ICE Adventure 20

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 15 Elo 2016, 12:40

jori kirjoitti:Moni asia paranee kampien lyhetessä. Polvet kestävät paremmin kipeytymättä. Maha, tai paksu talvivaatetus ei ahdista ja kinnaa, eikä lahkeet nouse nilkkoja suojaamasta, kun polvia ei tarvitse nostaa niin koukkuun. Kaiken lisäksi näkyvyys eteen paranee, kun polvet eivät vilku niin korkealla tiellä. Kaiken tämän lisäksi kampien pyöritysnopeus, kadenssi, nousee aivan uusille lukemille. 150 kampikierrosta minuutissa on ihan normaali pyöritysnopeus lyhyillä kammilla.

Insinöörit laskevat kammenpituuksien yhteydessä poljinvoimia ja momentteja, mutta unohtavat, miten biomekaniikka toimii. Matalasta kyykystä jaksaa paljon paremmin nousta suuremmallakin kuormalla kuin syvästä. Itse olen käyttänyt esimerkkinä portaiden nousemista. Tavalliset portaat ovat tyypillisesti 170 mm korkeita. –Haa, saman kuin pitkät kammet pyörässä.– 170 mm portaan nouseminen vastaa kuitenkin kampipituudeksi muutettuna vain 85 mm kampia. Portaan korkeushan on mitta jalkapohjasta jalkapohjaan, joka polkupyörässä on kahden kammen mittainen. Normaaleja 170 mm kampia käyttävä siis tavallaan nousee kaksi porrasta kerralla. Kuka oikeasti jaksaisi sitä kuuttakaan tuntia yhteen menoon. :shock:

Et ole kovin pitkä, joten siitäkin syystä lyhyet kammet ovat perustellut. Pituus ei kuitenkaan ole seikka, joka estäisi lyhyiden kampien käytön. Minulla on ollut jo kohta kymmenen vuotta lyhyet kammet, josta viimeiset seitsemän vain 115-milliset, vaikka pituuteni on 192 cm. Seuraavaan pyörääni tulee 102-milliset. Sinulle suosittelen kammenlyhennysprosessin aloittamista 120 mm kammista. Lastenpyöriin saa noin lyhyitä kampia. Ehkä joihinkin jopa sellaisia, joissa on ruuvikiinnitteiset eturattaat. Paras keino kuitenkin lienee Tepon kampipajaan tilauksen tekeminen. :)

Kyllä näillä vakuutteluilla mulle olis jo myyty lyhyemmät kammet jos ne sais tosta noin vaan... Itsekin ajattelin hölmösti vain että enhän mä tollasia tynkiä 152 mm kampia ota, vääntömomentti vaan kasvaa... Nyt kun nojapyörän ajoasento on muistunut mieleen, niin sanoohan sen järkikin jo että lyhyemmillä kammilla olis mukavempi pyöritellä. Ja voimaahan saa siihen lyhempään työntöön paremmin kuin laajassa kaaressa jalkoja pyöritellessä.

Hyvä maininta tuo että pitempikin voi polkea lyhyillä, pitkien kampien valintaa perustelin itselleni myös sillä että pikkuveli (180 cm) ajaa tuolla myös satunnaisesti, ni eihän hän voisi mitenkään ajaa noilla lyhyillä. Mutta ilmeisesti vahinkoa ei päässyt tapahtumaan vaikka valitsin 170 mm kammet enkä 152 mm pituisia, koska kumpikin on vielä pitkä.

Ajattelin seurata lähinnä sitä, millon voin nousta mäkiä ilman kaikista pienimmälle vaihtamistakin mutta nyt tajusin että voin myös kehittyessäni seurata minne maksiminopeus nousee isoimmalla vaihteella.

Ylämäiden nousemisessa ei onneksi ole varsinaista ongelmaa todettu toistaiseksi - paitsi että hiekkaisessa ylämäessä takapyörä hieman suti...
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 15 Elo 2016, 13:30

Harmillista vain että ICEn pyöränkoontisivu ohjasi tosi paljon noissa valinnoissa, mutta kampia eivät tarjoa muuta kuin 170 mm pituista ja sitten "lyhyille ja polvivaivaisille" 152 mm... Onko tää nyt taas niitä asioita jonka useimmat nojailijat tietää mutta ei voi vielä julkisesti sanoa että nojailijat tarvii lyhemmät?
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9021
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja jori » 15 Elo 2016, 13:55

Anni kirjoitti:Harmillista vain että ICEn pyöränkoontisivu ohjasi tosi paljon noissa valinnoissa, mutta kampia eivät tarjoa muuta kuin 170 mm pituista ja sitten "lyhyille ja polvivaivaisille" 152 mm... Onko tää nyt taas niitä asioita jonka useimmat nojailijat tietää mutta ei voi vielä julkisesti sanoa että nojailijat tarvii lyhemmät?

Ei tämä sitä ole, vaan uuden teknologian ja kulttuurin ominaisuus. Kaikki eivät vielä ole kuulleet, että nojapyörällä on mukavampi ja tehokkaampi ajaa lyhyillä kammilla.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja vaaka » 15 Elo 2016, 15:29

Anni kirjoitti:
vaaka kirjoitti:Veikkaan, että heilumisesi on normaalia, jota kuka tahansa mukin pyöräilijä kokee polkiessaan nopeasti. Se voi tuntua pelottavalta nyt, mutta voi olla rutiinia pian. Heiluminen ei suoraan tarkoita putoamisriskiä, tai olisin asfaltti-ihottumilla PM kisojen jälkeen.

Sinulla on varsinkin osan tämän foorumin porukan mielestä pitkät kammet, jos olet lyhyt. Olen 171 cm pitkä ja kampeni ovat 160 milliset ja ne ovat vielä pitkällä puolella tämän porukan mittakaavassa verrattuna lyhimpiin kampiin. Tältä foorumilta löytyy kammen pätkijä, jos siltä tuntuu, mutta ehkä ensin kannattaa sopeutua pyörääsi. Pyöräni ohjekirjassa käskettiin vaihtaa joka kuussa polkimien etäisyyttä penkistä millin pari kerrallaan molempaan suuntaan, jotta tuntee, mikä asento on paras ja treenaa eri tavoin lihaksia sopeutumisen nopeuttamiseksi. Toki sinulla ei ole ekaa kertaa nojakki alla, joten voimapuoli ei ole nin tärkeä juttu kuin vasta-alkajalle.

En ajatellut putoamista vaan lähinnä sitä kun ohjaus ei pysy sillon vakaana .. Tuntuu kylmä että Härmäpyörä pysyi, mut oli se varmaan muutenkin raskaampi pyörä...

Pituutta mulle on suotu 165,5 cm, pyöristän mieluusti 166 cm:iin. :D Kyllä mä sitten olen lyhyt, pyörää tilatessani ajattelin lyhyempien kampien olevan erityislyhyille joihin en mielestäni itse kuulu... Mutta jos nyt ei muuta ongelmaa tule, kuin liian hidas vauhti niin en ala tekemään muutoksia. Päkiät mulla tuli kipeäksi ekan kymmenen kilometrin jälkeen, siitä tuolla jossain ketjussa taisi olla juttuakin, pitää tutustua. Itse ajattelin kokeilla vielä siirtää polkimia lähemmäs ja/tai kallistaa penkkiä enemmän eteen-/ylöspäin sekä harkita isompia pyöräilykenkiä.


Vakauteen vaikuttaa muutkin asiat kuin paino. Geometrialla on vaikutus. Renkaiden haritus/auraus sekä sisään päin kallistus ylhäältä enemmän kuin alhaalta eturenkaissa. Miten etu/takapainojakauma vaikuttaa ohjauksen väpätykseen? Eikö matalampi painopiste, eli helpoimmin tehtynä kuormaus ja mahdollisimman nojaava selkänojan asento auttaisi myös? Pyörään saa käyttäytymiseen selviä eroja säätämällä.

Päkiän anturoiden välissä pitkittäin menee hermoja, joita painavat tyypilliset pyöräilykengän lukot, eli klossit. Mitä taaemmaksi säätää klosseja, sitä vähemmän hermoja lytätään. Mitä pidempi matka ja mitä kuumempaa ja kosteampaa on sitä helpommin jalka turpoaa. Kun klossi ei paina anturoiden väliä, vaan enemmän luonnostaan liikkuvaa jalkaholvia, sitä pienempi kivun saamisen riski. Vielä ei kannata vaihtaa kenkiä. Myös tauon jälkeen polkeminen aiheuttas ohimenevästi kipua. Runttaus polkaisussa eteen ärsyttää myös ja jalan voimalla ympyrällä pyöritys auttaa. Eli eteen polkaisun jälkeen kuopaistaan/pyyhitään roskaa kengän pohjasta, sitten vedetään jalkaa kohti peffaa ja lopuksi nostetaan jalka ylös. Vaikeampi toteuttaa kuin lukea. Tulee ajan kanssa, kun treenaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13367
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja PW » 15 Elo 2016, 18:03

jori kirjoitti:
Anni kirjoitti:Harmillista vain että ICEn pyöränkoontisivu ohjasi tosi paljon noissa valinnoissa, mutta kampia eivät tarjoa muuta kuin 170 mm pituista ja sitten "lyhyille ja polvivaivaisille" 152 mm... Onko tää nyt taas niitä asioita jonka useimmat nojailijat tietää mutta ei voi vielä julkisesti sanoa että nojailijat tarvii lyhemmät?

Ei tämä sitä ole, vaan uuden teknologian ja kulttuurin ominaisuus. Kaikki eivät vielä ole kuulleet, että nojapyörällä on mukavampi ja tehokkaampi ajaa lyhyillä kammilla.

Kaikki eivät lue nojapyöräfoorumia 8) tai eivät ymmärrä suomenkieltä :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 17 Elo 2016, 15:27

Oijoi, viikonloppuna pitäs kuulemma lähteä Keuruulle FinnJAE-tapahtumaan esittelemään autoa, autoa jonka peräkonttiin ei sovi nojapyörää, ja jonka perässä ei ole peräkoukkua... Onnibussilla kätevästi pääsis Kajaanista Jyväskylään, ja Jyväskylästä olis enää 60 kilometriä Keuruulle... Onnibussin sivuilla lukee näin "Emme voi hyväksyä normaalia polkupyörää matkatavaraksi. Kokoon taitettavan pyörän siihen sopivassa kuljetuslaukussa voi ottaa matkatavaraksi. Näin se ei vahingoita muita matkatavaroita." Huh, onneksi en haluakaan kuljettaa normaalia polkupyörää. Mutta mistähän mä keksisin kahdessa vuorokaudessa kuljetuspussin johon ICE sopii taiteltuna? :roll: Enhän mä sitä voi kotiinkaan jättää heti viikon omistamisen jälkeen - ja Keuruulla on aika kivat pyöräilymaastot...

Lisäksi siellä sanotaan "Asiakkaan suositellaan vakuuttavan arvokkaat matkatavaransa." Pitäskö sitä kysyä omalta vakuutusyhtiöltä matkavakuutusta pyörälle?
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 812
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja samuel » 17 Elo 2016, 15:36

Anni kirjoitti:Oijoi, viikonloppuna pitäs kuulemma lähteä Keuruulle FinnJAE-tapahtumaan esittelemään autoa, autoa jonka peräkonttiin ei sovi nojapyörää, ja jonka perässä ei ole peräkoukkua... Onnibussilla kätevästi pääsis Kajaanista Jyväskylään, ja Jyväskylästä olis enää 60 kilometriä Keuruulle... Onnibussin sivuilla lukee näin "Emme voi hyväksyä normaalia polkupyörää matkatavaraksi. Kokoon taitettavan pyörän siihen sopivassa kuljetuslaukussa voi ottaa matkatavaraksi. Näin se ei vahingoita muita matkatavaroita." Huh, onneksi en haluakaan kuljettaa normaalia polkupyörää. Mutta mistähän mä keksisin kahdessa vuorokaudessa kuljetuspussin johon ICE sopii taiteltuna? :roll: Enhän mä sitä voi kotiinkaan jättää heti viikon omistamisen jälkeen - ja Keuruulla on aika kivat pyöräilymaastot...

Lisäksi siellä sanotaan "Asiakkaan suositellaan vakuuttavan arvokkaat matkatavaransa." Pitäskö sitä kysyä omalta vakuutusyhtiöltä matkavakuutusta pyörälle?


Tuossahan ei mainita että pitää olla kova laukku, eli paikallisesta kangasliikkeestä metritavarana
kangasta ja pikaisesti ilmastointiteipillä tai neuloen pussin muotoon.
- Henri -
Pyöränä omasta päästä muokattu Sascha Evo ja PYSTY pyörä

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 17 Elo 2016, 15:40

samuel kirjoitti:Tuossahan ei mainita että pitää olla kova laukku, eli paikallisesta kangasliikkeestä metritavarana
kangasta ja pikaisesti ilmastointiteipillä tai neuloen pussin muotoon.

No niinpä, eli pyörä kasaan ja mitta käteen. Huominen onkin sopivasti vapaa joten kyllähän siinä yhden laukun pyöräyttää... Kai. Pitää kokeilla.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja vaaka » 17 Elo 2016, 21:44

Eikö Onnibus ollut sellainen firma, että ajaa vuoroja vain, jos tarpeeksi matkustajia ilmestyy paikalle? Eli voi olla haasteellista meno tai tulo.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3358
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja jooseha » 17 Elo 2016, 21:51

Linjaluvan kanssa tulee myös liikennöintivelvoite eli eivät saa jättää ajamatta.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja vaaka » 17 Elo 2016, 22:15

Oliko se joku muu firma, vai juuri tuo, josta täällä muut ovat kertoneet, ettei käytäntö ole tuollaista kuin pykälät vaativat? Sotkenko firmoja toisiinsa, ettei tule mustamaalattua syyttä eri firmaa toisen firman metkuista?

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja kmb » 18 Elo 2016, 11:12

En löytänyt ketjusta mainintaa lukkokengistä, joten varmuudeksi aiheesta hiukan propagandaa. Ne auttaisivat hurjasti mm. tuossa kampien nopeammassa pyörityksessä sekä tehossa. Itsellä varmaan hyvin paljon enemmän kuin kampien lyhentäminen (toki pitkänä ihmisenä kampien lyhentämisellä on suhteellisesti vähemmän vaikutusta kuin lyhyellä/lyhytjalkaisella). Tosin jotkut kokeneetkin ajavat ilman lukkoja ja kuulemma ihan sujuu, eli on yksilöllistä tämäkin, itse en pärjäisi ilman.

Lisäksi tadpole-trikejen osalta lukkokengät auttavat pysymään poissa sairaaloista, kun jalka/jalat vähemmän todennäköisesti tipahtavat kovassa vauhdissa asfaltille ja tulevat yliajetuksi.
ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja kmb » 18 Elo 2016, 11:16

vaaka kirjoitti:Eikö Onnibus ollut sellainen firma, että ajaa vuoroja vain, jos tarpeeksi matkustajia ilmestyy paikalle?


Lyhyesti: ei.
ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Anni
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Kainuu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 18 Elo 2016, 12:13

kmb kirjoitti:En löytänyt ketjusta mainintaa lukkokengistä, joten varmuudeksi aiheesta hiukan propagandaa. Ne auttaisivat hurjasti mm. tuossa kampien nopeammassa pyörityksessä sekä tehossa. Itsellä varmaan hyvin paljon enemmän kuin kampien lyhentäminen (toki pitkänä ihmisenä kampien lyhentämisellä on suhteellisesti vähemmän vaikutusta kuin lyhyellä/lyhytjalkaisella). Tosin jotkut kokeneetkin ajavat ilman lukkoja ja kuulemma ihan sujuu, eli on yksilöllistä tämäkin, itse en pärjäisi ilman.

Lisäksi tadpole-trikejen osalta lukkokengät auttavat pysymään poissa sairaaloista, kun jalka/jalat vähemmän todennäköisesti tipahtavat kovassa vauhdissa asfaltille ja tulevat yliajetuksi.

Kiitos huolenpidosta, lukkokengät hankin 2013 samalla reissulla Härmäpyörän kanssa enkä voisi kuvitellakaan ajavani ilman lukkoja. Mukavaa kun ei tarvi ollekkaan keskittyä pitämään jalkoja polkimilla, voi välissä myös vetämällä pyörittää ja ei tosiaan tipu asfalttiin jalka, se tekis pahaa jälkeä. Sillon ostin hiukan pienet Shimanot, nyt tilasin hieman isommat... Eli niitä on nyt kahdet, maastokengät ja maantiekengät. Ja kokoajan olen käyttänyt myös pystypyörässä.

Nyt kun opetetaan lapsia pyöräilemään, olen katsellut kuinka onnetonta polkeminen on ilman lukkopolkimia. Mutta ehkä ei kuitenkaan lapselle voi laittaa lukkoja... :mrgreen:
Viimeksi muokannut Anni, 18 Elo 2016, 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2816
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Vilijami » 18 Elo 2016, 13:07



Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa