Premnaksen Pläskipäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Ei tarvitse mitään edellä mainituista kun nykyisessä vaihtajassa on sopiva kiristys tarjolla jonka alle voi laittaa palan esim. alumiinia tai kovaa muovia jolla siirtää sitä hivenen ulommas jos kyse on muutamasta millistä.

Vilijami kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Ja jatkoa piisaa. Etuvaihtajaa en saanut ihan säädettyä kunnolla, tuntuu ettei mee tarpeeksi ulos kolmannella vaihteella kuitenkaan eli kai siihen kuitenkin joku pieni koroke pitää vaihtajan pannan alle sujauttaa.

Kitkavaihtaja. Varsinkaan etuvaihtajaksi ei kannata muuta harkitakaan.

Tässä kohtaa viljami puhuu nyt ihan puppua varsinkin maasto kyvykkäässä pyörässä jossa haluaa että vaihdot osuu kohdilleen joka kerta keskellä rynkytystä. Sama pätee kantapää vaihtoon. Toimii kyllä kivasti tiellä, mutta teeppä se epätasaisella pinnalla tarkasti ja nopeasti. Vaatii älyttömästi harjoittelua ennen kuin onnistuu ja silloinkin on epävarmaa.

Riku puhuu asiaa. Mulla oli kans aikanaan proto-maasturissa alumiinin paloilla sovitettu vanha 90-luvun maasturin etuvaihtaja paikalleen. Toimi sen aikaa kun sitä käytin.

Kyllä maastossa pitää vaihteiden vaihtua kun niin tarvitsee tehdä. Ainakin itselle sopiva kadenssi tilanteeseen on oleellinen onnistumisen ehto, oli kyseessä sitten kumpare tai pitkä nousu tai kivikko.

Etuvaihtaja lisää osaamisen tarvetta vaihtamisessa, varsinkin kun ollaan pienellä eturattaalla ja pakasta alkaa loppua skaala vauhdin kasvaessa, tai toisin päin eli nousu jatkuu ja ollaan isolla eturattaalla.

Kun kyseessä on jousittamaton nojakki, vaikkakin paksuilla renkailla, niin ketjut pysyy paremmin eturattaalla jos se on nk. narrow-wide -tyyppiä, ja etuvaihtajaa ei ole eikä sitä tarvita lainkaan.

Vaihteistoon saa nykyään skaalaa ihan riittävästi, minulla oli protossa 1x9 vaihteinen jossa pakassa skaalaa 11-40 hampaan verran, nykyisin suosikki on 11-vaihteinen ja 11-42. Eteen sitten omiin paukkuihin ja vauhtitavoitteisiin sopiva narrow-wide ketjuratas. Itse tykkään ovaaleista niillä kun rytmitys jotekin toimii paremmin ja vääntöä riittää nousuihin enemmän.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17762
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja PW »

Näyttää sopusuhtaselta kun polkimet ei oo niin korkeella.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Wacky kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Kitkavaihtaja. Varsinkaan etuvaihtajaksi ei kannata muuta harkitakaan.

Tässä kohtaa viljami puhuu nyt ihan puppua varsinkin maasto kyvykkäässä pyörässä jossa haluaa että vaihdot osuu kohdilleen joka kerta keskellä rynkytystä.

Kitkavipu on verrattavissa python/flevo ajoharjoitteluun. Alussa tuskaisen vaikeaa, mutta kun malttaa harjoitella, niin lopulta palkitsee kyllä.
Kitkavivussa ei lopu liikevara kesken, vaihteen saa aina tarkasti päälle ja vaihdot ovat mukavan pehmoisia. Vaijerin venyminen ja itse vaihtajan kuluminen eivät tuo ongelmia kitkavivun käyttäjälle.
Tuo on kyllä totta, että maastorynkytyksessä indeksivaihtajakin toimii. Ei siinä menossa huomaa jos ketju hankaa vähän etuvaihtajan kylkeen, mutta rauhallisessa maisemankatseluajossa se alkaa häiritä.
Rikun ja Mikan käytössä indeksivaihtaja puoltaa ehdottomasti paikkaansa. Molemmat käyttävät laadukkaita osia ja ovat säätämisen ammattilaisia.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Juu ei kitkavaihtaja auta siihen jos vaihtaja ei ulotu tarpeeksi kauas, vaikka vipu antaisi myöden mutta sitten vaihtaja ei. Tykkään että voin vaihteiden sijaan keskittyä johonkin ihan muuhun. Siis vaikken metsässä ajakaan.

Tosiaan tarvisi saada vaihtaja muutaman millin ulommas kolmannella rattaalla.

Eilen ajoin töihin. Ajaminen sujui huomattavasti tasaisemmin tuolla leveällä tangolla. Semmoisen huomion kuitenkin tein että vaikka sivusta katsoen ajoasento ei näytä liian pystyltä, joudun kuitenkin uudestaan säätämään penkin asentoa koska ylhäällä oleva poljinkeskiö tuottaa muuten liian ahtaan sylin eli tuntuu etten saa kunnolla voimaa jaloista irti, tai ainakaan samalla tavalla kuin mitä cheetahilla irtoaa.

Huomaan muuten miten pääsen taas kaksipyöräisen nojailun alkulähteille. Ajamaan lähteminen on enemmän uskon kysymys kuin mitään muuta. Pyörä lähtee liikkeelle kun uskaltaa luottaa ja uskoa siihen että se lähtee. Ensimmäisellä harjoittelukerralla tuli muistoja mieleen cheetahin alkuajoilta: epäuskoinen tunne miten tästä mitään tulee, eihän tämä pysy pystyssä, miten tällä pysähdytään. Myöhemmin tuntuu hassulta kun on tottunut ajamaan ja kaikki siihen liittyvät toiminnot ovat niin automaattisia ettei niitä edes huomaa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Vielä huomista vaille kokonainen työviikko ajeltu läskinojalla ja kaikenlaisia huomioita tehty. Ajamaan lähteminen alkaa sujua, vaikka lievät mäkilähdöt tuottavat välillä vaikeuksia ja kunnon mäkilähtöjä en uskalla kokeilla vielä lainkaan. Hiekkatiellä läskillä ajelu on mukavampaa kuin asvaltilla. Rengaspaineita tarvii säätää vielä huomattavasti, kantit hakkaa selkään jos ei kevennä ja sellanen rytyytys edelleen huolettaa penkin kannalta vaikka takatuki onkin siirretty.

Poljinkeskiötä jouduin kuitenkin siirtämään takaisin eteenpäin kun jalat tuntuivat olevan jo liian ahtaalla ja ahdas syli vaikeuttaa esim. liikkeelle lähtöä. En ole ajanut vielä tarpeeksi jotta voisin sanoa onko jatkossa poljinkeskiön korkeus yhdistettynä penkin kulmaan liikaa ajamista haittaava asia. Kuitenkin kun olen tottunut väljempään ajoasentoon cheetahin kanssa, vie aikansa tottua toisenlaiseen.

Käsien kannalta ajoasento on täydellinen ja yläkeho rento ajaessa + pyörän hallinta helppoa kun käsien ote leveällä. Tanko ei ole rajoittanut käännöksiä lainkaan. Pari kertaa olen renkaalla raapinut kenkää muttei mitenkään vakavasti.

Toissailtana koin kyllä erävoiton läskin kanssa: yksistä valoista joista en ollut vielä uskaltanut lähteä liikkeelle ajamalla vaan taluttaen, yhtäkkiä vaan päätin että enpäs taluta vaan lähden liikkeelle ja niinpä sitä sitten mentiin. Tuntui tosi kivalta saada pieni edistysaskel pyörällä ajoon :D .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ou mai gaad, käväsin äsken taas pienellä iltalenkillä läskin kanssa ja taisin just tänään löytää samanlaisen mielenrauhan ku cheetahilla auringonlaskuun ajaessa :D . Tänään ei ainakaan ajoasento tuntunut yhtään ahtaalta.

Toinen huomio on miten erilaisia voivat pyöräilykengät olla. Vaihdoin Mavicin kenkiin ja niissä näyttäisi saavan klossit n. puolen sentin tai jopa hieman enemmän taaemmas kuin vanhoissa shimanon kengissä ja heti tuntui että pystyin saamaan enempi tehoa irti jaloista.

Hyvältä vaikuttaa tää kehitys kun ei ole edes sataa kilsaa ehtinyt vielä ajaa. Ei tätä voi oikein sanoin kuvailla miten mahtavalta tuntuu just tänään, just nyt :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

. Ei tätä voi oikein sanoin kuvailla miten mahtavalta tuntuu just tänään, just nyt :mrgreen: .

Hyvä, pidä tuo. :D
Selvästi sinullekin nojapyöräily on onnen lähde! 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kohta ajettu yli 200km läskinojalla. Tuntuma pyörään on edelleen parantunut, samoin pyörän hallinta ja liikkeelle lähteminen on helpottunut oleellisesti. Nyt pystyn lähtemään liikkeelle myös samalla kääntyen, tämä helpottaa alikulkutunneleista ulostuloa kun olen pysähtynyt ensin katsomaan ettei ketään tule ja kun lähden liikkeelle, tarvii aika nopeaan kääntyä ellei halua ajaa päistikkaa vastapäiseen ojaan.

Ajoasento ei tunnu enää oudolta. Kyllä se näemmä ottaa vähintään parisataa kilsaa tottua kunnolla. Pyörän hallinta varmasti edelleen kehittyy.

Semmoinen jäänne viime syksyn pystärikaatumisesta jäi, että kun tässä nyt oli vähän aikaa aamuisin mustaa jäätä niin inhotti jokaisessa kaarteessa ja kallistuksessa eikä voinut puhua rennosta ajamisesta. Sen lisäksi mustan jään vuoksi liikkeelle lähteminen oli välillä mahdotonta kun kenkä ei pitänyt liukkaalla yhtään (hommasinkin sitten irtonastaläpyskät jotka voi sujauttaa kenkien kärkiin). Hissukseen menin, koska en voinut tietää milloin pyörä saattaisi lähteä alta. Nurin en ole vielä kertaakaan mennyt. Ohuella lumella ja loskassa tuo kulkee nätisti, en huomannut minkäänlaista epävakautta.

Hyviä peilejä kaipaan tähänkin. Pistin jonkun väliaikaisrimpulaversion, mutta ei siitä näe kunnolla kun täristää niin helposti. Pitänee tilata samanlaisia kuin cheetahissa on, ovat osoittautuneet hyviksi (varsinkin se lyhytvarsinen peili).

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Onhan nastarenkaat alla ?

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Ei ole vielä. Täällä on muuten ollut vesikeliä ja paljasta asvalttia niin en ole jaksanut vielä vaihtaa. Tuon mustan jään takia tekis kyllä mieli, mutta kun muuten niitä ei vallitsevissa olosuhteissa tarvitse.

Eilen käytiin kylässä ja illalla oli taas vetänyt mustaksi jääksi asvalttireitit. Paria kohtaa lukuunottamatta kaikki meni hyvin. Ei tullu kaaduttua eikä pyörä lipsunut mihinkään. Yllättävän hyvin tollanen nappularengas pitää, ei se suoralla mihinkään kaadu jossei yrittämällä yritä. Kaarteet ja kääntymiset otin toki rauhallisesti. Semmoinen huomio tuli tehtyä että ne kenkiin laitettavat irtonastaläpyskät ei oikein toimi mustaan jäähän, pitäs olla paksumpi kerros asvaltin päällä että nasta pääsis pureutumaan ja pitämään kiinni. Kerran meinasin ennen liikkeelle lähtöä mennä nurin kun jalka lähti luisumaan alta.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuon vuoksi olisi hyvä olla kaksi pyörää, kun tiet jäätää niin lähtisi nastarengas pyörällä ja sulalla kelillä "kesäpyörällä". Muuten on aina väärät renkaat alla :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Saukki »

jviirret kirjoitti:

Tuon vuoksi olisi hyvä olla kaksi pyörää, kun tiet jäätää niin lähtisi nastarengas pyörällä ja sulalla kelillä "kesäpyörällä". Muuten on aina väärät renkaat alla :(

Jukka

Näihin keleihin tuntuu Continental Topcontact Winter kitkarengas olevan just sopiva. Rullaa kevyemmin sulalla tiellä, kuin nastarengas, mutta silti löytyy pitoa mustalla jäällä. Sohjossa se ei vaan oikein tunnu toimivan. Lumikeleistä en osaa vielä sanoa, kun ei niitä ole vielä ollut.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Saukki kirjoitti:

Continental Topcontact Winter kitkarengas olevan just sopiva.

Ne vaan on joka paikasta loppu.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jviirret kirjoitti:

Tuon vuoksi olisi hyvä olla kaksi pyörää, kun tiet jäätää niin lähtisi nastarengas pyörällä ja sulalla kelillä "kesäpyörällä". Muuten on aina väärät renkaat alla :(

Jukka

Viime viikolla menin parina päivänä ihan vaan trikellä töihin, sillä kun ei tartte miettiä tasapainokysymyksiä ja takana on valmiiksi nastarengas. Olipa muuten outoa pitkästä aikaa ajaa ja vielä läskillä ajamisen jälkeen, ajoasento yhtäkkiä aivan erilainen :o .

Tänään surautin koneella tarvikelaukun läskin tarakalle. Toimiva, vaikkei siistein mahdollinen (ainakaan sisältä, mut kuka nyt sinne katsoo...paitsi mä :mrgreen: ). Laukussa tuplapohja jossa sisällä solumuoviläpyskä, muuten tämän tarkoitus pysyä muodossaan ihan vaan sillä et sisälle tungettu kaikkea tarpeellista pikkusälää ja ajovalojen akut.

Liitteet
Kuva0684.jpg
Kuva0683.jpg

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Tuon vuoksi olisi hyvä olla kaksi pyörää, kun tiet jäätää niin lähtisi nastarengas pyörällä ja sulalla kelillä "kesäpyörällä". Muuten on aina väärät renkaat alla :(

Jukka

Kahdet kiekot on kohtuullinen kompromissi. Ei ole montaa pyörää huollettavana, mutta kiekot on huomattavasti helpompi vaihtaa kuin renkaat. Kesällä voi sitten pitää maantierenkaita toisilla ja sora/retkirenkaita toisilla.

Vastaa Viestiin