Velogatti-päiväkirja (Retrokinneri)

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei ole ajankohtaista, kun kauramoottoria on tarkoitus kehittää, mutta utelias mieli... Onko jotain pölkkypääyksinkertaista akku- ja laturisysteemiä tavallisille sähkömoottoreille a halvemmalla b suuremmalla kapasiteetilla niin, että plug and play toimii? Yksi laturi lataa kaikki akut siis.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Kaksi kautta ja 10 000km sitten Gatilla kasassa. Tämän kesän kilometrit 4298,7km 224h.
http://e-cruiser.blogspot.fi/2016/09/ve ... 000km.html Kirjoitellaan nyt tännekin kun luette tätä kuitenkin päätellen kävijämäärästä.
Tällä hetkellä ajatuksissa lähinnä se, että rakennanko kokonaan uuden kinnerin, vai modifioinko Gattia rankalla kädellä. En tiedä vielä.
Uutta on tulossa, jossain muodossa. On niin monta ideaa, ja vain yhden toteuttamiseen on tilaa, rahaa ja intoa.

Sellainen munamallinen kinneri on alkanut kiinnostaa. Joko kopio jostain olemassaolevasta kopasta tai sitten oma fiilistely. Mulla ei kuitenkaan ole valmista kaupallista trikeä sen alustaksi, enkä tykännyt hirveästi niiden ajattevuudesta kun kesällä kokeilin. Eskon Hipparioni oli niitä parempi ajaa. Ala/sivuohjausta en halua. Hamsteri se olla pitää. Kysymys näin ollen on suurin piirtein, että miten rakentaa moderni kinneri ilman valmista trikeä sen alustaksi?

Korin teko ei ole rakettitiedettä, sitä en hirveästi mieti. Mietin omatekoisen alustan ja korin yhteensopivuutta. Akselivälin teen joka tapauksessa pidemmäksi kuin kaupallisissa kinnereissä. Suunnitelmissa on myös pinnata moottorin ympärille 19" mopon vanne nykyisen 21" vanteen sijaan. Noin 4kg tippuisi pois ja vääntö lisääntyisi. Nopeus riittää kyllä 54 voltilla pienenkin vanteen kanssa. Vanteen vaihto olisi sellainen 200 euron projekti.

Ensimmäinen asia on joko myydä tai roudata Gatti takaisin tänne seitsemänteen kerrokseen jotenkin. Jos Riku haluat liikuntaa, niin heitä viestiä.
Saa nähdä, miten se tuo motivaatio tässä kehittyy, vai kehittyykö ollenkaan. Kopan teko on se mikä kiinnostaa, muu on vähän pakkopullaa.

Nimimerkillä JEF-40 näkyy olevan kivan näköinen musta kinneri, ilmeisesti joutavana. Jos se on myynnissä, niin laita yyveetä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

E-Cruiser kirjoitti:

Sellainen munamallinen kinneri on alkanut kiinnostaa. Joko kopio jostain olemassaolevasta kopasta tai sitten oma fiilistely. Mulla ei kuitenkaan ole valmista kaupallista trikeä sen alustaksi, enkä tykännyt hirveästi niiden ajattevuudesta kun kesällä kokeilin. Eskon Hipparioni oli niitä parempi ajaa. Ala/sivuohjausta en halua. Hamsteri se olla pitää. Kysymys näin ollen on suurin piirtein, että miten rakentaa moderni kinneri ilman valmista trikeä sen alustaksi?

Velogatissa on paljon pidempi akseliväli kuin kaupallisissa kinnereissä tai tadpoleissa. Siitä pituudesta tulee vakautta ajoon.
Onko kaksi eturengasta ehdoton vaatimus? Jos vaan mahdollista, niin kannattaa käydä koeajamassa Hase Kettwieseliä jossain. Jotenkin itse pidän deltatriken tunnelmasta enemmän kuin tadpolesta :?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja PW »

Nelipyöräsetkin on muodissa ja kaksraiteiset muutenkin 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Nopeustavoite voi vaikuttaa projektiin, kun delta voi olla kiikkerä alamäkimutkissa noin kovilla tehoilla varustetussa tiekelpoisessa matkan nielijässä autoja haastavassa kulkulaitteessa. On selvää, että kunnon aerodynamiikalla mennään tosi lujaa halutessaan noilla tehoilla. Jos TMS meni 82 km/h yli vikan nierroksen 625 W keskitehon kellotetun 200 m, Gatin seuraaja aerodynaamisena saattaa oikeasti kiusata autoja. Siksi en riskeeraisi ohjattavuutta suurissa nopeuksissa deltalla. Saako uria väistävällä 2T3 rakenteella sen parempaa jälkeä suurien nopeuksien vakauteen ja ohjauksen vipattamattomuuteen worst case scenariossa? Nelirenkainen kuullostaa hyvältä jo jarrutuskitkan kannalta.

Hiilikuitukoppa hajoavana on giljotiini, kun saksalaiselta kinneristillä hajonnut hiilikuitupala leikkasi koiven poikki. Lasikuitu olisi siten turvallisempi.

Itsekantava vai rungon päälle pinnoite?

Solumuovi rungon päälle voi olla kevyt ja muotoiltava. Jos ohutta taipuisaa kontaktimuovia hyvin kiinnittyvällä liimalla löytyy, runko, kuten kanaverkko on helppo päällystää. En usko helpolla kestävyyteen pelkällä liimalla. Ehkä sisäpuolelle extravahva Gorilla Tape (esim. Motonet) toimisi. Polyuretaanivaahdon kiinnitys on työlästä, mutta kestävyys pomppaa järkevämmäksi. Voi olla suttuisaa tehdä. Niksinä kanaverkkoon kiinnitykseen on levittää lastalla vaahtoa kanaverkolle lankojen kulmiin. Kuivuttua pinta-alaa on enemmän ja sitten vaahto tarttuu ihan eri tavalla. Puukkoa tarvitaan leikkaukseen valuneiden kohtien poistamiseen.

Valmiita kalliita eristyselementtejäkin on pinnoitteiden välissä olevalla vaahdolla. Kylmätiloja rakennetaan metallipinnoitteisista ja sikahintaisia ovat. Finnfoam ja vahvempi kuori? Polyuretaanivaahto päälle? Reagoivatko epäedullisesti kemiallisesti?

Onko ohut taivutettu vaneri out? Miten kestävä kuoren pitää olla? Kevyet versiot ovat heikompia kuin Gatin kuoret. Jos ei hulluja hommia huomioida.

Sähköputki maalattuna UV suojalla ja ehkä jollain vahvistettuna voisi olla muotoiltava kevyt kestävähkö rakenne. Lasikuitua putkien ympärille, kanaverkkoa?

Järkeviä ehdotuksia on vaikeaa suositella ilman tarkempaa tietoa tavoitteista? Pitääkö olla kolarisuoja 100 km/h? Metalliputket siinä tapauksessa turvakaarineen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja PW »

Mistä käsitys deltan kaatumisherkkyydestä ja epävakaasta ohjauksesta :? - en oo samaa mieltä, riippuu tietyst deltasta mutt kyllä se nuijapääkin kaatuu :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Nuijapää tulee, totta kai. Tästä aiheesta on turha jatkaa. En edes harkitse muuta. Nelipyöräisyydessä on toki oma viehätyksensä, mutta moottoritekniikka ei sovi sen ratkaisun kanssa helposti. Tadpole miehen tiellä pitää.'
Todennäköisin vaihtoehto koppaan on Finnfoam 500. Tuttua tavaraa, hyvin tuttua. Tiedän mihin se pystyy, on vahva tuntuma siihen. Yksi mahdollisuus on puuluuranko, kuten lentokoneen siivessä yhdessä foamin kanssa. Monia eri vaihtoehtoja. Yksi on tehdä Gatin rungon päälle uusi koppa.

Ei siitä juuri Gattia nopeampi tule, koska teho ei korreloi suoraan nopeuden kanssa suoravetomoottorilla. Pienempi virrankulutus todennäköisesti.
Suoravetomoottori voi olla 500W tai 5000W, kumpikin on yhtä nopea. Jännite ratkaisee nopeuden, ei teho. Noin yksinkertaistettuna. Ei tässä huippunopeutta olla hakemassa, se on jo Gatissa ihan riittävä. Pienempi virrankulutus olisi kiva ja urheilullisempi ulkonäkö.
Koko talvi ja kevät tässä aikaa. Voi käydä niinkin että modifioin vain Gattia. Lasken istuinta alaspäin, loivennan selkänojan kulmaa, lasken koppaa alaspäin, teen uuden pyöreän aerodynaamisemman keulan.

Ehkä se lopullinen idea tässä lähiaikoina hahmottuu.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja PW »

E-Cruiser kirjoitti:

Voi käydä niinkin että modifioin vain Gattia. Lasken istuinta alaspäin, loivennan selkänojan kulmaa, lasken koppaa alaspäin, teen uuden pyöreän aerodynaamisemman keulan.

Tuo kuullostaa hyvältä suunnitelmalta miun korviin, säilyy persoonallinen ulkonäkö ja urheilullisuuttakin tulee varmast lisää.
Tietyst olis hieno nähdä kokonaan uusikin kulkupeli, velogatillekin varmaan ostaja löytyy.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Takuulla sähkön kulutus putoaa samalla vauhdilla ajaen aeron parantuessa ja kyllä se huippunopeudessakin näkyy rajusti. Jos vapaalla rullaa alamäkeen tosi aero laite, se on noilla painoilla jyrkässä mäessä kolminumeroinen nopeus ja aerodynaaminen laite rullaa pitkään sen jälkeen, kun normaalimman muotoinen jarruttaa itsekseen. Talvella aeromman nokan teko ja takakenoisemman penkin teossa on se ikävä puoli, että ei pääse vaikutusta testaamaan. Voisi osoittautua mullistavaksi. Minusta takakiekon levytys ja etukiekosta syvän laipan teko triathlonpylrään oli mullistava muutos. Se antoi uutta perspektiiviä aerodynamiikan vaikutukseen. Cityajossa jo. Suurissa vauhdeissa merkitys aerolle korostuu ja kun sulla on potkua takana koneessa, kyky pitää yllä alamäen antamaa lisävauhtia säilyy pitkään.

Kiihdyttäessä vastus iskee myöhemmin ja se säästää sähköä myös, kun äkimmin pääsee matkanopeuteen. Tasaisella kulutus leikkautuu aeron parantuessa.

Kolmiraiteisessa on yksi rengas vähemmän kitkaa tuottamassa.

PW vaikka painopiste olisi maata viistävä deltalla, silti 30-40 km/h vauhdeissa käännöksissä mennään toinen rengas ilmassa hyvällä pyörällä ja jos töyssyyn osuu, tilanne pahentuu. Viime talvena kuukkeloin noita deltan vakausjuttuja ja tuli vastaan nurin menneiden lentokoneiden kuvia. Kun loppukäyttäjä ei voi alentaa lentsikassa painopistettä, ohje oli laskeutua takatenkaille viivyttäen eturenkaan putoamista alempaan nopeuteen ja sittenkin laipoilla ylös vetäen, jottei eturenkaalle tulisi painoa heti paikallaan olevan verran, jotta kone ehtisi hidastua lisää. Suuri vauhti ja massa eturenkaan päällä saa aikaan oskillaatiota eturenkaalle deltassa, joten alamäessä molemmat vaivat korostuvat, jos ei jarrulla rajaa nopeutta. Huonoissa pyörissä jo alle 30 km/h nakkaa äkkinäisen kuskin mutkassa. Yksi ratkaisu on käyttää pientä eturengasta. Eikö Hasella ollut 16" eturengas deltassa? En muista, missä tuli vastaan kaavio nopeudesta ja painopisteestä sekä kääntösäteestä deltalla. Kolmekymppiä nopeutta jäi mieleen haastavana nopeutena väistössä tarvittavaan tiukkaan kääntösäteeseen peppu maata viistävänä ajamiseen vaadittavana painopisteenä takarenkaan nousua välttävän nopeuden ylärajana. Ei tosin painojakaumaa mainittu. Takapainoinen delta kärsii etupainousta vähemmän oskillaatiosta ohjauksessa, mutta töyssyissä ja ylämäessä menee ohjaus vaikeaksi, jos renkaan kitka ei riitä kääntämiseen.

Sinulla PW oli matala käsittääkseni takapainoinen delta, josta teit 2T3 laitteen ja se on vähiten herkkä oskillaatiolle, mutta eikö siinä ylämäissä loppunut pito?

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja rutunen »

vaaka kirjoitti:

Kolmiraiteisessa on yksi rengas vähemmän kitkaa tuottamassa.

Jos renkaita on neljä, niin renkaan deformaatio (muodonmuutos kun se painuu maata vasten) jää pienemmäksi per rengas kuin kolmipyöräisessä. Tällöin ainakin deformaatiosta tuleva vierintävastus pienenee. En silti itse tiedä kumpi kumpi malli rullaisi kauemmas, niin monta muuttujaa. Kiihdytyksissähän toi tietysti on toisinpäin, koska pyörivän massan kiihdytykseen tarvitaan noin 1,7 -kertainen wattimäärä kiinteään verrattuna.

Quest Carbon -2015

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Nelipyöräiseen on vaikea virittää suoravetomoottoria, enkä millään keskiömoottoreilla enää halua ajaa kun on veekasin makuun päässyt:)
Suoravetomoottori häviää hyötysuhteessa keskiömoottorille, mutta voittaa miellyttävyydessä. Toki joku Bosch on erittäin hyvin toimiva systeemi, mutta silti...:) Suoravedolla ajaminen tuntuu veekasilla ajamiselta, skaalassa tietenkin. Liukuu silkinpehmeästi ja hiljaa eteenpäin.
Quattrovelo olisi mielenkiintoinen projekti moottoroitavaksi. Ei helppo, jos sulkee keskiömoottorin vaihtoehdoista pois.

Olen tässä tutkinut erinäisten kaupallisten kinnereiden kolmitahoja analyyttisesti muutaman viikon. Malli on valittu.
Se on Milan SL 20% suurennettuna. Siinä yhtyy moni tekijä, mitä haen. Sen voisi nimetä vaikkapa Milanoksi.
Apu-lehden horoskooppi tänään yllytti kyllä "suuntaamaan tarmo uusiin projekteihin", mutta fiilistelen enkä lupaa mitään.
Iskiaksen perkele rassaa. Paskamainen lähteä keräämään materiaaleja maailmalta kipeällä selällä. Rahaa säästyy, jos jää kotiin.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja PW »

Milan GT taitaa olla vähän suurempi mutta ei taida olla 20% suurempi. Sitten on viel tuo Milan 4,2, johon mahtuu toinen takapenkille :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tsemppiä paranteluun!

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Talvimodifikaatio. Taakse tulee 19" kiekko 21"-kiekon sijaan. Tämä vaikuttaa moniin asioihin ja mahdollistaa monia asioita.
21"-kiekon paino oli uutena 13,6kg. Moottorin osuus siitä on 6,4kg. 19"-kiekon paino asettunee jonnekin 9,5kg seutuun.
21-tuumainen 4-ply rengas painaa 10 000km ajettuna tasan 4,0kg. 19-tuumainen 2-ply valkosivurengas painaa uutena 1,7kg.
Samalla vääntömomentti lisääntyy, kun kiekon koko pienenee ja hyötysuhde paranee, kun moottori pyörii suuremmalla kierrosnopeudella.

Nopeuteen remppa ei juuri vaikuta, ainakaan huonontavasti. 54 voltilla kierrokset riittävät kyllä. Kontrolleri kestää myös paremmin kun moottori vastus pienenee kierrosten noustessa. Huonoina puolina se että pienempi kiekko ottaa tietenkin kuopat vähän kovemmin, ja polkeminen ilman sähköä muuttuu raskaammaksi kun moottori vastustaa enemmän pienemmällä kiekolla. Kaikessa mitä sähkökinneriin tekee on yllättävän monta muuttujaa, ristikkäisiä vaikutuksia.

  1. vajaa 4kg kevyempi
  2. parempi vääntö
  3. parempi hyötysuhde

Näiden kolmen yhteisvaikutuksen varmaan jo huomaa, ne myös ruokkivat toisiaan. Hintaa rempalle tulee noin 200 euroa kaikkineen. Esim. pinnat on mittatilattava motocross-pajalta. Uusi kampisarja tarvitaan, että välitykset säilyvät ennallaan. Uusi 152/52-sarja on jo löydetty. Samalla tulee parannettua Gatin rakennetta muutenkin joistain kohdin. Parin vuoden jälkeen huomaa kohtia, jotka voi toteuttaa paremmin. Neljäs syy rempalle on, että nyt saan siirrettyä selkänojaa taaksepäin ja rennompaan kulmaan, kun pienempi takakiekko antaa sille tilaa.

Takahaarukka laskee 5cm alaspäin, jolloin ketjurissoihin kohdistuva paine pienenee kun ketjun kulkukulma yli rattaan loivenee. Taaksepäin siirtyvä selkänoja mahdollistaa siihen kunnon pehmusteet. Samalla penkki sirtyy myös alaspäin, jolloin ilmanvastus pienenee ja vakaus paranee kun painopiste laskeutuu alaspäin. Lopuksi Velogatti saa uuden nimen joka toimii myös sosiaalisia kontakteja helpottavana selitysosana, kunhan ehdin uudet tarrat tilata. Siitä tulee ihan vaan Sähkökinneri. Se on selkeämpi nimi.

061.jpg
061.jpg (149.12 KiB) Katsottu 8733 kertaa
Remppa 002.jpg

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja tm »

Velogatti on kyllä "elegantti" nimi, ja jäänee elämään ainakin harrastajien mielissä, vaikka uudet ristiäiset pidätkin.

Vastaa Viestiin