneriä vertailuksi. Hyvin samalta jälki näytti tyhjälläkin kinnerillä. Sen perusteella ei siis olisi painon aiheuttamasta joustosta kyse tässä. Periaatteessa meinaan jos taka-askeli taipuisi/takahaarukka kiertyisi painon alla kovin niin takakiekon kosketuspiste siirtyisi juuri tuohon suuntaan.


Re: DF XL:n puikoissa

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 21:13
Kirjoittaja jooseha
TMS kirjoitti:

Tuota jorin ehdottamaa tilannetta en nyt kyllä hahmota. Miten kiekon taka ja etureunan asemat vaikuttaisi maakosketuspisteen sijaintiin?

Maakosketus voi ollakin keskellä, mutta jos takarengas ei ole kinnerin keskilinjan suuntainen, rengas ohjaa kokoajan ja kinnerin täytyy mennä toinen kylki edellä kulkeakseen suoraa linjaa. Tällöin keskellä oleva takarengas ei piirräkään jälkeään eturenkaiden jättämien jälkien puoleen väliin.


Re: DF XL:n puikoissa

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 21:59
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Tuota jorin ehdottamaa tilannetta en nyt kyllä hahmota. Miten kiekon taka ja etureunan asemat vaikuttaisi maakosketuspisteen sijaintiin?

Maakosketus voi ollakin keskellä, mutta jos takarengas ei ole kinnerin keskilinjan suuntainen, rengas ohjaa kokoajan ja kinnerin täytyy mennä toinen kylki edellä kulkeakseen suoraa linjaa. Tällöin keskellä oleva takarengas ei piirräkään jälkeään eturenkaiden jättämien jälkien puoleen väliin.

Justiinsa noin. Se on helpompi hahmottaa, kun ajattelee kiekkoihin pitkät kepit. Kun takapyörä on vinossa, sen keppi ei osoitakaan etupyörien puoliväliin, vaan sivuun siitä. Jotta pyörä menisi suoraan, pitää eturenkaat kääntää samaan suuntaan kuin takapyöräkin, jolloin jäljet tulevat samaan suuntaan suoraan, mutta takapyörän jälki sivuun etupyörän jälkien puolivälistä.