Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Yhdellä istumalla

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Kuva

Kuva

Ja matka jatkuu pizzan jälkeen...

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Toisella istumalla

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Kuva

Kuva

Pizza-ähky nosti sykkeet heti urheilutasolle.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Kolmas ja viimeinen istahdus

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Kuva

Kuva

170 km

Ihan soiva peli tuo Kuukkeli

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Uskomattomia nuo keskinopeudet , kun vertaan omaani . Parhaimat reissut olen saanut ajettua 16.8km/h keskariin . Huiputkin alamäessä jäänet hitusen alle 40km/h . Tietysti nopeudet on Papparalle riittävät , kun syke pyörii siinä 90 ja 130 välillä . Tosin ajoni ovat tässä Jyväskylän kaupunkialueella tapahtuvaa . Nuo keskusta osuudet purottaa huippuja aika paljon .

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Mäkiprofiilit ja nopeus

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Kuva

Kuva

Kuva

Tarkkuus ei tietysti riitä kovin tarkkaan analyysiin, mutta mäkiä oli ja MBB nousee mäet kyllä helposti verrattuna mihin tahansa muuhun pyörään.

Tervetuloa Savon-maalle ajelemaan! :D

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Laskeskelin kokonaismatkan ja ajat. Sekä keskarit.

Matkaa 172 km. Kokonaisaika 10 tuntia. Eli kokonaiskeskinopeus 17,2 km/h.

Ajoaikaa 8 h 20 min. Ajokeskari 20,6 km/h.

Taukoja 2 kpl aikaa taukoihin 1 h 40 min.

Ensin Maaningalla jättikokoinen pizza (ananas, aurajuusto, kinkunkaltaista möhnää ja fetajuustoa. Valkosipulia niin paljon, että vielä parin tunnin ajon jälkeen haistoin oman henkeni ylämäessä), 1,5 litraa pommaccia, 1 jättis-jäätelö ja kuppi kahvia. Kusella käynti.

Toinen tauko Vehmersalmella 1 litra Päärynä-kinuski jogurttia, 0,5 l Novellea ja 0,5 l Vichyä mausteilla. Juhla-tuutti.

Ei muita juomia, ei muita ruokia, ei muita pysähdyksiä. Puutossalmen Lossillekin rullasin suoraan sisään juuri kun se oli lähdössä.

Niin ja aamupala oli normi 2 kuppia kahvia, 3 voileipää (ei muita päällysteitä) ja 2 dl purkki jogurttia.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

"Nojapyörä, kyllä kannatti!"

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Oli se vaan hienoa ajella 172 km päivässä ilman minkäänlaisia vaivoja hymy naamalla.

Olen kerran aiemmin ajanut Mangolla 140 km lenkin, ja loppumatkasta olin aivan kaput. Pisin matka Mangolla oli 180 km yhdessä ajopäivässä, mutta yli 16 tunnin aikana - eikä se ollut kaunista. Loppumatkasta pysähdyin pitämään taukoja keskelle ylämäkeä - mutta toki silloin ajoin täydessä retkilastissa.

Yksi tuskan aihe Mangossa oli penkki, perseeseen/takareisiin rupesi jostain syystä sattumaan vähitellen ajaessa - nyt ei ollut mitään. Fuegolla puutuivat ja palelivat jalat, nyt 5 km ennen Vehmersalmea menivät varpaat hieman tunnottomiksi, varsinkin vasemmassa jalassa.

Polvissa ei mitään ongelmia, ei lonkan koukistajissa, ei polvitaipeissa. Vihdoinkin minulla on pyörä, jolla voi oikeasti ajaa koko pitkän päivän. Vauhti löytyy kyllä sitten ajamalla, enkä aio erityisesti ruveta reenaamaan nopeutta.

Ainoa ongelma on, että nälkä kasvaa syödessä. Joten täytyy ajella myös lyhyitä lenkkejä. Muuten käy niin, ettei enää lähde ajamaan ollenkaan kun olisi aina ajettava koko päivä ja vähintään 150 km. Vielä ennen Vehmersalmea haaveilin 220 km:sta, mutta sitten tulin järkiini kun ilta alkoi pimentyä. Kesällä voi ajaa yöllä, maisemat ovat nähtävissä, mutta näin syyskuussa ei valo enää riitä. Ja teissäkin on vaarallisia kuoppia, joita ei millään ajovalolla näe riittävän ajoissa >40 km/h alamäkivauhdeissa.

Onneksi on talvikautta varten läski olemassa, muuten kärsisin kyllä vakavista vierotusoireista.

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Kateeksi käy tommoset päivämatkat! MBB kutina jäi myös kytemään cruzbike konversiosta, kiinteäpuomisella mäet on kyllä huomattavasti työläämmän tuntuisia..

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: "Nojapyörä, kyllä kannatti!"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Puusilmä kirjoitti:

Kesällä voi ajaa yöllä, maisemat ovat nähtävissä, mutta näin syyskuussa ei valo enää riitä. Ja teissäkin on vaarallisia kuoppia, joita ei millään ajovalolla näe riittävän ajoissa >40 km/h alamäkivauhdeissa.

Just noin tuli pari rengasrikkoa pimeässä 25 kilsan välein tuossa taannoin. Pimeessä ei näe tiessä olevia kraatereita.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Minireissu matkakertomusosiossa

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Puusilmä kirjoitti:

Enemmänkin on kyse tietynlaisesta epävakauden tunteesta kaikkiin suuntiin. Eturengas on vähän niinkuin kengurupallo, jonka päällä istuu - pyörä voi syöksähtää koska tahansa mihin tahansa suuntaan. Käytännössähän tämä ei pidä paikkaansa, mutta siltä se tuntuu.

Tuo etupainoisuuden tuntu on pelkästään hyvä asia. Mun omatekosessa on sama akseliväli kuin MetaPhysic:ssä ja samoin penkin ja keskiön sijainti. Pyörä selkeästi sutii ja Metan 55% taakse 45% eteen pitää seuraavaan tekeleeseen saada vähintäänkin toisin päin.

Kyllä noihin etuvetosen käytöksiin tottuu kohtuu nopeesti. Mulla piti saada käsien asento vaan kohdalleen, sillä tuntui olevan eniten vaikutusta oliko meno huteraa vai vakaata.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Joo, luulen etten ole vielä löytänyt aivan täydellisiä säätöjä käsille. Mutta kaukana ei olla.

Horjakkuus johtunee pääosin siitä, että iso osa painosta on jalkojen muodossa eturenkaan etupuolella. Aina välillä ajatuksissaan kun jalat heiltahtavat, niin sitten mennään. Tuntuu kuin Kuukkeli syöksähtäisi kyljelleen, mikä ei tietenkään ole kivaa yli 40 km/vauhdissa. Joskus jalkojen heiladus syntyy siitä, että tekee käsillä jotain ja vaistomainen korjausliike ei olekaan se oikea.

Siksi siirsin mittarin peukalon lähelle ohjaustangon oikeaan laitaan, voin peukalolla näpytellä nappeja, eikä tarvitse siirtää kättä mihinkään. Samoin ajovalo on oikean käden puolella, vasemman käden siirtely on oikeakätiselle vaikeampaa.

Ja nyt kuin pakkasin retkikamat Kuukkeliin niin ajettavuus vakautui huomattavasti. Tulee ihan Fuego mieleen, se kulki kuin juna.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kädet vaan kymästi masun päälle kokonaan irti tangosta! Kyllä ne siinä masun päällä rupee vähä vähältä pysymään pitempään ja pitempään...

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

MBB - mäennousukyky

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

En vain jaksa olla ihmettelemättä, miten helposti ylämäet nousevat Kuukkelilla. Painajaismäet tuntuvat aivan tavallisilta, ja pahat mäet helpoilta, normaaleja mäkiä ei edes huomaa. Ylämäen jälkeen mäen päälle ei tarvitse lainkaan hidastaa, senkun vain iskee isomman vaihteen sisään ja jatkaa polkemista. Kaikilla muilla pyörillä mäen huipun lähestyessä vauhti hyytyy ja huipulla pitää ottaa useamman polkaisun verran puuskuttavaa lepoa, ennenkuin pääsee taas polkemisen rytmiin. Uskon usean eri seikan vaikuttavan asiaan.

  1. Jalat ovat verenkierron kannalta optimaalisessa asennossa. Lihakset saavat happea ja kuona-aineet poistuvat. Syketaso pysyy selkeästi matalampana, samoin kuin esimerkiksi uidessa, suhteessa tehontuottoon.
  2. Pitkäkään mäki ei rasita, kun polkuasennon säilyttäminen ei vaadi lainkaan voimia, toisin kuin pystärissä.
  3. Lyhyt ketjulinja säästää tehontarpeessa. Isot renkaat, vähän vierintävastusta. Suhteellisen kevyt nojapyörä, retkilastissa painaa saman kuin Mango tyhjänä.
  4. Tarvittaessa voi käyttää ylävartaloa ja polkea melkein kuin pystärin putkelta, mutta tämä on mielestäni pienin etu, käsien käyttö vie nimittäin myös voimia.

Harjoituksen myötä mäennousu tuntuu vain helpottuvan, kun tasapainon hallinta ei enää vaadi energiaa, vaan pyörä kulkee mäkeä ylös kuin riivattuna. Sutiminen onnistuu MBB:llä, mutta reaalimaailmassa se on toistaiseksi ollut oikea ongelma vain irtosoralla. Tarakalla olevaa tavaraa ei edes huomannut polkiessaan, läskissä tarakalle pakatun painon huomaa miltei jatkuvasti, pystypyörä kun tekee jonkin verran sivuttaisliikettä, varsinkin ylämäessä.

Ihmettelen kovasti, että Euroopassa ei "valmisteta" MBB pyöriä, jos patentti on este, niin ostaisivat edes lisenssin.

Muistan joskus lukeneeni, että tämä pyörä olisi myös hyvä nousemaan mäkiä.

Kuva

Ja yllätys, yllätys siinä jalat päätyvät varsin samaan asentoon kuin Kuukkelissa.

Viimeksi muokannut Puusilmä, 23 Syys 2017, 12:39. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Oon huomannut ihan saman. Paremmin jaksaa kun jalat ei oo juuri penkkiä ylempänä. Samoin huomasin että varsinkin kiihtyvyys oli pyhtoneissa parempi kuin kiinteäpuomisissa. Keulan kallistelu puolelta toiselle polkemisen tahtiin teki ilmeisesti jalkojen liikeradasta ovaalin ja lisää voimaa tai pidentää matkaa jonka kampikulma on tehokkaimmassa asennossa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin