Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Testimäkiä

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Tuossa on ensimmäinen testimäki, jossa Fuego kulki 73 km/h. Aluksi loivaa kiihdytystä niin kovaan vauhtiin kuin pystyy, ja sitten jyrkempi osuus nostaa vauhdin huippuunsa. Hammer-Truck kulki muistaakseni 53 km/h.

https://www.google.fi/maps/dir/62.86207 ... m2!4m1!3e1

Mäki on hyväkuntoista pyörätietä, joten se on suhteellisen turvallinen. Ainoa ongelma on, että ennen jyrkän mäen alkua ei näe mäen alaosaan, jossa voi olla joku liikkeellä - vaikka parvellinen pikkulapsia polkupyörillä.

Seuraavana on sitten se mäki, jossa Fuego kulki 83 km/h.

https://www.google.fi/maps/dir/62.84172 ... m2!4m1!3e1

Normaalia maantietä. Hyvä näkyvyys, mutta paljon liikennettä.

Vertailun vuoksi se Puijon-Tornin mäki.

https://www.google.fi/maps/dir/62.90862 ... m2!4m1!3e1

Mäen loppuosakin on jyrkkä, mutta se päättyy vilkkaaseen valoristeykseen... :D

Niin ja vielä sellainen mukava mäki, jossa Mangolla mentiin helposti tasaista 60 km/h.

https://www.google.fi/maps/dir/62.76379 ... m2!4m1!3e1

Tämä on varmasti Kuukkelin seuraava testimäki, koska se on varsin rauhallinen ja hauska ajaa. Vauhti jatkuu ja kestää vielä pitkään mäen loppumisen jälkeen, reitti aukeaa peltoaukealle vielä hyvällä vauhdilla hevostilan ohi kuin itsestään. Aina tänne asti.

https://www.google.fi/maps/@62.7479204, ... 2!1b1!2i45

Paitsi tietysti pystärillä, jolla vauhti tyssää hyvin äkkiä ja nautinto jää puolitiehen.

Tuossa vielä koko profiili, joka tuo esille Nojapyörän edut. Pienestä ylämäestä huolimatta koko matka tuntuu huimaavan nopealta alamäeltä. Matka joutuu, neljä kilometriä menee aivan huomaamatta, lähinnä hieman jarrutellessa ja kuoppia väistellessä.

https://www.google.fi/maps/dir/62.76379 ... m2!4m1!3e1

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kiitos. Olen ollut pari kertaa Kuopijossa, mutten päässyt tietääkseni ihan Länsirannalle asti :lol:

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

vaaka kirjoitti:

Kiitos. Olen ollut pari kertaa Kuopijossa, mutten päässyt tietääkseni ihan Länsirannalle asti :lol:

Eipä kestä! Se Mangolla 77 km/h ajettu mäki on jossain tällä välillä, mutta Googlella ei ole profiilitietoa, enkä muista tarkemmin. Tuppurinmäellä olen aina pitänyt taukoa, jos kauppa on ollut auki.

https://www.google.fi/maps/dir/62.61468 ... m2!4m1!3e1

Itä- ja Länsisaamasentie ovat sorateitä, joten Mangolla piti aina kiertää asvalttiteitä pitkin. Tämä oli yksi syy, jonka vuoksi möin Mangon. Älyttömiä mäkiä ja 10 km ylimääräistä aina kun lähtee ajamaan tuohon suuntaan. Jopa Velonautti tuskaili niiden kanssa viimeksi tullessaan DF:llä Kuopioon.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja vaaka »

No huh!

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Nyt ovat vaihteetkin kuosissa! Huomenna töihin Kuukkelilla, jos alkaa liikaa puskututtamaan niin ylämäet taluttaen, ettei tule hiki.

Polkimet huomenna vaihtoon, flatit tulevat nykyisten tilalle. Minulla on kyllä klossikengät, mutta välillä Kuukkeli syöksähtää kyljelleen niin nopeasti, että haluan jalkojen pysyvän vapaina. Ja sitäpaitsi retkiajot ajan yleensä maiharit jalassa.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Härski »

mummiälest tommosella on ^hirvee^ ajaa ilman klossei.

siis ei tietenkään ole hirveää, vaan pyörän kanssa niin paljon enemmän samaa puuta klossien kans ajaessa, et ei voi puhua samana päivänä ilman ajamisesta.

suosittelen heti kun vain tuntuu turvalliselta..

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Fuegossa lukkopolkimet olivat pakolliset, muuten vauhdissa töyssyn tullessa jalka olisi voinut tippua ja osua maahan kamalin seurauksin. Mangossa lukkopolkimet olivat ihan normisettiä, kun ei liikkeelle lähdössä tarvitse kuitenkaan horjua ja sateelta oli suojassa. KetjuWesselissä ei ollut tarvetta lukoille.

Samoin vaikuttaa olevan nyt Kuukkelin kanssa. Asento on sellainen, etteivät jalat lipsu (paitsi sateen kastellessa polkimet). Toki harkitsin pitkään sellaisia toispuoleisia lukkopolkimia, mutta käytännössä niistä olisi vain harmia, kun en vielä aio lukoilla ajaa pitkään aikaan. Päädyin siihen, että ostan tähän väliin yhdet flatit ja sitten myöhemmin palaan lukko-asiaan, jos tarvetta/halua tulee.

Tähän asti olen ajellut: Crocseilla, huopaisilla aamutossuilla (pisin ja ainoa maantielenkki), lenkkareilla, kumisaappailla, kumiteräsaappailla... :lol:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja jori »

Puusilmä kirjoitti:

Tähän asti olen ajellut: Crocseilla, huopaisilla aamutossuilla (pisin ja ainoa maantielenkki), lenkkareilla, kumisaappailla, kumiteräsaappailla... :lol:

Jos ajokenkävalikoimasi on tuo, suosittelen tällaisia piikeillä varustettuja polkimia, jotka toimivat kelissä kuin kelissä ja kaikilla jalkineilla. No, ehkä paljain jaloin on vähän hankalat, mutta sekin on mahdollista. Liukuesteenä on ruuvattavia tappeja, käytännössä tavallisia ruuveja, joden kärjet on muotoiltu liukuestelieriöiksi. Tässä olisi värikin kohdillaan. ;)
Kuva

Liitteet
Polkimen liukuesteet.png
Polkimen liukuesteet.png (551.53 KiB) Katsottu 3721 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nämä "lukkokenkävouhottajat" voi jättää omaan arvoonsa :D Minä ajoin nojapyörillä 20tkm ennen kuin ostin ensimmäiset lukkopolkimet/-kengät. Vuosia on lukkokengät nyt ollu, mutta käytän niitä vain jos keli on niille sopiva, esimerkiksi vesisateessa on kumpparit jalassa. Ymmärrän kyllä että jos on niihin itsensä totuttanut niin pakko pitää lopun ikäänsä, itse en tuota virhettä aio tehdä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

12 € polkimet ja kädetöntä ajoa

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Tänään tuli 100 km ylitettyä Kuukkelilla. Kävin päivärannan Baiksista hakemassa flatit ja paluumatkalla hieman säätelin ajo- sekä vipujen asentoja.

Kuva

Kuva

Aika päheet, vaikka itse sanonkin. 8)

Säätöjen jälkeen ajelin jo 15 m ilman käsiä 15 km/h vauhdilla, ja siis poljin ihan samalla, eikä ollu alamäki. :D

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Mulla ei ole metriäkään lukoilla MBB pyörällä ja opin ajamaan lukoitta, vaikka olen ajanut lukoilla pystäreillä ja Streetmachinella. Jos lähdöt eivät olisi vielä kyseenalaisia, lukkoihin voisi vaihtaa heti, kyllä niitä kaipaa. Luulisi auttavan käsittä ajoa paremmasta pyörittämisestä johtuen. Mun MBBini käyttäytyy paljon paremmin lukoitta niin paljon pyörittäen kuin mahdollista vs runtaten. Kädet tangoillakin puhumattakaan toinen käsi vapaana. Vielä en ole käsittä ajanut.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Pyjamapartyt

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Rosen paketti oli tullut tänään, oli pakko ruveta asennushommiin. Työpäivän ja kauppareissun jälkeen parin tunnin torkut ja sitten pyjama päällä vanteita pyörittelemään - HulaHula!

Kuva

Ei ne ihan huonon näköiset vanteet nämä alkuperäisetkään olleet, sääli vain ettei myyjä ollut viitsinyt rihdata niitä.

Kuva

Vanteessa oli jopa jonkinlainen hylly, joten näistä voisi saada tubelekset helposti. Leveys siis minun käsittääkseni 19 mm, uusissa on 21 mm.

Kuva

Kuva

Takarenkaasta aloitin, siihen kun ei tarvinnut kuin laittaa levyjarru kiinni. Homma sujui niin hyvin ja ajotuntuma parani ratkaisevasti jo tällä yhdellä renkaan vaihdolla, etten malttanut olla jatkamatta eteenpäin.

Kerran vielä vanha vanne...

Kuva

Ja se uusi, löytyi jopa muoviläpyskä, joka kai suojaa pinnoja jos ketju menisi ykkösrieskan väärälle puolelle joskus. Hyvä homma, olen tällaisesta haaveillut, nuoruudessani muistan kaikissa pyörissä olleen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kaikki pelasi suoraan ilman säätöjä. Nyt vain jäädään odottamaan milloin renkaista lähtee ilma, aina kun vaihdan renkaat, niin kahden viikon sisällä vähintään toinen puhkeaa - mämmikoura kun olen. :oops:

Ihmeellistä on, että vaikka vanteet ovat selvästi tukevammat pyörä toimii töyssyissä huomattavasti pehmeämmin. Alkuperäisvanteilla löysillä pinnoilla tuntui, että jokainen isku ja tärähdys tuli suoraan läpi. Ihmeellistä on fillarimekaniikka! :?

Pörrä on nyt aivan eri pörrä. Ja vielä ovat tulossa ne 2,0" Marathon Supremet näiden 1,5" tilalle. Kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu! :D

Viimeksi muokannut Puusilmä, 27 Kesä 2017, 23:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nehän sopii siihen kuin nyrkki silmään :D Parempi näin.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo todella sopivat hienosti pyörään. Hieno kokonaisuus!

Kyllä kunnolla rihdattu kiekko vaan tuntuu paremmalta ajaa ja kestää paremmin käyttöä :) .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Pari päivää pitää tavarankuljetussyistä ajella Läskillä töihin. Reppu on sen verran iso, ettei sitä voi vatsapuolella pitää.

Eilen tuntui pystypyörä oudolta, penkki oli kova ja kämmenet ihmeisään paineesta, asento tuntui huiman korkealta. Aika jännää, olin kuitenkin ajanut vain 2 päivää nojakilla, ja edellinen ajo pystärillä oli perjantaina. Eilen oli siis keskiviikko.

Aika nopeasti sitä keho tottui nojakin ajoasentoon, eikä pystäri enää tuntunutkaan paluulta normaalin.

Vastaa Viestiin