Sivu 3/13

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 20:49
Kirjoittaja jviirret

Tämän kiinnityspisteiden välinen viiva pitäisi olla mahdollisimman suora:

läski2.jpg
läski2.jpg (157.17 KiB) Katsottu 4297 kertaa

Nyt kun siinä on mutka pyrkii "sarana" taipumaan kun selkänojan yläpäähän tulee painoa ja se väännättää penkin yläkiinnikettä ja saattaa tosiaan rikkoa koko penkin. Parasta olisi kun rakenteessa ei olisi saranaa ollenkaan. Onko mahdollista vaihtaa nuo haarukkaputket kokonaan pidempiin vai onko ne hitsattu runkoon?

Jukka


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 20:59
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

^ Kuinka paljon olet uskaltanut leikata reunoista pois? Onhan tuo persuksen kohdalta aika leveä. Tuntuu et pyörän päälle on helpompi nousta kuin siitä pois, en tiedä miksi mut näin on.

Pitää varmaan tehdä perstuntumalla :mrgreen: Kokeilin penkillä makoillessa, minkä verran siellä on "turhaa" penkkiä. Siis sitä osaa, mikä häiritsee reiden liikettä.
Kannattaa varmaan ottaa vähän kerrallaan.

Älä vielä leikkele.
Kuva
Se, että ylös nouseminen on vaikeampaa kuin alas laskeutuminen ei välttämättä johdu ajoväsymyksestä, vaan siitä, että sinulla on kampipuomi liian kaukana ja valut ajaessasi alemmas. Lyhennä kampipuomia niin lyhyeksi kuin kantapäiden liike eturenkaan sivuilla sallii ja siirrä sitten istuinta taaemmas, kunnes etäisyys on hyvä. Istuin siirtyy paitsi taakse, myös alemmas, joka helpottaa jalan saamista maahan pysähdyttäessä. Myös painopiste siirtyy parempaan paikkaan.

Jukka kertoikin jo, mikä siinä selkänojan joustamiseen on syynä. Tuon istuinosan pienen takasiirron jälkeen voit kallistaa selkänojan suoraan takahaarukkaa vasten, jolloin joustot lakkaavat siihen paikkaan.

Kivampi neuvoa kun on kuva. :D


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 29 Loka 2017, 21:05
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:

Tämän kiinnityspisteiden välinen viiva pitäisi olla mahdollisimman suora:

Ja taipuva kohta mahdollisimman lähellä päätä. Silloin on aivan sama vaikka siinä olisi laakeroitu nivel :wink:

jviirret kirjoitti:

Onko mahdollista vaihtaa nuo haarukkaputket kokonaan pidempiin vai onko ne hitsattu runkoon?

Premnas kirjoitti:

ei ole kiinteästi hitsattu kiinni vaan alaosastaan pulteilla


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 30 Loka 2017, 04:35
Kirjoittaja Wacky
Premnas kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Ittelläni oli takatuki sijoitettu niin että siitä tuli lähes suora viiva kolmen pisteen kautta jolloin vääntelyä ei juuri tullut. Tuolla sijoittelulla sä varmaan saat tuon takatuen vääntämään penkin rikki.

Siis oliko toi oranssinen tuki enempi etuviistoon kuin pystyyn sulla vai miten? No sepä tässä mietityttää et ei toi varmaan penkille oo hyvästä.

Oranssin osa vaan enemmän etuviistoon.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 30 Loka 2017, 09:00
Kirjoittaja Premnas

Eli tuo selän tuki saakin tulla aika keskelle penkkiä?

Mut tosiaan sain ideasta kiinni ja hahmotan nyt tuosta kuvasta mikä siinä on ongelmana. Ohjaamo tuli "liian syliin" kun yritti nousta kyytiin tai pois sieltä, mutta sehän helpottaa kun penkkiä siirtää taaksepäin. Ainakaan tuossa kohtaa ei vielä ottanut jalka kiinni renkaaseen, noiden lyhennettyjen kampien kanssa on mukavasti varaa siirrellä.

Täytyy korjata asento ja kokeilla uudestaan. Onko sillä jotain käytännön merkitystä mihin kohtaan penkin alatuki tulee, voiko se siis olla liian edessä penkkiin nähden?


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 30 Loka 2017, 10:15
Kirjoittaja jviirret

Mun käsittääkseni se kestää parhaiten kun kaaren alakohdassa, mutta ainakin mun ainoan kaupallisen penkin valmistaja oli merkinnyt kiinnityspisteet edemmäs. Voisi olettaa että tällaisessa tapauksessa penkki olisi siitä kestävempi.
Jos kiinnike on ihan penkin etureunassa, niin kuskin paino ja polkemisvoimat väännättää sitä, mutta jos se on paikassa jossa sen penkkiä vasten tuleva pinta on vaakasuorassa niin kiinnikettä väännättää vain polkemisvoimat.

Jukka


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 30 Loka 2017, 11:54
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Älä vielä leikkele.

Ei näin pystylle nojakulmalle tarvi penkkiä leikellä; itselläni oli MetaPhysic:n tehdaspenkki noin 20 asteessa tai alle ja kun siihen tottui (tai läskit koivista suli) niin eipä edes sen voimakkaasti kaareva istuinkuppi ottanut reisiin kiinni.

jori kirjoitti:

Se, että ylös nouseminen on vaikeampaa kuin alas laskeutuminen ei välttämättä johdu ajoväsymyksestä, vaan siitä, että sinulla on kampipuomi liian kaukana ja valut ajaessasi alemmas. Lyhennä kampipuomia niin lyhyeksi kuin kantapäiden liike eturenkaan sivuilla sallii ja siirrä sitten istuinta taaemmas, kunnes etäisyys on hyvä. Istuin siirtyy paitsi taakse, myös alemmas, joka helpottaa jalan saamista maahan pysähdyttäessä. Myös painopiste siirtyy parempaan paikkaan.

Kannattaa tosiaan siirtää kuskia pyörän päällä taaksepäin. Itselläni on pää/korvat vielä nippa-nappa taka-akselin etupuolella jota pidetään yhtenä tekijänä pyörän käsittelyn vaikeutumisena.

Toki kannattaa myös muistaa että samalla kun painoa siirretään taakse, kevenee etupyörä. Omassani on edessä 38% painosta joten mm eilen sohjossa piti ajaa kovempaa niin että tangosta vetämällä siirsin yläkropan painoa eteen että plussagummilla varustettu etukiekko veteli vähemmän.

jori kirjoitti:

Jukka kertoikin jo, mikä siinä selkänojan joustamiseen on syynä. Tuon istuinosan pienen takasiirron jälkeen voit kallistaa selkänojan suoraan takahaarukkaa vasten, jolloin joustot lakkaavat siihen paikkaan.

Nämä joustot on pirullisia, aluksi kaikki on tukevaa mutta jos voimat ei välity oikein niin aikaa myöten jostakin nitkutus väsyttää rakenteen ja sitten pääseekin korjaushommiin.
Myös penkki voi hajota näistä voimista, heikon rakenteen tai väärän kiinnityksen takia. Pyörän kumeja tulee itsekin käytettyä kiinnityspulttien kanssa, yleensä sisukumia kun ei ole kehdannut ulkorenkaita pilkkoa vielä.

Muuten ihan toimivan pyörän näköinen tuosta tulee. Ei muuta kuin kovaa ajoa !


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 30 Loka 2017, 13:26
Kirjoittaja Premnas

Korjaustoimenpiteitä suoritettu. Oliskohan nyt parempi, taaemmas penkkiä ei voi enää viedä koska etureuna tulee vastaan. Hassua kun kuvassa näyttää pystyltä ajoasento mutta itse istuessa sitä ei tajua vaan tuntuu nojaavalta. Tuli mukavasti lisää tilaa ohjaamoon, mutta kovin suurta eroa jalkojen ylettämisessä maahan en huomannut. No selkä ei jalkojen maassa ollessa enää mene samalla tavalla kaarelle vaan nojaa penkkiä vasten eli siinä tuon muutoksen huomaa paremmin. Luultavasti talven alettua mun on pakko laittaa jonkinlainen nastakärki kenkään jos meinaan pysähtyessä pysyä pystyssä.

Kenkä saattaa ottaa lokariin kiinni käännöksissä mut ehkä sen kanssa pitää oppia elämään. Jalka kuitenkin irtoaa luultavasti näin alkuun aika usein polkimesta muutenkin ja siinä vaiheessa kun ei tartte enää irroitella niin on oppinut muutenkin pyörän ulottuvuuksista.

Penkkiä kannattelevaa haarukkaa en päässyt vielä kiristämään kun näyttäs siltä ettei olemassaolevalla kalustolla pääse tuonne väliin irroittamatta takakiekkoa.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 30 Loka 2017, 15:08
Kirjoittaja jori

Paljon parempi nyt. :D
Ketjut on kyllä aika löysällä. :mrgreen:


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 30 Loka 2017, 20:29
Kirjoittaja Premnas

Ja jatkoa piisaa. Etuvaihtajaa en saanut ihan säädettyä kunnolla, tuntuu ettei mee tarpeeksi ulos kolmannella vaihteella kuitenkaan eli kai siihen kuitenkin joku pieni koroke pitää vaihtajan pannan alle sujauttaa.

Ketju lyhennetty ja ohjaamo vaihdettu. Tangon vaihdon ja kahvojen takas asentamisen jälkeen koeistumalla selvis että kyllä nää taivutetut ohjaustangot on se mun juttu! Ihan kuin olisi kotiin tullut :D . Ei varmaan pysty tekemään niin tiukkaa käännöstä kuin alkuperäisellä tangolla ellei sitten nosta tankoa tai vaikka sahaa molemmista reunoista pari senttiä pois. Suojatulpat pitää hommata päätyihin ennen kuin uskaltaa ajaa, kunnei kaapista löydy mitään korkkeja joita vois äkkiä tunkea noihin.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 30 Loka 2017, 20:37
Kirjoittaja Vilijami
Premnas kirjoitti:

Ja jatkoa piisaa. Etuvaihtajaa en saanut ihan säädettyä kunnolla, tuntuu ettei mee tarpeeksi ulos kolmannella vaihteella kuitenkaan eli kai siihen kuitenkin joku pieni koroke pitää vaihtajan pannan alle sujauttaa.

Kitkavaihtaja. Varsinkaan etuvaihtajaksi ei kannata muuta harkitakaan.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 30 Loka 2017, 21:40
Kirjoittaja jooseha

Ei taida kitkavipu auttaa. Se ei tuo vaihtajaan lisää ulottuvuutta :|
Tulikos tähän liian pitkä keskiöakseli, kun ei vaihtaja kerran yletä?

Vaihtajan poistaminen ratkaisisi ongelman. Jalassa riittää liikerata varmasti :mrgreen:


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 30 Loka 2017, 21:47
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:

Ei taida kitkavipu auttaa. Se ei tuo vaihtajaan lisää ulottuvuutta :|
Tulikos tähän liian pitkä keskiöakseli, kun ei vaihtaja kerran yletä?

Vaihtajan poistaminen ratkaisisi ongelman. Jalassa riittää liikerata varmasti :mrgreen:

Tämä rakenne on myös huomattavan kevyt. Toiminnon tuoma painolisä normaalisti negatiivinen. :mrgreen:


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 30 Loka 2017, 22:14
Kirjoittaja Nojanalle

Toisenlainen vaihteensiirrin , joka on tarkoitettu isommalla putkelle . Siihen epäkeskeinen palikka väliin . Niin pääsee tarpeeksi lähelle ja siirtäminen onnistuu .


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 31 Loka 2017, 05:10
Kirjoittaja Wacky

Ei tarvitse mitään edellä mainituista kun nykyisessä vaihtajassa on sopiva kiristys tarjolla jonka alle voi laittaa palan esim. alumiinia tai kovaa muovia jolla siirtää sitä hivenen ulommas jos kyse on muutamasta millistä.

Vilijami kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Ja jatkoa piisaa. Etuvaihtajaa en saanut ihan säädettyä kunnolla, tuntuu ettei mee tarpeeksi ulos kolmannella vaihteella kuitenkaan eli kai siihen kuitenkin joku pieni koroke pitää vaihtajan pannan alle sujauttaa.

Kitkavaihtaja. Varsinkaan etuvaihtajaksi ei kannata muuta harkitakaan.

Tässä kohtaa viljami puhuu nyt ihan puppua varsinkin maasto kyvykkäässä pyörässä jossa haluaa että vaihdot osuu kohdilleen joka kerta keskellä rynkytystä. Sama pätee kantapää vaihtoon. Toimii kyllä kivasti tiellä, mutta teeppä se epätasaisella pinnalla tarkasti ja nopeasti. Vaatii älyttömästi harjoittelua ennen kuin onnistuu ja silloinkin on epävarmaa.