Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11818
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cruzbike QX100

ViestiKirjoittaja jviirret » 15 Kesä 2017, 21:33

Puusilmä kirjoitti:Jännä ilmiö on, että kun alamäessä lopettaa polkemisen, niin pyörä alkaa heilumaan. Sitä on tottunut pystypyörällä lepuuttamaan toista jalkaa suorana ja toinen on rentona koukussa. Nyt pitää oikein tietoisesti asettaa polkimet symmetrisesti ja lepuuttaa molempia jalkoja samalla voimalla.


Kuulostaa hyvin tutulta Python ajoilta. Helpompi ajaa suoraan kun polkee kevyesti, siksi neuvoin kaikkia opettelemaan ajon loivaan ylämäkeen mieluummin kuin alamäkeen.
Kaikista vaikeinta on polkea rullatessa taaksepäin, sitä en ehtinyt edes oppia ku ekassa pythonissa oli jalkajarru :D

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3943
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Cruzbike QX100

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 15 Kesä 2017, 21:38

Aika mielenkiintonen toi ketjulija . Kilometrejä lisää , niin huomaa että tuo heittelehtiminen kyllä loppuu . Itsellä kun on nyt jo 4th. takana . Ainoo ongelma tulee näistä pyykkilauta harjanteista . Tuo resonansi jonka se aiheuttaa niin on aika hankala välillä hallita . Käsistä se ei lähde , mutta haittaa kyllä polkemisen rytmitystä pahasti. Varsinkin jos laskee alamäkee . Jos tasasta ei alamäet ole olenkaan pahoja .

Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 478
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 16 Kesä 2017, 06:40

Toistaiseksi olen ollut erittäin tyytyväinen jousitukseen. Ajo on letkeää loikoilua, enkä ole huomannut jousituksesta vielä mitään haittaa. Kokeilin jo ajella alamäkeen sora/hiekkatietä, ja sekin tuntui hyvältä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11818
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cruzbike QX100

ViestiKirjoittaja jviirret » 16 Kesä 2017, 08:58

Oma kokemus noista halvimmista iskareista on se, että aluksi toimivat hyvin. Vaimennus on muoviholkki metallivarren ympärillä. Kun holkki kuluu niin vaimennus häviää ja jäljelle jää jousitus ilman vaimennusta. En tiedä onko tässä juuri tuon tyyppinen ratkaisu...

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 478
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 16 Kesä 2017, 21:13

Ajaminen tuntuu aina vaan mukavammalta - paras nojapyörä ikinä.

Ainoa nautintoa himmentävä seikka on, että vanteista kuuluu outoja ääniä. Aluksi ajattelin, että joku nippusiteen pätkä olisi jäänyt hakkaamaan pinnoja satunnaisesti, ja toisekseen epäilin, että pyörän seisontajalkajalka koskettaisi aina välillä levyjarrua, kun sellaistakin on kuulemma tapahtunut.

Ääni siis muistuttaa etäisesti merellä satamassa tuulisella säällä purjeveneiden mastoista kuultavaa ääntä, joka syntyy kun naurut takovat alumiinia. Ja on samalla tapaa satunnainen mutta lähes jatkuva, kurvatessa kuuluu enemmän. Pääasiassa takarenkaasta, mutta ajoittain myös eturenkaasta.

Kyse on ilmeisesti pinnojen risteyskohtien liikkumisesta ja hankauksesta toisiinsa. Kaikki pinnat ovat kyllä kiinni, mutta tuntuu kuin että varsinkaan takarengas ei oikein jaksaisi kantaa isoa miestä. Toivottavasti on kyse siitä, että pinnat hakevat vain paikkaansa ja rengas lopullista muotoaan - pyöreää toivottavasti ja suoraa. Ääni ei kuulu töyssyyn ajaessa, vaan ihan tasaista mennessä.

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 958
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Cruzbike QX100

ViestiKirjoittaja samuel » 16 Kesä 2017, 22:45

Saattaa olla pinnat hiukan kiertyneet rihtausprosessissa, ja nyt ne oikenee. Pistä tippa öljyä risteyskohtiin, vaikuttaako?
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2310
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cruzbike QX100

ViestiKirjoittaja Premnas » 17 Kesä 2017, 07:13

Pinnojen syytä varmaan mutta mulla on joskus ollut äänen lähteenä aukeamaan lähtenyt venttiilin mutteri (siis se joka pyöritetään vannetta vasten). En kyllä muista pitääkö se juuri tuollaista ääntä.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2983
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Cruzbike QX100

ViestiKirjoittaja Wacky » 17 Kesä 2017, 08:05

samuel kirjoitti:Saattaa olla pinnat hiukan kiertyneet rihtausprosessissa, ja nyt ne oikenee. Pistä tippa öljyä risteyskohtiin, vaikuttaako?

Rihtauksen jälkeen kuuluu yleensä vain yksi ping ääni per pinna kun sillä lähtee ajamaan hyvin harvoin voi saada toisen kovasti jarruttaessa, mutta jatkuvana epäilisin että pinnat ei ole riittävän kireällä ja kiekko pääsee ihan vähän elämään. Tarkistuttaisin rihtauksen hyvin pian koska ajaminen tuollaisella kiekolla ei tee hyvää sille pidemmällä aikavälillä ja suorana se ei todellakaan pysy jos siinä on pinnat löysällä.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9761
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cruzbike QX100

ViestiKirjoittaja jori » 17 Kesä 2017, 09:49

Wacky kirjoitti: epäilisin että pinnat ei ole riittävän kireällä ja kiekko pääsee ihan vähän elämään. Tarkistuttaisin rihtauksen hyvin pian koska ajaminen tuollaisella kiekolla ei tee hyvää sille pidemmällä aikavälillä ja suorana se ei todellakaan pysy jos siinä on pinnat löysällä.

Olen samaa mieltä. Vika lienee vain keskeneräisessä rihtaustyössä, jonka syykin on jo mainittu täällä:
Puusilmä kirjoitti:Ainakin on halpa ostaa varaosia, yksikään osa ei ole minkään merkkinen - geneeristä kiinalaista kamaa kaikki.

Pinnat vain kireämmälle, niin kestää paremmin ajella.

Toisaalta, kun katselee noita sinun retkivarustuksiasi, kannattaisi varmaan pistää tilaukseen jämympi kiekkosetti leveämmällä ja korkeammalla vanteella, niin ei sitten tarvitse miettiä kiekkojen taipumisista johtuvia outoja ääniä, vaan voi keskittyä ajelemiseen.

Jos itselläni olisi rahaa ja tarmoa, hommaisin käyttöpyörääni leveät ja korkeat, esim. 33 mm sisämittaiset, tubelesvanteelliset kiekot. Eipähän tarvitsisi miettiä outoja ääniä pinnoista eikä paikkailla sisärenkaita. :twisted:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3943
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Cruzbike QX100

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 17 Kesä 2017, 13:04

Näissä kaupallisissa pyörissä käytetään jostain syystä "voiton". Pinnoja jotka ovat halvenmasta päästä , pehmeitä vanteita . Luulen että moni kuluttaja olisi valmis maksaan . Tuon erotuksen paremmasta , jos siittä heille mainittas .
Hyvä jäykkä vanne , tekee ajamisesta paljon mukavampaa . Siihen kunnon kuormitusta kestävät pinnat . Ei naksu , eikä katkeile pinnat kovinkaan helposti .

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6185
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Cruzbike QX100

ViestiKirjoittaja Pastori » 17 Kesä 2017, 15:27

Luulis juu että parin tonnin pyörässä olis jo asialliset palikat.

Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 478
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 17 Kesä 2017, 16:38

Pastori kirjoitti:Luulis juu että parin tonnin pyörässä olis jo asialliset palikat.


Joo, olin tähän puoleen aika pettynyt. Ei paljoa maksaisi ylimääräistä valita komponentit kunnollisina. Ovat kai yrittäneet saada ns. hinnat alkaen mallin, kun ne "oikeat" Cruzbikethan maksavat ihan eri lukemia.

Nyt on pinnoja kiristelty ja äänet lakkasivat, palatakseen vielä hieman. Tämä pyörä taitaa olla se, joka opettaa minulle rihtaamisen jalon taidon. :D Onneksi minulla on nyt teline, johon pyörä on helppo ripustaa rihtaamisen ajaksi. Kiekkoja en aio ottaa irti, mutta joskus varmaan hankin oikean rihtauspenkin, sellaisen läskipyörillekin sopivan.

Osien tasoa muuten kuvaa se, että pinnojen kiristysnippojen joukossa oli sellaisia, jotka eivät olleetkaan oikean kokosia. Onneksi minulla oli myös halpahalli-tason pinna-avain, joka mahtui noihinkin. Oikea avain ei kertakaikkiaan mahtunut, eli nipan muoto oli jäänyt vajaaksi.

Hankin kyllä paremmat kiekot, mutta tämä kesä mennään näillä, ellei jotain vahinkoja satu. Juuri tuollaiset Tubeless kiekot, jotka kestävät täältä Kiinaan ja takaisin pariinkin kertaan. Haluan rauhassa katsoa vaihdepuolen ja hoitaa sen sitten samalla kuntoon - jos se on ketjulinjan lyhyys huomioiden mahdollista.

Sain lokasuojat asennettua. Taakse meni Bilteman lokari ihan heittämällä, eteen piti ostaa muutama ylimäärinen osa, kuvia tulossa, en nyt muistanut ottaa, kun auringon paahteessa pakersin. Voi olla, että laitan takalokarin vielä eteenkin, kunhan nyt näen miten paljon vettä lentää BB:n suuntaan.

Huippunopeus on nyt sitten 51 km/h. Eleettömästi meni alamäessä.

Pyörä on nyt siinä kunnossa, että voin käyttää sitä myös asiointiin, lukkkokin on. Lokaritkin hain Biltemasta pyörällä ja ajelin kotiin lokarit toisessa kädessä. Maitokaupassakin tuli käytyä pyörällä... tosin ennenkuin sain lokarit paikalleen.

Kuva

Tavoitehan on, että arkipyörä on sellainen, jolla voi myös hoitaa pidemmät retket.
Viimeksi muokannut Puusilmä, 17 Kesä 2017, 17:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 478
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Liikenteessä

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 17 Kesä 2017, 17:01

QX100 on muuten ajamistani paras nojakki arkiliikenteessä. Fuegolla taakse katsominen ja pystyssä pysyminen tiukoissa mutkissa oli vaikeampaa. KetjuWesselillä pienet pyörät vaikeuttivat kivetysten ylittämistä, eikä matala pyörä ole hyvä näkemisen ja näkyvyyden kannalta - ja kolmipyörällä piti väistellä routaröykyt tarkkaan. Ja Mango ei tietenkään ole kaupunkipyörä ollenkaan.

Huonokuntoisella soratielläkin kävin nyt pienen matkan päräyttämässä ja hyvin kulki - mitä nyt renkaiden ja vanteiden kestävyyttä mietin ajaessani. Kahden tuuman renkaat saattavat olla ensihankintani osanvaihtoruletissa - nyt kun näin, että lokareiden alla on niille tilaa. Nykyiset ovat 1,5 tuumaiset.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3749
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Cruzbike QX100

ViestiKirjoittaja jooseha » 17 Kesä 2017, 18:07

Jalustin mbb:ssä Kuva En ymmärrä. Se pysyy pystyssä ilmankin ja vieläpä helpommin.

Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 478
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 17 Kesä 2017, 18:15

jooseha kirjoitti:Jalustin mbb:ssä Kuva En ymmärrä. Se pysyy pystyssä ilmankin ja vieläpä helpommin.


:?: "jalustin" :?:


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa