Sivu 11/17

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Lähetetty: 30 Elo 2017, 21:57
Kirjoittaja Puusilmä

Pitkästä aikaa lenkki. Kävin ajamassa Puutossalmen lossilenkin, 44 km. Keskari liikkeellä 21 km/h tasan, koko matkalta 20,8 km/h. Keskisyke 127.

Ventisit osoittautui paremmaksi yläselän suhteen, en noussut kertaakaan pois pyörän kyydistä eikä ollut ongelmia selän kanssa. Alkuperäinen pehmuste muodosti terävämmän kulman rintarangan kohdalle ja olisi väistämättä jossain vaiheessa aiheuttanut vaivoja. Jos saisin ajettua vielä tässä syksyllä Pohjois-Kallaveden lenkin 115 km, niin näkisin mikä on lopullinen totuus.

Ventisit nimensä mukaisesti myös ventiloi paremmin. Kun laskettelin pitkän pätkän 40 km/h nopeudella niin selän ja pakaroiden alla tunsi ilman kierron lisääntyvänä viileytenä.

Ajelin nyt aiempaa enemmän isolla eturattaalla. Vaihteisto pelaa edelleen ongelmitta. Välitykset ovat sattumalta täydelliset itselleni ja Savon mäkiseen maastoon. Tasamaalla en kyllä vielä pysty pitämään yli 35 km/h nopeuksia - mutta toisaalta en ole sitä tosissani edes yrittänyt. Jarrut ovat samoin edelleen hyvät. Renkaisiin pumppasin jonkin verran ilmaa pari päivää sitten, kun kävin kokeilemassa ajovaloa. Hyvin toimi sekin. Nyt minulla on myös takavalo pelkän heijastimen sijaan.

Tekisi mieli ajaa koko Kallaveden ympäri yhdellä yöpymisellä, saisin testattua sivulaukut ja tuntumaa siitä miltä tuntuu ajaa retkikuormalla. Luulen takapainon lisääntymisen tekevän pyörästä vielä paremman. Nyt kun miltei kaikki paino on eturenkaalla on välillä tunne, että ajaa pallon päällä eikä kaksipyöräisellä polkupyörällä.

Niin ja, oli muuten eka kerta kun ajoin varsinaisilla matka-ajokengillä - eli Norjan armeijan maihareilla.


Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Lähetetty: 31 Elo 2017, 08:40
Kirjoittaja PW

Tästä ketjusta taitaa puuttua kuva kuskin kanssa, se olis kiva :mrgreen: tuli tuosta etupainoisuudesta mieleen. Äkkijarrutuksissa käytätkö kumpaa jarrua? Nouseeko takarengas jos etujarrulla tehokkaasti jarruttaa?


Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Lähetetty: 31 Elo 2017, 10:17
Kirjoittaja Puusilmä
PW kirjoitti:

Tästä ketjusta taitaa puuttua kuva kuskin kanssa, se olis kiva :mrgreen: tuli tuosta etupainoisuudesta mieleen. Äkkijarrutuksissa käytätkö kumpaa jarrua? Nouseeko takarengas jos etujarrulla tehokkaasti jarruttaa?

Enemmänkin on kyse tietynlaisesta epävakauden tunteesta kaikkiin suuntiin. Eturengas on vähän niinkuin kengurupallo, jonka päällä istuu - pyörä voi syöksähtää koska tahansa mihin tahansa suuntaan. Käytännössähän tämä ei pidä paikkaansa, mutta siltä se tuntuu.


Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Lähetetty: 31 Elo 2017, 10:54
Kirjoittaja jori

Onkos sinulla tarpeeksi ilmaa tuossa eturenkaassa. Minulla Pakoputkipyörän, ja Baaripyöränikin, renkaat muuttuvat "kengurupallomaiseksi", kun paine on vähissä, vaikka rengaskoko on molemmissa 622. Sinulla on pienemmät kiekot eikä ilmeisimmin ainakaan vähemmän kuormaa renkaan päällä kuin minulla, joten painetta kannattaa olla renkaan sallimat täpöt.

Saattaisi olla viisasta hommata 110 Psi BMX renkaat, niin riittäisi kantavuus, jäykkyys ja rullaisikin paremmin. :D


Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Lähetetty: 31 Elo 2017, 12:22
Kirjoittaja vph
Puusilmä kirjoitti:

Tasamaalla en kyllä vielä pysty pitämään yli 35 km/h nopeuksia - mutta toisaalta en ole sitä tosissani edes yrittänyt.

Tuo 35 km/h on aika reipas tavoite retkivarusteiselle QX100:lle. Jos katsoo tämän vuoden tunnin ajon UF (kattamattomat) SM-tuloksia, niin yli 35 keskariin yltäneitä ei ihan kauheesti ole. Eikä tuolla ajettu retkivarusteissa, saati armeijan lumikengissä.


Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Lähetetty: 31 Elo 2017, 16:44
Kirjoittaja Puusilmä
jori kirjoitti:

Onkos sinulla tarpeeksi ilmaa tuossa eturenkaassa. Minulla Pakoputkipyörän, ja Baaripyöränikin, renkaat muuttuvat "kengurupallomaiseksi", kun paine on vähissä, vaikka rengaskoko on molemmissa 622. Sinulla on pienemmät kiekot eikä ilmeisimmin ainakaan vähemmän kuormaa renkaan päällä kuin minulla, joten painetta kannattaa olla renkaan sallimat täpöt.

Saattaisi olla viisasta hommata 110 Psi BMX renkaat, niin riittäisi kantavuus, jäykkyys ja rullaisikin paremmin. :D

Ei ole siitäkään kiinni, ilmaa on kyllä ihan riittävästi. Se on vain tunne siitä, että normaalin kahden pyörän sijaan painopiste on yhden renkaan varassa. Ehkä toinen analogia olisi yksipyöräinen polkupyörä, mutta ilman mahdollisuutta kaatua eteen tai taaksepäin.

Tai jos pystypyörällä ajaisi niin, että makaa ohjaustankon päällä pää ja hartiat eturenkaan akselin etupuolella. Olisi varmasti hieman horjakka olo.


Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Lähetetty: 31 Elo 2017, 16:46
Kirjoittaja Puusilmä
vph kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

Tasamaalla en kyllä vielä pysty pitämään yli 35 km/h nopeuksia - mutta toisaalta en ole sitä tosissani edes yrittänyt.

Tuo 35 km/h on aika reipas tavoite retkivarusteiselle QX100:lle. Jos katsoo tämän vuoden tunnin ajon UF (kattamattomat) SM-tuloksia, niin yli 35 keskariin yltäneitä ei ihan kauheesti ole. Eikä tuolla ajettu retkivarusteissa, saati armeijan lumikengissä.

Ei tavoitteena ole 35 km/h keskari, vaan tasaisella varmaan tuota vauhtia voi ylläpitää, toivon ainakin niin. Keskari jää toki reilusti alle, kun ylämäet laskee mukaan.


Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Lähetetty: 31 Elo 2017, 18:25
Kirjoittaja Härski

Täällä taitaa melkein jokainen haaveilla tosta -edes hetkittäisestä- vauhdista, vaikka kyseesä olisi lyhyt lenkki ilman varusteita ja sutjakat ajotamineet niskassa. Täytyy olla tosi kovassa kuosissa jos niitä vauhteja ajelee jollain muulla kuin kinnerillä.


Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Lähetetty: 31 Elo 2017, 18:30
Kirjoittaja Puusilmä
Härski kirjoitti:

Täällä taitaa melkein jokainen haaveilla tosta -edes hetkittäisestä- vauhdista, vaikka kyseesä olisi lyhyt lenkki ilman varusteita ja sutjakat ajotamineet niskassa. Täytyy olla tosi kovassa kuosissa jos niitä vauhteja ajelee jollain mulla kuin kinnerillä.

:?: Kyllä läskikin menee 33 km/h tasasella kun oikein polkee... ja tarkoitan siis läskiä pyörää en itseäni. :D

Menee varmasti kovempaakin, pitää käydä testaamassa viikonloppuna.


Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Lähetetty: 01 Syys 2017, 17:08
Kirjoittaja Puusilmä

Läskillä tasasella vajaat 500 m suoraa 38-40 km/h vauhdilla. Ei sitä pitkään jaksaisi, mutta toisaalta yllättävän kevyesti se kulki tällaiselta tavalliselta tallaajaltakin. Ja joku urheilija kyllä huitelisi >40 km/h pitkiäkin matkoja. Renkaina ovat Tubeless Jumbo Jimit 4.0, jotka rullaavat yli 1 bar paineilla kevyemmin kuin moni tavallinen rengas, 23W taisi olla sisäkuminkin kera virallinen tulos (https://www.bicyclerollingresistance.co ... eskin-2017)

Summa summarum. Ilman retkikamoja Kuukkelin pitäisi kyllä tasaisella olla ajettavissa 35 km/h kohtuullisilla matkasykkeillä.


Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Lähetetty: 01 Syys 2017, 20:51
Kirjoittaja wwhv

löytyy läskeihin maantierenkaitakin. mulla on myytäväksikin tämmöisiä:
ChaoYang Sand Storm Street
Wanda p1215 King
Duro Big D
wandassa ja durossa ilmanpaine max 2.1 bar.


Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Lähetetty: 01 Syys 2017, 22:40
Kirjoittaja Wacky

Ootko kokeillut miten kevyesti Jumbo Jimit rullaa niistä hirveistä nappuloista huolimatta?
Noi sun ehdottomat katurenkaat tuskin rullaa paremmin. Itte olen kokeillut kohtuu monia renkaita omassa läskissä ja kokeilemistani renkaista suurimmat nappulat omaavat Jumbo Jimit rullaa keveimmin.
Jumbo Jimit kestää 2,0 bar, mutta ei niilläkään kannata ajaa sellaisilla paineilla missään.


Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Lähetetty: 02 Syys 2017, 07:48
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:

Ootko kokeillut miten kevyesti Jumbo Jimit rullaa niistä hirveistä nappuloista huolimatta?

Tai niistä johtuen tulee vauhtipyöräilmiö ja tuntuu rullaavan kevyesti ;)

Jukka


Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Lähetetty: 02 Syys 2017, 09:15
Kirjoittaja wwhv

ite ajan noilla duroilla. 1.8 bar ja ihan kivasti ne rullaa. eikä edes tunnu kovilta.
en tiedä sitten johtuuko kuviosta vai ilmanpaineista vai molemmista.


Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Lähetetty: 02 Syys 2017, 09:27
Kirjoittaja Puusilmä

Off-toppiccia, mutta kuitenkin. Alkavat keskinappulat olla jo varsin matalia minun Jumboissani. Kurvia kun kaartaa, niin nappulat kyllä napsuttaa.

Vakavasti puhuen, huolimatta kaikenmaailman sileistä "maantie"-renkaista läskeihin, ei ole tullut vastaan käyttäjäkokemusta, jonka mukaan olisi löytynyt parempaa/kevyempää/rullaavampaa kumia kuin Jumbo Jim. Päinvastoin on kyllä kokeilijoille käynyt - ja ovat sen rehellisesti tunnustaneet.