Premnaksen Pläskipäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1065
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja Härski » 29 Elo 2019, 09:27

Premnaksen allekirjoituksesta kaiveltu kuuklehaku antaa seuraavaa..


https://www.google.com/search?q=VeloMot ... e&ie=UTF-8

Eli tehtaan tekemä taitaa olla!
Toni

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3310
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja Wacky » 29 Elo 2019, 14:22

Velomotion rungot tehdään stein trikesin tehtaalla serbiassa.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2566
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja Premnas » 19 Loka 2019, 21:24

Olen nyt kolmisen viikkoa ajellut läskillä. Parin ekan päivän jälkeen tuntuma löytyi yllättävän helpolla ja nyt läskillä ajaminen tuntuu tavalliselta. Noissa tämänhetkisissä lehtikasoissa muhkea nappularengas rapisee mukavasti ja tarjoaa pitoa.

On ollut mukava löytää myös uusia työmatkareittejä metsäteitä pitkin. Pimeä taival, tuo aamujen piriste :D, kun saa testata ajovalojensa tehokkuutta. Ihan ok, välillä kaipaisin jonkin sortin kaukovaloja.

Takalokari on alkanut vähän vempuloida. Tekisi mieli vaihtaa uusi, mutta sen lokarin etupään kiinnitys tuottaa hiukan päänvaivaa. Joku viritelmä siihenkin tarvinnee tehdä.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2566
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja Premnas » 19 Joulu 2019, 19:32

Eipä oo tarvinnut nastoja vielä. Tosin tänään päivällä jo jäätyi tienpinta niljakkaaksi, ajamista se ei haittaa mutta pysähtymistä kyllä. Saapa nähdä koska oikeasti tarvii vaihtaa nastarenkaat.

Ajaminen on edelleen mukavaa ja viime syksyyn verrattuna "kyllä lähtee" :D, eli rauta on tehonnut.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2566
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja Premnas » 15 Helmi 2020, 20:38

Vaihdoin nastat ennen kilsakisan alkua, vähän turhaa oli, ehkä kahtena päivänä niistä on ollut iloa mutta muuten turhat tällä hetkellä, kun ei oo talvea näkynyt. Tuossa kun oli tuo parin päivän talvi niin senkin ajan olin flunssaa potemassa kotona.

Laitetaan nyt tännekin kuvaa, ensimmäinen nojahistoriani penkki jonka olen saanut ratkeamaan. Penkin etureunaan kohdistuu rasitusta pyörän kyytiin "noustessa" ja siitä poistuessa. Korjausmanööveri tulossa huomenna...etukäteen jo kiitokset Nojailijalle ja tm:lle. Hiomista tuossa pinnassa kyllä riittää, ei oo mikään muutaman minuutin homma :o.
Liitteet
PSX_20200215_192834.jpg
PSX_20200215_192834.jpg (68.14 KiB) Katsottu 1409 kertaa
PSX_20200215_192845.jpg
PSX_20200215_192845.jpg (85.13 KiB) Katsottu 1409 kertaa
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11345
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja jori » 15 Helmi 2020, 23:27

Tuo penkkirikko on kyllä oikeastaan itseaiheutettu päänsärky. Etukiinnitys on ollut (näyttäisi siirretyn) liian takana, jolloin penkin etureuna on jäänyt tyhjän päälle. :(

Onkos tuossa ollut tarkoitus saada penkki mahdollisimman lähelle runkoa, eli niin alas kuin mahdollista. Siinä tapauksessa kiinnikkeen olisi pitänyt olla vielä taaempana, jotta penkin pohja olisi nojannut runkoputkeen.

Kun korjaatte, huomioikaa tämä. Jos on varaa siirtää kiinnitin etumaisiin reikiin, istuin kestää kyllä. JOs ei, kannattaa rungon ja istuimen etureunan väliin laittaa tuki. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2566
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja Premnas » 16 Helmi 2020, 09:56

Tarkoitus oli saada penkki makaavampaan asentoon, koska oli noissa alkuperäisissä rei'issä liian pystyssä. Olisin käyttänyt noita reikiä mutta sitten penkin takatuki olisi ollut huonossa kulmassa penkkiin nähden tai suurin osa selkäosasta jäänyt tuetta eli olisi varmaan sitten sieltä nitkahtanut rikki.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11345
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja jori » 16 Helmi 2020, 11:56

Premnas kirjoitti:Tarkoitus oli saada penkki makaavampaan asentoon, koska oli noissa alkuperäisissä rei'issä liian pystyssä. Olisin käyttänyt noita reikiä mutta sitten penkin takatuki olisi ollut huonossa kulmassa penkkiin nähden tai suurin osa selkäosasta jäänyt tuetta eli olisi varmaan sitten sieltä nitkahtanut rikki.

Ok, sitten kannattaa tehdä sinne etureunan alle tuki. Pieni puupalikka kiilataan rungon ja istuimen väliin ja istuinosan läpi ruuvilla kiinni. Reiätkin ovat jo valmiina. :)
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3365
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja tm » 16 Helmi 2020, 20:10

Penkin korjauslaminointi suoritettu. Nojailija hoiti kuitujen ja epoksin töpöttelyn vauhdilla, Premnasin kanssa tyydyttiin lähinnä ihailemaan mestarin toimintaa :D . Tuli sen verran monta hiilarikerrosta molemmin puolin penkkiä (olikohan yhteensä kymmenkunta?), ettei kyllä enää samasta kohdasta hajoa...

penkin_laminointi.jpg
penkin_laminointi.jpg (174.41 KiB) Katsottu 1121 kertaa

valmis_karhennuskankaan_kanssa.jpg
valmis_karhennuskankaan_kanssa.jpg (203.03 KiB) Katsottu 1121 kertaa

laminointipaita.jpg
laminointipaita.jpg (184.6 KiB) Katsottu 1121 kertaa

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2566
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja Premnas » 17 Helmi 2020, 19:36

Tänään kankaat pois. Tämmöinen ennen reunojen siistimistä, tosi tasainen. Kyllä toiset osaa :) .
Liitteet
PSX_20200217_183359.jpg
PSX_20200217_183359.jpg (125.46 KiB) Katsottu 1017 kertaa
PSX_20200217_183411.jpg
PSX_20200217_183411.jpg (106.71 KiB) Katsottu 1017 kertaa
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 16469
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja PW » 20 Helmi 2020, 09:52

Tyhmiä kysymyksiä kuituhommista:
Karhennuskangas ja sen käyttö, ei oo miulle auennut? Nimensä mukaan se kai jättää pinnan karheaksi? Mutta eikö kuitupinta jää joka tapauksessa karheaksi jos se ei ole muottia vasten? Ja lähteekö karhennuskangas repäsemällä pois kappaleen pinnasta vai jääkö se kappaleen pintaan?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4461
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja jooseha » 20 Helmi 2020, 11:47

Epoksin pinnalle tulee kuivuessa amiinivahakerros ja se pitää poistaa, jotta pintaan saa kunnon tartunnan. Kangas poistaa tämän kerroksen mukanaan. Voi sen hiomallakin poistaa, mutta työläämmin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11345
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja jori » 20 Helmi 2020, 15:12

jooseha kirjoitti:Epoksin pinnalle tulee kuivuessa amiinivahakerros ja se pitää poistaa, jotta pintaan saa kunnon tartunnan. Kangas poistaa tämän kerroksen mukanaan. Voi sen hiomallakin poistaa, mutta työläämmin.

Samalla karheri imee ylimääräisen pinnalla lilluvan hartsin pois ja tiivistää, siis keventää rakennetta, varsinkin, jos on käytetty kompressiota, mikä tyhjiösäkkikin on.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57
Paikkakunta: Kerava

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja kemppes » 20 Helmi 2020, 16:23

Tuo karhennuskangas on vahvaa ja mukavaa käyttää kompession (ilmeisesti vaahtomuovi) ja kappaleen välissä. Hyvää silloin kun laminoi lisää kerroksia toisella kerralla. Saman asian ymmärtääkseni olisi ajanut lähes mikä tahansa muovikelmu välissä mutta ao kangas on mukavaa käyttää.
Jos halutaan korkean lujuusluokan laminaatteja epoksi ei tule tuon kankaan läpi, silloin oikea perforaatiokavo on siinä hommassa parempaa, siis ainakin alipaineessa tehtynä. Mutta itse maestrohan tietää miksi tuota käytti. Ja voihan olla erilaisia karhereitakin niin että ylimääräinen epoksi tulee läpi...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11345
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja jori » 20 Helmi 2020, 18:31

kemppes kirjoitti:Tuo karhennuskangas on vahvaa ja mukavaa käyttää kompession (ilmeisesti vaahtomuovi) ja kappaleen välissä. Hyvää silloin kun laminoi lisää kerroksia toisella kerralla. Saman asian ymmärtääkseni olisi ajanut lähes mikä tahansa muovikelmu välissä mutta ao kangas on mukavaa käyttää.
Jos halutaan korkean lujuusluokan laminaatteja epoksi ei tule tuon kankaan läpi, silloin oikea perforaatiokavo on siinä hommassa parempaa, siis ainakin alipaineessa tehtynä. Mutta itse maestrohan tietää miksi tuota käytti. Ja voihan olla erilaisia karhereitakin niin että ylimääräinen epoksi tulee läpi...

Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa