ICE Adventure 20

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

ICE Adventure 20

ViestiKirjoittaja Anni » 08 Elo 2016, 10:23

Ei voi ihan jokaiselle vastaantulijalle hehkuttaa, joten koitan purkautua tänne. Meillä oli tosiaan Härmäpyörä vuonna 2013 (kolmipyöräinen nojapyörä jossa edessä kaksi rengasta) ja siitä jäi sen verran karmeat muistot että totesimme vain, että jos ei tätä Suomessa pysty toteuttamaan niin ei sitten missään - eli kolmipyöräinen nojapyörä ei varmasti voi olla toimiva. Nyt sitten kuitenkin kolmen vuoden jälkeen uskaltauduin kokeilemaan uudelleen vaikka porukan muut jäsenet (mieheni ja veljeni) eivät ole edelleenkään asiasta kovin kiinnostuneita. Vaivasin heitä kuitenkin tehdessäni valintoja Icetrikesin sivuilla ja sain sen avun mitä tarvitsin...

Nyt pyörä on tilattu (no muutama viikko sitten jo) ja ilmeisesti olis viime viikolla lähtenyt Suomea kohti. Menee suomalaiselle myyjälle ajokuntoon laitettavaksi ja siitä sitten jossain vaiheessa kotiin. Mielestäni tälle on ihan todellinen tarvekin, koska olen todennut, että pyöräily on ainut mahdollinen liikuntakeino joka ei riko mitään paikkaa. Kävely (ja juoksu tietenkin myös) on mahdotonta koska mun jaloille ei löydy sellaisia kenkiä, jotka ei tekisi rakkoja ja lisäksi kuluisi puhki heti viiden kilometrin kävelyllä. Ja talo on pieni joten ei oikein olohuonejumpat onnistu... Normaalilla retkipyörällä poljen kesäisin, mutta talvellakin pitäs pystyä jotain tekemään. Ja meillä Kainuussa on myös lunta ja jäätä siihen malliin että en lähde kyllä talvella kaksipyöräisellä kuntoilemaan.

Lumen ja jään lisäksi täällä on myös mäkiä joita ei pääse nykyisellä pyörällä ylös ja nyt poljenkun vain tuota meidän kylää ympäri - mutta toivoisin että kolmipyörällä pääsisin nuo mäet ylös ja pääsisin polkemaan myös etelään, pohjoiseen ja itään. Siksi koitin valita vaihteet siten että olisi hitaita vaihteita ja toisaalta huippunopeudeksi riittää joku 40km/h. Eteen tulee 26/36/48 ja taakse yhdeksän rinkulaa (mitähän ne on) joissa on rattaita 11-34 kappaletta. Tätä minä lähinnä jännitän, että millaisethan välitykset sattuu tulemaan...

Lisää vaihtelevuutta lenkkeihin saan sitten sillä, että heitän kaksi lastani peräkärryyn ja lähden heitä kuskaamaan mäkiä ylös. Tuossa kärryssä vaan on 16 km/h nopeusrajoitus enkä oikein tiedä miten siihen suhtautua. Myyjä sillon sanoi, että "tässä on sitten tämmönen 16 km/h rajoitus mutta harva sen lujempaa pyörällä ajaakaan" jolle jo sillon naureskeltiin koska meillä oli tuolloin jo tandempyörä ja sillähän herkästi ajaa 40 km/h vauhtia hetkittäin. Periaatteessa voisin olla kiinnostunut ostamaan kärryn jossa kulkee yksi lapsi ja jota saisi hyvillä mielin vetää kovempaakin.

Tässä pikkuhiljaa olen joitaki varusteita hommannut, kypäränkin sain lopulta ostettua. Takavalon ostin, ajovalo on etsinnässä... Miehen sain ostamaan kengät, itselle tilasin uudet kengät (nykyiset on vähän pienet, tilasin yhtä kokoa isommat Shimanot). Jotakin äärivaloja on pohdittu, että jos eturenkaiden päälle virittelisi pienet punaiset tuikut taaksepäin ja valkoiset eteenpäin. Tai vaihtoehtoisesti pinnaheijastimia ettei tarvitsisi pelätä kun lähinnähän täällä joutuu ajamaan ajotien reunassa.

Lisäksi jossain vaiheessa pitänee miettiä pyöräilyhanskoja ja katotaan tarviiko kengänsuojia (lähinnä ajatellen että jos nilkat tarkenisi paremmin). Lukkoja oon vähän kattonu mutta ei oo mitään kovin varmaa löytynyt. Sainkin kyllä jo luvan ajaa pyörän olohuoneeseen talvella.

Toinen asia mikä jännittää, on se miten täällä muhun suhtaudutaan... Hullu pohjalainen muuttanu Kainuuseen ja ajaa kolmipyörällä.

Lisäys: tässä kohtaa alkaa selostus Härmäpyörästä, jos harkitset sellaisen ostoa, lue myös alempi viestini.

Kuntovälineeksi tuo on siis lähinnä tulossa, mutta varmasti pyörälomat ovat taas joskus ajankohtaisia. Yritimme sellaista sillon 2013 härmäpyörällä ja tandemilla. Ekana päivänä ajoimme 100 km Ähtäriin ja toisena pävänä vissiin jonkun 70 km Keuruulle. Tuo toinen päivä oli vain tuskainen, koska sillon Härmäpyörä meni aivan palasiksi. Jotain tapahtui ensiksi vaihteille, en muista mitä. Mutta pyörä oli sen jälkeen todella raskas ajaa, ja peräkärry siirrettiin nojapuörästä tandemiin. Lisäksi pahimmissa mäissä tandemin takapolkija hyppäsi juoksemalla työntämään nojapyörää (ja yksi ajoi siis tandemia peräkärry perässä ja taisi meillä roikkua jo jokin laukkukin takana istuvan sarvissa - onneksi tandemissa riitti vaihteistoa myös hitaissa). Lopulta nojapuörästä meni myös Shimano Alfine (napavaihteisto) rikki - ilmeisesti siitä syystä ettei sitä oltu kunnolla kiinnitetty). Pääsimme kuitenkin sisulla Keuruulle asti (keskellä yötä), pystytimme teltan ja nukuimme. Seuraavana päivänä lähdimme keskustasta etsimään jotain, jolla saisimme pyörän parempaan jamaan - mutta sillä reissulla katkesi sitten jo ketjukin. No, soitimme isukin hakemaan meidät kotiin.

Hauskaa tässä oli se, että pidimme tandemia epävarmana ja tuon kolmipyörän piti lähteä "huoltoajoneuvoksi" joka ei ainakaan petä... Ei olis ainakaan pitäny siihen hintaan pettää...

Lisäys: Lisäksi tuosta Härmäpyörästä meni ohjattavuus, suoraan ajaessa piti painaa ohjaussauvoja toisiinsapäin ja kääntyminen onnistui hitaasti polkien... Jostain aurauskulmista ukot höpisi ja lisäksi siinä oli joku pieni lättärauta jonka piti kääntää rengasta mutta se väsyi.
Viimeksi muokannut Anni, 21 Touko 2017, 21:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 08 Elo 2016, 10:58

Lisätään vielä tuosta Härmäpyörästä että kokemus on tosiaan vuodelta 2013 - pyörää on saatettu parantaa ja meidän pyörä saattoi olla ensimmäinen johon oli asennettu tuo Alfinen vaihteisto. Ja myyjä oli reilu - saimme koko rahan takaisin palauttaessamme pyörän rippeet. Emme myöskään ole täysin perillä siitä mikä johtui mistäkin, joten jos joku on Härmäpyörää ostamassa niin älä tämän kirjoituksen takia jätä ostamatta.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 743
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: Vantaa Länsimäki

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Stapani » 08 Elo 2016, 11:42

Onnea uuden Ice-triken johdosta!
Toivottavasti tällä on varmempaa menoa
kuin tuolla edellisellä trikellä.
Jos ajoradalla lähinnä ajelet, toivottavasti
teidän nurkilla ei ole pahemmin tärinäraitaa.
Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 08 Elo 2016, 11:49

Stapani kirjoitti:Onnea uuden Ice-triken johdosta!
Toivottavasti tällä on varmempaa menoa
kuin tuolla edellisellä trikellä.
Jos ajoradalla lähinnä ajelet, toivottavasti
teidän nurkilla ei ole pahemmin tärinäraitaa.


Kiitos!

Tärinäraidat voisivat olla suhteellisen mielenkiintoisia. Vitostie tuossa on mutta koitan sitä välttää jo ihan hurjan liikenteen vuoksi - tuo pohjoiseen ja etelään päin lähtevät reitit ovat kolminumeroisia joten siellä ei tärinäraitoja ole.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9009
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja jori » 08 Elo 2016, 11:56

Anni kirjoitti:Eteen tulee 26/36/48 ja taakse yhdeksän rinkulaa (mitähän ne on) joissa on rattaita 11-34 kappaletta. Tätä minä lähinnä jännitän, että millaisethan välitykset sattuu tulemaan...

Pienin välitys on 1,2 metriä kampikierrosta kohti ja suurin 6,6 metriä. Kyllä noilla pitäisi pärjätä.


Anni kirjoitti:Hauskaa tässä oli se, että pidimme tandemia epävarmana ja tuon kolmipyörän piti lähteä "huoltoajoneuvoksi" joka ei ainakaan petä... Ei olis ainakaan pitäny siihen hintaan pettää...

Lisäys: Lisäksi tuosta Härmäpyörästä meni ohjattavuus, suoraan ajaessa piti painaa ohjaussauvoja toisiinsapäin ja kääntyminen onnistui hitaasti polkien... Jostain aurauskulmista ukot höpisi ja lisäksi siinä oli joku pieni lättärauta jonka piti kääntää rengasta mutta se väsyi.

Härmäpyörän ongelma on tainnut olla satunnainen laatuvirhe valmistuksessa ja kokoonpanossa. Ei tuossa pyörässä mitään periaatteellista vikaa ole –suoraa ohjausta lukuun ottamatta. Suora ohjaus on tavallinen ratkaisu halvimmissa tadpolekolmipyörissä ja senkin ongelmat korjattavissa käyttökelpoiseksi narusta tehdyllä ohjausvaimentimella. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 08 Elo 2016, 14:26

jori kirjoitti:
Anni kirjoitti:Eteen tulee 26/36/48 ja taakse yhdeksän rinkulaa (mitähän ne on) joissa on rattaita 11-34 kappaletta. Tätä minä lähinnä jännitän, että millaisethan välitykset sattuu tulemaan...

Pienin välitys on 1,2 metriä kampikierrosta kohti ja suurin 6,6 metriä. Kyllä noilla pitäisi pärjätä.

Hmm, kuulostaa suhteellisen nopealta/raskaalta. Onneksi en vaivautunut itse laskemaan tai laskettanut tuota jollain muulla koska olisin noilla vastauksilla saattanut lähteä valitsemaan vielä suurempia kiekkoja taakse... :oops:

jori kirjoitti:
Anni kirjoitti:Hauskaa tässä oli se, että pidimme tandemia epävarmana ja tuon kolmipyörän piti lähteä "huoltoajoneuvoksi" joka ei ainakaan petä... Ei olis ainakaan pitäny siihen hintaan pettää...

Lisäys: Lisäksi tuosta Härmäpyörästä meni ohjattavuus, suoraan ajaessa piti painaa ohjaussauvoja toisiinsapäin ja kääntyminen onnistui hitaasti polkien... Jostain aurauskulmista ukot höpisi ja lisäksi siinä oli joku pieni lättärauta jonka piti kääntää rengasta mutta se väsyi.

Härmäpyörän ongelma on tainnut olla satunnainen laatuvirhe valmistuksessa ja kokoonpanossa. Ei tuossa pyörässä mitään periaatteellista vikaa ole –suoraa ohjausta lukuun ottamatta. Suora ohjaus on tavallinen ratkaisu halvimmissa tadpolekolmipyörissä ja senkin ongelmat korjattavissa käyttökelpoiseksi narusta tehdyllä ohjausvaimentimella. :D

Minä en ainakaan halua uskoa että tuo olisi aivan susi, toivottavasti pyörää kehitetään ja ihmiset sitä ostaisi että valmistaja saisi uusia kommentteja uusilta ihmisiltä. Itse en sentään uskaltanut ostaa uutta Härmäpyörää - ainakaan vielä. Mutta seurailen tilannetta.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

sv
Viestit: 67
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja sv » 08 Elo 2016, 14:45

Minulle on myös tulossa Ice Adventure 26 Rs joka pitäisi olla tällä viikolla myös myyjällä,
pääsee myös kokeilemaan millainen Ice on ajaa.

Seppo

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 08 Elo 2016, 14:53

sv kirjoitti:Minulle on myös tulossa Ice Adventure 26 Rs joka pitäisi olla tällä viikolla myös myyjällä,
pääsee myös kokeilemaan millainen Ice on ajaa.

Seppo

Mitäs tuo rs tarkoittaa tuossa? Jes, odottelen mielenkiinnolla sunkin kokemuksia - jostain syystä kuvittelen että saat pyöräsi ennen kuin minä saan omani, tänne korpeen ei oikein mikään kulje. :lol:
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

sv
Viestit: 67
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja sv » 08 Elo 2016, 18:17

Anni kirjoitti:
sv kirjoitti:Minulle on myös tulossa Ice Adventure 26 Rs joka pitäisi olla tällä viikolla myös myyjällä,
pääsee myös kokeilemaan millainen Ice on ajaa.

Seppo

Mitäs tuo rs tarkoittaa tuossa? Jes, odottelen mielenkiinnolla sunkin kokemuksia - jostain syystä kuvittelen että saat pyöräsi ennen kuin minä saan omani, tänne korpeen ei oikein mikään kulje. :lol:



Täys jousitettu, 90mm rumpujarrut,silverformula takanapa
ja Standard Mesh penkki korotuksella sekä niskatuki.

Ajou ilmoitti pyörän saan keskiviikkona. :)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja vaaka » 08 Elo 2016, 20:12

26-34 välityksellä pitäisi kyetä mukavasti kiipeämään mäkiä. Ainakin treenillä kuormankin kera. Trike ei ole hidas automaattisesti ja 16 km/h on kevyttä kauraa ja alamäessä joutuu jarruttamaan koko ajan. En tiedä, säilyykö mukavuus trikessä ja peräkärryssä jarrutellessa, kun minulla ei ole kokemusta peräkärryistä. Onko vaaraa, että kärry "yrittää ajaa" triken yli, kun trike jarruttaa ja tuleeko silloin tönimistä/heiluntaa jompaan kumpaan tai molempaan?

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 08 Elo 2016, 20:58

vaaka kirjoitti:26-34 välityksellä pitäisi kyetä mukavasti kiipeämään mäkiä. Ainakin treenillä kuormankin kera. Trike ei ole hidas automaattisesti ja 16 km/h on kevyttä kauraa ja alamäessä joutuu jarruttamaan koko ajan. En tiedä, säilyykö mukavuus trikessä ja peräkärryssä jarrutellessa, kun minulla ei ole kokemusta peräkärryistä. Onko vaaraa, että kärry "yrittää ajaa" triken yli, kun trike jarruttaa ja tuleeko silloin tönimistä/heiluntaa jompaan kumpaan tai molempaan?

Kärryssä on tuollainen vetoaisa http://www.prams.net/monz-vantly-double-bike-trailer (tai itseasiassa koko kärry on tuollainen) eli vaunu ei pääse ajamaan pyörän päälle. Tai on siinä lyhyt jousi tuossa päässä josta se on kiinni pyörässä. Olen sen kanssa jarrutellut ja kyllä sen tuntee kuinka se pyörää työntää alas. Mukavuudella ei ehkä ole niin väliä, kun tuossa on vain yksi iso mäki joka lähtiessä pitää nousta (jonka jälkeen saa ajella vaihtelevaa tietä) ja palatessa laskea. Nythän tajusin alkaa panikoida myös jarrujen tehon riittämisen kanssa... :D

Toki tuleehan siinä itsellekin liikuntaa nopeusrajoituksesta huolimatta, jos vauhdin pitäisi vaikka alle 20 km/h, niin sitähän joutuisi jarruttamaan liike-energiat pois ja taas kohta polkea lisää. Eri asia sitten miten seuraan nopeutta, en ollut ajatellut asentaa pyörätietokonetta mutta kännykästäkään ei pysty sitä oikein seuraamaan.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 812
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja samuel » 09 Elo 2016, 09:38

Olisko tuo 16km/h nopeusrajoitus siitä syystä että kuorma ( lapset) päällä painopiste nousee korkealle ja kovassa vauhdissa kurvaten voi kipata?
Nähdäkseni tuossa mikään muu ei vauhtia rajoita.

Kun vaan kärryn kuormauksen kanssa menee maalaisjärjellä että tekee tasaisen kuorman, painavimmat kamat akselin
kohdalle ja muutama kilo aisalle painoa niin hyvin menee.


Tuon kokoiset rumpujarrut on kinnereissäkin, ei ole jarrutehosta pysähtyminen kiinni edes kärryn kanssa.

Motonetistä 12€ mittari vois olla hyvä sijoitus. Siitä saisi nopeuden ja kokonaismatkakin jäisi muistiin.
- Henri -
Pyöränä omasta päästä muokattu Sascha Evo ja PYSTY pyörä

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 09 Elo 2016, 14:17

image.jpeg
ICE Adventure jarrut
Niin, yleensähän varoitukset tehdään niille kaikista tyhmimmille, ja tässä vois olla ajateltu että jokainen pyöräilijä ei ehkä tajua että 16 km/h kaarteessa ja 16 km/h suoralla ei aiheuta samanlaisia kiihtyvyyksiä... :D Joten ajelen surutta suoralla ainakin sitä 20 km/h... Ja vanhemmalla mukulalla alkaa tehdä jo tiukkaa sopia kärryyn, joten seuraavana kesänä kärryssä istuu vain yksi lapsi ja sijoittuu vaunun keskelle.

Mulle tulee siis levyjarrut. Jospa ne ei olis paljoa rumpujarruja tehottomammat... :lol: Yritin laittaa kuvakaappauksen viestiin kun en jaksanu kirjottaa, saas nähdä onnistuuko kännykällä.

Jätin vain pyörää tilatessa ostamatta tietokoneen telineen - osittain siksi että ajattelin etten kuitenkaan tietokonetta laita kun lähes aina sport tracker seuraa ajoa... Ja toisekseen siksi että näytti tietokonetelineen vievän tilan juomapullotelineeltä. Tietokoneen varmaan saa silti peilin pidikkeeseen, en tiedä sitten mihin se silmä tulisi. Varmaan olis kuitenkin hyvä että pysyis selvillä paljonko itse pyörällä on ajettu?
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja vaaka » 10 Elo 2016, 07:57

Tuurilla tietokone mahtuu peilin varteen tai päälle ja molemmat näkyvät yhtäaikaisesti.

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 12 Elo 2016, 13:07

Mulla on muuten normipyörässä Sigman pyörätietokone jota en käytä ikinä, pitää katsoa jos (mies) sen saisi nollattua ja asennettua nojapyörään... Jonka EHKÄ saan tänään. :shock: Voiskohan viikonloppu paremmin alkaa. Mut voi tehdä tiukkaa maanantaina viitsia tulla taas töihin ja jättää nojapyörä (jolle haluaisin antaa jonkin kutsumanimen) yksin kotiin.

Google Mapsissa on nykyään näemmä tällänen kätevä ominaisuus polkijoille, eli näyttää pyöräreitille korkeuskäppyrän (josta en nyt saa kuvakaappausta koska ei iPhonella näytä niitä) mutta numeroina näin:

etelään suuntaavalla reitillä alun nousujohteinen osuus on 123 metriä nousua 2,2 kilometrin matkalla

ja

pohjoiseen suuntaavalla reitille alun nousut on 80 metriä 4,6 kilometrin matkalla.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa