Sivu 8/10

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 14 Tammi 2018, 11:18
Kirjoittaja Nojanalle
https://www.bikester.fi/sks-airchecker- ... 25191.html Tämmönen pitäs olla jokaisen aktiivi harrastajan pakissa. Näitä löytyy useilla eri pumpun ja renkaan valmistajalla .
https://www.bikester.fi/tarvikkeet/pyor ... /8287.html Itselle ostin aikanaan tämmösen ja olen sen tarkuuteen tyytyväinen . Aikanaan ostin halvan markettipumpun , jossa oli painemittari . Ihmettelin että tuntuu nuo paineet kovin vähäsiltä . Digitaalisella mittarilla kun tarkisti pumpun tarkuuden . Täytyy sanoo että pumpu ei täyttänyt mitään tarkuus määreitä .
Sitten ostin Clasulta pumpun , joka oli lähempänä totuutta https://www.clasohlson.com/fi/Polkupy%C ... r318088000 . Halvoilla pumpuilla kyllä pumpaa , niiden painemittarit eivät ole vältämättä kuin suuntaa antavia.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 14 Tammi 2018, 12:03
Kirjoittaja jviirret
En mä välttämättä läskissä edes käyttäisi painemittaria. Kun sopiva paine on löytynyt niin mittaa kumin leveyden työntömitalla kuorma päällä. Helppo säätää kaiken painoisille kuskeille ja kuormille ;)

Jukka

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 14 Tammi 2018, 15:24
Kirjoittaja Premnas
Prestat tuossa on venttiileinä. Tavallaan olisi mielenkiintoista tietää tasan oikeat paineet mutta toisaalta sitten tulisko sitä käytettyä kovinkaan usein. Siis kävisikö kuitenkin niin että lopulta riittävä tuntuma on se miten pyörä kulkee. Että kuitenkin vaan kokeilen renkaan painumaa käsin ja istumalla päälle ja toteamalla onko hyvä vai ei. Takarenkaassa oli vallitseviin olosuhteisiin liian pienet paineet, siis pitoa oli mutta ehkä vähän liikaakin kun ei sitä paljaalla asvaltilla niin paljoa tarvitse. Jatkossa pistän ihan rohkeasti lisää painetta vaan, tietty niin ettei rengas ole liian pinkeänä koska silloin siihen tarttuu varmasti sepelinmurut herkemmin.

Tää on tätä opettelua, aina ei voi heti onnistua...

Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 14 Tammi 2018, 18:24
Kirjoittaja tm
Nojanalle kirjoitti:https://www.bikester.fi/sks-airchecker-pyoranpumppu-digitaalinen-mittari-harmaa-musta-225191.html Tämmönen pitäs olla jokaisen aktiivi harrastajan pakissa. Näitä löytyy useilla eri pumpun ja renkaan valmistajalla .

Itsellä on tuo SKS:n mittari, hyvin on toiminut pystäriläskin kanssa. Mutta ei sitä aina tule käytettyä. Ja mikäs nyt välttämätöntä olisi, kukin arpoo rengaspaineet niin kuin haluaa. Käsin painelemalla/puristelemalla pääsee jo hyvin hehtaarille.

Tänään kävin ajelemassa em. läskillä lenkin. Peukaloindeksi sanoi ennen lähtöä, että aikast pienet on paineet. No en jaksanut pumppailla, kun polkuajoakin oli luvassa. Pyörätiesiirtymillä huomasi hyvin, ettei kummoisesti rullaa. Vähän hitaampaa sitten ajelin, kun ei jaksanut väkisin vääntää ”normaalia” vauhtia. Kotiin päästyä painemittari kertoi, että takarenkaassa oli 0,3 baaria -> hyvä umpihankipaine :-).

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 14 Tammi 2018, 20:55
Kirjoittaja terppa
tm kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:https://www.bikester.fi/sks-airchecker-pyoranpumppu-digitaalinen-mittari-harmaa-musta-225191.html Tämmönen pitäs olla jokaisen aktiivi harrastajan pakissa. Näitä löytyy useilla eri pumpun ja renkaan valmistajalla .

Itsellä on tuo SKS:n mittari, hyvin on toiminut pystäriläskin kanssa. Mutta ei sitä aina tule käytettyä. Ja mikäs nyt välttämätöntä olisi, kukin arpoo rengaspaineet niin kuin haluaa. Käsin painelemalla/puristelemalla pääsee jo hyvin hehtaarille.

Tänään kävin ajelemassa em. läskillä lenkin. Peukaloindeksi sanoi ennen lähtöä, että aikast pienet on paineet. No en jaksanut pumppailla, kun polkuajoakin oli luvassa. Pyörätiesiirtymillä huomasi hyvin, ettei kummoisesti rullaa. Vähän hitaampaa sitten ajelin, kun ei jaksanut väkisin vääntää ”normaalia” vauhtia. Kotiin päästyä painemittari kertoi, että takarenkaassa oli 0,3 baaria -> hyvä umpihankipaine :-).


Heh! Mulla oli pystyläskin etutassussa niin pieni paine jotta pumpun mittari ei herännyt lainkaan, takana oli 0,5 bar mutta hyvin on ollut pitoakin :mrgreen: Tänään tartti käydä Vääksyssä ja puolet matkasta on asfaltilla/maantienlaitaa niin laitoin 1,5 bar ja kokolailla kevyemmin kulki, tosin on jäällä aika lipsakka, yhdessä kohdassa missä metsästä valuu tielle vettä ja jäätyy siihen, meinasi mennentullen vipata eturengas alta, ei ehdi edes kissaa sanoa... Sillä nastat on/olisi kivat.

Nastarenkailla on voinut vähän korkeampia paineita pitää niin on kulkenut kevyemmin ja pyrypäiväksi paineita on mahdollisuus laskea, pitäisi löytää joku vanha/halpa nastakumi nastojen luovuttajaksi niin yhden nastaläskirenkaan voisi askarrella ja asentaa tähän pystäriin.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 20:15
Kirjoittaja Premnas
Kylläpä tänään kelpasi ajella, yön aikana oli tullut vähän lisää lunta. Ei sitä ollut varmaan kuin muutamia senttejä, kevyttä puuterilunta. Aamulla vielä sateli hiljakseen, maisema oli kaunis. Läskillä ei koko lunta huomannut ollenkaan. Ei ollut liukas, ei mitään. Kotimatkalla jalankulkijoiden tamppaama väylä ei sekään ollu mitään. Lumi vaimensi mukavasti nastojen ropinan.

Ilman lisääminen takarenkaaseen toi metsäreittivaihtoehtoon 5-6 minuutin säästön ajoajassa. Tänään ajoin samaa reittiä töihin kuin kesäisin cheetahilla, samalla reitillä läski on vain 5 minuuttia hitaampi (+lunta ja pakkasta). Ei kyllä yhtään pöllömpi homma.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 20 Tammi 2018, 10:31
Kirjoittaja Premnas
Eilen alkoi jo hiukan vastustakin tuntua kun -8 astetta näytti lämpömittari. Kävin heittämässä lyhyen iltalenkin kun teki niin paljon mieli. En saanut ikuistettua puhelimen suhruisella kameralla kuvaa hienosta näystä pyörätiellä. Utuinen pilvi oli noussut leijailemaan n. metrin korkeuteen tiestä ja ajoin sen läpi. Tulin samaa reittiä takaisin ja samassa kohtaa pilvi oli noussut sen verran ylemmäs että ajoin juuri sen alta. Jännä kokemus ja hienon näköinen pilvi oli! Tää on taas yksi niistä lukuisista syistä miksi tykkään pyöräillä. On enempi aikaa ihastella maisemia, luontoa ja jänniä ilmiöitä.

Nyt kyllä huomasin läskilläkin mikä ero on auratulla väylällä vs. jalankulkijoiden tamppaama väylä. Jalankulkijoiden tamppaama ura on epätasainen muhkura. Sitä varten tarvisi varmaan laskea paineita renkaista jolloin läski etenisi muhkuroiden yli pehmeämmin, mutta en jaksanut nähdä vaivaa. Läski eteni kuitenkin niiden muhkuroiden yli huomattavasti paremmin kuin trike, joka olisi "kolissut" vähän joka suuntaan.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 24 Tammi 2018, 20:24
Kirjoittaja Premnas
Voi jösses tänään ei naurattanut kyllä yhtään. Aamulla jo valmiiksi tuulen kasaamia kinoksia siellä täällä ja lunta ainakin 10cm ja kinoksissa enempi. Aika moneen otteeseen meinas lähteä läski alta aika äkisti kun eturengas upposi kinokseen ja vähäinen vauhti jonka olin saavuttanut, toppasi siihen. No kertaakaan en kuitenkaan mennyt nurin. Aika useaan kertaan vaan tyydyin talutushommiin.

Päivällä oli vielä monessa kohtaa ajoradalta auratut lisäpöperöt pyörätiellä. Ei tuu ikävä tämän päivän ajoja. Toivottavasti huomenna ei ole enää yhtä toivoton tilanne.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 24 Tammi 2018, 20:34
Kirjoittaja jviirret
Hmm, mä oon just ymmärtänyt että läski on tuollaisissa lumiolosuhteissa ylivoimainen muihin pyöriin verrattuna :o

JUkka

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 24 Tammi 2018, 20:41
Kirjoittaja Premnas
Päivän olosuhteissa olisin juuttunut välittömästi trikellä kinokseen ja siihenpä olisin jäänyt. Kapearenkaisella en tiedä miten olisi käynyt.

Mun tämänhetkisen kokemuksen mukaan toi läski kulkee myös paksussa kerroksessa, jossei se oo täyttä muhjua ja/tai pohja epätasainen. Täällä on viime aikoina jätetty auraamatta kun on tullut vaan vähän lunta, no se on sitten poljettu röykyksi ja nyt sitten siihen päälle satoi ja tuuli kinosti runsaasti lunta.

Toinen seikka on se että jos mä vaan ajaisin kuin mikäkin reikäpää ja kaatumista pelkäämättä niin saattaisin päästä polkemalla pidemmälle, mutta kaatumisen mahdollisuus saa mut varomaan joskus liikaakin.

Ei kai se läskikään kaikkeen pysty. Vai pitäisikö sen osaavissa käsissä kulkea missä vaan?

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 04 Helmi 2018, 16:36
Kirjoittaja Premnas
Tänään ajelin 28km lenkin n. 9-12 asteen pakkasessa. Vihdoinkin siirsin poljinkeskiötä takas taaksepäin. Ajotuntuma parani mutta liikkeellelähdöt vaikeutuivat hieman. Voi olla tottumiskysymyskin. Olen kyllä sitä mieltä että pakko vielä kokeilla laittaa penkki ylempää kiinni eli penkki siirtyisi hieman eteenpäin. Nyt tuntuma on se että kyllä sillä ajaa mut välillä tuntuu siltä että persus meinaa tippua kyydistä. Siis takamukselle ei oo tarpeeksi tilaa penkillä. Uskoisin ettei penkin siirto hieman eteen vielä vaikeuta jalkojen saamista maahan, on siinä sen verran varaa.

Sen olen huomannut että en kauheen mielellään tolla pysähtele, koska siinä on aina oma hommansa. En ole vielä oppinut (tai opetellut) pysähtymään tuolla samalla tavalla kuin cheetahilla eli vain laskemalla jalkaa maahan, vaan ensin pitää nostaa selkä suoraan jotta saa varmasti kengän tukevasti maahan, ja sitten vasta laskea selkä takaisin penkkiin. Sen verran haittaa tuosta korkeudesta näköjään on. Eihän tämäkään periaatteessa haittaa. Ehkä se voi näyttää jonkun mielestä oudolta tai typerältä mutta mieluummin pysyn pystyssä kuin kaadun kyljelleni jalan luiskahtaessa pois alta. Silleen olen miettinyt että paras korkeus olisi sellanen josta jalan saa mukavasti maahan kantapäätä myöten, mutta jalan ei tartte silti jäädä koukkuun (niin kuin cheetahissa).

Jännästi tuo notkeus vaan kehittyy. Aiemmin jo kirjoitin miten alkuun tuntui siltä kuin olisi yrittänyt rautakankea väkisin taivuttaa pyörän päälle. Nyt kun mietin niitä alkuviikkoja tähän hetkeen niin paljon on muuttunut ajotaidoissa. Joissain asioissa olen kyllä edelleen aika nössö ja esim. pyörän hienoinenkin luikertelu saa mut edelleen aika varovaiseksi. Toisaalta olen huomannut että tuolla on yllättävän helppo tasapainotella hitaassa vauhdissa.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 04 Helmi 2018, 17:36
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:Sen olen huomannut että en kauheen mielellään tolla pysähtele, koska siinä on aina oma hommansa. En ole vielä oppinut (tai opetellut) pysähtymään tuolla samalla tavalla kuin cheetahilla eli vain laskemalla jalkaa maahan, vaan ensin pitää nostaa selkä suoraan jotta saa varmasti kengän tukevasti maahan, ja sitten vasta laskea selkä takaisin penkkiin. Sen verran haittaa tuosta korkeudesta näköjään on. Eihän tämäkään periaatteessa haittaa. Ehkä se voi näyttää jonkun mielestä oudolta tai typerältä mutta mieluummin pysyn pystyssä kuin kaadun kyljelleni jalan luiskahtaessa pois alta. Silleen olen miettinyt että paras korkeus olisi sellanen josta jalan saa mukavasti maahan kantapäätä myöten, mutta jalan ei tartte silti jäädä koukkuun (niin kuin cheetahissa).


Olisiko tuossa varaa lyhentää kampipuomia vieläkin, jotta saisit istuimen taakse matalammalle ja pystympään ja kammet silti riittävän lähelle. Jos ei kantapäät pahasti ota eturenkaaseen, minä aikakin lyhentäisin puomia ainakin viisi senttiä mieluummin kuin siirtäisin penkkiä edemmäs.
Kuva
viewtopic.php?f=18&t=5425&start=30#p116530

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 04 Helmi 2018, 18:34
Kirjoittaja Wacky
Keskiö on sen verran penkkin pohjaa korkeammalla että tuota ei ole kiva ajaa penkki kauheen pystyssä, koska sylikulma menee liian pieneksi.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 04 Helmi 2018, 20:40
Kirjoittaja Saukki
Mulla tuntui aluksi Maxilla ajaessa myös, että tippuu penkistä. Se vähän parani sillä, että siirsin penkkiä eteen päin (eli keskiö oli siis liian kaukana) ja lopulta pääsin siitä tunteesta eroon, kun laskin selkänojaa vähän alaspäin, eli nojaavampaan asentoon.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 05 Helmi 2018, 20:22
Kirjoittaja Premnas
Pystympään en enää penkkiä laittaisi. Nyt se on matalimmassa asennossaan ja silti tuntuu että matalammallakin voisi olla. Kampikeskiötä ei oikein voi enää lähemmäs tuoda koska sen jälkeen kääntymiset alkavat olla liian hankalia kun rengas osuu kenkiin. Nyt on just siinä rajalla että pystyn vielä kääntymään ajaen, olis aika huono kompromissi joutua taluttamaan kaikki käännökset jatkossa.

Täytyy kokeilla tuo penkin siirto. Kauheesti eteen en toisaalta halua viedä koska pidän siitä ettei ohjaamo tule syliin saakka, täytyy olla välissä tilaa. Penkin siirto taakse tarkoittaisi joko ohjaamon korottamista säätöpultillaan tai sitten varren pidentämistä, koska muuten polvet ottavat kiinni tankoon.