Quattrovelo #76

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 485
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 17 Maalis 2018, 17:14

PW kirjoitti:Hienoin "punavihreekupla" ikinä :mrgreen:


TOTTA! :D

Avatar
takakeno
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 319
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja takakeno » 17 Maalis 2018, 19:21

Kyselisin vielä tuosta maksamisesta.
Maksettiinko kaikki sitten vasta kun kinneri oli valmis ?
Mikä oli Alv prosentti 21 vai 24 ?
Värit on minun mielestä paremmat noin päin. :D
T:Jere

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 581
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja NikoK » 17 Maalis 2018, 19:57

takakeno kirjoitti:Kyselisin vielä tuosta maksamisesta.
Maksettiinko kaikki sitten vasta kun kinneri oli valmis ?
Mikä oli Alv prosentti 21 vai 24 ?
Värit on minun mielestä paremmat noin päin. :D
T:Jere


Kinneri maksettiin kokonaisuudessaan vasta kun oli valmis. Rahti maksettiin erikseen lähettämisen jälkeen. 21% ALV.

Samaan minäkin jo melkein olen kallistunut värien suhteen 8)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 772
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja TMS » 18 Maalis 2018, 11:20

Onnittelut vaan täältäkin, kyllä se hieno on!

Mutta älä sä Jere nyt samanlaista mene valkkaamaan, kun vaihtoehtojakin on. Tylsäähän se on jos kaikki on saman värisiä :wink:

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 581
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja NikoK » 20 Maalis 2018, 21:54

Kolmen päivän työmatkat takana, kyllä oli kivaa, varsinkin paluumatkat yöllä pimeässä! Räntääkin satoi yhtenä päivänä, eikä haitannut yhtään ! Joka päivä ajaminen tuntui paremmalta kuin edellisenä, vaihteiden vaihtaminen niin takavaihtajalla kuin Mountain Drivella sujuu jo luontevasti ja valojen ym. käyttäminen myös. Istuimen kulmaa vähän säätelin pystympään että näkyvyys tuli paremmaksi. Polkimia pitänee vielä säätää 5-10mm lähemmäs.

Yksi akku hajosi, ilmeisesti suojapiiri meni kun jännitemittauskin näyttää 0V. Velomobiel hyvittää akun hinnan.

Kyynärtukia en ole vielä asentanut, kun en tiedä millaiseksi ajoasento muotoutuu. Schwalben Shreddat ovat toistaiseksi kestäneet, vaikka soralla joutuu jonkun verran ajamaan, kun ei kaikilla matkoilla ole aikaa kiertää niin kaukaa että reitti veisi vain autoteitä.

Mountain Drive on kyllä erinomainen keksintö, mieluusti tulee vaihdettua pienemmälle ylämäessä kun voimansiirto vielä hiljeneekin samalla. Ylimääräistä vastusta en siitä huomaa aiheutuvan, ainoastaan runtatessa huomaa ihan lievän kuminauhamaisen tuntuman. Mainio keksintö, ainakin tällä lyhyellä kokemuksella suosittelen !

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 581
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja NikoK » 26 Maalis 2018, 14:22

Ensimmäinen maantielenkki tänään, kylmässä viimassa. Kyllä tämmöinen kinneri asiansa ajaa ajokauden pidentämisessä :) Ajoin vanhaa Hämeenlinnantietä ja sen verran on monttuja siinäkin tiessä että useaan otteeseen olin tyytyväinen nelipyöräratkaisuun. Helppo oli ajaa monttujen yli ja tarvittaessa tärinäraidan päällä. Paluumatkalla Nurmijärven kohdalla alamäkeen huiput 82,2km/h :mrgreen: Pyörää ei ole vielä paljon tuunattu. Ne kyynärtuet asensin ja visiirille kattoon tarranauhaa että pysyy täristävissäkin paikoissa ylhäällä, pääntukeen laitoin lisäksi pehmpeämpää pintaa, vaikka siihen ei paljon tule nojailtuakaan.

Kuva alkumatkasta, vanha Hämeenlinnantie oli kyllä enimmäkseen paljas.
Liitteet
IMG_7445.jpg

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14515
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja PW » 26 Maalis 2018, 15:51

Molemmat takapyörätkö siinä vetää? Sutiiko missään tilanteessa? Muita ajo-ominaisuuksia, jousituksen toiminta, ohjaus ym?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 581
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja NikoK » 26 Maalis 2018, 16:09

PW kirjoitti:Molemmat takapyörätkö siinä vetää? Sutiiko missään tilanteessa? Muita ajo-ominaisuuksia, jousituksen toiminta, ohjaus ym?


Hitaammin pyörivä pyörä vetää. Jyrkemmissä mutkissa vetävä pyörä pyrkii vähän sutimaan jos on vaikka reilusti irtosoraa tai muuten liukasta. Jousitus on eleetön, huomaamaton, eli hyvä :mrgreen: Ohjaus on todella herkkä, mutta tarkka, joten kyllä siihen oppinee. Penkkikin tuntuu juuri sopivan muotoiselle, kerrankin, kun olen selkäni vuoksi nirso niistä. Meteli ei ole minulle mikään juttu, kunhan ei ole mitään ylimääräistä räminää joka kuulostaa sille kuin jotain olisi irti, sellaista ei ainakaan vielä ole. Vastamelukuulokkeita käytän kuitenkin usein.

Avatar
takakeno
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 319
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja takakeno » 26 Maalis 2018, 22:42

Voiko tuota visiiriä pitää ala asennossa ollenkaan ?
Itsellä ainakin tuulilasi huurtuu kylmillä ilmoilla aina.
Vai tuleeko jalka-aukoista sitten niin paljon ilmaa.
Käytitkö kypärää ?
Itse tein läpinäkyvän aukonpeitteen, niin näkee ainakin sisälle vaikka se olisi käytössä.
Tosin käytän sitä vain sateella.
Schwalben Shreddat kestää hyvin, jos niitä ei aja aivan sileäksi asti.
T:Jere

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 581
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja NikoK » 27 Maalis 2018, 00:48

takakeno kirjoitti:Voiko tuota visiiriä pitää ala asennossa ollenkaan ?
Itsellä ainakin tuulilasi huurtuu kylmillä ilmoilla aina.
Vai tuleeko jalka-aukoista sitten niin paljon ilmaa.
Käytitkö kypärää ?
Itse tein läpinäkyvän aukonpeitteen, niin näkee ainakin sisälle vaikka se olisi käytössä.
Tosin käytän sitä vain sateella.
Schwalben Shreddat kestää hyvin, jos niitä ei aja aivan sileäksi asti.
T:Jere


Kyllä olen visiiriä pitänyt alhaalla ehkä kolmasosan ajasta. Välillä huurtuu ja välillä ei, miksi lie. Jalka -aukoista tulee kyllä aika paljon ilmaa.
En käytä kypärää.
Aukonpeitettä en ole käyttänyt, räntäsateetkin sen verran heikkoja olleet.

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 581
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja NikoK » 22 Huhti 2018, 08:14

Jalat alkaa tottua uuteen pikkuhiljaa. Vähän on pitänyt polvien kanssa olla tarkkana etteivät kipeydy. Pikkuhiljaa siirrellyt polkimia lähemmäs ja tuntuu että kohta alkaa olla kohdillaan.

Eiliseltä huomio, ajolaseja kannattaisi käyttää vaikka on tuulilasi, autonrenkaasta lensi kivensiru otsaan...

Parilla tuulisella lenkillä ollut ohjaamo välillä täynnä käsiä, eka kerralla ihmettelin mitäs ny tapahtuu. Sitten tarkistin säätiedoista ja hokasin että tuuleehan täällä näköjään ihan reilusti... Tuulet on olleet 9-11m/s ja puuskat 13-16m/s niillä kerroilla, silloin nopeuden ylittäessä noin 45km/h alkaa ravistelu ja joutuu ohjaamaan koko ajan rajusti. Kyllä se silti tiellä pysy yli 70km/h vauhdissakin. Onneksi ei usein ihan noin kovaa tuule.
Viimeksi muokannut NikoK, 22 Huhti 2018, 09:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2719
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja tm » 22 Huhti 2018, 08:53

NikoK kirjoitti:...Parilla tuulisella lenkillä ollut ohjaamo välillä täynnä käsiä, eka kerralla ihmettelin mitäs ny tapahtuu. Sitten tarkistin säätiedoistaja hokasin että tuuleehan täällä näköjään ihan reilusti... Tuulet on olleet 9-11m/s ja puuskat 13-16m/s niillä kerroilla, silloin nopeuden ylittäessä noin 45km/h alkaa ravistelu ja joutuu ohjaamaan koko ajan rajusti. Kyllä se silti tiellä pysy yli 70km/h vauhdissakin. Onneksi ei usein ihan noin kovaa tuule.

Tuntuuko tuuli ottavan enemmän etuosaan koria, eli kampeavan sitä sivusuunnassa? Vai takapäähän? Voi olla tietysti vaikea analysoida. Kuvittelin että neljä pyörää tekisi kinneristä hieman ”tukevamman” myös tuulenpuuskia vastaan verrattuna kolmipyöräiseen... Onhan tuossa sun kulkupelissäkin toki aika iso etuylitys (kuten perinteisissä kaupallisissa yleensäkin) -> pitkä vipuvarsi sivutuulenpuuskalle kammeta etupäätä sivuun?

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 581
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja NikoK » 22 Huhti 2018, 09:07

En osaa analysoida mistä päin vääntää. Enkä osaa myöskään verrata kolmipyöräiseen :roll:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3787
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja jooseha » 22 Huhti 2018, 10:33

Ohjaako tuuli oikeasti vai heiluttaako se vain koria?
Monta autoa olen ajanut, joita omistaja on sanonut tuulen ohjaavan, mutta oikeasti se vain heilauttaa koria ja kuskin perstuntuma käskee ohjaamaan. Tämän "korjauksen" joutuu tietysti myös korjaamaan. Jos taas malttaa olla ohjaamatta, vaikka kädet ratista irti, auto kulkee aivan nätisti suoraan :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9775
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja jori » 22 Huhti 2018, 11:53

NikoK kirjoitti:
Parilla tuulisella lenkillä ollut ohjaamo välillä täynnä käsiä, eka kerralla ihmettelin mitäs ny tapahtuu. Sitten tarkistin säätiedoista ja hokasin että tuuleehan täällä näköjään ihan reilusti... Tuulet on olleet 9-11m/s ja puuskat 13-16m/s niillä kerroilla, silloin nopeuden ylittäessä noin 45km/h alkaa ravistelu ja joutuu ohjaamaan koko ajan rajusti. Kyllä se silti tiellä pysy yli 70km/h vauhdissakin. Onneksi ei usein ihan noin kovaa tuule.

Tuo ravistelu kuulostaa siltä, että vinottain tuleva ilmavirta seuraa katteen muotoa, mutta ajoittain irtoaa. Vähän niin kuin Karmalin pyörteet savupiippujen ympärillä. Noita pyörteitä taklataan turbulaattoreilla.
Kuva
Questissa ovat käyttäneet pitkittäin keulan yli viritettyjä letku- ja köysiharjanteita irrottamaan virtaus keulasta. Tuollainen harjanne on helppo tehdä kuorman sidontaan tarkoitetusta kumiköydestä, jossa on koukut päissä. Poraa vain koukuille reiät keulaan ja konepellille tuulilasin viereen ja venyttää tällaisen kumiköyden konepellin yli pitkittäin. Köysi irrottaa virtauksen, kun se tulee enemmän vinosta, muttei haittaa aerodynamiikkaa, kun on tyynempää ja tuuli tulee keulan suunnasta.

Kannattaa kokeilla kahdella pitkällä kumiköydellä, jonka virittää jalka-aukosta tuuliasin reunaan keulan ympäri jalkapatin kohdille. Välille voi joutua liimaamaan vähän jesaria pitämään kumiköysi linjassa, mutta muuten kokeilu on helppo ja halpa, eikä riko katetta. Noita välitukia voi tehdä myös liimaamalla katteeseen nippusiteille tarkoitettuja kiinnityslevyjä
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija