Retrokinneri-päiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11839
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja jviirret » 19 Tammi 2016, 18:46

Muutama kilo tulee heittoa jos vaaka on eri paksuinen kuin muiden renkaiden alla olevat palikat.
Henkilövaakojen asteikotkaan ei ole monestikkaan lineaarisia. 10kpl 10kg painoa erikseen punnittuina ja yhteen laskettuina tuskin antaa likikään samaa tulosta kuin kaikki kerralla vaakalle ladottuna.
Voi kai noille eroille vielä muitakin selityksiä löytyä, mutta nämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 617
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 20 Tammi 2016, 10:34

Olisi mielenkiintoista kuulla mikä on modernin velomobiilin, esim Mangon akselikuorma kuskin kera edessä ja takana.
Tuo 105kg Gatin takakiekolla asettaa sille tiettyjä vaatimuksia, vielä kun se yhtyy koviin sivuttaisvoimiin. Vastaa aika tarkalleen kevytmoottoripyörän akselipainoa.
Kevari jos on joku 120kg, ja kuski siihen 80kg niin päästään suunnilleen samoihin. Täydella akkukuormalla menee yli 110kg akselipaino takana.
Painojakauma on 65kg/105kg. Mitä lie tekee prosentteina. Mielessä on välillä pyörinyt jos kokeilisi toista moottoria ja kasaisi sille toisen kiekon 56mm fillarinvanteella.
Olisi noin 300 euron projekti.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11839
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja jviirret » 20 Tammi 2016, 10:54

E-Cruiser kirjoitti:Olisi mielenkiintoista kuulla mikä on modernin velomobiilin, esim Mangon akselikuorma kuskin kera edessä ja takana.


Tuossa on viime vuotiset punnitustulokset Nokialta: http://nojapyorafoorumi.fi/download/file.php?id=7276
Pikaisesti silmälin läpi ja suunnilleen kolma osa näyttää olevan kokonaispainosta takapyörällä.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja Pastori » 20 Tammi 2016, 10:56

Minkälaisen moottorin ympärille kasaisit? Mä en ole ihan kartalla tästä että miten olisi viisasta näitä hankkia? Mutta tää lennokkiosastolta tullut ei pakettiratkaisuihin perustuva systeemi vaikuttaa hyvältä.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 617
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 20 Tammi 2016, 11:22

Pastori kirjoitti:Minkälaisen moottorin ympärille kasaisit? Mä en ole ihan kartalla tästä että miten olisi viisasta näitä hankkia? Mutta tää lennokkiosastolta tullut ei pakettiratkaisuihin perustuva systeemi vaikuttaa hyvältä.


Vaihtoehtoja on kolme. 250W vaihde, 500W vaihde, 1000W suora. Pirullista noissa on se että ne ovat kaikki lähelle saman hintaisia, jos ostaa pelkän moottorin.
250W-motti on alkanut houkutella monesta syystä. Kestävyydeltäänhän se ei suoravedolle pärjäisi, varsinkaan mun käytössä. Olisi kevyt ja halpa. Kunhan leikin ajatuksella.
56mm fillarinvanne 3mm pinnoilla voisi ehkä kestää riittävän hyvin. Näinä pääkaupunkiseudun tappajasepelikeväinä tuo mopon rengas on kyllä mahtava. Ei paljon sepelit kiukuttele.
Lisäksi sen kulutuskestävyys on hurja. Olen ajanut sillä nyt vajaat 5000km, ja toinen 5000 menee vielä ihan hyvin. Ehkä enemmänkin. Kestää +10 000km tässä käytössä.

Noilla Greencyclen seteillä ilman akkua on mielestäni hyvä lähteä liikkeelle. Akuksi voi sitten tilailla ja viritellä sen mikä omiin vaatimuksiin sopii.
Voi toki ostaa myös pelkän moottorin, ja pinnata sen sitten itse ja hankkia sille haluamansa kontrollerin, jne. Riippuu DIY-henkisyyden asteesta.

Jos modernissa kinnerissä vain noin kolmasosa painosta on takapyörällä, ja kuski sporttinen kevyt, niin takakiekolle jää vain joku 30-40kg. Ei ihme jos vähän hiekalla sutii.
Lennokeista kun tuli vielä puhe, niin tuossa on joku kuva mitä kaikkea väsäsin ennen. Fw-200 Condorin toimiva laskuteline, ensimmäinen versio.
Kärkiväli oli kolmen metrin luokkaa. Ihan hyvin toimi testilennoilla.
Mallilennokkitouhu ei ole millään muotoa poliittista. Siellä väännetään punatähteä ja hakaristiä koneeseen ihan samalta historiallis-esteettiseltä pohjalta.
Kuten tunnettua, maailman kaksi hienointa nelimoottorista ovat Fw-200 ja Lockheed Constellation.
Liitteet
Teline 002.jpg

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 617
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 20 Tammi 2016, 15:20

Nuo punnitustulokset kisoista olivat todella mielenkiintoista tutkittavaa, kiitos niistä.
Petjan Mango yllättävän painava. Kevyt niissä on perä. Saman verran painoa takarenkaalla kuin mulla on eturenkaalla, mikä lukkiutuu jarrulla aika helposti.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3483
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja Vilijami » 20 Tammi 2016, 16:30

E-Cruiser kirjoitti:Nuo punnitustulokset kisoista olivat todella mielenkiintoista tutkittavaa, kiitos niistä.
Petjan Mango yllättävän painava. Kevyt niissä on perä. Saman verran painoa takarenkaalla kuin mulla on eturenkaalla, mikä lukkiutuu jarrulla aika helposti.

Näissä meidän pitkäakselivälisissä tadpoleissa on takakiekko tosi kovalla rasituksella, kun sille kertyy painoa paljon. Omassa ilman kuskia eturenkaiden paino 9kg/puoli ja takarengas 27kg. Kuskin massasta tulee noin 70% takarenkaalle.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 617
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 24 Helmi 2016, 15:59

Yksinkertaistin vähän johdotusta. Nyt pärjätään näillä täyden akkukasan kanssa (kuva 1)
Näistä päästiin eroon (kuva 2)
Reilut 2000km ajettu ketjurullaratas ja vierellä uusi (kuva 3). Alkavat kulua tuollaisiksi heittotähdiksi.
Liitteet
Johdot 2 002.jpg
Johdot 006.jpg
Johdot 2 001.jpg

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1837
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja janx » 04 Maalis 2016, 20:14

Tiedätkö mikä tuli ensimmäisenä mieleen tästä artikkelista: http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka ... ri-6310638 :lol:
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 617
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 06 Maalis 2016, 09:39

Morgani on mennyt pöllimään mun konseptin selkeästi.
Ihan vinkeä vehje. Takavetoisen Teslan kulutus on 320 wh/km matka-ajossa. Nelivetoisen Teslan kulutus matka-ajossa on 400wh/km.
Veikkaan että tuo Morgan vie vähempi. Painaa 500kg. Tulevaisuus ei ole Teslan, vaan keveiden kolmipyörien. Niiden kulutus saadaan reilusti pienemmäksi, ja sitä kautta myös hinta.
Jollain Messerschmitt-tyylisellä kolmipyörällä päässee jonnekin 50wh/km, moottoritiellä ehkä 100wh/km. Gatti vie 10wh/km. Teslan kulutus on 30-kertainen, toki se on nopeampi.

Keskiökasetti on vaihdettu. Edellinen kasetti oli vähän ajettu, mutta aika vanha. Lisäksi huomasin että kasetin ulkohalkaisija oli eri päädystä kuin tässä uudessa kasetissa. Molemmat mahtuivat toki. Sarjanumerot meistetty. Täytyi ottaa käyttöön "alternative method" kammen irroituksessa, eli iso ruuvari ja vasara. Otin talvipahvin pois jäähdyttimen edestä. Eron huomaa yli 30 km/h vauhdissa selkeästi. Ilma pääsee taas virtaamaan läpi kopan.
Nahkakypärä on yllättävän lämmin nollakelissä. Huonokennoisen akun sain elvytettyä kahden vuorokauden tasauslatauksella. Kaikki kennot menivät lopulta täyteen, ja purkautuivat tasan.
Sittenhän se vasta näkee että latautuvatko ne nyt seuraavan kerran tasan tunnissa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11839
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja jviirret » 06 Maalis 2016, 09:55

E-Cruiser kirjoitti:Tulevaisuus ei ole Teslan, vaan keveiden kolmipyörien.


Tulevaisuus on kaupunkiuunntittelussa. Niistä ei saa tehdä liian isoja. Työpaikat, asunnot, kaupat ja palvelut pitää saada sellaiselle alueelle että niiden välillä liikkuminen onnistuu keveillä sähkö- ja lihaskäyttöisillä ajoneuvoilla. Isossa kaupungissa joku on aina kaukana. 1500kg ja 150hv on liian helppo perustella itselle.
Kaupunkien välille toimiva joukkoliikenne. Semmonen 1800-luvun meininki. Nykyajan tietoliikenteellä se onnistuu jopa helpommin kuin 1800-luvulla. Uskoisin että henkinen hyvinvointikin lisääntyisi?

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 617
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 06 Maalis 2016, 10:11

jviirret kirjoitti:Tulevaisuus on kaupunkiuunntittelussa. Niistä ei saa tehdä liian isoja. Työpaikat, asunnot, kaupat ja palvelut pitää saada sellaiselle alueelle että niiden välillä liikkuminen onnistuu keveillä sähkö- ja lihaskäyttöisillä ajoneuvoilla. Isossa kaupungissa joku on aina kaukana. 1500kg ja 150hv on liian helppo perustella itselle.
Kaupunkien välille toimiva joukkoliikenne. Semmonen 1800-luvun meininki. Nykyajan tietoliikenteellä se onnistuu jopa helpommin kuin 1800-luvulla. Uskoisin että henkinen hyvinvointikin lisääntyisi?


Pitkälti noinkin, mutta ihmiset haluavat myös huviajella maaseudulla ja missälie, eivät halua olla joukkoliikenteen varassa. Ajoneuvo on kulkuneuvo ja liikuntaväline, mutta myös ajonautinnon lähde. Oli se sitten poljettava tai ei.
En halua tyrmätä ihmisten halua ajella itse pitkiä matkoja, kaupungista kaupunkiin. Jonkinlainen kevyt kolmipyörä on siihen hyvä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11839
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja jviirret » 06 Maalis 2016, 10:26

E-Cruiser kirjoitti:En halua tyrmätä ihmisten halua ajella itse pitkiä matkoja, kaupungista kaupunkiin. Jonkinlainen kevyt kolmipyörä on siihen hyvä.


Eihän minun "visio" sitä estä. Ei joka paikkaan voida kiskoja vetää, pitää olla kumipyöräliikenteelle tieverkko. Kun sillä liikennöi etupäässä ammattimaisesti ajavat niin ei tarvi tärinäraitoja ja kolmipyörällä liikennnöintikin helpottuu ;)
Toistaiseksi kevyet kolmipyörät seisovat Suomessa 3-5kk/vuosi talven vuoksi. Ongelma on siinä, että kukaan ei tunnu oikein kehittelevän kevytajoneuvoja Suomen erityisvaatimuksien mukaiseksi, ei edes Suomalaiset :(

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14514
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja PW » 06 Maalis 2016, 10:28

jviirret kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:En halua tyrmätä ihmisten halua ajella itse pitkiä matkoja, kaupungista kaupunkiin. Jonkinlainen kevyt kolmipyörä on siihen hyvä.


Eihän minun "visio" sitä estä. Ei joka paikkaan voida kiskoja vetää, pitää olla kumipyöräliikenteelle tieverkko. Kun sillä liikennöi etupäässä ammattimaisesti ajavat niin ei tarvi tärinäraitoja ja kolmipyörällä liikennnöintikin helpottuu ;)
Toistaiseksi kevyet kolmipyörät seisovat Suomessa 3-5kk/vuosi talven vuoksi. Ongelma on siinä, että kukaan ei tunnu oikein kehittelevän kevytajoneuvoja Suomen erityisvaatimuksien mukaiseksi, ei edes Suomalaiset :(

Jukka

Pitäs kehittää niitä myös perhekäyttöön - ei pelkästään sinkuille.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 617
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 06 Maalis 2016, 10:33

jviirret kirjoitti:Eihän minun "visio" sitä estä. Ei joka paikkaan voida kiskoja vetää, pitää olla kumipyöräliikenteelle tieverkko. Kun sillä liikennöi etupäässä ammattimaisesti ajavat niin ei tarvi tärinäraitoja ja kolmipyörällä liikennnöintikin helpottuu


Ei kolmipyörä ole mitenkään sidottu pientareelle, eikä joku 300kg kokokatettu kolmipyörä välttämättä ole talvikäytössä ollenkaan niin huono.
Kevyt kinneri on piennar-ajoneuvo kyllä pitkälti, mutta raskaammat eivät.


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija