ICE Adventure 20

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2109
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Premnas » 12 Elo 2016, 13:49

Noista levyjarruista ja peräkärryn vetämisestä trikellä: voin sanoa että melkoisen turvallinen yhdistelmä. Hyvin säädetyt kaksi levyjarrua edessä ovat ihan riittävän tehokkaat pysähtymiseen :D . Olen vetänyt scorpparilla ihan hyviä kuormia myös hiekkatiellä eikä se kuorma takana ole koskaan tuuppinut liikaa tai niin että se aiheuttaisi vaaraa. Painopiste toki kannattaa pitää niin alhaalla kuin mahdollista ja jos painopistettä ei saa alas niin kannattaa huomioida se kaarreajossa.

En ole huomannut koskaan että kärry yrittäisi jotenkin vyöryä triken yli. Kiinnityspiste on aika alhaalla. Jos se jotain voi tehdä niin sen että painavalla kuormalla kun tekee lukkojarrutuksen eikä pinta olekaan täysin pitävä, yhdistelmä liukuu eteenpäin. Mut painavalla kuormalla yleensä vauhti pysyy kohtuullisena eikä lukkojarrutuksia tule. Kerran jouduin kokeilemaan kun oli muistaakseni hiekkasäkki kyydissä ja parkkiruudusta lähti auto pakittamaan ajoradalle. Ei se sieltä kokonaan tullut mutta kun huomasin että pakkivalot sytty päälle ja hiukan perä lähti tulemaan ruudusta niin vaistomainen reaktio oli lyödä liinat kiinni. Hitaasta vauhdista huolimatta ei yhdistelmä pysähtynytkään heti koska asvaltin päällä oli syksyisiä liukkaita lehtiä. Ei se siinä kuitenkaan pitkään liukunut.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 12 Elo 2016, 23:07

Kyllä se kotona odotti mua töistä tänään perjantaina. Ja onhan se ihana, suhteellisen kevytkin. Myös pienikokoinen. Ja vähän kiikkerämpi kuin Härmäpyörä - johtuisko sitten kevyemmästä ja kapeammasta rungosta... Mutta aika loistava kuitenkin. Kokeilin jo polkasta tuon pienemmän mäen ylös ja sinne kyllä onnistui pienimmällä vaihteella kiivetä. Raskaimmat vaihteet taas sitten on liian kevyitä... :? Että jotain täytyy ainakin harkita tekevänsä tuolle - tai sitten pitää pelkästään mäkipyöränä, kyllä se kiipeäminen ainakin reisissä tuntu.

Pahalta näyttää kärryn suhteen, ihan niinku ei akselissa riittäis pituus peräkoukulle... Silmämääräisesti tarkasteltuna, pitää nyt viikonloppuna tutkia se ihan oikeasti.

Huomenna Motonettiin, mulle tulee uudet pyöräkengät (vanhat on hiukan pienet) ja lisäksi sais kyllä valoja hankkia. Ja vaatetta - hanskat ja naaman ja kaulan suojaksi jotain, tuossa tuli tosi kylmä.

Numeroina:

Ajettu 13 km
Huippunopeus (alamäessä) 50 km/h
(Nousumetrit haluaisin tähän mutta en luota Sports trackerin väittämään 425 metriin...)

Lisäys vielä: Parasta tuossa on kyllä maisemat, etenkin nyt illalla hiljaisessa kylässä.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 14 Elo 2016, 18:44

Nyt ois vedetty ihan oikeakin lenkki, pituutta 28 km, aikaa meni 2:45 (poislaskettuna pitkä pysähdys jonka aikana tuttavat koeistuivat pyörän ja täyttivät vesipulloni), keskinopeus 10 km/h ja nousua/laskua Googlen mukaan 291 m/117 m.

Huippunopeus ilman alamäen avustusta jää noilla vaihteilla 30 km/h paikkeille vaikka toiveena oli että olis neljääkymppiä päässy...

Ajotietokoneen saimme asennettua, hyvin näkyvälle paikalle etuheijastimeen... :mrgreen:

Valotkin eilen asennettiin, eteen Halo joku line, 500 lumenia... Sellanen että lamppua ei tarvi irrotella, eli on siis erillinen akku johon vedetään piuhat. Vaikuttaa näppärältä.

Lisäys: Juomapullotelineen adapteri, joka nosta juomapullon pystyyn olisi näemmä erittäin tärkeä varuste. Koska olen lyhyt, jouduimme kääntämään telineen siten että pullon suu on penkkiä kohti (ja siis kallellaan pohja ylöspäin) ja tämäkään vesipullo ei ole vuotamaton ja puolet vedestä taisi tippua matkan varrelle. :roll:
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13359
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja PW » 14 Elo 2016, 18:51

Mistäs se huippunopeus kiikastaa? Loppuuko välitykset, vai mäet liian loivia?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 14 Elo 2016, 18:56

PW kirjoitti:Mistäs se huippunopeus kiikastaa? Loppuuko välitykset, vai mäet liian loivia?

Välitykset loppuu... Alamäessä meni kyllä 50 km/h ilman alkuvauhtia, mutta tasaisella jää välille 28-32 km/h, johonkin 37 km/h vielä jotenkin pääsee mutta siinä heiluu jo sit pyöräkin kun kampia pitää pyörittää niin kovasti.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13359
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja PW » 14 Elo 2016, 19:07

Sitten pitäs löytää/hommata/ostaa isompi eturatas vaan, aika kovaahan se kulkee jos tasasella tommosta kyytiä :) ja vielä olis varaa kiristää. Pieni 406mm takakiekko/rengas, vaatii isommat välitykset, eli käytännössä isomman eturattaan.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13359
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja PW » 14 Elo 2016, 19:13

100kampikierrosta/min antaa 48,5km/h siun välityksillä 48/11. Onhan se nopeeta pyöritystä jo tuokin.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 14 Elo 2016, 19:17

Kyllähän tuo kuntopyöränä toimii, vaikka tekis mieli ajaa kovempaa... Pienin vaihde on tosiaan hyvä, sitä oon käyttäny paljon noissa mäissä, sellasella 2,5-3,5 km/h nopeudella. Enkä edes ole käynyt kokeilemassa tuota jyrkempää mäkeä joten pienimmät välitykset sais olla juuri nuo, pitäs vaan saada laajemmaksi. Mutta ehkä nyt puoli vuotta pärjää noillakin, sitten tosiaan täytyy miettiä jotain vaihdosta... Pakkoihinhan vissiin voi vaihtaa vain osankin rattaista - mut pystyykö eteen? Täähän selviäis sillä että edessä pysyis pienin ennallaan mutta keskimmäinen ja isoin vaihtuisi isompiin... Ja olisko sit lyhyemmillä kammilla vaikutusta suoraan - nyt on siis 170 mm... Takarattaista pienin on nyt 11-piikkinen, tuohon saisi myös 9-piikkistä, joten on kai sekin vaihtoehto... Loistavaa olisi jos selviäisi jomman kumman muutoksella, saisi pitää nykyiset vaihteenvalitsimet, pienin vaihde pysyis samana ja tosiaan suurin vaihde kasvaisi... :D
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13359
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja PW » 14 Elo 2016, 19:18

PW kirjoitti:100kampikierrosta/min antaa 48,5km/h siun välityksillä 48/11. Onhan se nopeeta pyöritystä jo tuokin.

52 hampainen eturatas antaa 100kadenssilla, 41,7km/h.
Jossain kohtaa tulee vaan sitten vastaan, se ett pitää suurentaa myös pienempiä rattaita, jotta ketju ylettää kaikille rattaille. Yks mahollisuus on harjotella pyörittämään se 120kierrosta :mrgreen: lyhyemmät kammet auttaa siihen harjotteluun :wink:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 14 Elo 2016, 19:20

PW kirjoitti:100kampikierrosta/min antaa 48,5km/h siun välityksillä 48/11. Onhan se nopeeta pyöritystä jo tuokin.

Tarvis turvavyöt että pystyis tuota vauhtia ajamaan, siis että jotenkin pysyis penkissä suorana vaikka pyörittäis noin kovaa. Pitää ehkö koittaa vielä nostaa penkkiä vähän pystympään... Sopivat asetukset on siis vielä hakusassa.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13359
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja PW » 14 Elo 2016, 19:21

Ilmeisesti laadukkaampiin pakkoihin voi vaihtaa rattaita, nyky halpiksiin ei oikein. Mikähän pakka siinä on, eikös se oo aika harvinaista, ett 9piikkinen ratas kävis :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 14 Elo 2016, 19:23

Ehkä se ei ookkaan niin tärkeää päästä tasasella yli 40 km/h, tuntu vaan niin hölmöltä laskea mäkeä ja vaan odottaa vauhdin hiljenevän kolmenkympin paikkeille ennen kuin sai polkea siten että oli joku vastuskin eikä siis pyöri vaan tyhjää.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 14 Elo 2016, 19:25

PW kirjoitti:Ilmeisesti laadukkaampiin pakkoihin voi vaihtaa rattaita, nyky halpiksiin ei oikein. Mikähän pakka siinä on, eikös se oo aika harvinaista, ett 9piikkinen ratas kävis :?

Ahaa... No se oli vissiin nimenomaan ICElle suunniteltu, en tiiä pitikö siinä sitten olla jo erikoinen vannekin vai mitä se vaati, mutta olis sen tosiaan saanu pyörää tilatessa, vaihtaminen nyt voi tulla aika kalliiksi.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13359
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja PW » 14 Elo 2016, 19:27

PW kirjoitti:
PW kirjoitti:100kampikierrosta/min antaa 48,5km/h (muok. eiku 38,5km/h :oops: ) siun välityksillä 48/11. Onhan se nopeeta pyöritystä jo tuokin.

52 hampainen eturatas antaa 100kadenssilla, 41,7km/h.
Jossain kohtaa tulee vaan sitten vastaan, se ett pitää suurentaa myös pienempiä rattaita, jotta ketju ylettää kaikille rattaille. Yks mahollisuus on harjotella pyörittämään se 120kierrosta :mrgreen: lyhyemmät kammet auttaa siihen harjotteluun :wink:

Sori tuossa ekassa on tietyst virhe :oops: Pitää olla 38,5km/h
Jos siihen saa 9 piikkisen taakse - nopeus on 100 kadenssilla 41,7km/h
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 14 Elo 2016, 19:57

PW kirjoitti:
PW kirjoitti:
PW kirjoitti:100kampikierrosta/min antaa 48,5km/h (muok. eiku 38,5km/h :oops: ) siun välityksillä 48/11. Onhan se nopeeta pyöritystä jo tuokin.

52 hampainen eturatas antaa 100kadenssilla, 41,7km/h.
Jossain kohtaa tulee vaan sitten vastaan, se ett pitää suurentaa myös pienempiä rattaita, jotta ketju ylettää kaikille rattaille. Yks mahollisuus on harjotella pyörittämään se 120kierrosta :mrgreen: lyhyemmät kammet auttaa siihen harjotteluun :wink:

Sori tuossa ekassa on tietyst virhe :oops: Pitää olla 38,5km/h
Jos siihen saa 9 piikkisen taakse - nopeus on 100 kadenssilla 41,7km/h

Ahaa, siis meinaat että oon saanu pyöritettyä kampia lähes 100 kierrosta minuutissa? Eli jos saisi ysipiikkisen sinne taakse mutta isoin pysyis edelleen samana niin oltas jo vähän lähempänä... Pitääpä tutkia huomenna (jos töissä kerkeää) mitä ysipiikkinen ratas vaatisi...
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa