ICE Adventure 20

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

En tekisi mitään mutoksia ja johtopäätöksiä vielä, koska kroppa tottuu nopeampaan polkemiseen. Ei ole ihan totuus, kun etupäästä ajotietokoneen moottoriviritelmään Veloreality systeemissä olleella Bianchi Via Nirone 7 pyörällä sprinttasin takarengas sudittaen. Laskeskelin 10 s videopätkästä jalkojen pyörineen 162 kierrosta minuutissa raskaimmalla 12-48 välityksellä. Ei olisi noin mennyt tuulen kanssa ja ilman renkaan suditusta :-D Likiarvoja pyörän ominaisuuksista Kreuzotterin laskurilla laskettu nopeus vastaisi 84,6 km/h muistaakseni. Just joo ei ihan mene mulla noin kovaa nojakailla, saatika pystärillä. Saahan autostakin sopivalla sensorilla nopeuden tappiin paikallaan jäällä sudittaessa :-D

Mitä nopammin ja enemmän voimalla polkee, sitä enemmän heiluu. Se on fysiikan laki, mutta istuinta muokkaamalla voi saada apua, kuten myös keskivartalon lihasvoimaharjoittelulla. Muutamassa kuukaudessa liian pienellä niin nopeasti kuin pystyy pyörittämiset lenkeillä nostavat nopeasti hermoston nopeutta ja mahdollistavat suuremmat poljentanopeudet. Satasen kadenssi on se, mihin triathlonistit pyrkivät 180 km pitkällä pyöräosuudella sanoi mulle triathlonin SM hopeamitalisti junnuissa kahden vuoden takaa. Se ei ole pyrähdyksessä alamäen jälkeen raskasta tai paljon.

Veikkaan, että heilumisesi on normaalia, jota kuka tahansa mukin pyöräilijä kokee polkiessaan nopeasti. Se voi tuntua pelottavalta nyt, mutta voi olla rutiinia pian. Heiluminen ei suoraan tarkoita putoamisriskiä, tai olisin asfaltti-ihottumilla PM kisojen jälkeen.

Sinulla on varsinkin osan tämän foorumin porukan mielestä pitkät kammet, jos olet lyhyt. Olen 171 cm pitkä ja kampeni ovat 160 milliset ja ne ovat vielä pitkällä puolella tämän porukan mittakaavassa verrattuna lyhimpiin kampiin. Tältä foorumilta löytyy kammen pätkijä, jos siltä tuntuu, mutta ehkä ensin kannattaa sopeutua pyörääsi. Pyöräni ohjekirjassa käskettiin vaihtaa joka kuussa polkimien etäisyyttä penkistä millin pari kerrallaan molempaan suuntaan, jotta tuntee, mikä asento on paras ja treenaa eri tavoin lihaksia sopeutumisen nopeuttamiseksi. Toki sinulla ei ole ekaa kertaa nojakki alla, joten voimapuoli ei ole nin tärkeä juttu kuin vasta-alkajalle.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mun mielestä ei kannata kiirehtiä heti vaihtamaan rattaita. Totuttelee ensin nykyisiin, niin huomaa onko kyse uuden opettelemisesta vai todellisesta puutteesta.

PW kirjoitti:

Ilmeisesti laadukkaampiin pakkoihin voi vaihtaa rattaita, nyky halpiksiin ei oikein.

Kyllä se halpiksiinkin onnistuu kunhan poraa niitit kasetista auki. Tiedä sitten onko mielekäst, kun uusia rattaita varten pitää ostaa uusi kasetti. Helpompaa ostaa valmiiksi sopiva.

Anni
Viestit: 133
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

Viesti Kirjoittaja Anni »

...

Viimeksi muokannut Anni, 17 Kesä 2019, 06:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->
Nazca Paseo 13.9.2021 ->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

Viesti Kirjoittaja PW »

Sitten se voi ottaa vähän aikaa jos ett oo nojakilla vähään aikaan ajanu, eri lihakset pitää opettaa ja harjotta ku mitä pystärillä oot käyttäny.
Onko ne eturattaat irrotettavat, siis pulttikiinnitteiset vai kiinteesti kammessa? Jos irrotettavat, ni sillonhan niitä voi vaihtaa yks kerrallaankin, pitää vaan katsoa, montako pulttia ja mikä on pulttiväli? - lukee yleensä rattaassa bcd-lukema.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Anni
Viestit: 133
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

Viesti Kirjoittaja Anni »

...

Viimeksi muokannut Anni, 17 Kesä 2019, 06:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->
Nazca Paseo 13.9.2021 ->

Anni
Viestit: 133
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

Viesti Kirjoittaja Anni »

...

Viimeksi muokannut Anni, 17 Kesä 2019, 06:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->
Nazca Paseo 13.9.2021 ->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

Viesti Kirjoittaja PW »

Eikös nuo pultilla ole kiinni, joten vaihdettavissa yksittäinenkin ratas. Se bcd-mitta tuosta tekstistä puuttu, löytyskö rattaasta?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Anni
Viestit: 133
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

Viesti Kirjoittaja Anni »

...

Viimeksi muokannut Anni, 17 Kesä 2019, 06:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->
Nazca Paseo 13.9.2021 ->

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Noi suurella erolla ei löydy mistään koska etuvaihtajat ei tahdo oikein toimia jos eturataiden suurin hammasluku ero on yli 20 hammasta. Eli 52 hampaisen kanssa alle 32 hampaiset ei toimi.
Toki aina voi ottaa etuvaihtajan pois ja opetella käyttämään kantapääätä kuten joku täällä varmasti kohta sulle ehdottaa, mutta seuraava ongelma tulee sitten takavaihtajan kanssa joka kiristää maksimissaan tietyn määrän hampaita. Se hammaslukumäärä on sitten edessä isoimman rattaan ja pienimmän rattaan erotus + takana isoimman rattaan ja pienimmän rattaan erotus eikä se sais vaihtajan häkin pituudesta riippuen olla yli 45 hammasta. Ainoa tapa saada todella laajan skaalan vaihteisto on olla napavaihteet ketjuvaihteiden lisäksi.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... ual#p66403
Ainakin tuossa ketjussa pohdintaa laajasta vaihdeskaalasta ja Wackyn mainitsemasta napa/ketjuvaihdeyhdistelmästä = "Sram dual drive".
Ps. Ei sitä kirvestä kannata kaivoon heittää, sen voi terottaa ja saunapuiden pilkkominen voi jatkua;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Anni
Viestit: 133
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

Viesti Kirjoittaja Anni »

...

Viimeksi muokannut Anni, 17 Kesä 2019, 06:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->
Nazca Paseo 13.9.2021 ->

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Anni kirjoitti:

Pitää ruveta sit kaksipyöräistä nojakkia kattomaan nopeampaan ajoon jos ei tuolla pysy muiden rinnalla Lappajärven ympäripyöräilyssä.

Onnittelut minultakin uudelle nojapyörälle! Tuo viimeisin suunnitelma kuulostaa hyvälle. Siihen mennessä sitten jo jalatkin kiertää helposti yli 100rpm :D

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

Viesti Kirjoittaja jori »

Et sinä oikeasti laajempaa vaihdeskaalaa tarvitse, enintään vähän pienemmän pienimmän vahteen. Olennaisinta on nyt opetella pyörittämään kampia. Nojapyörässä kampien pyörittämiseen osallistuu pienempi määrä niveliä, joten noita muutamaa niveltä on taivutettava enemmän. Noja-asennossa kampien pyörittäminen on tosiaankin erilaista ja vaatii jonkun aikaa opettelua, jotta tehontuotto nousee lähelle pystypyörän arvoja. Syvää kyykkyä vastaavien liikeratojen välttämiseksi on perusteltua käyttää lyhyempiä kampia kuin pystypyörässä. Pystypyörässä polvi- ja lonkkakulmaa pienentää lantion liike, joka nojapyörässä on istuimen takia hyvin rajoittunutta. Lyhyemmät kammet nopeuttavat tehontuoton sopeuttamista noja-asentoon.

Moni asia paranee kampien lyhetessä. Polvet kestävät paremmin kipeytymättä. Maha, tai paksu talvivaatetus ei ahdista ja kinnaa, eikä lahkeet nouse nilkkoja suojaamasta, kun polvia ei tarvitse nostaa niin koukkuun. Kaiken lisäksi näkyvyys eteen paranee, kun polvet eivät vilku niin korkealla tiellä. Kaiken tämän lisäksi kampien pyöritysnopeus, kadenssi, nousee aivan uusille lukemille. 150 kampikierrosta minuutissa on ihan normaali pyöritysnopeus lyhyillä kammilla.

Insinöörit laskevat kammenpituuksien yhteydessä poljinvoimia ja momentteja, mutta unohtavat, miten biomekaniikka toimii. Matalasta kyykystä jaksaa paljon paremmin nousta suuremmallakin kuormalla kuin syvästä. Itse olen käyttänyt esimerkkinä portaiden nousemista. Tavalliset portaat ovat tyypillisesti 170 mm korkeita. –Haa, saman kuin pitkät kammet pyörässä.– 170 mm portaan nouseminen vastaa kuitenkin kampipituudeksi muutettuna vain 85 mm kampia. Portaan korkeushan on mitta jalkapohjasta jalkapohjaan, joka polkupyörässä on kahden kammen mittainen. Normaaleja 170 mm kampia käyttävä siis tavallaan nousee kaksi porrasta kerralla. Kuka oikeasti jaksaisi sitä kuuttakaan tuntia yhteen menoon. :shock:

Et ole kovin pitkä, joten siitäkin syystä lyhyet kammet ovat perustellut. Pituus ei kuitenkaan ole seikka, joka estäisi lyhyiden kampien käytön. Minulla on ollut jo kohta kymmenen vuotta lyhyet kammet, josta viimeiset seitsemän vain 115-milliset, vaikka pituuteni on 192 cm. Seuraavaan pyörääni tulee 102-milliset. Sinulle suosittelen kammenlyhennysprosessin aloittamista 120 mm kammista. Lastenpyöriin saa noin lyhyitä kampia. Ehkä joihinkin jopa sellaisia, joissa on ruuvikiinnitteiset eturattaat. Paras keino kuitenkin lienee Tepon kampipajaan tilauksen tekeminen. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Mun mielestä ei kannata kiirehtiä heti vaihtamaan rattaita. Totuttelee ensin nykyisiin, niin huomaa onko kyse uuden opettelemisesta vai todellisesta puutteesta.

Näin juuri. Ensin ajaa 1000 tai 2000km, sen jälkeen vasta voi alkaa tekemään päätelmiä mistään ominaisuuksista. Yllättävän moni ongelmakohta häviää kilometrien myötä :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Mun mielestä ei kannata kiirehtiä heti vaihtamaan rattaita. Totuttelee ensin nykyisiin, niin huomaa onko kyse uuden opettelemisesta vai todellisesta puutteesta.

Näin juuri. Ensin ajaa 1000 tai 2000km, sen jälkeen vasta voi alkaa tekemään päätelmiä mistään ominaisuuksista. Yllättävän moni ongelmakohta häviää kilometrien myötä :wink:

Juuri näin. Kun tarkkaan muisten, oli mäkien nouseminen todellista tuskaa silloin viime vuosituhannella, kun aloittelin nojapyöräilyuraani. Sittemmin on helpottanut, vaikka ei ne ilmaiseksi vieläkään mene, paremmin kuitenkin kuin pystypyörällä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin