Velogatti-päiväkirja (Retrokinneri)

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Pitäs kehittää niitä myös perhekäyttöön - ei pelkästään sinkuille.

No oman työmatkan liikennevirtaa kun katsoo niin ei tarvi :D Lähes joka autossa on yksi henkilö. Harvoin asioidessakaan koko perhettä mukana kuskataan. Jos johonkin mennään koko perheen voimin niin jokainen voi ajaa omalla kinnerillään. Eihän se kovin sosiaalista ole, mutta kun liikkumismatkat olisivat lyhempiä niin olisiko menetys kovinkaan suuri?
Iso ajoneuvo sen vuoksi että muutaman kerran vuodessa halutaan käydä pidempi reissu koko perheellä ei kuulosta kovin järkevältä. Bussi ja juna tuntuu siihen paremmalta ratkaisulta ja pääsisi kauemmas kuin henkilökohtaisilla kinnereillä. Toki ne olisi hyvä saada mukaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

PW kirjoitti:

Pitäs kehittää niitä myös perhekäyttöön - ei pelkästään sinkuille.

Kaksipaikkaisia on jo ollut jonkin verran aika kauan. Johonkin se raja täytyy vetää, ei voida vaatia perhefarmarin ominaisuuksia pieneltä ajoneuvolta.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

E-Cruiser kirjoitti:

Ei kolmipyörä ole mitenkään sidottu pientareelle, eikä joku 300kg kokokatettu kolmipyörä välttämättä ole talvikäytössä ollenkaan niin huono.

Juu, tällainen ajoneuvoluokkahan meillä jo on, tosin niissä on yleensä neljä pyörää. Toistaiseksi lähes kaikki polttomoottorilla, mutta viime vuosina on myös sähkökäyttöisiä tullut markkinoille: http://www.iltalehti.fi/autot/2010062711903851_au.shtml

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

jviirret kirjoitti:

Juu, tällainen ajoneuvoluokkahan meillä jo on, tosin niissä on yleensä neljä pyörää. Toistaiseksi lähes kaikki polttomoottorilla, mutta viime vuosina on myös sähkökäyttöisiä tullut markkinoille: http://www.iltalehti.fi/autot/2010062711903851_au.shtml

On kyllä, mutta nuo ovat vielä aika kaukana siitä mitä minä tarkoitan. Oma visioni on kevytmoottoripyöräluokkaan menevä matala 100 km/h kolmipyörä.
Toki sellainen mopotehoisena ja vauhtisenakin olisi ihan käyttökelpoinen. Kinnerit sitten lisäksi oma käyttökelpoinen luokkansa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tuo iltalehden kuljin olisi kätevä minulle . Mutta törmätään yhteen vakavaan esteeseen . Missä sen lataat kerrostalon parkipaikoilla. Uusissakaan taloyhtiöissä ei huomioida tätä kehitys suuntaa. :?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Tuo iltalehden kuljin olisi kätevä minulle . Mutta törmätään yhteen vakavaan esteeseen . Missä sen lataat kerrostalon parkipaikoilla. Uusissakaan taloyhtiöissä ei huomioida tätä kehitys suuntaa. :?

Eikö niissä ole enää lämmitystolppiakaan :shock: En tiedä että täällä olisi yhtäkään talonyhtiötä jossa ei olisi autojen lämmitystolppia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyvää settiä jviirret ja E-Cruiser. Eipä siinä sitten muuta, kuin rakentamaan tällaista kevyttä kolmipyörää. Laki sen jo sallii. Minä kyllä silti tekisin nelipyöräisen. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo fantoms nephew on aika hyvä aihio. Itse en tarvis autoa ollenkaan, jos tuommonen ois pihalla. Aikuinen ja kaks lasta kulkee kyytissä.

Liitteet
fantoms nephew.jpg
fantoms nephew.jpg (148.28 KiB) Katsottu 2691 kertaa
E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Kolmipyöräisyys helpottaa voimalinjan designia paljon, ja tykkään kolmipyöristä muutenkin. Välitila, omanlaisensa, ei liian automainen.
Taakse kun heittää 10kw suoravetomoottorin, niin se on siinä. Ne ovat aika edullisia. En halua pienoisautoa, vaan moottoripyörämäisen laitteen.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Pitäs kehittää niitä myös perhekäyttöön - ei pelkästään sinkuille.

No oman työmatkan liikennevirtaa kun katsoo niin ei tarvi :D Lähes joka autossa on yksi henkilö. Harvoin asioidessakaan koko perhettä mukana kuskataan. Jos johonkin mennään koko perheen voimin niin jokainen voi ajaa omalla kinnerillään. Eihän se kovin sosiaalista ole, mutta kun liikkumismatkat olisivat lyhempiä niin olisiko menetys kovinkaan suuri?
Iso ajoneuvo sen vuoksi että muutaman kerran vuodessa halutaan käydä pidempi reissu koko perheellä ei kuulosta kovin järkevältä. Bussi ja juna tuntuu siihen paremmalta ratkaisulta ja pääsisi kauemmas kuin henkilökohtaisilla kinnereillä. Toki ne olisi hyvä saada mukaan.

Jukka

Joo kehittämistä olis - siinä oon samaa mieltä.
Kun seuraan lastenlasten kuskausta harrastuksiin - auto on kyllä aina täys, siihen kerätään 3-4 kertaa viikosta kaikki tytöt mitä mahtuu :mrgreen: Työmatkoilla sitten tyhjempiä jos ei oo samalla lasten vientiä - hoitoon tai harrastuksiin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

E-Cruiser kirjoitti:

Kolmipyöräisyys helpottaa voimalinjan designia paljon, ja tykkään kolmipyöristä muutenkin. Välitila, omanlaisensa, ei liian automainen.
Taakse kun heittää 10kw suoravetomoottorin, niin se on siinä. Ne ovat aika edullisia. En halua pienoisautoa, vaan moottoripyörämäisen laitteen.

Rungon vetelyys ja kaatumisherkkyys harmittaa itseäni kolmipyörissä. Ehkä pitäis antaa 2T3 kolmipyörälle vielä mahdollisuus? Meneekö 10kW moottorilla akkupaketti järkyttävän kalliiksi kunnon toimintasäteellä?

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Vilijami kirjoitti:

Rungon vetelyys ja kaatumisherkkyys harmittaa itseäni kolmipyörissä. Ehkä pitäis antaa 2T3 kolmipyörälle vielä mahdollisuus? Meneekö 10kW moottorilla akkupaketti järkyttävän kalliiksi kunnon toimintasäteellä?

Kyllä niillä pystyssä pysyy ihan sen mitä tarttee kun ajaa tolkku päässä niin kuin moottoripyörää ajetaan. Kolmipyörä on moottoripyörä, mopo, polkupyörä. Verrataan kaksipyöräiseen.
Ei se nyt järkyttävän kalliiksi mene, mutta pari-kolme tonnia voi mennä jollain 100km toimintasäteellä. 10kw suoravedon käyttöjännite on 72-96V.
Rauhalliseen 80 km/h matkavauhtiin riittää varmaan joku 5kw teho.
Jos nyt lipo-akkuina laskisi, niin 75V 5000mAh-akku maksaa 120 euroa posteineen. 1200 eurolla saisi 50Ah-akun. 2400 eurolla 100Ah/75V, jolla jo ajelisi jonkun matkaa.
100Ah/75V-lipoakku painaisi 44kg.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Rungon vetelyys ja kaatumisherkkyys harmittaa itseäni kolmipyörissä. Ehkä pitäis antaa 2T3 kolmipyörälle vielä mahdollisuus? Meneekö 10kW moottorilla akkupaketti järkyttävän kalliiksi kunnon toimintasäteellä?

Kyllä niillä pystyssä pysyy ihan sen mitä tarttee kun ajaa tolkku päässä niin kuin moottoripyörää ajetaan. Kolmipyörä on moottoripyörä, mopo, polkupyörä. Verrataan kaksipyöräiseen.
Ei se nyt järkyttävän kalliiksi mene, mutta pari-kolme tonnia voi mennä jollain 100km toimintasäteellä. 10kw suoravedon käyttöjännite on 72-96V.
Rauhalliseen 80 km/h matkavauhtiin riittää varmaan joku 5kw teho.
Jos nyt lipo-akkuina laskisi, niin 75V 5000mAh-akku maksaa 120 euroa posteineen. 1200 eurolla saisi 50Ah-akun. 2400 eurolla 100Ah/75V, jolla jo ajelisi jonkun matkaa.
100Ah/75V-lipoakku painaisi 44kg.

Satasen nopeudessa Kreuzotter antaa Questille 350 kg kokonaispainolla ja "Robust wide touring tire" renkailla tehontarpeeksi 2 kW. Jos päätetään kantomatkaksi 250 km, tarvitaan 5kWh akku.

E-Cruiserin hinnoilla (75V-375Wh akku 120€) akkupaketin kustannuksiksi tulisi siis: 5000Wh / 375Wh x 120€ = 1600€.

Questin ilmanvastukseen tuskin aivan päästäisiin, mutta toisaalta panin tuota painoa (350kg) reilusti, jotta liika optimistisuus ei ainakaan siinä kohdin haittaisi. Toisaalta, jos 80 km/h riittäisi nopeudeksi, tuo olisi helpohkosti toteutettavissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Jep. Riittävä akku 1500-2000 euroa. Laturit 500 euroa. 10kw suoraveto 1295 ilmeisesti taalaa:

http://ev-propulsion.com/motorcycle-hub-motors.html

Kontrolleri ehkä noin 500 euroa. Voimalinja tekisi noin 4000 euroa. 10kw jatkuva, 30kw huipputeho.
Jos olisi oma kiva paja, niin itse hitsailemalla säästäisi paljon. Etuvanteiksi jotkut kapeat mopon vanteet.
Rungolle ja jousitukselle tuo nopeus ja teho asettaisi jo tiettyjä vaatimuksia. Takahaarukka moottoripyörästä.
Sanotaanko 6000 euron projekti, jos itse hitsailisi kaiken. Katsastus ja rekisteröinti olisi oma viidakkonsa varmasti.
Tulis pähee vehje. Melkein suurin työ olisi kuoressa, että näyttäisi hyvältä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

E-Cruiser kirjoitti:

Oma visioni on kevytmoottoripyöräluokkaan menevä matala 100 km/h kolmipyörä.

Nykyinen "suurkaupunkisuunnittelu" vaatiikin tuollaisen. Mistään ei pääse mihinkään jos ei kierrä parin rampin kautta ja aja 10km pätkää moottoritiellä.

100km/h alkaa vain olla jo sellainen nopeus että pitää pieni ajatussäie uhrata jopa kolariturvallisuudelle.

jori kirjoitti:

Satasen nopeudessa Kreuzotter antaa Questille 350 kg kokonaispainolla ja "Robust wide touring tire" renkailla tehontarpeeksi 2 kW. Jos päätetään kantomatkaksi 250 km, tarvitaan 5kWh akku.

Kuinka kauan tuollaisella Questilla pitäisi kiihdyttää ennen kuin se on saavuttanut 100km/h nopeuden?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin