Retrokinneri-päiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11188
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja jviirret » 11 Maalis 2016, 13:25

ajarmala kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:Iffissä onnistui oikein helposti konttorilla, minimipuhumisella.


Mitä? Ettei saa bonuksia? ;-)

75 prosentin bonuksilla vakuutusmaksu olisi ollut jo ihan mukavalla tasolla...


Luultavasti olisi käynyt niin että 75% bonuksilla hinta olisi ollut 50e ja 0% bonuksilla 200e :roll:

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3039
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja terppa » 26 Maalis 2016, 18:45

Kuva

Velogatin evo-versiosta on jäänyt polkimet pois :mrgreen:

http://evbud.com/news/653/
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 593
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 18 Touko 2016, 08:50

Hieno peli tuo Morgan, ostaisin jos olisi 30k euroa löysää. Hieman painava ehkä kinneriksi kyllä tosin :wink:
Ostin pari pakkaa lisää ja nyt on 40Ah/54V. Alkaa jo huvittaa itseäkin. Käyttökelpoisia wattitunteja siinä on 40Ah/54V miinus 12%, jos joku haluaa laskea.
Painoa koko kasalla on 13,6kg. Se on maksimi akkumäärä mitä Gattiin mahtuu. Lyijyakkuina vastaavan wattituntimäärän omaava kasa painaisi suunnilleen 50kg.

12V lyijyakkuna se vastaisi noin 220Ah lyijyakkua. Hintaa koko kasalla on posteineen noin 700 euroa. Lyiyakkunakin vastaava taitaisi maksaa jo muutaman satasen.
Tämän akkutyypin kanssa on nyt tullut pelattua aktiivisesti 11 vuotta. Luotettava, tehokas, kevyt ja edullinen vaihtoehto jos on huolellinen käyttäjä. Harrastajille.
Tyypillisinä 36V/10Ah 300 käyttökelpoisen wattitunnin sähköpyöräakkuina tuolle akkukasalle tulisi hintaa noin 2000-2500 euroa. Niitä tarvittaisiin kuusi kappaletta.

Nykyisillä yhteensä 700W latureilla tuon kasan lataamiseen menee nelisen tuntia. Kun sijoittaisi latureihin 500 euroa lisää niin latausaika olisi puolitettavissa.
Nykyiset laturit+virtalähteet maksavat siinä 300 euroa, eli aika tarkkaan tonnin paketti akut+laturit+virtalähteet. Koko kasa on kytkettävissä kuvassa näkyvillä viidellä johdolla.
Suoravetomoottori juo virtaa, se on kuin iso matalaviritteinen louskuttava veekasi. Toisaalta se on hyvin miellyttävä ajettava etenkin kinnerissä. Moottori on suuri fyysisesti.
Ei mitään pientä korkeakierroksista mottia planeettavaihteiston päässä, vaan ainoastaan tasainen matala humina.
Liitteet
40Ah 001.jpg
40Ah 002.jpg

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja PW » 18 Touko 2016, 08:58

Kinnerissäsi on ihan oma tyyli mutt ilmeisesti sähkösyystemeissäsikin ja varsinkin latauksessa. Noita ett ilmeisesti lataa koko kasaa kerralla? Mikä tuommosen akkukasan hinta on noin?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 593
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 18 Touko 2016, 09:06

PW kirjoitti:Kinnerissäsi on ihan oma tyyli mutt ilmeisesti sähkösyystemeissäsikin ja varsinkin latauksessa. Noita ett ilmeisesti lataa koko kasaa kerralla? Mikä tuommosen akkukasan hinta on noin?


Hintahan on tuossa postauksessa, 700 euroa. Juu ei tuota ihan kerralla ladata, kolmena pienempänä kasana peräkkäin. Tämän akkutyypin käytttäminen on lennokkiaikojen peruja tavallaan.
Ns. bulk charging eli koko kasan lataaminen kerralla olisi teknisesti mahdollista, mutta vaatisi paljon lisää perehtymistä että homma olisi turvallista ja eri tyyppisen suuren laturin kuten Grin Technologyn Satiatorin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9021
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja jori » 18 Touko 2016, 09:38

Onko nuo paketit siis 54/3= 18,5V paketteja, joita on kytketty kuusi rinnan.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 593
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 18 Touko 2016, 09:47

jori kirjoitti:Onko nuo paketit siis 54/3= 18V paketteja, joita on kytketty kuusi rinnan.


8 kpl 6S/25V (täytenä pyöristäen)
8 kpl 5S 21V
8 kpl 2S 8V

Ladataan jokainen erikseen, mutta kolmena ryppäänä. Kun olen nyt vuosien aikana ostellut noita tiputellen, niin kasa on vähän monimutkaisempi kuin sen tarvitsisi teknisesti olla.
Kytketään ensin sarjaan 1 kpl 6S, 1 kpl 5S ja 1kpl 2S, jolloin saadaan 5Ah/54V. Nämä kahdeksan pakettia sitten rinnan.
Yksinkertaisimmillaan se olisi yhtä kuin 16 kpl 6S/25V, jolloin saataisin 40Ah/48V-paketti. Ero 48V ja 54V välillä ajossa on hyvin pieni. Wattitunteja tosin tietysti enemmän.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9021
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja jori » 18 Touko 2016, 11:18

Melko monimutkaista. :shock:


Olen aikeissa hankkia akkupaketin työmatkan mäkeä varten. Ideana olisi käyttää moottoria samaan tapaan kuin lennokeissa. Moottori kävisi lyhyinä pätkinä, eikä tarvittava kapasiteetti ole nettona kuin noin 100Wh. Ajatus on laittaa kaksi tällaista moottoria syöttämään.
5A5SLipo.png

Millaisen laturin tarvitsen ja miten lataus pitää tehdä. Onko tämä hyvä?
Laturi150W.png

Miten näissä latureissa tuon jännitteen kanssa pelataan. Lyhyellä vilkaisulla löysin vain 5 kennoa sarjassa lataavia. Pitäisikö nuo siis ladata kahdessa vaiheessa, vai voiko ne kytkeä rinnan latauksen ajaksi.
Käsitinkö oikein, että tuolla laturilla voisi ladata myös LiFePo4-kennoja.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 593
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 18 Touko 2016, 11:43

Monimutkaista :) No joo, jos kylmiltään aloittaisi niin äitiä tulisi ikävä 40Ah-kasan kanssa. Ehkä myös palokuntaa. Mä nyt olen 11 vuotta touhunnut näiden kanssa, ja kasannut sekä purkanut tuollaisen sähköpyörän akkukasan pyöreästi 800 kertaa. Kun jotain asiaa toistaa riittävän monta kertaa, niin siitä tulee kuin automaatio, et edes ajattele. Mikä on vähän huono juttu, koska näiden kanssa täytyy olla ajatus mukana koko ajan. Täytyy koko ajan varoa liikaa rutiinia. Joskus väsyneenä tahtoo vähän lipsua keskittyminen. Silloin on hyvä laulaa vaikka Ukko-Nooa, ennen kuin aloittaa että focus palaa ja aivot käynnistyvät.

Asiaan, jos tarkoitus on käyttää kahta pakkaa niin kannattaa hankkia sellainen laturi joka lataa kahta pakkaa yhtä aikaa, elikkä twini. Mulla on itsellä kaksi quattroa plus kaksi soloa.
Tällä hetkellä Hoppulassa paras twini tarjolla on ehkä se Reaktor Twin. Ei ihan halvin, mutta potkua löytyy. 300W per portti.
Nää on nyt backorderissa, mutta siis tällaista tarkoitan: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=84463
Tavalliset laturit lataavat 2-6S pakkoja. Jotkut myös 8S. Nämä laturit lataavat käytännössä kaikkia olemassa olevia kemioita, ainakin suuremmat mallit.
Jos haluat kaksi pakkaa nopeasti täyteen, niin twini ihan ehdottomasti kehiin. Jos ei ole mikään hoppu, niin yksiporttisellakin pärjää.

Käytännössä suosittelen edullista quattroa tuohon hommaan: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=56814
Siinä on neljä porttia mahdollisia tulevaisuuden tarpeita varten, ja hinta edullinen. Mulla on itsellä yksi noita.

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 812
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja samuel » 18 Touko 2016, 12:34

jori kirjoitti:Melko monimutkaista. :shock:


Olen aikeissa hankkia akkupaketin työmatkan mäkeä varten. Ideana olisi käyttää moottoria samaan tapaan kuin lennokeissa. Moottori kävisi lyhyinä pätkinä, eikä tarvittava kapasiteetti ole nettona kuin noin 100Wh. Ajatus on laittaa kaksi tällaista moottoria syöttämään.
5A5SLipo.png


Sullahan on 24V moottori.
6S akku osuu jännitteeltään paremmin haarukkaan. Ladattuna 25,2V.

Laitailen omia akkujani Imax B6lla

Polttelis kyllä toi Quattro, mutta taas tyhjällä nahkalompakolla hierotaan otsaa :D
- Henri -
Pyöränä omasta päästä muokattu Sascha Evo ja PYSTY pyörä

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2816
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja Vilijami » 18 Touko 2016, 13:14

Miksikähän nuo laturit ei oo 230v inputilla? Se ois varsin kätevää, kun seinästä tulee kuitenkin 230v :shock:

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 812
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja samuel » 18 Touko 2016, 13:20

Vilijami kirjoitti:Miksikähän nuo laturit ei oo 230v inputilla? Se ois varsin kätevää, kun seinästä tulee kuitenkin 230v :shock:


On ainakin joitain malleja.
- Henri -
Pyöränä omasta päästä muokattu Sascha Evo ja PYSTY pyörä

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 593
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 18 Touko 2016, 13:31

samuel kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Miksikähän nuo laturit ei oo 230v inputilla? Se ois varsin kätevää, kun seinästä tulee kuitenkin 230v :shock:


On ainakin joitain malleja.


Pikkulatureita on, mutta kun aletaan puhua Latureista, niin erillinen virtalähde on järkevin ratkaisu. 1000W latausteholla laturista tulisi aivan hillittömän suuri, painava, kallis ja kuumeneva jos siinä olisi virtalähde samassa. Sen kuljettaminen tulisi hankalaksi ja virtalähteen pettäessä koko halko olisi sökö. Multa on palanut kolme laturia 11 vuoden aikana.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9021
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja jori » 18 Touko 2016, 13:52

E-Cruiser kirjoitti:
samuel kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Miksikähän nuo laturit ei oo 230v inputilla? Se ois varsin kätevää, kun seinästä tulee kuitenkin 230v :shock:


On ainakin joitain malleja.


Pikkulatureita on, mutta kun aletaan puhua Latureista, niin erillinen virtalähde on järkevin ratkaisu. 1000W latausteholla laturista tulisi aivan hillittömän suuri, painava, kallis ja kuumeneva jos siinä olisi virtalähde samassa. Sen kuljettaminen tulisi hankalaksi ja virtalähteen pettäessä koko halko olisi sökö. Multa on palanut kolme laturia 11 vuoden aikana.

Entäpä ne virtalähteet sitten. Millaisia kannattaisi suosia.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 593
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 18 Touko 2016, 13:57

jori kirjoitti:Entäpä ne virtalähteet sitten. Millaisia kannattaisi suosia.


Nämä ovat hyviä ja halpoja. Huutaneet itsellä jo neljä kesää täydellä teholla, ja tuulettimet yhä värinättömät. Tällainen ruokkii 200W quatroa puolella teholla. Backorderissa tosin:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 240v_.html

Siinä on uusi edullinen pienitehoinen malli. Riittää 200W quattrolle:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... V_AC_.html

Sitten jos aletaan puhua Virtalähteistä, niin joulupukki vois tuoda mulle pari näitä: :)

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=58218


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa