Quattrovelo #76

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Läksin eilen aamulla Espoosta ajamaan Ouluun. Pitkä oli päivä, tänä aamuna perillä. 688.8km, nousumetrejä 2300, ajoaikaa 22h20min, taukoa 1h 14min, josta 12 min renkaanvaihtoon. Samalla huomasin että eturenkaathan ovat aivan loppu :shock: Onneksi ei tullut lisää rikkoja, tilasin jo uudet renkaat kotimatkalle. Kyllä kinnerillä on helppo ajaa pitkää matkaa sen suhteen että kamaa mahtuu kyytiin helposti. Minulla oli jo lähtiessä koko matkan eväät mukana, Alavudelta ostin vielä 10,5l juomaa kyytiin että riittää loppuun, kun kaupat kiinni Pohjanmaalla. Melko kuumaa muuten oli :idea:

Liitteet
ADF0DA1E-7E86-4553-92A2-2AB2DCB6CB86.jpeg
AB32CCD5-B0AA-443B-BE31-0BAC86CCB5AE.jpeg
58063F16-05AA-41DD-8641-679813940C73.jpeg
2F841968-A875-40C3-B57D-9E2826D81F5C.jpeg
B0C8296F-0D0D-4526-8CC4-D694D6EB7179.jpeg

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quattrovelo #76

Viesti Kirjoittaja jori »

NikoK kirjoitti:

Läksin eilen aamulla Espoosta ajamaan Ouluun. Pitkä oli päivä, tänä aamuna perillä. 688.8km, nousumetrejä 2300, ajoaikaa 22h20min, taukoa 1h 14min, josta 12 min renkaanvaihtoon. Samalla huomasin että eturenkaathan ovat aivan loppu :shock: Onneksi ei tullut lisää rikkoja, tilasin jo uudet renkaat kotimatkalle. Kyllä kinnerillä on helppo ajaa pitkää matkaa sen suhteen että kamaa mahtuu kyytiin helposti. Minulla oli jo lähtiessä koko matkan eväät mukana, Alavudelta ostin vielä 10,5l juomaa kyytiin että riittää loppuun, kun kaupat kiinni Pohjanmaalla. Melko kuumaa muuten oli :idea:

Rankka pieti noin vähällä levolla. :shock: Keskinopeuskin oli lähes 31 km/h.

Tuo eturenkaiden noin nopea kuluminen viittaa aurauskulmaongelmaan. Ei se vika iso ole, mutta yleensä syy on noissa eturenkaiden kulumisissa siinä. Auraus pitäisi mitata sillä kuormalla, jolla ajetaan. Eturipustusten Mc Personit hieman muuttavat aurausta jousen painuman mukaan. Paras keino aurauksen hienosäätöön on rullauskoe riittävän useasti toistettuna. Samallahan tulee parannettua ajopelin kulkuakin. Aurauksen mittaamisesta ja rullauskokeesta juttua täällä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Unohtui mainita eturenkaiden kokonaiskilometrit, noin 4500km (ja rengasmallihan on 40mm Schwalbe Shredda). Pitäis kestää pidempään? Takarenkailla ajaa ainakin toisen mokoman vielä. Kuluminen oli niin tasaista ja samanlaista (vasen reuna kulunut hivenen enemmän) molemmin puolin että oletin niiden perusteella kulmien olevan ok...

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quattrovelo #76

Viesti Kirjoittaja jori »

NikoK kirjoitti:

Unohtui mainita eturenkaiden kokonaiskilometrit, noin 4500km. Pitäis kestää pidempään? Takarenkailla ajaa ainakin toisen mokoman vielä. Kuluminen oli niin tasaista ja samanlaista (vasen reuna kulunut hivenen enemmän) molemmin puolin että oletin niiden perusteella kulmien olevan ok...

Kyllä tuossa täytyy jotain kulmavirhettä olla, eihän renkaat sentään noin nopeasti pidä kulua. Miten muuten nelipyöräisessä on tämän polkemisen aiheuttaman heilahtelun kanssa. Kolmipyöräisissä perä vatkaa sivuille polkemisen tahtiin ja sitä pitää ohjaamalla vaimentaa. Nelipyöräinen lienee tämän suhteen paljon vakaampi.

En löytänyt videota josta näkisi Quatron heiluntaa ajossa, mutta tässä Saukin videossa näkyy selvästi tuo kolmipyöräisten heilunta 1:00 kohdalla, josta ei siis pääse kokonaan eroon edes uudella takaripustuksella 4:40 kohdalla. Nelipyöräinenkin siis varmaankin voblaa hieman, mutta kahden takakiekon tuplajäykkyyden takia varmasti vähemmän.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Pitänee kulmia sitten vähän tutkailla...

Enpä osaa vatkaamisesta sanoa juuta enkä jaata :shock: Vertaillaan periä sitten Nokialla :!:

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Quattrovelo #76

Viesti Kirjoittaja TMS »

No niin, kevyt pikku lenkki :shock: Hyvää harjoitusta Nokialle, vaikka siellä saakin ajaa vaan 12h. Kyllä täytyy ihmetellä miten voit noin lyhyillä tauoilla ajaa tuollaisen matkan. Paljonko meni juomaa kokonaisuudessaan, jos välillä teit kerran pienen 10 l täydennyksen? Näissä lämmöissä hikoilu on kyllä aika mahdotonta kinnerillä ajaessa ja tietysti muutenkin jos tuohon malliin ajaa. Hattua täytyy kyllä nostaa.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Quattrovelo #76

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No huhhuh mikä matka, ja vallitsevissa lämpöolosuhteissa vielä!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

Viesti Kirjoittaja NikoK »

TMS kirjoitti:

No niin, kevyt pikku lenkki :shock: Hyvää harjoitusta Nokialle, vaikka siellä saakin ajaa vaan 12h. Kyllä täytyy ihmetellä miten voit noin lyhyillä tauoilla ajaa tuollaisen matkan. Paljonko meni juomaa kokonaisuudessaan, jos välillä teit kerran pienen 10 l täydennyksen? Näissä lämmöissä hikoilu on kyllä aika mahdotonta kinnerillä ajaessa ja tietysti muutenkin jos tuohon malliin ajaa. Hattua täytyy kyllä nostaa.

Kiitos kommenteista. Nokian sunnuntain matkan vaihdoin kyllä kuusituntiseen, kokemuksen mukaan tämmöisestä ei palaudu kovin nopsaan. Tai ajokuntoon toki, mutta ei se oikein kulje. Mutta voi kai sen takaisin 12h:kin vielä veivata jos tuntuu...

Takaisinkin pitäisi vielä ajaa ensi viikolla, mutta siihen aion käyttää 2 tai 3 pv.
Lyhyet, suhteellisen vähätkin, tauot tuntuu sopivan minulle, ei mene tönköksi. Välillä vaan täytyy saada siirreltyä juomapulloja takaboksista :D Tarpeelliset ruoat mahtui sivukoteloihin kaikki.
Juomaa meni 13l. Perillä oli vielä 6l jäljellä, vähän jätin Alavuden tankkauksessa pelivaraa siihen jos yökin olisi ollut vielä kuumempi, mutta viileni se onneksi ja kulutus väheni yön tunteina. Kello näytti kinnerin lämmöksi 49-20C.
Mulla niksahti joku geeni varmaan Australian pyöräretkellä 9v sitten, sitä ennen kärvistelin lämpöjen kanssa minäkin, nykyään se ei haittaa juurikaan.

Liitteet
6B457894-0DAC-46C1-BD4F-3E8834B2F124.jpeg
6B457894-0DAC-46C1-BD4F-3E8834B2F124.jpeg (74.95 KiB) Katsottu 6904 kertaa

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Quattrovelo #76

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kyllä on hurja matka vuorokauteen poljettuna :shock:

Kuva

Ja erityisesti tämä kuva on upea!

Pitää lähteä tekemään Mangoon huoltoa... :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Quattrovelo #76

Viesti Kirjoittaja mhelander »

NikoK kirjoitti:

Läksin eilen aamulla Espoosta ajamaan Ouluun. Pitkä oli päivä, tänä aamuna perillä. 688.8km, nousumetrejä 2300, ajoaikaa 22h20min, taukoa 1h 14min, josta 12 min renkaanvaihtoon.

Oho, no johan on lenkura ja tällaisilla helteillä ajettu!

Oletko pitkään Oulussa, olisi mukava jos voitaisiin tavata jossakin välissä viikonlopun aikana, 4-pyöräinen tietysti kiinnostaa ja kun en näillä näkyvin ole tänäkään vuonna tulossa Nokialle niin hyvähän se on vähän muitakin nojailijoita tavata, kai...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

Viesti Kirjoittaja NikoK »

terppa kirjoitti:

Pitää lähteä tekemään Mangoon huoltoa... :)

:mrgreen:
Tuo kuva taitaa olla Sieviin tullessa, aurinko melkein alimmillaan.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

Viesti Kirjoittaja NikoK »

mhelander kirjoitti:
NikoK kirjoitti:

Läksin eilen aamulla Espoosta ajamaan Ouluun. Pitkä oli päivä, tänä aamuna perillä. 688.8km, nousumetrejä 2300, ajoaikaa 22h20min, taukoa 1h 14min, josta 12 min renkaanvaihtoon.

Oho, no johan on lenkura ja tällaisilla helteillä ajettu!

Oletko pitkään Oulussa, olisi mukava jos voitaisiin tavata jossakin välissä viikonlopun aikana, 4-pyöräinen tietysti kiinnostaa ja kun en näillä näkyvin ole tänäkään vuonna tulossa Nokialle niin hyvähän se on vähän muitakin nojailijoita tavata, kai...

Ensi viikolla jossain vaiheessa alkaa kotimatka. Kiva olisi tavata, laitan puhelinnumeroni YV:llä niin katsotaan miten aikataulut osuu. Yritin myös nimimerkki mikaa tavoittaa YV:llä, mutta ei ole käynyt foorumilla ny. Kotimatkalla aion moikata Saukkia.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Jarmo H
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 22:04

Re: Quattrovelo #76

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

:shock: :shock: Parin viikon kilometrit päivässä

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Quattrovelo #76

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Hurja mies, kerta kaikkiaan :) Mä ajoin Alavudelle sähköllä Helsingistä kahdessa päivässä, ja siinäkin oli jo touringin makua aika lailla. Tosin kotterossakin oli "pieni" ero. Se tie Virroilta Alavudelle on hirmu hyvä vetää, en tiedä menitkö siitä kun en tarkkaa reittiäsi näe.
Hyvin tuntuu siis Quattrovelo toimivan matka-ajossa. Ei ole merkittävästi kolmipyöräistä raskaampi polkea. Tuo on mieletön suoritus, kun tiedän kuinka paljon jo pelkkä jatkuva kinnerin ohjaaminen vaatii tarkkaavaisuutta kuluttaen energiaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

Viesti Kirjoittaja Saukki »

On tuo kyllä hurja suoritus :shock:

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Vastaa Viestiin