Sivu 4/13

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 31 Loka 2017, 08:50
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:

Ei tarvitse mitään edellä mainituista kun nykyisessä vaihtajassa on sopiva kiristys tarjolla jonka alle voi laittaa palan esim. alumiinia tai kovaa muovia jolla siirtää sitä hivenen ulommas jos kyse on muutamasta millistä.

Vilijami kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Ja jatkoa piisaa. Etuvaihtajaa en saanut ihan säädettyä kunnolla, tuntuu ettei mee tarpeeksi ulos kolmannella vaihteella kuitenkaan eli kai siihen kuitenkin joku pieni koroke pitää vaihtajan pannan alle sujauttaa.

Kitkavaihtaja. Varsinkaan etuvaihtajaksi ei kannata muuta harkitakaan.

Tässä kohtaa viljami puhuu nyt ihan puppua varsinkin maasto kyvykkäässä pyörässä jossa haluaa että vaihdot osuu kohdilleen joka kerta keskellä rynkytystä. Sama pätee kantapää vaihtoon. Toimii kyllä kivasti tiellä, mutta teeppä se epätasaisella pinnalla tarkasti ja nopeasti. Vaatii älyttömästi harjoittelua ennen kuin onnistuu ja silloinkin on epävarmaa.

Riku puhuu asiaa. Mulla oli kans aikanaan proto-maasturissa alumiinin paloilla sovitettu vanha 90-luvun maasturin etuvaihtaja paikalleen. Toimi sen aikaa kun sitä käytin.

Kyllä maastossa pitää vaihteiden vaihtua kun niin tarvitsee tehdä. Ainakin itselle sopiva kadenssi tilanteeseen on oleellinen onnistumisen ehto, oli kyseessä sitten kumpare tai pitkä nousu tai kivikko.

Etuvaihtaja lisää osaamisen tarvetta vaihtamisessa, varsinkin kun ollaan pienellä eturattaalla ja pakasta alkaa loppua skaala vauhdin kasvaessa, tai toisin päin eli nousu jatkuu ja ollaan isolla eturattaalla.

Kun kyseessä on jousittamaton nojakki, vaikkakin paksuilla renkailla, niin ketjut pysyy paremmin eturattaalla jos se on nk. narrow-wide -tyyppiä, ja etuvaihtajaa ei ole eikä sitä tarvita lainkaan.

Vaihteistoon saa nykyään skaalaa ihan riittävästi, minulla oli protossa 1x9 vaihteinen jossa pakassa skaalaa 11-40 hampaan verran, nykyisin suosikki on 11-vaihteinen ja 11-42. Eteen sitten omiin paukkuihin ja vauhtitavoitteisiin sopiva narrow-wide ketjuratas. Itse tykkään ovaaleista niillä kun rytmitys jotekin toimii paremmin ja vääntöä riittää nousuihin enemmän.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 31 Loka 2017, 09:05
Kirjoittaja PW

Näyttää sopusuhtaselta kun polkimet ei oo niin korkeella.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 31 Loka 2017, 09:09
Kirjoittaja Vilijami
Wacky kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Kitkavaihtaja. Varsinkaan etuvaihtajaksi ei kannata muuta harkitakaan.

Tässä kohtaa viljami puhuu nyt ihan puppua varsinkin maasto kyvykkäässä pyörässä jossa haluaa että vaihdot osuu kohdilleen joka kerta keskellä rynkytystä.

Kitkavipu on verrattavissa python/flevo ajoharjoitteluun. Alussa tuskaisen vaikeaa, mutta kun malttaa harjoitella, niin lopulta palkitsee kyllä.
Kitkavivussa ei lopu liikevara kesken, vaihteen saa aina tarkasti päälle ja vaihdot ovat mukavan pehmoisia. Vaijerin venyminen ja itse vaihtajan kuluminen eivät tuo ongelmia kitkavivun käyttäjälle.
Tuo on kyllä totta, että maastorynkytyksessä indeksivaihtajakin toimii. Ei siinä menossa huomaa jos ketju hankaa vähän etuvaihtajan kylkeen, mutta rauhallisessa maisemankatseluajossa se alkaa häiritä.
Rikun ja Mikan käytössä indeksivaihtaja puoltaa ehdottomasti paikkaansa. Molemmat käyttävät laadukkaita osia ja ovat säätämisen ammattilaisia.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 01 Marras 2017, 19:09
Kirjoittaja Premnas

Juu ei kitkavaihtaja auta siihen jos vaihtaja ei ulotu tarpeeksi kauas, vaikka vipu antaisi myöden mutta sitten vaihtaja ei. Tykkään että voin vaihteiden sijaan keskittyä johonkin ihan muuhun. Siis vaikken metsässä ajakaan.

Tosiaan tarvisi saada vaihtaja muutaman millin ulommas kolmannella rattaalla.

Eilen ajoin töihin. Ajaminen sujui huomattavasti tasaisemmin tuolla leveällä tangolla. Semmoisen huomion kuitenkin tein että vaikka sivusta katsoen ajoasento ei näytä liian pystyltä, joudun kuitenkin uudestaan säätämään penkin asentoa koska ylhäällä oleva poljinkeskiö tuottaa muuten liian ahtaan sylin eli tuntuu etten saa kunnolla voimaa jaloista irti, tai ainakaan samalla tavalla kuin mitä cheetahilla irtoaa.

Huomaan muuten miten pääsen taas kaksipyöräisen nojailun alkulähteille. Ajamaan lähteminen on enemmän uskon kysymys kuin mitään muuta. Pyörä lähtee liikkeelle kun uskaltaa luottaa ja uskoa siihen että se lähtee. Ensimmäisellä harjoittelukerralla tuli muistoja mieleen cheetahin alkuajoilta: epäuskoinen tunne miten tästä mitään tulee, eihän tämä pysy pystyssä, miten tällä pysähdytään. Myöhemmin tuntuu hassulta kun on tottunut ajamaan ja kaikki siihen liittyvät toiminnot ovat niin automaattisia ettei niitä edes huomaa.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 09 Marras 2017, 17:43
Kirjoittaja Premnas

Vielä huomista vaille kokonainen työviikko ajeltu läskinojalla ja kaikenlaisia huomioita tehty. Ajamaan lähteminen alkaa sujua, vaikka lievät mäkilähdöt tuottavat välillä vaikeuksia ja kunnon mäkilähtöjä en uskalla kokeilla vielä lainkaan. Hiekkatiellä läskillä ajelu on mukavampaa kuin asvaltilla. Rengaspaineita tarvii säätää vielä huomattavasti, kantit hakkaa selkään jos ei kevennä ja sellanen rytyytys edelleen huolettaa penkin kannalta vaikka takatuki onkin siirretty.

Poljinkeskiötä jouduin kuitenkin siirtämään takaisin eteenpäin kun jalat tuntuivat olevan jo liian ahtaalla ja ahdas syli vaikeuttaa esim. liikkeelle lähtöä. En ole ajanut vielä tarpeeksi jotta voisin sanoa onko jatkossa poljinkeskiön korkeus yhdistettynä penkin kulmaan liikaa ajamista haittaava asia. Kuitenkin kun olen tottunut väljempään ajoasentoon cheetahin kanssa, vie aikansa tottua toisenlaiseen.

Käsien kannalta ajoasento on täydellinen ja yläkeho rento ajaessa + pyörän hallinta helppoa kun käsien ote leveällä. Tanko ei ole rajoittanut käännöksiä lainkaan. Pari kertaa olen renkaalla raapinut kenkää muttei mitenkään vakavasti.

Toissailtana koin kyllä erävoiton läskin kanssa: yksistä valoista joista en ollut vielä uskaltanut lähteä liikkeelle ajamalla vaan taluttaen, yhtäkkiä vaan päätin että enpäs taluta vaan lähden liikkeelle ja niinpä sitä sitten mentiin. Tuntui tosi kivalta saada pieni edistysaskel pyörällä ajoon :D .


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 11 Marras 2017, 18:44
Kirjoittaja Premnas

Ou mai gaad, käväsin äsken taas pienellä iltalenkillä läskin kanssa ja taisin just tänään löytää samanlaisen mielenrauhan ku cheetahilla auringonlaskuun ajaessa :D . Tänään ei ainakaan ajoasento tuntunut yhtään ahtaalta.

Toinen huomio on miten erilaisia voivat pyöräilykengät olla. Vaihdoin Mavicin kenkiin ja niissä näyttäisi saavan klossit n. puolen sentin tai jopa hieman enemmän taaemmas kuin vanhoissa shimanon kengissä ja heti tuntui että pystyin saamaan enempi tehoa irti jaloista.

Hyvältä vaikuttaa tää kehitys kun ei ole edes sataa kilsaa ehtinyt vielä ajaa. Ei tätä voi oikein sanoin kuvailla miten mahtavalta tuntuu just tänään, just nyt :mrgreen: .


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 11 Marras 2017, 18:59
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:

. Ei tätä voi oikein sanoin kuvailla miten mahtavalta tuntuu just tänään, just nyt :mrgreen: .

Hyvä, pidä tuo. :D
Selvästi sinullekin nojapyöräily on onnen lähde! 8)


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 25 Marras 2017, 10:29
Kirjoittaja Premnas

Kohta ajettu yli 200km läskinojalla. Tuntuma pyörään on edelleen parantunut, samoin pyörän hallinta ja liikkeelle lähteminen on helpottunut oleellisesti. Nyt pystyn lähtemään liikkeelle myös samalla kääntyen, tämä helpottaa alikulkutunneleista ulostuloa kun olen pysähtynyt ensin katsomaan ettei ketään tule ja kun lähden liikkeelle, tarvii aika nopeaan kääntyä ellei halua ajaa päistikkaa vastapäiseen ojaan.

Ajoasento ei tunnu enää oudolta. Kyllä se näemmä ottaa vähintään parisataa kilsaa tottua kunnolla. Pyörän hallinta varmasti edelleen kehittyy.

Semmoinen jäänne viime syksyn pystärikaatumisesta jäi, että kun tässä nyt oli vähän aikaa aamuisin mustaa jäätä niin inhotti jokaisessa kaarteessa ja kallistuksessa eikä voinut puhua rennosta ajamisesta. Sen lisäksi mustan jään vuoksi liikkeelle lähteminen oli välillä mahdotonta kun kenkä ei pitänyt liukkaalla yhtään (hommasinkin sitten irtonastaläpyskät jotka voi sujauttaa kenkien kärkiin). Hissukseen menin, koska en voinut tietää milloin pyörä saattaisi lähteä alta. Nurin en ole vielä kertaakaan mennyt. Ohuella lumella ja loskassa tuo kulkee nätisti, en huomannut minkäänlaista epävakautta.

Hyviä peilejä kaipaan tähänkin. Pistin jonkun väliaikaisrimpulaversion, mutta ei siitä näe kunnolla kun täristää niin helposti. Pitänee tilata samanlaisia kuin cheetahissa on, ovat osoittautuneet hyviksi (varsinkin se lyhytvarsinen peili).


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 25 Marras 2017, 19:05
Kirjoittaja takakeno

Onhan nastarenkaat alla ?


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 26 Marras 2017, 09:04
Kirjoittaja Premnas

^ Ei ole vielä. Täällä on muuten ollut vesikeliä ja paljasta asvalttia niin en ole jaksanut vielä vaihtaa. Tuon mustan jään takia tekis kyllä mieli, mutta kun muuten niitä ei vallitsevissa olosuhteissa tarvitse.

Eilen käytiin kylässä ja illalla oli taas vetänyt mustaksi jääksi asvalttireitit. Paria kohtaa lukuunottamatta kaikki meni hyvin. Ei tullu kaaduttua eikä pyörä lipsunut mihinkään. Yllättävän hyvin tollanen nappularengas pitää, ei se suoralla mihinkään kaadu jossei yrittämällä yritä. Kaarteet ja kääntymiset otin toki rauhallisesti. Semmoinen huomio tuli tehtyä että ne kenkiin laitettavat irtonastaläpyskät ei oikein toimi mustaan jäähän, pitäs olla paksumpi kerros asvaltin päällä että nasta pääsis pureutumaan ja pitämään kiinni. Kerran meinasin ennen liikkeelle lähtöä mennä nurin kun jalka lähti luisumaan alta.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 26 Marras 2017, 10:02
Kirjoittaja jviirret

Tuon vuoksi olisi hyvä olla kaksi pyörää, kun tiet jäätää niin lähtisi nastarengas pyörällä ja sulalla kelillä "kesäpyörällä". Muuten on aina väärät renkaat alla :(

Jukka


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 26 Marras 2017, 11:39
Kirjoittaja Saukki
jviirret kirjoitti:

Tuon vuoksi olisi hyvä olla kaksi pyörää, kun tiet jäätää niin lähtisi nastarengas pyörällä ja sulalla kelillä "kesäpyörällä". Muuten on aina väärät renkaat alla :(

Jukka

Näihin keleihin tuntuu Continental Topcontact Winter kitkarengas olevan just sopiva. Rullaa kevyemmin sulalla tiellä, kuin nastarengas, mutta silti löytyy pitoa mustalla jäällä. Sohjossa se ei vaan oikein tunnu toimivan. Lumikeleistä en osaa vielä sanoa, kun ei niitä ole vielä ollut.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 26 Marras 2017, 11:50
Kirjoittaja Pastori
Saukki kirjoitti:

Continental Topcontact Winter kitkarengas olevan just sopiva.

Ne vaan on joka paikasta loppu.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 26 Marras 2017, 17:50
Kirjoittaja Premnas
jviirret kirjoitti:

Tuon vuoksi olisi hyvä olla kaksi pyörää, kun tiet jäätää niin lähtisi nastarengas pyörällä ja sulalla kelillä "kesäpyörällä". Muuten on aina väärät renkaat alla :(

Jukka

Viime viikolla menin parina päivänä ihan vaan trikellä töihin, sillä kun ei tartte miettiä tasapainokysymyksiä ja takana on valmiiksi nastarengas. Olipa muuten outoa pitkästä aikaa ajaa ja vielä läskillä ajamisen jälkeen, ajoasento yhtäkkiä aivan erilainen :o .

Tänään surautin koneella tarvikelaukun läskin tarakalle. Toimiva, vaikkei siistein mahdollinen (ainakaan sisältä, mut kuka nyt sinne katsoo...paitsi mä :mrgreen: ). Laukussa tuplapohja jossa sisällä solumuoviläpyskä, muuten tämän tarkoitus pysyä muodossaan ihan vaan sillä et sisälle tungettu kaikkea tarpeellista pikkusälää ja ajovalojen akut.


Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

Lähetetty: 26 Marras 2017, 18:49
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:

Tuon vuoksi olisi hyvä olla kaksi pyörää, kun tiet jäätää niin lähtisi nastarengas pyörällä ja sulalla kelillä "kesäpyörällä". Muuten on aina väärät renkaat alla :(

Jukka

Kahdet kiekot on kohtuullinen kompromissi. Ei ole montaa pyörää huollettavana, mutta kiekot on huomattavasti helpompi vaihtaa kuin renkaat. Kesällä voi sitten pitää maantierenkaita toisilla ja sora/retkirenkaita toisilla.