Premnaksen Pläskipäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tuona päivänä päivän pituus Tampereella saavuttaa 8 tuntia, eli tuon jälkeen on mahdollista tehdä 8 tunnin työpäivä valoisassa.

Jippii? Päivätyöläiselle ihan sama onko valoisaa 3 vai 8, kun josaki keinovalokonttorissa/pajassa viettää sen kuitenkin.

Eikun nimenomaan päinvastoin. Päivätyöläinen on sen 8 tuntia sisällä. Menee pimeässä ja tulee pois pimeässä. Kun 3.2. jälkeen valoisa aika tuosta pitenee, pääsee edes toiseen suuntaan valoisassa ja kohta molempiin suuntiin ja muutakin ehtii valoisassa touhuta. Ei houkuta minua pimeyden työt. Siksi odotan Valon päivää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vaihda vuorotöihin ni on melkein aina toiseen suuntaan mennessä valoisaa :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Taitaa jäädä tää nastarengaskokeilu aika lyhyeen. Ei mun kintut vaan kestä noiden Dillingerien tuottamaa ylimääräistä vastusta. Melkoisen tahmaista meno kun ei ole pahemmin lunta pehmentämässä, eikä noita jäälaikkujakaan ainakaan tällä hetkellä ole kovin montaa. Taidan laittaa kesärenkaat takaisin ja jäisinä päivinä ajaa sitten muulla pyörällä. Jotenkin todella raskasta kun ei meinaa jaksaa veivata edes n. 10 kilometrin työmatkaa ja 20kmh nopeuden saavuttaminen suoralla on suorastaan sprinttiin verrattava suoritus :o . En kyllä tiedä mitä vaikutusta takarenkaan asentamisella väärin päin (eli ohjeiden mukaan oikein päin mutta siis eturenkaan pyörimissuuntaan nähden toiseen suuntaan), sillähän saa parempaa pitoa mutta mikäköhän lie vaikutus vierimiseen.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

20kmh nopeuden saavuttaminen suoralla on suorastaan sprinttiin verrattava suoritus :o .

Kiihtyvyyteen kai tuollainen renkaan kehälle tuleva paino eniten vaikuttaa, eli kiihtyy hitaammin mutta rullaa paremmin. Ootko erilaisia rengaspaineita kokeillut, jos kumi on kovin tussu niin nastathan raapii sivusuunnassa kun rengas painuu kasaan tiehen osuessaan. Se ainakin lisää vierintävastusta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

20kmh nopeuden saavuttaminen suoralla on suorastaan sprinttiin verrattava suoritus :o .

Kiihtyvyyteen kai tuollainen renkaan kehälle tuleva paino eniten vaikuttaa, eli kiihtyy hitaammin mutta rullaa paremmin. Ootko erilaisia rengaspaineita kokeillut, jos kumi on kovin tussu niin nastathan raapii sivusuunnassa kun rengas painuu kasaan tiehen osuessaan. Se ainakin lisää vierintävastusta.

Jukka

Ei taida olla tubeless asennettuja ja kuten Jorikin arvio niin lisä vastus pelkästään siitä on luokkaa 25% sen lisäksi vähemmän hyvin rullaava rengas rakenteelta ja päälle vielä lisä paino niin en ole yllättänyt. Nyt alatte ymmärtää miksi noi nastat on jääny vähälle käytölle läskissä

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

En ole kokeillut eri rengaspaineita, vaikkeivät ne nyttenkään ole kovin lussuja. Toisaalta nastarenkaiden keskimmäiset nastat ovat silminnähden taittuneet sivuille kuopissaan.

Ajallisesti kuitenkin näyttää siltä että mulla menee työmatkaan saman verran aikaa läskillä, oli alla sitten mitä tahansa tähän mennessä kokeiltua. Ajamisen raskauden tunne on erilainen. No ehkä mä yritän pitää väkisin edes tiettyä nopeutta yllä. Mun tuntuma kuitenkin on ettei tubeleksenakaan kulkenu yhtään sen kevyemmin. Traktori mikä traktori, eihän sen oo tarkoituskaan olla mikään kiituri mutta jotain päätöksiä on tehtävä jossei kroppa kestä.

Vaihdan nastat pois ja katsotaan sitten keveneekö.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Talviajossa mä ensimmäisenä kyllästyin kellottamaan keskinopeuksia ja työmatka-aikaa. Nopeus tuntuu olevan 15km/h +/-2, täsyin omista valinnoista riippumatta. Lämpötila, lumen paksuus, tien tasaisuus/liukkaus ja tuuli vaikuttaa paljo enemmän kuin nojakulmat, rengaspaineet, kampien pituudet, kumin paksuudet ja kuviot.

Ajamisen mielekkyys on tärkeämpää. Eli kun ei tule kaatumisia, taluttamista, kiputiloja eikä rengasrikkoja ja ajonopeus voittaa kävelyn niin kaikki on ok.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jviirret kirjoitti:

Talviajossa mä ensimmäisenä kyllästyin kellottamaan keskinopeuksia ja työmatka-aikaa. Nopeus tuntuu olevan 15km/h +/-2, täsyin omista valinnoista riippumatta. Lämpötila, lumen paksuus, tien tasaisuus/liukkaus ja tuuli vaikuttaa paljo enemmän kuin nojakulmat, rengaspaineet, kampien pituudet, kumin paksuudet ja kuviot.

Ajamisen mielekkyys on tärkeämpää. Eli kun ei tule kaatumisia, taluttamista, kiputiloja eikä rengasrikkoja ja ajonopeus voittaa kävelyn niin kaikki on ok.

Jukka

No totta tuokin. Mä tietysti vertaan kulkemista cheetahiin ja osittain pystyläskiin (tosin pitäisi varmaan kokeilla ajaa sillä pari päivää ja katsoa onko noissa jotain eroa etenemisen suhteen, kun kerta pyörä on tallissa ja ajokunnossa). Kesäkelillä ajan cheetahilla keskimäärin 20 minuutissa töihin (5,9km). Läskillä ajan 25 minuutissa n.5,3km sepelöidyllä asvaltilla ja hiekkareitillä. Ajallisesti toi ero ei ole mielestäni mitenkään todella erityinen. Ajonopeus vaan tuntuu hitaalta. Mun keskinopeus nojaläskillä on noiden nastojen kanssa jotain 12-13kmh luokkaa. Ilman nastoja vähän kovempaa muttei kuitenkaan kauheesti. Kaikki pienetkin ylämäet tahtovat mennä punnertamiseksi. Jostain syystä mun on vaikeampi pitää tolla läskillä suoraa ajolinjaa ylämäkeä noustessa, suoralla voin ajaa paljon hitaammin ilman että se vaikuttaa mitenkään ohjaukseen.

Ajamisen mielekkyys on tärkeää. Olen arka kaatumisille ja taluttaminen on tylsää. Rengasrikkoja on tähän mennessä ollut tasan yksi läskeillä ajaessa. Mutta vasen kinttu ei nyt vaan kestä tuota ylimääräistä vastusta. Saan kyllä saman efektin cheetahilla jos ajan tosi rumasti runtaten ja pitkään mutta tää on nyt tullut vähäisestä työmatka-ajosta. Jotain on siksi muutettava ja kokeiltava ettei jää ajot kokonaan.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Talviajossa mä ensimmäisenä kyllästyin kellottamaan keskinopeuksia ja työmatka-aikaa. Nopeus tuntuu olevan 15km/h +/-2, täsyin omista valinnoista riippumatta. Lämpötila, lumen paksuus, tien tasaisuus/liukkaus ja tuuli vaikuttaa paljo enemmän kuin nojakulmat, rengaspaineet, kampien pituudet, kumin paksuudet ja kuviot.

Ajamisen mielekkyys on tärkeämpää. Eli kun ei tule kaatumisia, taluttamista, kiputiloja eikä rengasrikkoja ja ajonopeus voittaa kävelyn niin kaikki on ok.

Jukka

Ja kun viel vanhenee, ei harmita enää vaikk joutus ylämäen taluttamaan :mrgreen: säästää hikoilua, hengitys tasaantuu ja käyttää vähän eri lihaksia.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Premnas kirjoitti:

Mä tietysti vertaan kulkemista cheetahiin

Vika voi olla tässä, joten ajat läskillä suuremmalla teholla. Jos niillä ajaa samalla teholla, pitäisi rasituksenkin olla sama. Paitsi että läskillä rasitus kestäisi hieman kauemmin. Tämä ei kuitenkaan ole sulle ongelma, koska voit ajaa satoja kilometrejä päivässä ilman ongelmia.

Olethan muuten tarkastanut että penkki ja polkimet ovat kaikin puolin suorassa keskenään. Toispuoleiset oireet voivat viitata pyörän kierouteen.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Täytyy tarkistaa vielä noiden suoruus. Musta jotenkin tuntuu ihan siltä kuin poljinkeskiö olis yhtäkkiä kauempana kuin ennen, mutta en ole varma.

Mutta nyt täytyy kyllä sanoa etten olis ikinä uskonut jossen olisi juuri äsken kokeillut. Mutta pakko se on uskoa koska se näkyy mittarissa ja jaksamisessa. Nimittäin rengaspaine ja sen merkitys. Teki niin mieli pyöräilemään etten voinut vastustaa kiusausta, mutta päätin sitten ennen lenkkiä lisätä jonkun 0,3bar ehkä lisää paineita takarenkaaseen. Mihinkään muuhun en koskenut. Sen jälkeen tuntui että pyörä suorastaan lensi! Vauhti ei enää hidastunutkaan automaattisesti, eikä 20kmh nopeuden saavuttaminen suoralla ollut enää mikään urheilusuoritus :D . Hiukan kun pisti lisää tehoja niin pääsi suht helposti 25kmh. Sen yli en enää kokeillut kun ei ollu tarkoitus vetää mitään rääkkiä vaan nauttia vaan hetkellisesti vauhdin hurmasta. Piti käväistä vaan nurkilla mutta venytin lenkin 22,9 kilometrin mittaiseksi ja keskinopeus oli 15,9kmh. Eikä mua väsytä yhtään, ihan kuin en olis ajamassa käynytkään :D. Ei huono muutos kun vertaa aiempaan 12-13kmh maksimiin. Takarengas ei toki toimi enää yhtä hyvänä iskarina mutta toisaalta ei pomputa yhtä helposti jos erehtyy pyörittämään epätasaisesti.

Eli mitä tästä opin. Rengaspaineilla on todella merkittävä vaikutus. Tämä pieni mutta tosi merkittävä muutos lisäsi just mun pyöräilyn mielekkyyttä ja siten ajohaluja 100%.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jori »

Jos rengas oli tosiaan niin pehmeä, että pomputteli epätasaisesta pyörittelystä, oli syytäkin lisätä painetta. Paljonkos se paine oikein oli ennen lisäämistä. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

En kyllä yhtään tiedä kun en ole hommannut vieläkään semmosta mittaria jolla sais luotettavasti noi lukemat. Toi Bilteman pumppu ei oo kauheen hyvä noiden pienien paineiden selvittelyyn. Lähinnä olen mennyt puristellu renkaita käsin ja ladannut oman painoni päälle ja katsonut ettei pääse kolisemaan vanteelle saakka. On se takarengas saattanutkin sitten olla kuitenkin liian tyhjä. Pyörän luonne muuttui todella paljon ilman lisäämisen jälkeen. Ihan kuin matkasta olisi tippunut 5kg jarruttavaa painoa, niin dramaattinen muutos tolla oli. Lisäksi pyörä kiihtyi huomattavasti paremmin ja nopeammin. No ei tarvinnu sitten vaihtaa renkaita ja voin tyytyväisenä ajella nastoilla lopputalven. Mulle riittää oikein hyvin tämä tänään saavutettu ajamisen keveys ja rentous.

Ihan pisti typerän virneen naamalle kun ajelin kylillä :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja samuel »

Josko noista joku olisi käypänen presta-adapterin kanssa. Vai onko pläskigumit auton venttiilillä?
https://www.uusimaa.fi/artikkeli/346377 ... inemittari

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei oo hyviä nuo auton rengaspainemittarit kun mitattava paine on alle baari. Digitaalisista ei oo kokemusta, mutta viisarimittari näyttää traktorin kumissa melkein mitä sattuu 0 ja 1 välillä kunnes paineen nostaa yhteen tai vähän yli. Vasta kun mennään lähemmäs kahta niin mittauskertojen välinen tulos on edes 10% tarkkuudella sama.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin