Velogatti-päiväkirja (Retrokinneri)

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Oma visioni on kevytmoottoripyöräluokkaan menevä matala 100 km/h kolmipyörä.

Nykyinen "suurkaupunkisuunnittelu" vaatiikin tuollaisen. Mistään ei pääse mihinkään jos ei kierrä parin rampin kautta ja aja 10km pätkää moottoritiellä.

Tuo on vain matematiikkaa. Kun samalle alueelle kasataan ihmisä, vaatii heidän liikkumatarpeensa väylätilaa, joka kasvattaa aluetta, joka lisää väylätilan tarvetta, joka kasvattaa aluetta, joka kasvattaa väylätilan tarvetta. Tästä syystä suuret keskittymät, jotta voisivat olla hyödyllisiä, vaativat tehokkaan joukkoliikenteen ja vähän tilaa vievää kevyttä liikennettä. Juuri tästä syystä ei voi olla kovin suuria autoliikenteeseen perustuvia kaupunkeja.

jviirret kirjoitti:

100km/h alkaa vain olla jo sellainen nopeus että pitää pieni ajatussäie uhrata jopa kolariturvallisuudelle.

Totta, mutta tässä tehdäänkin moottoripyörän filosofiaan perustuvaa liikennevälinettä, eikä sen turvallisuustason saavuttaminen ole kovin vaikeaa.

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Satasen nopeudessa Kreuzotter antaa Questille 350 kg kokonaispainolla ja "Robust wide touring tire" renkailla tehontarpeeksi 2 kW. Jos päätetään kantomatkaksi 250 km, tarvitaan 5kWh akku.

Kuinka kauan tuollaisella Questilla pitäisi kiihdyttää ennen kuin se on saavuttanut 100km/h nopeuden?

Sehän riippuu moottoritehosta. Tuossahan laskettiin vastusten aiheuttamaa tehonkulutusta. Jos tarkoitit tuolla kahden kilowatin moottorilla, niin vastaus on: äärettömän kauan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Polkupyörä sähköllä, vai sähkömoottoripyöräkö tässä on tavoitteena ja mikä ero on polttomoottoritrikeen? Mitä jälkimmäiset painaa keveimmillään, koko, polttoaineen kulutus ja pitkällekö pääsee tankillisella? Siinä on jo kolmipyöräinen kaupallinen moottoripyörä. Mikä on mahdollisen hinnan ja ekologisuuseron lisäksi ero sähköistetyssä trikessä moottoripyörätyyliin vs oikea kolmipyöräinen moottoripyörä liikenteen ja käytön kannalta? Mitä motskaritrike maksaa halvimmillaan ja onko sähköisiäkin olemassa? Mitä kompromisseja sähköisissä on, jos niitä on? Jos kaupallisen motskarin kattaa, pitääkö se viedä tyyppihyväksynnän ja muun byrokratian läpi?

Kysymysten syynä se, että ajattelemmeko liian polkupyörälähtöisesti ratkaisua liikenteeseen, kun ajoteitä on paljon ja trikemotskari saattaa vaatia vähemmän tilaa kuin auto. Ja motskarilla ajaa lyhyet, kuten kaupunkien väliset matkatkin. Onko ratkaisun avaimia muitakin kuin polkupyörät sähköillä ja aerokopeilla? Jos motoristit saadaan useampana kuukautena tielle kuin kaksipyöräisillä voi ajaa, väheneekö autojen tarve? Koska riippumattomuus joukkoliikenteestä kasvaa motskarilla ajoajan pidentyessä.

Olisiko hyödyllistä parantaa sekä motskareita, että kinnereitä sähköllä? Ajattelen suurempaa osaa liikkujista ei-autoilla teille ja motoristien tottumusta maksaa enemmän menopelistään sekä valmistajien taloudellista hyötyä sekä suuria tuotantovolyymejä skaalaedun kannalta kevytliikenteen -moottorisellaisen kasvattamisessa.

Kaventuuko kinnerien ja trikemoottoripyörien erot jatkossa, kun vaikuttaa, että alku lähentymiselle on jo tapahtunut? Aeroa, nopeutta ja kulutuksen pienennystä voi saavuttaa kattamalla polkupyörän ja moottoripyörän.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

Polkupyörä sähköllä, vai sähkömoottoripyöräkö tässä on tavoitteena ja mikä ero on polttomoottoritrikeen? Mitä jälkimmäiset painaa keveimmillään, koko, polttoaineen kulutus ja pitkällekö pääsee tankillisella?

Pystyasennossa ajettavat tuottavat paljon suuremman ilmanvastuksen. Kreuzotterin mukaan tuolla aiemmin satasen nopeudessa 350 kg Quest vaati 2 kW tehon, pystyasennossa samoilla ehdoin vaatii jo yli kymmenen kilowattia, mikä tarkoittaa jo aivan liian suurta energiantarvetta pitkille matkoille sähkömoottoria varten ja polttomoottorillakin noin 5-7 litran kulutusta satasella. Kahdella kilowatilla kaikki on niin paljon helpompaa.

Voivathan nuo tietysti lähentyä toisiaan, mutta niin kauan, kuin käytetään polttomoottoria, ei ilmanvastuksen pienentämisestä ole läheskään samaa hyötyä kuin sähkömoottorilla, sillä polttomoottorin hyötysuhde huononee kuormituksen pienentyessä, eikä ilmanvastuksen pienentäminen näin pienennä polttoaineenkulutusta läheskään tehon alenemisen suhteessa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

http://m.youtube.com/watch?v=sVfWWbqatnI Lisäys. Ulkomuistista ajattelin isoksi pyörää ja ajoasentoa takakenoisemmaksi. Tuosta saa istuinta eteen ja selkänojaa makaavammaksi sekä jalat miten korkealle tahansa. Trikemoottoripyörä tulee näkyviin pian alun jälkeen. Pitäähän tuosta pienemmäksi pystyä moottoripyörä triken pystyä suunnittelemaan jyrkemmällä nojakulmalla ja alemmalla istuimella pienellä moottorilla sekä tankilla/sähköisenä. Jolloin koppa pitää järkevämmän muodon ja otsapinnan kuin tuo kolossi vaatisi.

Onko tosiaan niin, ettei vielä ole trikemoottoripyörää sen mallisena, että ei saa takakenoa aikaan, kun näin siihen suuntaan olevan töllössä? Töllösarja jossa joku Skottinäyttelijä kiersi Amerikkaa ja esitteli americanaa. Jalat jossain määrin edessä ja hitu nojaava asento. Vaikutti minusta siltä, että jos sitä mallia ei helposti voi muuttaa vielä nojaavammaksi ajoasennolta, ei liene mahdotonta suunnitella mallia, jossa pääsee hyvään aeroon nojakulmaan. Joka mahdollistaa vielä aeromman katteen. Silloin peli muuttuu hyvinkin 2 kilon luokkaan. Ergo konvergenssi sähköpyörän ja trikemoottoripyörän välillä jatkuu.

Kun kinnerit jalostuvat designissa, miksei sama olisi mahdollista trikemoottoripyörissä? Koppa molempiin ja nojaava ajoasento ja sama voimantuotto konepuolelle, eroksi jää? Polkimet, jos edes ne, kun joissain mopoissa ainakin on polkimetkin.

Hetkinen lisäkysymys: Polttomoottorin hyötysuhde putoaa kuormituksen vähentyessä... Entä jos moottoripyörä suunnitellaan ajoradalle 100 km/h noja-asentoon ajettavaksi kopalla tunnetulla otsapinta-alalla ja ilmanvastuskertoimella sekä suunnitellulla tiellä yleisellä satasen huippunopeudella, eikö voi käyttää niin pientä, kevyttä ja vähätehoista=2 kiloWattista moottoria, että polttoaineen kulutus putoaa alle 5 l/100 kilsaa?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

http://m.youtube.com/watch?v=sVfWWbqatnI Lisäys. Ulkomuistista ajattelin isoksi pyörää ja ajoasentoa takakenoisemmaksi. Tuosta saa istuinta eteen ja selkänojaa makaavammaksi sekä jalat miten korkealle tahansa. Trikemoottoripyörä tulee näkyviin pian alun jälkeen. Pitäähän tuosta pienemmäksi pystyä moottoripyörä triken pystyä suunnittelemaan jyrkemmällä nojakulmalla ja alemmalla istuimella pienellä moottorilla sekä tankilla/sähköisenä. Jolloin koppa pitää järkevämmän muodon ja otsapinnan kuin tuo kolossi vaatisi.

Onko tosiaan niin, ettei vielä ole trikemoottoripyörää sen mallisena, että ei saa takakenoa aikaan, kun näin siihen suuntaan olevan töllössä? Töllösarja jossa joku Skottinäyttelijä kiersi Amerikkaa ja esitteli americanaa. Jalat jossain määrin edessä ja hitu nojaava asento. Vaikutti minusta siltä, että jos sitä mallia ei helposti voi muuttaa vielä nojaavammaksi ajoasennolta, ei liene mahdotonta suunnitella mallia, jossa pääsee hyvään aeroon nojakulmaan. Joka mahdollistaa vielä aeromman katteen. Silloin peli muuttuu hyvinkin 2 kilon luokkaan. Ergo konvergenssi sähköpyörän ja trikemoottoripyörän välillä jatkuu.

