Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Sullahan on tarakka tuossa? Pari kuormaliinaa ja repun köyttää äkkiä kiinni tarakkaan. Niputtaa vaan roikkuvat remmit niin etteivät heilu ympäriinsä. Siis jos tai kun sulla tulee nojakkia ikävä niin ei tavarankuljetus saa moista iloa estää :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Premnas kirjoitti:

^ Sullahan on tarakka tuossa? Pari kuormaliinaa ja repun köyttää äkkiä kiinni tarakkaan. Niputtaa vaan roikkuvat remmit niin etteivät heilu ympäriinsä. Siis jos tai kun sulla tulee nojakkia ikävä niin ei tavarankuljetus saa moista iloa estää :mrgreen: .

Minulla on hiano kamerareppu, jalostoineen vehkeet kulkevat. Ihan heti en uskalla monen tonnin laitteita tarakalle hirttää. Mutta Ortliebin sivulaukkuihin kyllä luotan, mutta reppu on vain niin helppo.

Lisäksi tuohon tarakkaan saa tarakan valmistajan päälikoreja tms. voi olla että menee hankintaan.

https://www.racktime.com/en/

Viimeksi muokannut Puusilmä, 29 Kesä 2017, 16:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Jaa no sitten ymmärrän. Semmonen helposti tarakalle napsautettava laukku on kätevä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Kuva

Kuva

Kuva

Laitoin myös eteen takalokarin mallia Biltema. Muuten hyvä, mutta metalliosat olivat yllättävän jämäköitä - korjaan kauniimmiksi paremmilla pihdeillä. Edessä on kaksi nipparia antamassa tukea.

Eipä roiski enää bottom bracketille!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Onkos sinulla nyt tuossa sellainen pinnansuojalevy, joka estää ketjujen putoamisen suurimman takarattaan ja pinnojen väliin. Lowride 2017 tapahtumassa tuolle olisi ollut tarvetta monessa pyörässä ja muutama vaurio olisi tuolla vältetty. Mistä tuon löysit ja mitä maksoi ja miten se kiinnitettiin paikoilleen. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:

Onkos sinulla nyt tuossa sellainen pinnansuojalevy, joka estää ketjujen putoamisen suurimman takarattaan ja pinnojen väliin. Lowride 2017 tapahtumassa tuolle olisi ollut tarvetta monessa pyörässä ja muutama vaurio olisi tuolla vältetty. Mistä tuon löysit ja mitä maksoi ja miten se kiinnitettiin paikoilleen. :?

Internet näköjään tuntee tuon "spoke protector" -nimellä. Ebay:ssä ainakin kaupan jos jonkinlaista: http://www.ebay.com/bhp/spoke-protector

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:
jori kirjoitti:

Onkos sinulla nyt tuossa sellainen pinnansuojalevy, joka estää ketjujen putoamisen suurimman takarattaan ja pinnojen väliin. Lowride 2017 tapahtumassa tuolle olisi ollut tarvetta monessa pyörässä ja muutama vaurio olisi tuolla vältetty. Mistä tuon löysit ja mitä maksoi ja miten se kiinnitettiin paikoilleen. :?

Internet näköjään tuntee tuon "spoke protector" -nimellä. Ebay:ssä ainakin kaupan jos jonkinlaista: http://www.ebay.com/bhp/spoke-protector

Tuossa on kai ideana, että kiekon halkaisija on niin suuri, että vaihtajan ylempi taittopyörä törmää tuohon kiekkoon ennen kuin ketju kiipeää suurimman rattaan yli pinnojen väliin. Toimii siis suistajan alapään rajoitusruuvin varmistimena. Ketju ei putoa, vaikka säätö olisi vaihtajan saaman tällin takia siirtynyt sivuun.

On tämä niin monesti onnettomuuksia ja vaurioita aiheuttanut, että tälle pitää jotain tehdä. Varsinkin etuvetoisissa tuo ketjunputoamisonnettomuus voi johtaa pahoihinkin onnettomuuksiin etupyörän hajotessa pysähtyessä äkisti, eikä se takavetoisessakaan ole kivaa, jos vaihtaja särkyy ja pinnat katkeavat. Katkeaa siihen matkakin melko varmasti.

Mitenkäs tuo pysyy puhtaana, jos suojalevyyn painatettaisiin nojapyöräfoorumin mainos. Ja miten sen tekstin saisi fiksusti pyöreään kiekkoon. :? Miksemme siis ottaisi härkää sarvista ja teettäisi nojapyöräfoorumin logolla varustettuja pinnansuojakiekkoja vähintäänkin oman väen asennettavaksi. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joku elektroniikkanero tietysti asentaisi pinnansuojakiekkoon tekniikan, joka maalaisi valoillaan nojapyöräfoorumi-tunnarin asvalttiin :D ?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja PW »

Premnas kirjoitti:

Joku elektroniikkanero tietysti asentaisi pinnansuojakiekkoon tekniikan, joka maalaisi valoillaan nojapyöräfoorumi-tunnarin asvalttiin :D ?

Oletan, ett se nero jo siellä rakentelee;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

jori kirjoitti:

Onkos sinulla nyt tuossa sellainen pinnansuojalevy, joka estää ketjujen putoamisen suurimman takarattaan ja pinnojen väliin. Lowride 2017 tapahtumassa tuolle olisi ollut tarvetta monessa pyörässä ja muutama vaurio olisi tuolla vältetty. Mistä tuon löysit ja mitä maksoi ja miten se kiinnitettiin paikoilleen. :?

Levy tuli kiekon mukana. Ajatus voisi olla, että kun tuohon voi laittaa vaihteita välillä 8 - 11 niin valmistaja on ajatellut sen olevan tarpeellinen, muuta syytä en keksi. Sillä itsekään en ole nähnyt noita sitten nuoruusvuosien - yli 25 vuotta sitten.

Viimeksi muokannut Puusilmä, 03 Heinä 2017, 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:
janx kirjoitti:
jori kirjoitti:

Onkos sinulla nyt tuossa sellainen pinnansuojalevy, joka estää ketjujen putoamisen suurimman takarattaan ja pinnojen väliin. Lowride 2017 tapahtumassa tuolle olisi ollut tarvetta monessa pyörässä ja muutama vaurio olisi tuolla vältetty. Mistä tuon löysit ja mitä maksoi ja miten se kiinnitettiin paikoilleen. :?

Internet näköjään tuntee tuon "spoke protector" -nimellä. Ebay:ssä ainakin kaupan jos jonkinlaista: http://www.ebay.com/bhp/spoke-protector

Tuossa on kai ideana, että kiekon halkaisija on niin suuri, että vaihtajan ylempi taittopyörä törmää tuohon kiekkoon ennen kuin ketju kiipeää suurimman rattaan yli pinnojen väliin. Toimii siis suistajan alapään rajoitusruuvin varmistimena. Ketju ei putoa, vaikka säätö olisi vaihtajan saaman tällin takia siirtynyt sivuun.

On tämä niin monesti onnettomuuksia ja vaurioita aiheuttanut, että tälle pitää jotain tehdä. Varsinkin etuvetoisissa tuo ketjunputoamisonnettomuus voi johtaa pahoihinkin onnettomuuksiin etupyörän hajotessa pysähtyessä äkisti, eikä se takavetoisessakaan ole kivaa, jos vaihtaja särkyy ja pinnat katkeavat. Katkeaa siihen matkakin melko varmasti.

Mitenkäs tuo pysyy puhtaana, jos suojalevyyn painatettaisiin nojapyöräfoorumin mainos. Ja miten sen tekstin saisi fiksusti pyöreään kiekkoon. :? Miksemme siis ottaisi härkää sarvista ja teettäisi nojapyöräfoorumin logolla varustettuja pinnansuojakiekkoja vähintäänkin oman väen asennettavaksi. :D

Eiks tää nyt olis sitä 3d tulostamishommaa?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: RE: Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

On tämä niin monesti onnettomuuksia ja vaurioita aiheuttanut, että tälle pitää jotain tehdä. Varsinkin etuvetoisissa tuo ketjunputoamisonnettomuus voi johtaa pahoihinkin onnettomuuksiin etupyörän hajotessa pysähtyessä äkisti, eikä se takavetoisessakaan ole kivaa, jos vaihtaja särkyy ja pinnat katkeavat. Katkeaa siihen matkakin melko varmasti.

Onneksi isointa ratasta käytetään yleensä vain silloin kun nopeus on matala, mutta tympäseehän se kalustorikko silloinkin...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ainakin täällä melkein susirajalla on tapana ottaa nuo muoviset laikat veks heti ensimmäisenä; ainakin kilpapyöristä. Minullakaan ei sellaista ole ollut kuin Kuwahara-maasturissa uutena.

Jos vaihtaja tai ketjut menee pinnojen väliin, on jotakin pielessä. Yleensä säädöt.

No etuvetosen kanssa on pari kertaa mennyt ketjut suurimmalla vaihteella eli pienimmällä rattaalla jumiin rattaan ja haarukan väliin, siitä onneksi selvisi pysähtymällä ja korjaamalla tilanne. Vakavan tilanteen voi saada aikaiseksi jos ketjut tippuu eturissalta kuten mulle kävi jossakin Oulu-Ylikiiminki ajossa, sain onneksi kantapäällä autettua takaisin isolle rissalle.

Sen verran tulee maastossa ajettua ja rymisteltyä että edes kivikot ja hakkuualueet ei näitä enää aiheuta, edellisestä ongelmasta on kohta kaksi vuotta. Jonkin verran auttaa kun ajan myötä on ehkä oppinut vähän paremmin ajamaan tai tolkkua on tullut lisää.

Viimeksi meni ketjut pakan ja pinnojen väliin koska olin vaihtanut 11-45 pakan 11-40 pakkaan enkä ollut jaksanut säätää takavaihtajaa sen mukaisesti. Yksi pinna katkesi ja löi tubeless-renkaan vannenauhan halki, joutui sisurinkin laittamaan.
Sitä edellinen oli hakkuuraiviolla josta taitaa olla videotakin kun proto oli suht tuore, kepakko hakeutui vaihtajan eteen ketjun ja pinnojen väliin ja taittoi korvakon oikein kunnolla. Tästä selvisin eteenpäin kun käänsin vaihtajasta vaan väkisin sen takaisin suurin piirtein kohdilleen, korvakko kun oli Biltsun fillarista niin ei ollut turhan jäykkä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Pastori »

mhelander kirjoitti:

Jos vaihtaja tai ketjut menee pinnojen väliin, on jotakin pielessä. Yleensä säädöt.

Ei se tartte kuin jonkun kolhun ja ne säädöt on huomaamatta pielessä. Pyörä kaatuu merketin pihalla ja tuuri on huono > vaihtaja saa osuman tms.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:

Ainakin täällä melkein susirajalla on tapana ottaa nuo muoviset laikat veks heti ensimmäisenä; ainakin kilpapyöristä. Minullakaan ei sellaista ole ollut kuin Kuwahara-maasturissa uutena.

Jos vaihtaja tai ketjut menee pinnojen väliin, on jotakin pielessä. Yleensä säädöt.

No etuvetosen kanssa on pari kertaa mennyt ketjut suurimmalla vaihteella eli pienimmällä rattaalla jumiin rattaan ja haarukan väliin, siitä onneksi selvisi pysähtymällä ja korjaamalla tilanne. Vakavan tilanteen voi saada aikaiseksi jos ketjut tippuu eturissalta kuten mulle kävi jossakin Oulu-Ylikiiminki ajossa, sain onneksi kantapäällä autettua takaisin isolle rissalle.

Sen verran tulee maastossa ajettua ja rymisteltyä että edes kivikot ja hakkuualueet ei näitä enää aiheuta, edellisestä ongelmasta on kohta kaksi vuotta. Jonkin verran auttaa kun ajan myötä on ehkä oppinut vähän paremmin ajamaan tai tolkkua on tullut lisää.

Viimeksi meni ketjut pakan ja pinnojen väliin koska olin vaihtanut 11-45 pakan 11-40 pakkaan enkä ollut jaksanut säätää takavaihtajaa sen mukaisesti. Yksi pinna katkesi ja löi tubeless-renkaan vannenauhan halki, joutui sisurinkin laittamaan.
Sitä edellinen oli hakkuuraiviolla josta taitaa olla videotakin kun proto oli suht tuore, kepakko hakeutui vaihtajan eteen ketjun ja pinnojen väliin ja taittoi korvakon oikein kunnolla. Tästä selvisin eteenpäin kun käänsin vaihtajasta vaan väkisin sen takaisin suurin piirtein kohdilleen, korvakko kun oli Biltsun fillarista niin ei ollut turhan jäykkä.

Onkohan tuo suojakiekon irrottaminen samanlainen psykologinen ilmiö kuin turvavyöttä ajo. Niitä ei sentää yleensä oteta pois autoista heti uutena. :shock: Truvavöitäkin tarvitaan vain kun jotain menee pahasti pieleen. Liekö tuo suojakiekon pois ottaminen eräänlaista pullistelua, "kovan jätkän" merkki. Merkki siitä, ettei meikäpoikaa pelota, uskallan ajaa ilman turvavyötä ja pyöräillä ilman suojakiekkoa, koska minulla on aina kaikki säädöt kohdallaan ja ajan täydellisesti. :wink:

Luettelit tuossa -ja me kaikki tiedämme omasta kokemuksestamme- lukuisia ketjujen putoamisesta johtuneita onnettomuuksia ja vaaratilanteita, joiden vaarallisuus- ja vahingollisuusaste, sekä vetävän kiekon rakenteille, että kuskille, oli selvästi korkeampi juuri siitä syystä, että tuo suojakiekko puuttui. :x

Älä Mika pahastu. Tällä ei ollut tarkoitus moittia sinun toimintaasi, vaan nimenomaan osoittaa, miten me kaikki teemme tyhmästi, kun emme käytä tuota kevyttä, ja ilmeisimmin vieläpä ilmanvastusta vähentävää, osaa. Itseänikin harmittaa saamattomuuteni, kun en sitä ole pyörääni saanut asennettua, vaikka jo useampi fyysinen, psyykkinen ja mekaaninen vaurio olisi sillä voitu välttää. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin