ICE Adventure 20

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Anni

Re: ICE Adventure 20 ja kokemukset Härmäpyörästä

ViestiKirjoittaja Anni » 27 Elo 2016, 16:20

Pyörän omistajan manuaalissa käsketään tehdä ensihuolto maahantuojalla 800 km tai 6 kuukauden jälkeen käyttöönotosta ja se kuuluukin ostohintaan. Mutta on tuossa myös omat ohjeet viikottaisille ja olikohan kuukausittaisille huolloille ja tarkistuksille, tutustun nyt sadepäivänä siihen tarkemmin.
- Härmäpyörä 2013 muutaman kuukauden
ICE Adventure 12.8.2016 ->

Anni

Re: ICE Adventure 20

ViestiKirjoittaja Anni » 19 Elo 2017, 11:38

Purkaudun tänne kun en muualle kehtaa...

Oon aika vähän pyöräillyt viimeaikoina - tai siis tänä kesänä. Tällä viikolla oon sitten pyörinyt lasten kanssa tässä kylällä ja sain kuulla tutulta vanhalta naiselta, että "jos ei tietäs ni vois luulla ettei muuten pääse kuin tuollaisella". Mulla vähän kiehahti...

Lapset ajaa omilla pikkupyörillään ja minä ajan nojapyörällä - ja sit heitellään tuollaisia kommentteja. Millä mun sit pitäs liikkua - pystypyörällä jolla ei voi ajaa niin hitaasti kuin lapset apurattaineen ajaa ja josta ei voi yhtä kätevästi jaella lapsille neuvoja liikenteessä liikkumiseen? Vai kävellen - jolloin pitäisi kieltää lapsia ajamasta liian lujaa niinä hetkinä kun innostuvat polkemaan kovaa?

Mietin vaan, miksi autolla lyhyidenkin matkojen liikkuminen on niin normi, ettei heille sanota, että "jos en tietäs et sulla on toimivat jalat, luulisin ettet pääse liikkumaan muuten kuin autolla".

En mä siitä ärsyynny että mua pidetään liikkumisrajoitteisena, mutta tuo ärsyttää että mua pidettäisiin normaalina jos ajaisin autolla lasten kans kilometrin matkan leikkikentälle, mutta kun ajan erikoisella pyörällä niin sitten minä oon joku erikoisuus...

NikoK
Sisällöntuottajakokelas
Viesti:

ViestiKirjoittaja NikoK » 19 Elo 2017, 11:53

Ymmärrän fiiliksesi täysin.
Kyllä ihmeissäni usein seuraan autoilevien naapureiden touhua. Viimeisimpänä hulluutena Pokemonia pelaavat jotka ajavat autolla pelipaikalta toiselle edestakaisin, matkaa parisataa metriä (en edes liioittele). Joillain vielä lapset kyydissä.

PW
KOM

ViestiKirjoittaja PW » 19 Elo 2017, 12:10

Ollaanhan myö erikoisia mutt olkaamme ylpeinä sitä :mrgreen: Tyhmät ihmiset laukoo suustaan kun eivät ymmärrä, eivätkä ajattele.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Anni

ViestiKirjoittaja Anni » 19 Elo 2017, 12:26

Niin, erikoisiahan me toki ollaan, kuvittelin vaan että olen jo tuttu näky täällä. Pitää ensi kesänä kokeilla mitä nää on tandemista mieltä...

Olisko se samalle tasolle alentumista jos kommentoisin seuraavan kerran että "on täällä aika paljon näemmä niitäkin, jotka tarvitsevat liikkuakseen tuon nelipyöräisen polttomoottorikäyttöisen apuvälineen"? :evil:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja

ViestiKirjoittaja jori » 19 Elo 2017, 12:28

PW kirjoitti:Ollaanhan myö erikoisia mutt olkaamme ylpeinä sitä :mrgreen: Tyhmät ihmiset laukoo suustaan kun eivät ymmärrä, eivätkä ajattele.

Ei ne ole tyhmiä, eikä edes ajattelemattomia. Ovat vaan kokemuspiiriltään rajoittuneita ja kohdanneet nyt itselleen oudon ilmiön. Sitä sitten ääneen, lähinnä itselleen, hahmottelevat. Sellaisia me ihmiset ja useimmat muutkin eläimet ovat. :?
Ei me sen parempia olla, jos jostain asiasta vähän enemmän tiedämme, varsinkaan silloin, jos otamme muiden kokemattomuuteen alentuvan asenteen. :|
Voi aivan hyvin olla, että joidenkin mielestä me olemme niitä ymmärtämättömiä, tai peräti tyhmiä. :(
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

PW
KOM

ViestiKirjoittaja PW » 19 Elo 2017, 13:19

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:Ollaanhan myö erikoisia mutt olkaamme ylpeinä sitä :mrgreen: Tyhmät ihmiset laukoo suustaan kun eivät ymmärrä, eivätkä ajattele.

Ei ne ole tyhmiä, eikä edes ajattelemattomia. Ovat vaan kokemuspiiriltään rajoittuneita ja kohdanneet nyt itselleen oudon ilmiön. Sitä sitten ääneen, lähinnä itselleen, hahmottelevat. Sellaisia me ihmiset ja useimmat muutkin eläimet ovat. :?
Ei me sen parempia olla, jos jostain asiasta vähän enemmän tiedämme, varsinkaan silloin, jos otamme muiden kokemattomuuteen alentuvan asenteen. :|
Voi aivan hyvin olla, että joidenkin mielestä me olemme niitä ymmärtämättömiä, tai peräti tyhmiä. :(

Sori, ois pitäny kirjottaa "me tyhmät ihmiset".
Oon muutenkin alkanu epäillä, ett homo sapiens on väärin suomennettu ;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja

ViestiKirjoittaja Vilijami » 19 Elo 2017, 16:02

Anni kirjoitti:mutta kun ajan erikoisella pyörällä niin sitten minä oon joku erikoisuus...

Minä tykkään siitä, kun ihmiset katsovat epäuskoisena, että mikä ihme tuolta on tulossa? Räntäpäivänkinnerillä ajellessa näitä aivonsa nyrjäyttäneitä näkee erityisen paljon :mrgreen:

Anni

ViestiKirjoittaja Anni » 23 Syys 2017, 09:09

Voi kääk, minä käsitin että tuon Arcuksen katteen voisi asentaa minun pyöräni päälle ja siitähän minä kesällä haaveilin... Ja harmittelinkin sitten kun en pystynytkään osallistumaan Tuurin tapahtumaan töiden vuoksi - olis ollut hienoa nähdä se Arcus siellä.

Onnistuin sitten unohtamaan tuon haaveen - tosin kerroin minä pikkupojalleni, että halua ostaa pyöräni päälle sellaisen kopan - poikahan innostui ja tivaa toisinaan että millon ostan sen. Nyt sitten erehdyin mainitsemaan asiasta miehelleni ja hänhän innostui... Joten kuume iski taas.

Meinasin jo sähköpostia laittaa tuolle kaarikinnerille mut ajattelin avautua nyt ensiksi tänne. 2,5 tonnia on mainittu tuon kopan hinnaksi - kyl multa varmaan sen verran liikenisi mut mitähän kaikkea muuta sitä sitten tarvisi pyörälle tehä. Ehkä sähköavustus voisi olla tarpeen - saisi sitten pitempiä matkoja ajettua.

Sitten kun ilmeisesti tuo koppa tekisi pyörästä hieman virtaviivaisemman, niin pyörällä olis mahdollista ajaa myös nopeampaa? Noilla nykyisillä rattailla kun pystyy ajamaan juuri ja juuri noin 42 km/h - niin joutuisinko jälleen miettimään eturattaita uusiksi. Vasta siis sain vaihdettua lyhyemmät kammet ja niiden mukana vähän pienentyi nuo rattaat. Aluksihan halusin pyörään nimenomaan niitä pieniä välityksiä että niillä jaksaisi hilata jyrkkiä mäkiä ylös mutta ei tuota kyllä tule enää juurikaan vaihdettua pienimmälle rattaalle. Eli olisi niitä varaa suurentaa...

Sain tämän mielestäni myös sen takia, että pyörällähän ei varmastikaan saisi katteen kanssa vedettyä peräkärryä - minun pienempi mukula varmaan vielä ensikesänä istuisi pyörän peräkärryssä. Ja toisaalta meillä on myös sellainen yksipyöräinen tavarakärry pyöräretkiä varten... Mutta onhan noita toisaalta muitakin pyöriä joilla voi kärryä vetää.

Sit toki nyt on ollut kätevää, kun taapero on ajanut 12-tuumaisella pyörällä apurattaineen ja olen saanut siitä nojapyörästä käsin työnnettyä häntä esimerkiksi ylämäkeen. Katteen kanssa se ei ehkä onnistuisi... Mutta lapsi kasvaa, ja ensikesänä ei ehkä enää tarvitse työntää.

Ja juttuhan lähti liikkeelle nyt siitä kun harmittelin, että nykyisillä pyöräkengilläni on liian kylmä ajaa esimerkiksi 15 asteen lämpötilassa. Sopiva lämpötila niille kengille on 30 astetta... On minulla kyllä siis tuollaiset lämpöisemmätkin kengät mutta olen todennut ne liian pieniksi. Ostin halvalla kauniit valkoiset kengät, joiden pohjassa on jonkunlaiset ilmakanavat ja etenkin nojapyörällä ajaessa jalat jäätyy. Heitin sitten että ”jos olis sellainen kate niin ei varmaan kengät liikaa jäähdyttäisi jalkoja”... Ehkä olis edullisempaa ostaa vaan lämpöisemmät kengät, nehän saa jo alle 200 eurolla.

Kinnerihän minulla on ollut jo haaveena viitisen vuotta, en vaan ikinä ajatellut sellaista pystyväni hommaamaan. Nyt oliskin ehkä mahdollista pienellä hinnalla (no, se on suhteellista) päivittää jo olemassa oleva nojapyörä kinneriksi. Tai joksikin polkuautoksi, ei oo nämä termit ihan hallussa. Olishan se mukavaa kun ei tarvis säiden mukaan miettiä pyöräilyä. Jos kauniilla ilmalla onnistuisikin lähteä pyöräilemään, voi sadekuuro yllättää kun olenkin 20 kilometrin päässä kotoa.

Joo, toki tämän pienen kunnan ihmiset saisivat taas järkyttyä mutta mitäs pienistä... Joo, siinä tuli purettua jälleen tuntemukset joita missään muualla ei ymmärrettäisi.

Viime syksynähän asetin itselleni tavoitteeksi, että kesän alussa polkaisen lappajärven ympäri. Onnistuin toki tavoitteessani ihan hyvin - paitsi että mies halusikin lähteä mukaan joten vuorottelimme siten että puolet matkasta molemmat ajoivat pystypyörällä. Nyt heitin itselleni tavoitteen ensikesäksi sellaisesta kolmesta välimatkasta. Ensimmäisenä päivänä ajaisin kotoa 66,7 kilometrin päähän majoittumaan Suomussalmen kylpylähotelliin. Toisena, tai kolmantena päivänä ajaisin Suomussalmen Ala-vuokkiin ja saisin siinä 76 kilometrin lenkin. Kolmantena - tai viidentenä päivänä ajaisin sitten takaisin kotiin. Ajat heittää vielä, koska mietin että olisiko syytä pitää lepopäiviä. Ja myös siitä, että perhe osallistuisi reissuun mahdollisesti autolla ja välipäivinä voisi tutustua seutuun autolla. Käydä Raatteella tai Hossassa... Suunnitelma elää vielä, mutta tavoitteena olisi siis polkaista tuo 200 kilometriä 3-7 päivän aikana. Matkahan ei ole hurja, mutta nousut ovat... Googlemapsin mukaan ekalla matkalla nousua on 343 m (ja laskua 284 m), toisella matkalla lenkillä nousua (ja laskua) olisi 222 m ja kolmannella matkalla eli kotiin palatessa nousua olisi tuo 284 m (laskua 343 m).

Anni

ViestiKirjoittaja Anni » 26 Syys 2017, 21:39

Päädyin sitten ostamaan uudet kengät... Jospa ne tulis ajoissa et tarkenis perjantaina ajaa. Jännä et tulee tälleen loppusyksystä tällainen innostus - toki se on ihan ymmärrettävää, aloitin opiskelut ja nyt kun pitäs tehdä jotain koulutehtäviä niin pyöräily alkaa tuntua vastustamattomalta.

Palaa sivulle “Päiväkirjat”