Kun kinnerit jalostuvat designissa, miksei sama olisi mahdollista trikemoottoripyörissä? Koppa molempiin ja nojaava ajoasento ja sama voimantuotto konepuolelle, eroksi jää? Polkimet, jos edes ne, kun joissain mopoissa ainakin on polkimetkin.

Hetkinen lisäkysymys: Polttomoottorin hyötysuhde putoaa kuormituksen vähentyessä... Entä jos moottoripyörä suunnitellaan ajoradalle 100 km/h noja-asentoon ajettavaksi kopalla tunnetulla otsapinta-alalla ja ilmanvastuskertoimella sekä suunnitellulla tiellä yleisellä satasen huippunopeudella, eikö voi käyttää niin pientä, kevyttä ja vähätehoista=2 kiloWattista moottoria, että polttoaineen kulutus putoaa alle 5 l/100 kilsaa?

Kahdlla kilowatilla pääsee satasta vain pieni-ilmanvastuisella kinnerillä, kuten Questilla. Tuon videon monsterin ilmanvastus on kolmin-nelinkertainen tavalliseen henkilöautoon nähden ja polttoaineenkulutus sen mukainen.

Liitteet
MP-trike.jpg
MP-trike.jpg (44.6 KiB) Katsottu 9366 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kuten totesin muokkauksessa, tuo on kolossi ja istuimen nojakulma ei ole niin hyvä kuin voisi olla. Tuosta on helppoa kenottaa sekä laskea penkkiä ja pienentää kokoa 2 kW moottorilla. To vain oli ainoa muistikuvani trikemotskarista videolla, kun en ole motoristi, vaan mallasmoottorinen :-) Enpä ihmettelisi, vaikka hyvälä suunnittelulla saisi mottoripyörän sisukset ängettyä 2 kWn moottorilla isoimpien kinnerien kotelon sisään nipin napin kääntösäteestä tinkimällä tosin. Eli ihannetilanteessakin varmaan koko vähän kasvaa polkupyörätrikeen verrattiuna, mutta jäädän valovuosien pienemmäksi kuin videon kolossi.

Ihan mielenkiinosta, mikä on pienin mootori, josta lähtee 2 kW motsakeissa, vai mennäänkö peräti mopokokoihin iskutilavuudelta? Myös paino kiinnostaa sekä ulkomitat noin kotelon kokoa määrittävänä tekijänä.

Leveä rengas mahdollistaisi toxyn tyyppisen peffa viistä maata ratkaisun, joten motskaritrikessä saattaisi jädä yllättävän pieneksikin pienellä mootorilla otsapinta-ala.

Motskaritriken iloja, kuten näette videosta, krääsää on mukana ja arvannette, miten käy korkealla painopisteellä deltalla. Billy kaatoi pyörän ja rikkoi muistaakseni solisluun. Jonkun luun joka tapauksessa tuota sarjaa tehdessä.

Unohdin mainita, että hepulla on hauska tyyli ja sarja on hyvää viihdettä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja PW »

OT:ksi taitaa mennä sori siitä :oops:
http://www.velomobiel.nl/allert/Recumbe ... orbike.htm Kinnerivalmistaja on moottoripyörän jo kattanut - tosin kakspyöräsen.

image004.jpg
image004.jpg (23.31 KiB) Katsottu 9319 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Muotoilu tuo mieleen polkupyrän nimeltään fUCI.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

Ihan mielenkiinosta, mikä on pienin mootori, josta lähtee 2 kW motsakeissa, vai mennäänkö peräti mopokokoihin iskutilavuudelta?

Moposkootterin 49cc tehot pyörivät 3kW kieppeillä. Mieluummin yli, kuin alle.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Moposkootterin 49cc tehot pyörivät 3kW kieppeillä. Mieluummin yli, kuin alle.

Tulisiko tämä 100 km/h kulkeva kevytkulkuneuvo edullisemmaksi toteuttaa katettuna kolmipyöräisenä (tai neli-) moposkootterina? Skootterien moottori- ja voimansiirtotekniikka on tunnettua, yleistä ja halpaa. Eikös moposkoottereita saa jo nyt ihan kohtuuhintaan?

Siis: runko, kolme pyörää, kate sekä moottori, vaihteet ja voimansiirto tyyliin skootteri. Tai Vespa, kun pitää päästä sitä satasta? Kun laite on katettu, niin ei välttämättä tarvittaisi edes tuota 49 cc:täkään. Mutta se toki on yleinen ja halpa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojakilla ajaessa usein kysytään: "Eikö siihen nukahda?" Tulee mieleen jos moottorikäyttönen laite ja oikeen mukava nojapenkki, ehkä stereoista musiikkia korville niin suattaa väsy tulla jopa paremmin ku autolla ajaessa :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

ajarmala kirjoitti:

Tulisiko tämä 100 km/h kulkeva kevytkulkuneuvo edullisemmaksi toteuttaa katettuna kolmipyöräisenä (tai neli-) moposkootterina? Skootterien moottori- ja voimansiirtotekniikka on tunnettua, yleistä ja halpaa. Eikös moposkoottereita saa jo nyt ihan kohtuuhintaan?

Siis: runko, kolme pyörää, kate sekä moottori, vaihteet ja voimansiirto tyyliin skootteri. Tai Vespa, kun pitää päästä sitä satasta? Kun laite on katettu, niin ei välttämättä tarvittaisi edes tuota 49 cc:täkään. Mutta se toki on yleinen ja halpa.

Tässä nyt lähinnä vain haaveiltiin hieman. Rungon valmistaminen kun nyt kuitenkin pysyy täysin omien mahdollisuuksien ulkopuolella, ei rahuskiakaan ole ihan niin paljon. Itse en enää halua ajaa polttomoottorilla. Tämä ei ole poliittinen mielipide, vaan sähkö on vaan mielenkiintoisempaa nyt ja kivempi ajaa.

Gatilla ajellessa ei ole kukaan epäillyt nukahtamisesta. Mihin sillä törmää on se jatkuva ihmisten käsitys että se olisi todella hidas. Se on tuo ulkonäkö tietysti mikä sen tekee.
Meneeks lujaa? he he Vähintään kerran päivässä tulee tuo kun ajelee rauhallisesti kaupungilla. Kun diplomaattisesti vastaan, että just sopivasti kulkee kiitos, niin vastaus on sarkastinen niin varmaan just joo okei, hyvä. 10-vuotiaat penskat fillareilla kadun kulmassa lähtevät sotkemaan pää punaisena perään ohitetaan se! Vähän ajan päästä kuuluu takaa höh!
Se on sympaattista. Hauskaakin, tavallaan. Hymyillä ihmisten tiedon puutteen varassa lepäävälle itsevarmuudelle.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kunnes tietämättömyys puraisee...

Ei paha tuo 49 cc standardiosa teollisen massatuotannon eduissa polttomoottoreissa. Sisarkysymys on, löytyykö pyöräkäyttöön sopivia massatuotettuja 2 kW sähkömoottoreita, jotka helpottaisivat kevytajoneuvojen yleistymistä ajoteillä? Hintakilpailukyvyltä mopon polttomoottoriin verrattuna? Ilman muita teknisiä haasteita kuin akkujen suojaus ja ohjaus sekä lataus. Tarkoitan hinnan lisäksi kaupan hyllyltä saatavuutta kilpailukykyisellä pienellä painolla ja koolla pauttiarallaa yhtä halvalla kuin mopon moottori.

Mopoja tehdään paljon, onko teollisuudessa, tuuletuksessa tai muussa suurten valmistuserien käytöissä sopivia sähkömoottoreita hinnan rajaamiseksi. Hengenkohtaisesti sähkö on pop, mutta hybridi se vasta suunnittelijan tukkaa ohentaisi ja toisi retkeilyyn ja pitkiin siirtymiin helppoutta. Kun ei olisi sähkön rajoitteiden sitoma aina, vaikka 9x % ajasta sähköllä selviäisikin. Ainakin supernopeita latureita joka parkkipaikalla odotellessa.

Suurelle yleisölle myyntiä auttaisi ehdoitta toimivuus, jolloin nelipyöräisyys talvea ajatellen on hyvästä. Talvi taas tuo haasteita maavaran ja painopisteen muodossa.

Mikä on gurujen tuomio kaupunkiliikenteen ruuhkien suhteen kevytajoneuvoista, kun kinneri ja katettu motskari tehonlähteestä riippumatta ei ole paljon autoa pienempi. Joukkoliikenne.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Iffissä onnistui oikein helposti konttorilla, minimipuhumisella.

Liitteet
Vakuutus 002.jpg

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

E-Cruiser kirjoitti:

Iffissä onnistui oikein helposti konttorilla, minimipuhumisella.

Mitä? Ettei saa bonuksia? ;-)

75 prosentin bonuksilla vakuutusmaksu olisi ollut jo ihan mukavalla tasolla...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin