Sivu 10/11

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 23 Maalis 2018, 22:13
Kirjoittaja Premnas
No juu, kiemurtelevista jäljistä päätellen ei ole kauheen monella muullakaan ollut aina kovin mukavaa ajella tänä talvena noita reittejä.

Aamulla kun reitit ovat vielä jäässä, on helpompi ajaa. Siis vaikka onkin pientä uraa niin läski kulkee niistäkin ihan ok (syvät urat ovatkin sitten toinen juttu). Valitsisin läskilläkin siis mieluummin jään kuin sohjon (varsinkin kun koko sohjokerros pettää kerralla alta). Sain nyt yhtenä aamuna ehkä toisen kerran tänä talvena takarenkaan sutimaan. Piti lähteä liikkeelle ajoradalla ja siinä oli todella niljakas joskin tasainen jääkerros. Siinä sutasi mutta pääsin liikkeelle kuitenkin. Tuntui myös siltä kuin pyörä muljuaisi jääkerroksen päällä. Tällasta pintaa oli kuitenkin aika lyhyt matka ja loppumatka meni hyvin.

Jonkin verran olen talven myötä tottunut sietämään tuota pyörän muljuamistakin eli vaikka renkaat lipsuisivat hieman sivusuunnassa, ei se aiheuta enää samanlaista sätkyä kuin alkumetreillä pienetkin epämääräisyydet. En tietenkään tykkää siitä mutta varsinkin jos tuollasta muljupätkää on vain vähän matkaa ja sen jälkeen asvalttia, annan vaan mennä.

Ei ole tarvinnut kaatua enää ja käsikin näyttää parantuneen vihdoin siihen kuntoon kuin oli ennen helmikuun kaatumista. Pitkät pätkät asvalttia näkyvillä ainakin yhdellä käyttämistäni työmatkareiteistä ja huomaan heti miten paljon huolettomammin voin ajaa.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 26 Maalis 2018, 11:36
Kirjoittaja mhelander
Nojailija kirjoitti:MHn proto MB on toiminut jokseenkin hyvin(paitsi takaiskari laukesi)

Oho. No kesti se sulla yli 20,000 kilsan ajot, evoon hommasin Fox Float -iskarin ja nyt kun vaihdoin uutta niin oli selvää että vanhan vaimennuskyky oli kyllä lähes nollissa, iskaria voisi luonnehtia "hyppykepiksi"...

Nojailija kirjoitti:Mulla on 27,5" 3 tuuman Suomi Tyresin nasta takana, edessä 26" n. 55mm Ice Spiker. Molemmissa hurjasti nastoja, takana noin 1 Bar ja edessä 2 Bar. Tietty tolla pyörällä noin 2/3 painosta on takana ja siinä on joustoa hirveästi. Pitoa riittää, silti se hakee urassa reittiä.

Mulla on nykyään 2.8" edessä ja 3.0" takana, ja ei taatusti tule enään nastoja edes jäisille keleille. Painesta/painumasta riippuen hakee, kovemmalla paineella vierii hyvin mutta jotkut urat on jänniä ja lumelta jäälle saattaa olla jopa liukasta, pienemmillä sitten lullaa joissakin urissa mutta pitoa löytyy.

Liukkauden takia olen tiellä ajaessa tainnut kaatua tälle talvelle vain kerran. Poluilla sitten aika paljon useammin ja vaihtelevista syistä. Silti ei tule nastarenkaita enää.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 10 Huhti 2018, 14:20
Kirjoittaja Premnas
Kyllähän ne tiet lopulta sulivat. Kai siellä vielä jotain jäisiä paikkoja voi olla, mutten tiedä kun olen pari päivää potenut flunssaa enkä päässyt ajamaan.

Viime perjantaina vaihdoin läskiin jumbojimit alle ja kyllähän pyörä hiljeni aika lailla ja keveni kulku. Mut on silti ikävä jo cheetahia (jonka keväthuolto on edelleen tekemättä, mutta nyt sentään jo suurin osa tarvittavista osista tilattu).

Laskin että olen ajanut läskinojakilla nyt sen hankkimisesta saakka jotakuinkin 1357km. Tälle talvelle tuli kilometrejä harvinaisen vähän, suurimmat syyt siinä ettei jostain syystä huvittanut vaikka oli uusi ajokki alla ja suurempi syy ehkä vallinneet ajo-olosuhteet jotka lasken omalla mittapuullani erityisen haastaviksi vaikkeivät ne jollekin toiselle ehkä olekaan mitään.

Huomioita suuntaan ja toiseen olen tehnyt:

- en olis koskaan uskonut uskaltavani ajaa kaksipyöräisellä nojakilla olosuhteissa joissa kuitenkin ajoin
- yhden kerran vertasin ajoaikaa samalla reitillä trike vs. läskinojakki. Tulokset olivat aika hämmentäviä, koska trike ei ollutkaan hitaampi kuin läskinojakki. Toisaalta tulos olisi varmasti ollut eri jos pinnalla paljon uutta satanutta lunta tai syvää loskaa.
- olen varmaan nyt saavuttanut jonkun zen-tilan mitä tulee ajamisen vakauteen ja pyörän hallintaan eri olosuhteissa. Pysähtyminen ja liikkellelähtö ovat huomattavasti helpottuneet alkuajoista ja ne sujuvat aika automaattisesti, mitä nyt edelleen on pakko pysähtyessä nostaa ensin selkä penkistä jotta saa jalalla tukevan "otteen" maasta. Sen jälkeen selän lasku penkkiin täysin ok.
- on vähän kaksiset tunnelmat tuosta poljinkeskiön korkeudesta. Joinain päivinä se tuntuu täysin normaalilta ja toisina päivinä taas toivoisin että se olisi 10cm alempana.
- korkealla läskinojakilla on helpompi esim. hidastella toisten takana kun odottaa sopivaa ohituspaikkaa, tai liikennevaloja lähestyessä kun odottaa niiden vaihtumista. Toisaalta ei tee mieli pysähtyä koska siinä on enempi tekemistä kuin matalalla nojakilla, jolla koen pysähtymisen helpommaksi.
- näkyvyys toisille ja läheltäpititilanteiden välttäminen on jäänyt vähän kysymysmerkiksi? On puoleen ja toiseen tapauksia, samalla tavalla kuin matalalla nojakilla. Toiset eivät näe vaikka olis suoraan edessä. Ei ole toisaalta kukaan tullut sanomaan että jään katveeseen koska olen niin matalalla. Toisaalta voi olla että koko pyörä hämmentää ihmisiä niin paljon et kaikki jää sanattomaksi :D ?

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 01 Loka 2018, 21:11
Kirjoittaja Premnas
Aloin tänään jo vähän harjoitella läskinojalla ajoa. Semmosen muutoksen tein että siirsin kiinnitystä taaemmas, tällä sain sen takaliston tippumisen tunteen pois. Keskiö on aivan liian lähellä, pitää siirtää. Saatan vaihtaa tangon kuitenkin kapeampaan. Harkinnassa on edelleen jos sais tehtyä sellasen etupuomin joka laskisi keskiön 5-10 cm alemmas. Tyhmältähän se varmaan näyttäisi mut käytännöllisyys edellä.

Alkuun tuntui tosi haparoivalta ajo ja tuntui et ohjaus kamalan herkkä. Kävin kutomassa mattoa ja takaisin ajaessa alkoikin yhteinen sävel löytyä.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 17 Loka 2018, 19:07
Kirjoittaja Premnas
Olikos se toissapäivänä kun tuli läpimurto tossa läskillä pysähtymisessä. Opin pysähtymään läskillä ilman että selkää tarvitsi nostaa penkiltä ja pysähtyminen ei ollut liian jännää. Piti vaan valua hieman alemmas penkillä, lötköyttää selkä ja nyt jalka ylettyi mukavasti maahan :).

Tänään ajoin tarkoituksellisesti pitemmän metsätiereitin ja nautin siitä. Kyllä läskillä on kivaa ajaa noita eikä ole koko ajan kaikkia tyhmiä risteyksiä.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 04 Marras 2018, 09:21
Kirjoittaja Premnas
Viime kuussa tuli ajettua 227km läskillä, ajot vähentyneet aika oleellisesti kesään verrattuna mutta yksistään pyörätyypin vaihto ei ole syyllisenä vaan alas laskenut varastorautataso ja sen myötä mennyt fyysinen jaksaminen ja rasituksesta palautuminen. Olen nyt syönyt rautatabletteja oliskohan parisen viikkoa, vähän parempi jo mutta ei silti samalla tasolla kuin ennen. Olen myös ottanut joka aamu valohoitoa kirkasvalolampusta, ainakin se herättää hyvin aamulla. No katotaan jos vaikka palautuisi niin että innostuisi ottamaan pienen loppuspurtin ennen vuoden vaihtumista.

Penkin siirto eteen on osoittautunut hyväksi korjausliikkeeksi. Tuntuu hassulta sanoa mutta pyörän hallinta on parantunut sen myötä, oma vartalo istuu (tai makaa) nyt paremmin penkkiä vasten, yletyn paremmin maahan eikä oo sitäkään vähää rautakanki-ilmiötä. Jotenkin kuvittelin että penkin korkeampi etureuna haittaisi huomattavasti mutta eihän siinä käynytkään niin.

Mukavaa kun pyörä tuntuu taas paremmalta ja selkeästi siitä on tullut tärkeä perheenjäsen :mrgreen:.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 04 Marras 2018, 13:48
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:Penkin siirto eteen on osoittautunut hyväksi korjausliikkeeksi. Tuntuu hassulta sanoa mutta pyörän hallinta on parantunut sen myötä, oma vartalo istuu (tai makaa) nyt paremmin penkkiä vasten, yletyn paremmin maahan eikä oo sitäkään vähää rautakanki-ilmiötä. Jotenkin kuvittelin että penkin korkeampi etureuna haittaisi huomattavasti mutta eihän siinä käynytkään niin.

Hauskaa, että homma toimii. :D Minä en kuitenkaan ymmärrä, miten penkin siirtäminen eteen voi parantaa maahan ylettymistä, kun penkki eteen siirrettäessä nousee ylemmäs. :shock:
Kuva

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 04 Marras 2018, 21:05
Kirjoittaja Premnas
No eihän siinä olekaan oikein järkeä, mutta jostain syystä tuntuma on tuo. Vaikuttaisko jotenkin sylikulman loiveneminen. Tiedän vaan sen että nyt on helpompi pysähtyä ja muutenkin ajaminen tuntuu luontevammalta.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Marras 2018, 14:32
Kirjoittaja Premnas
Tännekin tuli hetkeksi talvi :D. Vähän lunta ja pakkasta, heti valoisampaa ja lumella on kivempaa ajaa kuin kurassa. Toki pyörän jähmettymisen pakkasessa tuntee ja joutuu tekemään enemmän töitä että kulkee.

Yllättävän rennosti uskallan ajaa läskillä, toki niljakkaat risteykset otan varovasti enkä viitti kanttailla ylenmääräisesti ettei käy vahinkoa. Pyörään on parempi ajotuntuma kuin viime talvena, toki niitä hankalia keliolosuhteita odotellessa, tää on ollut liian helppoa tähän saakka.

Yli kk rautakuurilla, alkaa rauta jo potkia sen verran vauhtia etten väsy ihan pienestä rasituksesta eikä muutenkaan väsytä enää niin paljoa.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 01 Joulu 2018, 15:45
Kirjoittaja Premnas
Rakas päiväkirja, tykkäsin tänään ihan kauheasti ajaa läskillä ja ajelinkin ristiin rastiin erilaisia hiekka- ja muita teitä. Edes pois sulanut lumi ei voinut laimentaa pulppuavaa iloa ja hymyä jonka pyöräily läskinojakilla sai aikaan. Pysähdyin rannalle ihastelemaan pilvien välistä paistavaa aurinkoa ja samalla tuntui mukavalta että saatoin sillä tapaa pysähtyä hiekan päälle noin vaan :D.

Tunsin läikkyvää iloa siitä että tänäänkin voin ajaa läskinojakkia :D.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 01 Joulu 2018, 21:39
Kirjoittaja wwhv
ja mikäs päivä tänään olikaan: no, tietysti Global Fatbike Day ;)

eli meni siis aivan nappiin...

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 01 Joulu 2018, 22:29
Kirjoittaja Premnas
Häh, ihan totta :D? En edes muistanut että se on tänään! Kävin vielä iltalenkillä kun teki niin mieli, päivän kilsat 41.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 02 Joulu 2018, 14:42
Kirjoittaja Premnas
Tänään 31km 3 hengen porukkalenkki Paraisille. Oli kivaa! Yksin on kivaa ajaa mutta olen päätymässä siihen että porukassa vielä kivempaa kun voi höpöttää kaikkea.

Läskin hallinta paranee edelleen, vaikka kuvittelin jo oppineeni kaiken tasapainosta.

Kyllä läskillä ajaessa on tunnelmaa jota ei voi saavuttaa muulla pyörällä. Jotenki sellanen "täältä tulee Muhku, ootteko valmiit" :mrgreen:?

Lisäys. Käväsin vielä iltalenkillä koska taas huvitti, päivän kilsat 55,5. Tais tulla uus ennätys läskillä, muistaakseni en ole ajanut ennen ihan noin paljoa. Miten alkaa tuntua siltä että otan nyt syksyn vahingon korkojen kera takaisin :mrgreen:? Mahtaiskohan sitä sittenki olla mahdollisuuksia siihen kahdeksaan tuhanteen kilsaan, hmm...

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 09 Joulu 2018, 15:30
Kirjoittaja Premnas
Eilen oli paikoin hyvinkin niljakas keli. Ajettiin ennen kokousta Nojailijan kanssa pieni lenkki. Meinasi olla liian jännää kun ei ollu nastoja alla ja ekaa kertaa jäiseen länttiin ajoin, hiukan lipsahti pyörä muttei kaatunut. Vähän myöhemmin laskin rengaspaineita, hiukan parempi mutta silti aika varovaista menoa kun olen edelleen arka kaatumisen suhteen. Trike olis ollu omiaan tuohon keliin, mutta en ajatellu että siellä olisi noin liukasta kun kuitenkin satoi hyvän aikaa vettä. Päivän matka 29,5km.

Olikohan tekoa eilisen taiteilun kanssa ku viime yönä näin unta etten osannu enää ajaa läskillä ollenkaan, siis en päässyt liikkeelle ja kaatusin keskelle risteystä. Lopulta hermostuin ku siitä tullu mitään ja raahasin pyörän pois keskeltä ajorataa. No onneksi oli vaan uni :mrgreen:.

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 17 Joulu 2018, 19:51
Kirjoittaja Premnas
Oho, lunta taas muttei tiedä kuinka kauan, joten pitihän sitä käydä vähän leikkimässä. Nappuloissa on ihmeen hyvä pito, eikä haitannut lumipöperöt. Nastoja en oo vaivautunut laittamaan eikä niitä oo tarvinnutkaan viime päivinä.

Vaihdoin edellisten jarrukahvojen tilalle Saccon parkkijarrulliset ja ovat mahtavuutensa jo osoittaneet. Nyt sitä voi retkottaa pyöräin päällä pyörän karkuun lähtemättä :D.

Ostin myös goretex-kuorirukkaset (extremities tuff bags) mutta niitä en oo päässyt vielä kokeilemaan, kylmää vesisadetta odotellessa. Noita mietin kauan kun tykkään ohuista rukkasista etteivät häiritse hallintalaitteiden käyttöä. Aika monissa rukkasissa on vaan kauhee määrä lämmikettä ja toppauksia.