Sivu 2/3

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Lähetetty: 21 Marras 2015, 14:54
Kirjoittaja jviirret
Siinä menikin sitten yhtä kauan kuin kasaamisessakin :roll:
Ei ollut rihtauspukkia, joten käytin nurinpäin käytettyä pyörää ja pyykkipoikaa:

kiekonkasaus04.jpg


Noin laitettuna näki sivuttaisheiton ja selkäheiton samalla kertaa yhdellä pyykkipojalla. Kätevämpi oli kuitenkin siirtää niin että otti vanteen sisäkulmaan, ulompaa kun oli vähän pullistellut :( Ihmeellisesti osa nippeleistä kiertyi helposti meisselillä toisten vaatiessa paljonkin voimaa, silti soivat suunnilleen samalla sävelellä :roll:
Sinni riitti tässä vaiheessa noin millin tarkkuuteen, eiköhän tuo ajossa löysty ja saa tehdä homman vielä uudelleen.

Pistin kiekon kopiojopoon ja kävin vähän kokeilemassa. Raskaudesta ois voi sanoa mitään, ensilumet maassa niin kaikki tuntuu raskaalta. Napa kuitenkin toimii ja ykkönen on hitauden lisäksi kevyempi kuin kakkonen. Välityssuhteen ero mutu tuntumalta hieman pienempi kuin Nexus3:ssa 1 ja 2 väli.

Jukka

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Lähetetty: 21 Marras 2015, 18:48
Kirjoittaja jori
Hieno työ ja meni kohtalaisen nopeasti ensimmäiseksi yritykseksi. Puristelitko pinnoja ja murjoitko vannetta pukissa ollessa, vai ajatko ensin pinnat asentoonsa ja sitten kiristät ja oiot toisessa vaiheessa.

Minä en nykyään viitsi laittaa ainakaan ostettuihin pinnoihin noin löperöä alumiinivannetta. Koko operaatio on helpompi, kun vanne on jäykempi. Sinä sait kunnon opin, etkä päässyt fuskaamaan, kun noin rimpulan vanteen rihtasit. :)

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Lähetetty: 21 Marras 2015, 19:47
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Hieno työ ja meni kohtalaisen nopeasti ensimmäiseksi yritykseksi. Puristelitko pinnoja ja murjoitko vannetta pukissa ollessa, vai ajatko ensin pinnat asentoonsa ja sitten kiristät ja oiot toisessa vaiheessa.


Pariin otteeseen puristelin kiristelyn edetessä.

jori kirjoitti:Minä en nykyään viitsi laittaa ainakaan ostettuihin pinnoihin noin löperöä alumiinivannetta. Koko operaatio on helpompi, kun vanne on jäykempi. Sinä sait kunnon opin, etkä päässyt fuskaamaan, kun noin rimpulan vanteen rihtasit. :)


Näin muistelenkin sinun jossakin yhteydessä sanoneen :) Oli tässä kehässä sentään tuollaiset pienet ontelot, vaikkei tuplaseinämäinen ollutkaan

Kuva

Epäilen ettei tähän hätään olisi mistään tuon kokoista tuplaseinämä vannetta löytynyt ja oppimisen kannalta tosiaan hyväkin tuollainen liru :)

Nyt sitä vaan ihmettelee että mikä tässä nyt oli se vaikea osuus jota pelkäsi ja jonka vuoksi on homman opettelua 10vuotta venyttänyt :roll:

Jukka

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Lähetetty: 21 Marras 2015, 20:13
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:Nyt sitä vaan ihmettelee että mikä tässä nyt oli se vaikea osuus jota pelkäsi ja jonka vuoksi on homman opettelua 10vuotta venyttänyt :roll:

Aloittaminen on opettelun pahin vaihe. :?
Onneksi olkoon uudesta taidosta! :D

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Lähetetty: 21 Marras 2015, 23:57
Kirjoittaja jooseha
Pinnojen puristelun lisäksi olen painanut käsillä vanteesta kiinnipitäen akselia maahan. Joka kohdasta välillä pyöräyttäen ja kierroksen jälkeen toisinpäin sama homma. Rihtaus väliin ja sama uudelleen.

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Lähetetty: 22 Marras 2015, 00:14
Kirjoittaja mhelander
Hienoa Jukka!

jooseha kirjoitti:Pinnojen puristelun lisäksi olen painanut käsillä vanteesta kiinnipitäen akselia maahan. Joka kohdasta välillä pyöräyttäen ja kierroksen jälkeen toisinpäin sama homma. Rihtaus väliin ja sama uudelleen.

Näin minäkin vielä 90-luvulla tein kun napoina oli perinteiset kartio-kuula-kuppi laakerit. Nykyisissä on kaikissa konelaakerit jota ei näin kannata kiusata.

Nykyään löysään pinnojen jännitykset kunnon nahkahanskat kädessä ja puristamalla yhteen saman puolen saman suuntaisia piinnoja jolloin väliin jäävä löystyy ja oikeaa.

Jos rihtaan vanhaa kiekkoa suihkutan pinnojen nippojen kantaan ja juureen tunkeutuvaa öljyä, samoin vanteen puolesta pinnan reiän juureen. Yhdessä pinnojen löysäyksen kanssa herkistää kierteet ja helpottaa oleellisesti myöhemmin touhua.

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Lähetetty: 22 Marras 2015, 00:18
Kirjoittaja jooseha
mhelander kirjoitti:Nykyisissä on kaikissa konelaakerit jota ei näin kannata kiusata.

Mulla ei ole noin hienoja vielä ollut :mrgreen:
Ei normaalin urakuulalaakerin kyllä pitäisi tuosta itseensä ottaa. Niiden ilmoitetaan kestävän päittäiskuormaa puolet nimelliskuormastaan eli kestää vaikka koko painollaan painaa.

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Lähetetty: 22 Marras 2015, 13:17
Kirjoittaja jviirret
Kunnostelin rihtauspukkina käytettyä pyörää sen verran että pystyi käymään 10km koeajon.

kiekonkasaus05.jpg


Napa vaikuttaa hyvältä, hintaluokka huomioiden. Vähän eilisestä kevensin välityksiä. Kun tuollaisella pyörällä ei kovaa pääse sama mitä tekee niin raskaampi välitys tuntui järkevältä laittaa tasamaalle sopivaksi ja kevyempi toimii sitten mukavasti 10km/h nopeusalueella ylämäissä.
Alkumatka meni vaihtamista opetellessa. Tuntui ettei navan toiminta ole mitenkään loogista, mutta alkoi sujumaan kun opetteli vaihtamaan aina jalat samassa asennossa. Yhdeksän vaihtoa kymmenestä meni helposti, mutta välillä navassa on takeltelua. Joutui polkaisemaan taaksepäin jarrua vasten tai alamäessä rullatessa vaihde vaihtui itsestään vaikken mielestäni heilutellut juurikaan kampia. Jospa se ois uutuuden kankeutta tai väärästä öljystä johtuvaa. Laakerit siinä alkoi toimimaan paljon paremmin, kiekko pyörii kevyemmin kuin rihtatessa, mutta ei vieläkään niin hyvin kuin voisi.
Napa on hiljainen ja ei jurnuta polkiessa, eli hammasrattaiden koneistus on ilmeisesti onnistunut. Suoralla vältyksellä rullatessa kuuluu vapaarattaan raksutus, tästä tietää kumpi vaihde on päällä :) Senkin ääni on niin pieni että tahto lumipolanteella hukkua rengasmelun taakse.

En nyt sitten tiedä että olisiko automaatti kuitenkin parempi kuin tällainen taaksepäin polkaisemalla vaihtava. Vaihdon tarve kun tulee suunnilleen aina samassa nopeudessa. Pythonissa, jollaiseen tämä tarkoitus joskus mahdollisesti laittaa, automaattivaihtaminen voi tuoda ikäviä yllätyksiä, mutta ehkä tällaisessa kopiojopossa se kuitenkin olisi parempi :roll:

Jukka

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Lähetetty: 22 Marras 2015, 20:56
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:
jooseha kirjoitti:Minkäs mittaiset pinnat muuten ovat? Itse mittailin navan ja vastaavan vanteen. Laskuri antoi pinnojen mitaksi 235,5mm.


Eivät ole kuin 230mm, mutta sanoi että nippelit on pitkät. Saas nähdä ovatko riittävän pitkät, itse sain tuolla laskurilla vaadituksi pinnapituudeksi 234mm.

Jukka

230:set olisi ollut munkin vanteeseen oikeat. Kasasin sen 232 pitkillä ja yhtään ei kärsisi olla pidemmät. Vanteessa oli aiemmin ruostemöykky-nexus-3 samoilla pinnoilla.

Re: Kiekon rakentaminen

Lähetetty: 27 Marras 2015, 12:41
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:Kannattaa vaihtaa varastorasvat pois. Lopettaa niillä vaihtamisen lämmettyään. Kylmänä kyllä vaihtaa.


Näin näytti käyvän. +5 on liikaa :D Kevyemmälle kyllä vaihtaa, mutta raskaammalle pitää yrittää ainakin kymmenen kertaa :(
Onko tuossa avaamisessa mitään niksejä? Jarruraudan puolelta auki, kuulat ropisee lattialle, jouset pomppii silmille ja kiekko lentää metallinkeräykseen?

Jukka

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Lähetetty: 27 Marras 2015, 14:21
Kirjoittaja jooseha
Käpälän puolelta aukaisin. Laakerikuulat on kehissä kiinni eikä jousetkaan pompannut silmille :D
Tuota uutta katsellessa on kyllä käynyt mielessä, jos sitä ei aukaisisikaan :? Ainoastaan kaataisi öljyä sisään rattaan puolelta pölysuojan alta.

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Lähetetty: 27 Marras 2015, 19:38
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:Tuota uutta katsellessa on kyllä käynyt mielessä, jos sitä ei aukaisisikaan :? Ainoastaan kaataisi öljyä sisään rattaan puolelta pölysuojan alta.


Noin se varmaan helpointa olisi. Pyörittää vaikka leveästä teipistä kupin jonka täyttää ja jättää öljyn valumaan navan läpi yöksi.
Aluksi ajattelin "hifistellä", voidella laakerit vaseliinilla ja öljytä vain vaihteiston. Kattoopa ny...

Jukka

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Lähetetty: 27 Marras 2015, 21:29
Kirjoittaja jooseha
Omastani on vielä laakerivälys säätämättä, niin helpoimmalla pääsen käyttämällä navan auki. Miksiköhän edes yritin välttää ajatusta sen avaamisesta :lol:

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Lähetetty: 28 Marras 2015, 11:32
Kirjoittaja jviirret
Tällainen se on avattuna:

napakt2.jpg


Planeettapyörästö ja vasen vapaaratas kuuluvat 1-vaihteelle. Ne pyörivät aina mukana. Oikean puoleiset vapaarattaan kielekkeet kuuluvat 2-vaihteelle. Ne vapautuvat kuvassa näkyvään asentoon taakse polkaistaessa ja uudelleen polkaisu lukitsee ne sisään. Ulkona ollessaan veto on siis suora ja nopeampana vaihteena "ohittavat" ykkösen, joka pyöriskelee joutilaana mukana. Jarrukin toimii ilmeisesti planeettapyörästön läpi, ei ihme että tuntuu rumpujarruksi tehokkaalta, varsikin kun jarrukengätkin on suuremmat kuin yleensä.

Minusta tuossa rasvassa ei ole mitään vikaa, sitä oli vain kovin vähän ketjurattaan puoleisessa laakerissa. 2-vaihteen kytkentämekanismin toiminta tuntui vähän karkealta, mutta toimi avatussa navassa kuitenkin joka ikinen kerta. En pessyt vanhoja rasvoja pois, vaan ruikin pehmikkeeksi synteettistä moottoriöljyä. Laakereihin sipaisin vähän vaseliinia lisää. Jätin laakerit vähän löysemmälle.
Ainakin nurinpäin pyörässä pyöritellessä vaihtoi paremmin kuin ennen purkamista. Kunnon koeajo saa odotella sateen päättymistä.

Jukka

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Lähetetty: 28 Marras 2015, 12:27
Kirjoittaja jooseha
Mun mielestä alkuperäinen vaseliini on liian paksua vaihteen lukitseviin siipiin. Niissä on kovin hento jousi.