Premnaksen Pläskipäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2293
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja Premnas » 23 Maalis 2018, 22:13

No juu, kiemurtelevista jäljistä päätellen ei ole kauheen monella muullakaan ollut aina kovin mukavaa ajella tänä talvena noita reittejä.

Aamulla kun reitit ovat vielä jäässä, on helpompi ajaa. Siis vaikka onkin pientä uraa niin läski kulkee niistäkin ihan ok (syvät urat ovatkin sitten toinen juttu). Valitsisin läskilläkin siis mieluummin jään kuin sohjon (varsinkin kun koko sohjokerros pettää kerralla alta). Sain nyt yhtenä aamuna ehkä toisen kerran tänä talvena takarenkaan sutimaan. Piti lähteä liikkeelle ajoradalla ja siinä oli todella niljakas joskin tasainen jääkerros. Siinä sutasi mutta pääsin liikkeelle kuitenkin. Tuntui myös siltä kuin pyörä muljuaisi jääkerroksen päällä. Tällasta pintaa oli kuitenkin aika lyhyt matka ja loppumatka meni hyvin.

Jonkin verran olen talven myötä tottunut sietämään tuota pyörän muljuamistakin eli vaikka renkaat lipsuisivat hieman sivusuunnassa, ei se aiheuta enää samanlaista sätkyä kuin alkumetreillä pienetkin epämääräisyydet. En tietenkään tykkää siitä mutta varsinkin jos tuollasta muljupätkää on vain vähän matkaa ja sen jälkeen asvalttia, annan vaan mennä.

Ei ole tarvinnut kaatua enää ja käsikin näyttää parantuneen vihdoin siihen kuntoon kuin oli ennen helmikuun kaatumista. Pitkät pätkät asvalttia näkyvillä ainakin yhdellä käyttämistäni työmatkareiteistä ja huomaan heti miten paljon huolettomammin voin ajaa.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3716
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja mhelander » 26 Maalis 2018, 11:36

Nojailija kirjoitti:MHn proto MB on toiminut jokseenkin hyvin(paitsi takaiskari laukesi)

Oho. No kesti se sulla yli 20,000 kilsan ajot, evoon hommasin Fox Float -iskarin ja nyt kun vaihdoin uutta niin oli selvää että vanhan vaimennuskyky oli kyllä lähes nollissa, iskaria voisi luonnehtia "hyppykepiksi"...

Nojailija kirjoitti:Mulla on 27,5" 3 tuuman Suomi Tyresin nasta takana, edessä 26" n. 55mm Ice Spiker. Molemmissa hurjasti nastoja, takana noin 1 Bar ja edessä 2 Bar. Tietty tolla pyörällä noin 2/3 painosta on takana ja siinä on joustoa hirveästi. Pitoa riittää, silti se hakee urassa reittiä.

Mulla on nykyään 2.8" edessä ja 3.0" takana, ja ei taatusti tule enään nastoja edes jäisille keleille. Painesta/painumasta riippuen hakee, kovemmalla paineella vierii hyvin mutta jotkut urat on jänniä ja lumelta jäälle saattaa olla jopa liukasta, pienemmillä sitten lullaa joissakin urissa mutta pitoa löytyy.

Liukkauden takia olen tiellä ajaessa tainnut kaatua tälle talvelle vain kerran. Poluilla sitten aika paljon useammin ja vaihtelevista syistä. Silti ei tule nastarenkaita enää.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2293
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja Premnas » 10 Huhti 2018, 14:20

Kyllähän ne tiet lopulta sulivat. Kai siellä vielä jotain jäisiä paikkoja voi olla, mutten tiedä kun olen pari päivää potenut flunssaa enkä päässyt ajamaan.

Viime perjantaina vaihdoin läskiin jumbojimit alle ja kyllähän pyörä hiljeni aika lailla ja keveni kulku. Mut on silti ikävä jo cheetahia (jonka keväthuolto on edelleen tekemättä, mutta nyt sentään jo suurin osa tarvittavista osista tilattu).

Laskin että olen ajanut läskinojakilla nyt sen hankkimisesta saakka jotakuinkin 1357km. Tälle talvelle tuli kilometrejä harvinaisen vähän, suurimmat syyt siinä ettei jostain syystä huvittanut vaikka oli uusi ajokki alla ja suurempi syy ehkä vallinneet ajo-olosuhteet jotka lasken omalla mittapuullani erityisen haastaviksi vaikkeivät ne jollekin toiselle ehkä olekaan mitään.

Huomioita suuntaan ja toiseen olen tehnyt:

- en olis koskaan uskonut uskaltavani ajaa kaksipyöräisellä nojakilla olosuhteissa joissa kuitenkin ajoin
- yhden kerran vertasin ajoaikaa samalla reitillä trike vs. läskinojakki. Tulokset olivat aika hämmentäviä, koska trike ei ollutkaan hitaampi kuin läskinojakki. Toisaalta tulos olisi varmasti ollut eri jos pinnalla paljon uutta satanutta lunta tai syvää loskaa.
- olen varmaan nyt saavuttanut jonkun zen-tilan mitä tulee ajamisen vakauteen ja pyörän hallintaan eri olosuhteissa. Pysähtyminen ja liikkellelähtö ovat huomattavasti helpottuneet alkuajoista ja ne sujuvat aika automaattisesti, mitä nyt edelleen on pakko pysähtyessä nostaa ensin selkä penkistä jotta saa jalalla tukevan "otteen" maasta. Sen jälkeen selän lasku penkkiin täysin ok.
- on vähän kaksiset tunnelmat tuosta poljinkeskiön korkeudesta. Joinain päivinä se tuntuu täysin normaalilta ja toisina päivinä taas toivoisin että se olisi 10cm alempana.
- korkealla läskinojakilla on helpompi esim. hidastella toisten takana kun odottaa sopivaa ohituspaikkaa, tai liikennevaloja lähestyessä kun odottaa niiden vaihtumista. Toisaalta ei tee mieli pysähtyä koska siinä on enempi tekemistä kuin matalalla nojakilla, jolla koen pysähtymisen helpommaksi.
- näkyvyys toisille ja läheltäpititilanteiden välttäminen on jäänyt vähän kysymysmerkiksi? On puoleen ja toiseen tapauksia, samalla tavalla kuin matalalla nojakilla. Toiset eivät näe vaikka olis suoraan edessä. Ei ole toisaalta kukaan tullut sanomaan että jään katveeseen koska olen niin matalalla. Toisaalta voi olla että koko pyörä hämmentää ihmisiä niin paljon et kaikki jää sanattomaksi :D ?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jooseha ja 4 vierailijaa