ICE Adventure 20

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja vaaka » 14 Elo 2016, 20:58

En tekisi mitään mutoksia ja johtopäätöksiä vielä, koska kroppa tottuu nopeampaan polkemiseen. Ei ole ihan totuus, kun etupäästä ajotietokoneen moottoriviritelmään Veloreality systeemissä olleella Bianchi Via Nirone 7 pyörällä sprinttasin takarengas sudittaen. Laskeskelin 10 s videopätkästä jalkojen pyörineen 162 kierrosta minuutissa raskaimmalla 12-48 välityksellä. Ei olisi noin mennyt tuulen kanssa ja ilman renkaan suditusta :-D Likiarvoja pyörän ominaisuuksista Kreuzotterin laskurilla laskettu nopeus vastaisi 84,6 km/h muistaakseni. Just joo ei ihan mene mulla noin kovaa nojakailla, saatika pystärillä. Saahan autostakin sopivalla sensorilla nopeuden tappiin paikallaan jäällä sudittaessa :-D

Mitä nopammin ja enemmän voimalla polkee, sitä enemmän heiluu. Se on fysiikan laki, mutta istuinta muokkaamalla voi saada apua, kuten myös keskivartalon lihasvoimaharjoittelulla. Muutamassa kuukaudessa liian pienellä niin nopeasti kuin pystyy pyörittämiset lenkeillä nostavat nopeasti hermoston nopeutta ja mahdollistavat suuremmat poljentanopeudet. Satasen kadenssi on se, mihin triathlonistit pyrkivät 180 km pitkällä pyöräosuudella sanoi mulle triathlonin SM hopeamitalisti junnuissa kahden vuoden takaa. Se ei ole pyrähdyksessä alamäen jälkeen raskasta tai paljon.

Veikkaan, että heilumisesi on normaalia, jota kuka tahansa mukin pyöräilijä kokee polkiessaan nopeasti. Se voi tuntua pelottavalta nyt, mutta voi olla rutiinia pian. Heiluminen ei suoraan tarkoita putoamisriskiä, tai olisin asfaltti-ihottumilla PM kisojen jälkeen.

Sinulla on varsinkin osan tämän foorumin porukan mielestä pitkät kammet, jos olet lyhyt. Olen 171 cm pitkä ja kampeni ovat 160 milliset ja ne ovat vielä pitkällä puolella tämän porukan mittakaavassa verrattuna lyhimpiin kampiin. Tältä foorumilta löytyy kammen pätkijä, jos siltä tuntuu, mutta ehkä ensin kannattaa sopeutua pyörääsi. Pyöräni ohjekirjassa käskettiin vaihtaa joka kuussa polkimien etäisyyttä penkistä millin pari kerrallaan molempaan suuntaan, jotta tuntee, mikä asento on paras ja treenaa eri tavoin lihaksia sopeutumisen nopeuttamiseksi. Toki sinulla ei ole ekaa kertaa nojakki alla, joten voimapuoli ei ole nin tärkeä juttu kuin vasta-alkajalle.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3358
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja jooseha » 14 Elo 2016, 20:59

Mun mielestä ei kannata kiirehtiä heti vaihtamaan rattaita. Totuttelee ensin nykyisiin, niin huomaa onko kyse uuden opettelemisesta vai todellisesta puutteesta.
PW kirjoitti:Ilmeisesti laadukkaampiin pakkoihin voi vaihtaa rattaita, nyky halpiksiin ei oikein.

Kyllä se halpiksiinkin onnistuu kunhan poraa niitit kasetista auki. Tiedä sitten onko mielekäst, kun uusia rattaita varten pitää ostaa uusi kasetti. Helpompaa ostaa valmiiksi sopiva.

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 14 Elo 2016, 21:13

Joo niin ajattelinkin rauhassa ajella tuolla, hitaasti mutta sitäkin varmemmin. Varmasti siihen mitä syksyn ja talven aikana pyöräilee, riittää nykyiset ja tärkeintä on että pääsee mäet ylös. Ja onhan nuo huiputkin ihan samoja kuin peruspystypyörällä ajaa, joten ei mun pitäs porukasta jäädä... Paitsi sillon kun mies ja veli ajaa tandemilla. :roll: Voihan se olla, että kunnon kohotessa ei noissa mäissäkään tarvi ihan niitä kaikista pienimpiä vaihteita jolloin voisi sitten saada isompia välityksiä vähän helpommalla vaihdoksella. Mutta katsellaan rauhassa ainakin puoli vuotta, hiukan vain järkytyin kun tässä nyt kävi vähä niin kuin pelkäsin...

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:Ilmeisesti laadukkaampiin pakkoihin voi vaihtaa rattaita, nyky halpiksiin ei oikein.

Kyllä se halpiksiinkin onnistuu kunhan poraa niitit kasetista auki. Tiedä sitten onko mielekäst, kun uusia rattaita varten pitää ostaa uusi kasetti. Helpompaa ostaa valmiiksi sopiva.

Tässä pohdin siis noita edessä olevia rattaita ja pointti oli se että sais säästettyä tuon pienimmän rattaan mutta vaihettua kaks isompaa vielö isompiin - toki jos löytyy uusi valmis setti siten että pienin on saman kokoinen kuin nyt niin silloin voisi vaihtaa sen kokonaan...
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja PW » 14 Elo 2016, 21:20

Sitten se voi ottaa vähän aikaa jos ett oo nojakilla vähään aikaan ajanu, eri lihakset pitää opettaa ja harjotta ku mitä pystärillä oot käyttäny.
Onko ne eturattaat irrotettavat, siis pulttikiinnitteiset vai kiinteesti kammessa? Jos irrotettavat, ni sillonhan niitä voi vaihtaa yks kerrallaankin, pitää vaan katsoa, montako pulttia ja mikä on pulttiväli? - lukee yleensä rattaassa bcd-lukema.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 14 Elo 2016, 21:22

vaaka kirjoitti:Veikkaan, että heilumisesi on normaalia, jota kuka tahansa mukin pyöräilijä kokee polkiessaan nopeasti. Se voi tuntua pelottavalta nyt, mutta voi olla rutiinia pian. Heiluminen ei suoraan tarkoita putoamisriskiä, tai olisin asfaltti-ihottumilla PM kisojen jälkeen.

Sinulla on varsinkin osan tämän foorumin porukan mielestä pitkät kammet, jos olet lyhyt. Olen 171 cm pitkä ja kampeni ovat 160 milliset ja ne ovat vielä pitkällä puolella tämän porukan mittakaavassa verrattuna lyhimpiin kampiin. Tältä foorumilta löytyy kammen pätkijä, jos siltä tuntuu, mutta ehkä ensin kannattaa sopeutua pyörääsi. Pyöräni ohjekirjassa käskettiin vaihtaa joka kuussa polkimien etäisyyttä penkistä millin pari kerrallaan molempaan suuntaan, jotta tuntee, mikä asento on paras ja treenaa eri tavoin lihaksia sopeutumisen nopeuttamiseksi. Toki sinulla ei ole ekaa kertaa nojakki alla, joten voimapuoli ei ole nin tärkeä juttu kuin vasta-alkajalle.

En ajatellut putoamista vaan lähinnä sitä kun ohjaus ei pysy sillon vakaana .. Tuntuu kylmä että Härmäpyörä pysyi, mut oli se varmaan muutenkin raskaampi pyörä...

Pituutta mulle on suotu 165,5 cm, pyöristän mieluusti 166 cm:iin. :D Kyllä mä sitten olen lyhyt, pyörää tilatessani ajattelin lyhyempien kampien olevan erityislyhyille joihin en mielestäni itse kuulu... Mutta jos nyt ei muuta ongelmaa tule, kuin liian hidas vauhti niin en ala tekemään muutoksia. Päkiät mulla tuli kipeäksi ekan kymmenen kilometrin jälkeen, siitä tuolla jossain ketjussa taisi olla juttuakin, pitää tutustua. Itse ajattelin kokeilla vielä siirtää polkimia lähemmäs ja/tai kallistaa penkkiä enemmän eteen-/ylöspäin sekä harkita isompia pyöräilykenkiä.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 14 Elo 2016, 22:35

PW kirjoitti:Sitten se voi ottaa vähän aikaa jos ett oo nojakilla vähään aikaan ajanu, eri lihakset pitää opettaa ja harjotta ku mitä pystärillä oot käyttäny.
Onko ne eturattaat irrotettavat, siis pulttikiinnitteiset vai kiinteesti kammessa? Jos irrotettavat, ni sillonhan niitä voi vaihtaa yks kerrallaankin, pitää vaan katsoa, montako pulttia ja mikä on pulttiväli? - lukee yleensä rattaassa bcd-lukema.

image.jpeg
Truvativ Firex (26/36/48) 170mm crankset

Ja tekstinä: "Truvativ Firex (26/36/48) 170mm crankset with Sram X5 front derailleur (00429)
The Truvativ Firex chainset is a high quality mountain bike crankset with 26/36/48 chainrings making it ideal for touring on trikes with 20" wheels and for faster riders on trikes with 26" wheels. The Sram X5 front derailleur is a long lasting accurate front deraileur to give positive front shifts every time."

Tuosta kuvasta varmaan saa selvyyden helpommin kuin mun tulkinnoista, vaikka sen verran kävin pyörätallissa kurkkaamassa että ihan ruuveilla ne rinkulat on kiinni. Saakos tuohon sitten tosta noin vaihettua uudet kammet - jos kokeilis sitä ihan ensimmäisenä? Ei olis niin kallistakaan.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja PW » 14 Elo 2016, 22:54

Eikös nuo pultilla ole kiinni, joten vaihdettavissa yksittäinenkin ratas. Se bcd-mitta tuosta tekstistä puuttu, löytyskö rattaasta?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 14 Elo 2016, 23:17

Tuollaista lukemaa en löydä, pitää kattoa päivänvalossa. Neljällä tähtipäisellä pultilla on näemmä tuo iso kiinni, keskimmäinen ja pienin neljällä kuusiokolopultilla. Tuossa vaan vähän googlasin, ni ei kyllä löytyny mitään sarjaa missä pienin olis 24-26 ja isoin 50-52, joten alkaa tuntua että ehkä mä en kuitenkaan isosti munannu tätä... Sellaista laaja-alaista vaihteistoa ei vaan saa... :lol: Heitin kirveeni kaivoon.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2790
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Wacky » 15 Elo 2016, 07:00

Noi suurella erolla ei löydy mistään koska etuvaihtajat ei tahdo oikein toimia jos eturataiden suurin hammasluku ero on yli 20 hammasta. Eli 52 hampaisen kanssa alle 32 hampaiset ei toimi.
Toki aina voi ottaa etuvaihtajan pois ja opetella käyttämään kantapääätä kuten joku täällä varmasti kohta sulle ehdottaa, mutta seuraava ongelma tulee sitten takavaihtajan kanssa joka kiristää maksimissaan tietyn määrän hampaita. Se hammaslukumäärä on sitten edessä isoimman rattaan ja pienimmän rattaan erotus + takana isoimman rattaan ja pienimmän rattaan erotus eikä se sais vaihtajan häkin pituudesta riippuen olla yli 45 hammasta. Ainoa tapa saada todella laajan skaalan vaihteisto on olla napavaihteet ketjuvaihteiden lisäksi.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja PW » 15 Elo 2016, 08:38

viewtopic.php?f=7&t=3943&p=66403&hilit=dual#p66403
Ainakin tuossa ketjussa pohdintaa laajasta vaihdeskaalasta ja Wackyn mainitsemasta napa/ketjuvaihdeyhdistelmästä = "Sram dual drive".
Ps. Ei sitä kirvestä kannata kaivoon heittää, sen voi terottaa ja saunapuiden pilkkominen voi jatkua;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 15 Elo 2016, 09:12

Kyllä mä tutustuinkin tuohon yhdistelmään, sellaisen olisi saanut ICEen valittua. Mutta totesin että tulis liian monimutkainen. Kyllä nyt mennään tällä, täytyy vaan oppia nautiskelemaan alamäessä vauhdista ilman polkemista. :lol:

Tämä kolmipyörä on kustomoitu Kainuun ylämäkiin - alamäetkin kuitenkin pääsee alas. Pitää ruveta sit kaksipyöräistä nojakkia kattomaan nopeampaan ajoon jos ei tuolla pysy muiden rinnalla Lappajärven ympäripyöräilyssä.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Avatar
NikoK
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 474
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja NikoK » 15 Elo 2016, 09:25

Anni kirjoitti:Pitää ruveta sit kaksipyöräistä nojakkia kattomaan nopeampaan ajoon jos ei tuolla pysy muiden rinnalla Lappajärven ympäripyöräilyssä.


Onnittelut minultakin uudelle nojapyörälle! Tuo viimeisin suunnitelma kuulostaa hyvälle. Siihen mennessä sitten jo jalatkin kiertää helposti yli 100rpm :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9020
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja jori » 15 Elo 2016, 09:30

Et sinä oikeasti laajempaa vaihdeskaalaa tarvitse, enintään vähän pienemmän pienimmän vahteen. Olennaisinta on nyt opetella pyörittämään kampia. Nojapyörässä kampien pyörittämiseen osallistuu pienempi määrä niveliä, joten noita muutamaa niveltä on taivutettava enemmän. Noja-asennossa kampien pyörittäminen on tosiaankin erilaista ja vaatii jonkun aikaa opettelua, jotta tehontuotto nousee lähelle pystypyörän arvoja. Syvää kyykkyä vastaavien liikeratojen välttämiseksi on perusteltua käyttää lyhyempiä kampia kuin pystypyörässä. Pystypyörässä polvi- ja lonkkakulmaa pienentää lantion liike, joka nojapyörässä on istuimen takia hyvin rajoittunutta. Lyhyemmät kammet nopeuttavat tehontuoton sopeuttamista noja-asentoon.

Moni asia paranee kampien lyhetessä. Polvet kestävät paremmin kipeytymättä. Maha, tai paksu talvivaatetus ei ahdista ja kinnaa, eikä lahkeet nouse nilkkoja suojaamasta, kun polvia ei tarvitse nostaa niin koukkuun. Kaiken lisäksi näkyvyys eteen paranee, kun polvet eivät vilku niin korkealla tiellä. Kaiken tämän lisäksi kampien pyöritysnopeus, kadenssi, nousee aivan uusille lukemille. 150 kampikierrosta minuutissa on ihan normaali pyöritysnopeus lyhyillä kammilla.

Insinöörit laskevat kammenpituuksien yhteydessä poljinvoimia ja momentteja, mutta unohtavat, miten biomekaniikka toimii. Matalasta kyykystä jaksaa paljon paremmin nousta suuremmallakin kuormalla kuin syvästä. Itse olen käyttänyt esimerkkinä portaiden nousemista. Tavalliset portaat ovat tyypillisesti 170 mm korkeita. –Haa, saman kuin pitkät kammet pyörässä.– 170 mm portaan nouseminen vastaa kuitenkin kampipituudeksi muutettuna vain 85 mm kampia. Portaan korkeushan on mitta jalkapohjasta jalkapohjaan, joka polkupyörässä on kahden kammen mittainen. Normaaleja 170 mm kampia käyttävä siis tavallaan nousee kaksi porrasta kerralla. Kuka oikeasti jaksaisi sitä kuuttakaan tuntia yhteen menoon. :shock:

Et ole kovin pitkä, joten siitäkin syystä lyhyet kammet ovat perustellut. Pituus ei kuitenkaan ole seikka, joka estäisi lyhyiden kampien käytön. Minulla on ollut jo kohta kymmenen vuotta lyhyet kammet, josta viimeiset seitsemän vain 115-milliset, vaikka pituuteni on 192 cm. Seuraavaan pyörääni tulee 102-milliset. Sinulle suosittelen kammenlyhennysprosessin aloittamista 120 mm kammista. Lastenpyöriin saa noin lyhyitä kampia. Ehkä joihinkin jopa sellaisia, joissa on ruuvikiinnitteiset eturattaat. Paras keino kuitenkin lienee Tepon kampipajaan tilauksen tekeminen. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2816
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Vilijami » 15 Elo 2016, 10:12

jooseha kirjoitti:Mun mielestä ei kannata kiirehtiä heti vaihtamaan rattaita. Totuttelee ensin nykyisiin, niin huomaa onko kyse uuden opettelemisesta vai todellisesta puutteesta.

Näin juuri. Ensin ajaa 1000 tai 2000km, sen jälkeen vasta voi alkaa tekemään päätelmiä mistään ominaisuuksista. Yllättävän moni ongelmakohta häviää kilometrien myötä :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9020
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja jori » 15 Elo 2016, 11:00

Vilijami kirjoitti:
jooseha kirjoitti:Mun mielestä ei kannata kiirehtiä heti vaihtamaan rattaita. Totuttelee ensin nykyisiin, niin huomaa onko kyse uuden opettelemisesta vai todellisesta puutteesta.

Näin juuri. Ensin ajaa 1000 tai 2000km, sen jälkeen vasta voi alkaa tekemään päätelmiä mistään ominaisuuksista. Yllättävän moni ongelmakohta häviää kilometrien myötä :wink:

Juuri näin. Kun tarkkaan muisten, oli mäkien nouseminen todellista tuskaa silloin viime vuosituhannella, kun aloittelin nojapyöräilyuraani. Sittemmin on helpottanut, vaikka ei ne ilmaiseksi vieläkään mene, paremmin kuitenkin kuin pystypyörällä. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa