Premnaksen Pläskipäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Premnas kirjoitti:

Tänään surautin koneella tarvikelaukun läskin tarakalle.

Hieno! Olenkin jo pitempään miettinyt, missä voisi teetättää Milanin mittaiset laukut... Voisit perustaa firman tai toiminimen, joka surauttaa laukkuja nojakisteille mittojen mukaan. Jooko?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

ajarmala kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Tänään surautin koneella tarvikelaukun läskin tarakalle.

Hieno! Olenkin jo pitempään miettinyt, missä voisi teetättää Milanin mittaiset laukut... Voisit perustaa firman tai toiminimen, joka surauttaa laukkuja nojakisteille mittojen mukaan. Jooko?

Öh, joo ei :D . Ei oo tarpeeks kurinalaisuutta siihen hommaan, saati aikaa tai kiinnostusta. Ompelu on kivaa silloin kun sen voi tehdä omilla ehdoillaan...kuten käsityöt noin yleensäkin. Mut eikö joltain ompelijalta voisi tilata mittatilaustyönä noita laukkuja? Ei varmaankaan tarvitse kuin mitat ja tiedot käytettävästä materiaalista ja jos tarvii ommella jotain taskuja yms. laukkuihin.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja janx »

ajarmala kirjoitti:

Hieno! Olenkin jo pitempään miettinyt, missä voisi teetättää Milanin mittaiset laukut... Voisit perustaa firman tai toiminimen, joka surauttaa laukkuja nojakisteille mittojen mukaan. Jooko?

Jätät vaan mitat ja muut speksit tähän lojumaan, niin ne valmistuvat sitten ompelijattaren omilla ehdoilla. Ehkä. Sitten hän myy ne sulle kovaan hintaan. :lol: Ps. https://www.shelbyoutdoor.com/ - verkkokauppa, joka myy kaikenlaista jännää kangasta ja muuta.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Hommasin sitten kuitenkin tohon läskin tarakkaan sopivan takalaukun (kun tajusin että siinähän on laukulle valmiit kiskot), sellasen pikakiinnityksellä olevan. Kätevä tuo Topeakin tarakkasuunnittelu laukkuineen. Laukku on Mtx trunkbag ex: Kuva

Parin päivän käyttökokemuksen perusteella sanoisin että oli kannattava ostos. Nopea kiinnittää, nopea ottaa irti ja kaikki seinämät jäykistettyjä joten pysyy hyvin muodossaan. Helpompi käyttää kuin oma tekele, väri on vähän tylsä musta eikä oranssi mutta käytännöllisyys menee edelle.

Uudet taustapeilit tuli kans hommattua, laitan läskiin pari lyhyellä varrella olevaa ja sitten vaihdan cheetahiin toisen peilin lyhytvartiseksi, se pysyy paremmin asennossaan eikä täristä.

Nyt olen ajanut 320km läskillä ja tuntuma pyörään vaan paranee päivä päivältä. Ei se enää niin korkealta tunnukaan vaikka alkuun sitä hiukan kauhistelin. Jonkin verran on vielä epäröintiä kun pitää pysähtyä eli nostan selän mieluusti penkistä kun olen pysähtymässä, jotta saan jalan tukevasti maahan. Pysähtymisen jälkeen on kuitenkin täysin luontevaa laskea selkä takaisin penkkiin ja olla yhden jalan varassa odottamassa esim. valojen vaihtumista.

Toinen jännä huomio on notkeuden lisääntyminen. Alkuun tuntui kuin olisi rautakankea yrittänyt taivuttaa pyörän päälle mutta kummasti se alun rautakanki on notkistunut eikä tunnu niin hankalalta enää :D .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hienoja laukkuja !

Ei siihen myymiseen tarvitse firmaa perustaa. Itse aloitin toukokuun alusta kevytyrittäjänä ja perustamiseen meni kokonaiset viisi minuuttia OP-Kevytyrittäjä -palvelussa. Parin viikon kuluessa sain Y-tunnuksen (hlökohtainen) ja sen jälkeen pystyy firmojakin laskuttamaan sekä tarvikehankintojen ALV:t saa vähennöspörssiin mukaan.
Tuloista menee verot mihin kuuluu ja ALV:t käsitellään kuten yritys. OP ottaa 5% komission alvittomasta laskutuksesta mutta hoitaa kaiken kirjanpidon veroilmoitusta myöten.
Itse toki tein näin päätyötäni, mutta jos joskus innostun nojakkeja rakentamaan niin kevytyrittäjänä tulen sen rumban läpi pyörittämään, tai jos pitää korjailla muiden autoja tms.

Kahdet kiekot on mulle ollu ihan ehdoton juttu, taisi niitä olla välillä enemmänkin... voi pitää kahdet rengastukset kuten talvella nastarenkaat ja jos pitää alkaa huoltamaan alla olevaa kiekkoa niin ei tule seisokkia jos osia tarvii.

Kokeile kuitenkin ensin liukkaille laskea renkaista paineita, jos gummit pelaa edes säädyllisesti lumella niin ne voi pitää ihan hyvin jäälläkin kun painetta alentaa reippaasti.
Itse olen näillä konsteilla nyt kolmatta talvea liikkeellä ilman nastarenkaita. Metsään en mene jos on jääkaljukelit kuten alkuviikosta oli, sinne olisi tarvinnut ISP-nastarenkaat.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jori »

Laita kuva pyörästä laukun kanssa. Mallailin tuota laukkua mielessäni aiemman kuvan päälle, niin kiinnitti huomioni kuvan taustalla läskipyörään ja sen outoon lokariin tms. Mihin?
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tähän hätään ei ole kuin tällanen suttunen kuva kun laukku on kiinni. Vähän ottaa kiinni etupäästään penkkiin mutta tarakkaa säätämällä sen saisi varmasti paremmin. Taustalla olevan läskin oudolta näyttävä lokari on siis ihan vaan lokarikasa, eli sen pyörän vanhat lokarit on jääny säilöön tarakan päälle.

Liitteet
Kuva0697 (2).jpg
Kuva0697 (2).jpg (58.74 KiB) Katsottu 4650 kertaa

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Eilen oli paikkalitkulle tarvetta eturenkaassa. Aamulla ihmettelin melko tyhjää rengasta pyöräkellarissa, mutta löysin aika pian renkaassa törröttävän sepelinpalan. Kiskaisin irti ja litkua alkoi hiukan poreilla reiästä. Laitoin lisää ilmaa renkaaseen ja pyörittelin hetken, siitä se sitten tasaantui. Tapahtuman syypäänä melko varmasti liian kova rengas eli olisi tarvinnut säätää niitä paineita. Takarengas ei oo ollu millänsäkään, siitä vähensin paineita mutta homma jäi hiukan puolitiehen kun paikkalitku tahtoi tursuta venttiilin kautta ulos ja aiheuttaa sotkua.

Eilen aamulla oli melko raskas lumisohjokeli. Läskillä pääsi silti oikein mainiosti vaikka vastuksen kyllä tunsi. Iltapäivällä rupesi sitten jo jäätymään ja katselin aurauksen tasoa hieman huolestuneena, ei ollut kovin vakuuttavaa jälkeä. Siinäpä sitä sitten kiva temppurata seuraavalle päivälle.

No seuraavana päivänä eli tänään olikin sitten vallan "hauska" ajoharjoittelukeli. Uutta lunta ja edellisen päivän huonosti auratut pohjat höysteenä. Ei voinut kovin rennosta ajamisesta puhua kun jopa läski haki paikkaansa pyörätiellä eikä tahtonut kulkea suoraan sitten millään. Pääsin kuitenkin ehjänä ja kaatumatta. Päivällä oli sitäkin pahempi, kun koko työpäivän ajan satoi sankasti uutta lunta päälle eikä aura-autoja missään. Työpaikalle johtava reitti ihan täyttä puuroa, just pystyi ajamaan mutta haasteellista oli. 110-tien varren klv:t oli aurattu ja helpompi ajaa, mutta niissäkin oli edelleen edellisen päivän jämät hankaloittamassa ajoa + pariin kohtaan ajettu ajoradalta mössöt (noiden päältä en sitten uskaltanutkaan ajaa).

Eli aika hankala ajokeli, mutta olosuhteisiin nähden läski kulki yllättävän hyvin ja mikä yllätti mut vielä enempi oli se miten helposti sillä pääsee lähtemään liikkeelle vaikka tuntuisi siltä että eihän tällasessa lumipuurossa voi päästä alkuun ollenkaan. Harjoittelu jatkuu, varmasti tolla läskillä pääsee pahemmastakin eli kuljettajan kantti loppuu aiemmin ku pyörän...

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jori »

Olethan tietoinen, että paikkalitkuilla venttiilistä ilmaa lasketaan pois venttiili puoli kahdeksan tai puoli viiden kohdalla. Ei siis venttiili alhaalla, eikä myöskään ylhäällä, jotta renkaan kulutuspinnan sisäpinnalta pysähtyessä alas valuva litku ei tule ilman mukana ulos. Alhaalla littana rengas voi nostaa lätäkön suoraan venttiiliin ja muualla ongelmana on valuminen venttiilinreikään. Lisäksi pois laskiessa pitää ensin pumpata hiukan lisää, jotta venttiiliputki ensin tyhjenee, eikä sotke venttiiliä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jori kirjoitti:

Olethan tietoinen, että paikkalitkuilla venttiilistä ilmaa lasketaan pois venttiili puoli kahdeksan tai puoli viiden kohdalla. Ei siis venttiili alhaalla, eikä myöskään ylhäällä, jotta renkaan kulutuspinnan sisäpinnalta pysähtyessä alas valuva litku ei tule ilman mukana ulos. Alhaalla littana rengas voi nostaa lätäkön suoraan venttiiliin ja muualla ongelmana on valuminen venttiilinreikään. Lisäksi pois laskiessa pitää ensin pumpata hiukan lisää, jotta venttiiliputki ensin tyhjenee, eikä sotke venttiiliä.

Joo, noin teinkin mutta silti litkua tuli ulos. Tosin tuota ensin pumppaamista en suorittanut vaan yritin suoraan alkaa laskea ilmaa venttiilistä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Premnas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Olethan tietoinen, että paikkalitkuilla venttiilistä ilmaa lasketaan pois venttiili puoli kahdeksan tai puoli viiden kohdalla. Ei siis venttiili alhaalla, eikä myöskään ylhäällä, jotta renkaan kulutuspinnan sisäpinnalta pysähtyessä alas valuva litku ei tule ilman mukana ulos. Alhaalla littana rengas voi nostaa lätäkön suoraan venttiiliin ja muualla ongelmana on valuminen venttiilinreikään. Lisäksi pois laskiessa pitää ensin pumpata hiukan lisää, jotta venttiiliputki ensin tyhjenee, eikä sotke venttiiliä.

Joo, noin teinkin mutta silti litkua tuli ulos. Tosin tuota ensin pumppaamista en suorittanut vaan yritin suoraan alkaa laskea ilmaa venttiilistä.

Jos kesken ajon alkaa laskemaan ilmaa niin litkut on usein vaahdottunut aika hyvin joten sitä tahtoo hieman tulla ulos kun venttiilin avaa. Se määrä harvemmin riittää venttiilin tukkimiseen eikä siitä kannata hirveesti häiriintyä.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No joo kunhan tein huomion ettei tätä kannata välttämättä tehdä pyhävaatteet päällä :D . Mut hyvä tietää.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Tääl Turuus tai pikemmin Kaarinassa onkin ollut "mukava" sohjokeliviikko. Läskinojakkisi on todella toimiva kun sillä olet tämän viikon pyöräillyt. Mää olen myös nojaillut työmatkat offroaderilla. Edessä contin nasta vaihtuu tänään icespikeriksi, ajattelin kokeilla toimiiko nappulamaisempi paremmin. Nykyinen vähän hakee reittiä sunnetänne sohjossa.

Takana 27.5 suomityresin 3tuumainen nasta toimii todella hyvin.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nojailija kirjoitti:

Läskinojakkisi on todella toimiva kun sillä olet tämän viikon pyöräillyt.

Alle 3,8 tuumaiset ei virallisesti ole vielä läskejä, ne on vaan plus/semi kokoisia.. pilkun viilausta, tiedetään.

Viimeksi muokannut Wacky, 16 Joulu 2017, 09:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Noihan on tasan neljätuumaiset nappulakumit nyt tuossa. Tosin mikä lie oikea leveys kun eivät ole leveällä vanteella?

No juu, olin juuri tulossa kirjoittamaan tänne että ei jessus mitkä kelit olleet tällä viikolla :shock: . Mutta ensimmäinen kerta kun olen toivonut että olisi mieluummin sohjoa kuin jäätä. Täällä on ollut vaihtelevasti sohjoa, lunta, jäätä, sohjoa, lunta, jäätä. Melkoinen talven aloitus, täytyy sanoa. Sohjossa tolla vielä pääsee kyllä mutta eilen ei kantti riittänyt ajamaan jäätyneellä kelvillä...vesipintaisella sellasella. Hiukan ärsyyntyneenä katselin kun muutaman metrin päässä oleva ajorata täysin sula ja kesäkeli, kun taas pyöräilijöillä ja kävelijöillä extremetemppurata :x .

Joo, tarvii ne nastarenkaat laittaa.

Yritin modata kengänkärkiin irroitettavia nastalärpäkkeitä mutta en ottanut huomioon että pyörää taluttaessa tulee polkastua ne ite pois jalasta...joten eikun uusien ostoon ja tällä kertaa pidän sen kantaremmin tallella, ei ne muuten pysy.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin