Sivu 2/13

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 13:05
Kirjoittaja Premnas

Tämä päivä onkin kulunut rattoisasti penkin kiinnittämistä miettien. Luottamus on korkealla kun veikkaan että penkki muistuttaa lopulta enempi reikäjuustoa kuin penkkiä. Eli saako reiät oikeisiin kohtiin vai onko lopulta ihan pielessä. Ei oo kovin helppoa yrittää arvoida penkin oikeaa kiinnityskohtaa, ja mahtaako sekin olla lopulta makuasia vai onko sillä penkin kestävyyden kannalta jotain merkitystä missä kohtaa esim. alakiinnike on? Tällä hetkellä yritän arvoida vain sitä ettei penkin etureuna haittaa liikaa jalkojen alas laskemista ja penkin kulman säätöä nostamatta penkin korkeutta runkoputkeen nähden. Sen takia penkin alatuki tulisi melko eteen, n. 13-14cm päähän etureunasta.

Kova on tahto saada tämän päivän tai viimeistään huomisen aikana ajokuntoon että pääsis harjoittelemaan, mutta ei oo helppoa ei, kun ei oo tarvinnu ennen tehdä.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 13:09
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:

Tämä päivä onkin kulunut rattoisasti penkin kiinnittämistä miettien. Luottamus on korkealla kun veikkaan että penkki muistuttaa lopulta enempi reikäjuustoa kuin penkkiä. Eli saako reiät oikeisiin kohtiin vai onko lopulta ihan pielessä. Ei oo kovin helppoa yrittää arvoida penkin oikeaa kiinnityskohtaa, ja mahtaako sekin olla lopulta makuasia vai onko sillä penkin kestävyyden kannalta jotain merkitystä missä kohtaa esim. alakiinnike on? Tällä hetkellä yritän arvoida vain sitä ettei penkin etureuna haittaa liikaa jalkojen alas laskemista ja penkin kulman säätöä nostamatta penkin korkeutta runkoputkeen nähden. Sen takia penkin alatuki tulisi melko eteen, n. 13-14cm päähän etureunasta.

Kova on tahto saada tämän päivän tai viimeistään huomisen aikana ajokuntoon että pääsis harjoittelemaan, mutta ei oo helppoa ei, kun ei oo tarvinnu ennen tehdä.

Laita penkki kiinni velkroteipillä ja ajele sillä ensin sellaisenaan. Kun tuntuu, ettei tarvitse siirtää, poraa ruuveille reiät kiinnittimien puolelta teipin läpi. Ei voi mennä pieneen. :)


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 14:21
Kirjoittaja Premnas

No kun ei ollut semmosta joka olis kestäny ajoa. Penkki on alaosasta jo kiinni, yläosan reiät tekemättä. Kyllä siitä kai hyvä tulee.

Penkin kiinnitykseen käytettiin muuten penkin ja kiinnikkeiden välissä vanhasta Duranosta lahdattuja renkaanpalasia pehmentiminä :D . Ratkaisu vaikuttaa ainakin tähän asti hyvältä.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 15:05
Kirjoittaja Pastori

Knnon velcrolla kiinni ja sitten se kestää istumalla tehdyn testaamisen. Sitten kun poraa reiät ja tuuppaa ruuveilla kiinni - jää velcro kivasti sinne väliin ja nitise niin kovasta se penkki sit.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 15:37
Kirjoittaja Premnas

Juna meni jo :wink: . Laitettiin siis Duranosta leikattuja ulkokuminpaloja väliin pehmikkeeksi kiinnityspulttireikien kera eli ei niiden pitäisi lähteä irti ja vaimentaa nitinää. Äsken kun säädettiin miehen kanssa yhdessä puomi sopivalle etäisyydelle niin siinä istuessa tuntui menneen oikeaan kohtaan ja penkin koko kallistusskaala on käytössä. Näin alkuun varmaan ajan ihan pystyssä, ehkä sitten tuntuman karttuessa voi kallistaa enempi taaksepäin.

Laitoin kokeillessa pyöräilykengät jalkaan eikä jalan nostaminen polkimelle tuntunut ollenkaan kamalalta. Mulla oli hiukan ennakkoluuloja asian suhteen. Puomia ei onneksi tarvinnut alkaa sahailla lyhyemmäksi eli mahtui runkoputken sisään.

Ei mutta tuohan alkaa näyttää ihan pyörältä. Kun saatiin penkki kiinni ja puomi säädettyä niin jostain syystä alkoi ihan tajuton ajokuume iskeä :mrgreen: . Mut ihan vielä ei pääse, kun vaijerinkuoret on pakko lyhentää ennen ja säätää etuvaihtaja.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 16:03
Kirjoittaja jori

Kuva!

Eihän sille enää mitään voi, eikä varmaan tarvitsekaan voida, mutta ne istuimen kannatuspalikat kannattaa laittaa sellaisiin paikkoihin, että istuin kestää ajaa jopa ilman velkroa, puhumattakaan sillä kiinnitettynä. Jos siis ei kestä paikoillaan, on tuen paikka väärä. No, tämä on tällaista hifistelyä ja kaiken lisäksi jälkiviisasta. :oops:

On vaikea neuvoa mittojen ja sijaintien kanssa, kun ei ole mitään grafiikkaa. :(
Siksi näin pitkän ketjun kirjoittaminen asennuksesta ilman kuvia on foorumin uusimman, mutta ehkä tärkeimmän, säännön vastaista. :wink: :mrgreen:


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 17:19
Kirjoittaja Premnas

En nyt ehkä ihan ymmärtänyt tuosta...siis mulla ainakin valui tuo liukas penkki silleen että ilman mitään teippaamista tai sitomista se ei todellakaan olis pysyny paikallaan, tai sitten olisin joutunut kokeilemaan toooodella makaavassa ajoasennossa eikä se taas jalkojen ylettymisen kannalta olis passannut lainkaan.

Tää on ehkä selittelyä mutta suurin syy sille miksi mun kuvallinen tuotto tähän ketjuun on suorastaan surkeaa on että mun tekniset ratkaisut tuoda tänne kuvia on täysin perseestä :roll: . Mun puhelimella saa jotain suttuisia kuvia mutta niiden siirtäminen koneelle ei käykään ihan nopeasti, eikä mun tyhmä puhelin edes ymmärrä toimia bluetoothin välityksellä vaikka siinä mukamas sellainen toiminto on. Pitäisi varmaan siirtyä nykyaikaan ettei tipahda kokonaan kelkasta. No se siitä puhelimesta ja sen kätevyydestä :mrgreen: .

Tarkoitus olisi kyllä ottaa isompi läjä kuvia mutta haluaisin tuon pyörän ensin ulos vähän väljemmille vesille että saisi helpommin kuvattua. Sen verran on edistynyt tänään että ketjun lyhentämisen jälkeen sen voi viedä koelenkille.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 19:45
Kirjoittaja Premnas

Käväsin koelenkillä pimeyden turvin :D .

Ensin oli aika haparoivaa. Istualteen potkuttelin eteenpäin ja välillä sitten kävelin, suuntana eräs rauhallinen parkkialue. Siellä sitten kokeilin ja kesti vähän aikaa epäuskoisena koittaa lähteä liikkeelle, mutta vihdoin se onnistui. Aika haparoivaa aluksi ja ohjaus tuntui herkältä, mutta kun aloin luottaa pyörään niin ohjauskin vakaantui. Ekan kerran pysähtyessä kyllä säikähdin että eikö se maa tule ikinä vastaan, jatkossa pysähtyessä varauduin venyttämään jalkaa kohti maata.

Jonkin aikaa ajettua alkoi kyllä tuntua että ajoasento on liian pysty, joten saatan aika pian laskea penkkiä alemmas. Toivottavasti sitten vielä ulotun maahan asti.

Tanko saattaa mennä myös vaihtoon. Jotenkin en vaan ole oikein ikinä tottunut suoraan tankoon oli se sitten missä pyörässä tahansa. En vaan saa luonnollista asentoa käsille ja tuntuu että jarruttaminenkin on jollain tapaa tehotonta. Varastossa on muutama taivutettu tanko joita kokeilla tilalle.

Toi penkin takatuki mua kyllä vähän mietityttää. Voi olla että on vaan kiristämisen tarpeessa mutta aloin miettiä että kai toi rakenne kestää kun ei ole kiinteästi hitsattu kiinni vaan alaosastaan pulteilla. Tuntui et rivakammin liikkeelle lähtiessä jousti, liikkeellä jo ollessa en huomannut mitään erikoista.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 19:58
Kirjoittaja PW

Jos penkin etureuna rajottaa jalan saamista maahan, siitä vois ehkä leikata palan pois, molemmilta puolin. Oman kokemuksen mukaan helpottaa pysähtelyä ja pyörän päältä nousua.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 20:03
Kirjoittaja Premnas

^ Kuinka paljon olet uskaltanut leikata reunoista pois? Onhan tuo persuksen kohdalta aika leveä. Tuntuu et pyörän päälle on helpompi nousta kuin siitä pois, en tiedä miksi mut näin on.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 20:20
Kirjoittaja PW
Premnas kirjoitti:

^ Kuinka paljon olet uskaltanut leikata reunoista pois? Onhan tuo persuksen kohdalta aika leveä. Tuntuu et pyörän päälle on helpompi nousta kuin siitä pois, en tiedä miksi mut näin on.

Pitää varmaan tehdä perstuntumalla :mrgreen: Kokeilin penkillä makoillessa, minkä verran siellä on "turhaa" penkkiä. Siis sitä osaa, mikä häiritsee reiden liikettä.
Kannattaa varmaan ottaa vähän kerrallaan.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 20:32
Kirjoittaja jviirret

On tuo takakolmio kyllä aika hurjan näköinen, kun ei ole kolmio ensinnäkään :shock: penkin kiinnitysraudan ja ylempien haarukkaputkien välinen liitos on kuin sarana, ei ole ihme jos tuntuu joustavan. Mitä loivempaan kulmaan, eli lähemmäs haarukka putkia penkin laskee sitä tukevampi rakenne.

Jukka


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 20:38
Kirjoittaja Wacky

Ittelläni oli takatuki sijoitettu niin että siitä tuli lähes suora viiva kolmen pisteen kautta jolloin vääntelyä ei juuri tullut. Tuolla sijoittelulla sä varmaan saat tuon takatuen vääntämään penkin rikki.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 20:39
Kirjoittaja Premnas

Joo, täytyy varmaan laskea ihan alas ja kokeilla miten ajo sillä tavalla luonnistuu ja samalla kokeilla kiristää nuo pultit. Ehkä joku jäykiste jossain välissä voisi pidemmän päälle olla mukava lisä.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 20:41
Kirjoittaja Premnas
Wacky kirjoitti:

Ittelläni oli takatuki sijoitettu niin että siitä tuli lähes suora viiva kolmen pisteen kautta jolloin vääntelyä ei juuri tullut. Tuolla sijoittelulla sä varmaan saat tuon takatuen vääntämään penkin rikki.

Siis oliko toi oranssinen tuki enempi etuviistoon kuin pystyyn sulla vai miten? No sepä tässä mietityttää et ei toi varmaan penkille oo hyvästä.