Quest integroituu Imatralle

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Lämmitä kuumailmapuhaltimella koko napa kunnolla lämpimäksi (80°C) ja lyö akselireiän kautta vastapuolen laakeri temmiä tai suurta lattapääruuvaria apuna käyttäen ulos. Sieltä tulee mukana se väliholkki. Sitten käännetään kiekko ympäri ja lyödään toinen puoli ulos.

Niissä voi olla tosiaan laakerilukitetta, joka vaatii tuon lämmittämisen. Yleensä lähtee irti vähälläkin lämmittämisellä, mutta voi vaatia lämmittämisen jopa 150 asteeseen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Siellä on lähes varmasti välysputki jota et saa pois ennen kuin toinen laakeri on irti. Se putki on paikallaan ihan vaan puristuksissa laakereiden välissä.

Luulen ett se putken pää näkyy kuvassa, laakerin akselina :?

Kuten tuosta joosehan kuvasta näet niin se putken pää ei näy. Se on vain laakerin sisäpintaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Siellä on lähes varmasti välysputki jota et saa pois ennen kuin toinen laakeri on irti. Se putki on paikallaan ihan vaan puristuksissa laakereiden välissä.

Luulen ett se putken pää näkyy kuvassa, laakerin akselina :?

Kuten tuosta joosehan kuvasta näet niin se putken pää ei näy. Se on vain laakerin sisäpintaa.

Sen väliholkin voi kammeta sivuun. Sen päät makaa laakerin sisäkoolin päällä, joka on korkein kohta. Työntämällä ruuvarin käri toisen laakeri läpi puoleen väliin väliputkea ja kampeamalla kahvasta, holkki siirtyy sivuun.

Jos on tarkoitus käyttää laakereita vielä purkamisen jälkeen, on holkki saatava kunnolla sivuun ja laakeri lyötävä laakeri ulos kohdistamalla iskut laakerien ulkokooliin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Jep, lähtihän se noilla neuvoilla ja pienellä väkivallalla. En lämmittäny ku ei oikeen ollu mitään tohoa.
Sitten pitäs löytää uudet laakerit, siinä taitaa lukea 6001z.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Tässä on video laakerien vaihdosta.
T:Jere

https://www.youtube.com/watch?v=SuyzhGf ... e=youtu.be

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

6001-2RS on samankokoinen laakeri kuin tuo 6001-ZZ, mutta kumisuojattu peltisuojauksen sijaan. IiKooHoot, Pilteemat ja M0tonetit on tulvillaan noita. On sen verran tavallinen koko :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Kiitos taas :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Jep, lähtihän se noilla neuvoilla ja pienellä väkivallalla. En lämmittäny ku ei oikeen ollu mitään tohoa.
Sitten pitäs löytää uudet laakerit, siinä taitaa lukea 6001z.

Ei siihen tohoa tarvitse. Hiustenkuivain käy ihan hyvin turvalliseksi laakerin- ja poljinkammen lämmittimeksi.

Jos ei ole hiustenkuivainta, kannattaa ostaa Bilteman Claesohlsonin tai Motonetin kuumailmapuhallin. Niissä on nykyään oikein lämpötilasäädöt ja kaikki, eikä hintakaan ole kummoinen siitä, että homma toimii, eikä takeltele. Tori.fi myy vitosella. Uutena maksavat 20-120€ :)

Nuo halvatkin toimivat ihan siinä kuin kalliimmatkin. Molemmat saa kyllä rikki tukkimalla ilmankulun ja pysäyttämällä puhaltimen täydestä tehostaan ja laittamalla lappeelleen jäähtymään. Oikea asento puhaltimella on tötterö ylöspäin sen jälkeen, kun se on juuri sammutettu.

Kuumailmapuhallin lappeellaan.jpg
Kuumailmapuhallin lappeellaan.jpg (77.46 KiB) Katsottu 2309 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

PW kirjoitti:

Jep, lähtihän se noilla neuvoilla ja pienellä väkivallalla. En lämmittäny ku ei oikeen ollu mitään tohoa.
Sitten pitäs löytää uudet laakerit, siinä taitaa lukea 6001z.

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... ID=1541656
Tämmönen sinne tilalle .

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Vieläkin vähän ihmettelen, miten ne laakerit pyöri kuin olisivat "samaa puuta" :? tai siis rautaa :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Vieläkin vähän ihmettelen, miten ne laakerit pyöri kuin olisivat "samaa puuta" :? tai siis rautaa :roll:

On kaksi eri asiaa pyöritellä laakeria sormissa ja käyttää sitä ajoneuvon pyörän laakerointiin. Monesti kuvitellaan, että laakeri, joka pyörii kevyesti sormissa tuottaa myös kevyesti rullaavan pyörän. Näin ei välttämättä ole, vaan kovan kuormituksen alainen laakeri suhteellisen hiljaa pyöriessään, vaatii melko jäykät voiteluaineet, jotta kuulien vierintä urassaan on liukasta. Voiteluaineiden poistaminen tai vaihtaminen ohuisiin öljyihin ei suinkaan välttämättä paranna laakerointikykyä, vaikka näin helposti luulisi, kun eri tavalla voideltuja laakereita pyörittelee sormissaan.

Tässä tapauksessa kyse taitaa kuitenkin olla Z-laakerin –metallisella pölysuojalla varustetun– huonosta kyvystä suojata vierintäpintoja lialta ja korroosiolta. Muovinen RS-pölysuoja pyörii käsissä nihkeämmin, mutta suojaa paremmin pölyltä ja estää ehkä pidempään myös vettä pääsemästä laakerin vierintäpintoihin. Pitää siis pyörät pidempään hyvin rullaavina. Nykyiset peltiset pölysuojat ovat päästäneet korroosion ja pölyn laakeriin ja siksi se pyörii huonosti.

Monesti kyse on vain laakerirasvan kuivumisesta. Laakerirasvassa on voiteluöljyä, joka on imeytyetty ns. metallisaippuaan. Ajan saatossa öljy erottuu tuosta saippuasta, karkaa pölysuojien välistä ulos ja laakerirasva jäykistyy.

Jos oikein haluaisi hifistellä, vain ulkopuolisella Z-tiivisteellä varustetut laakerit ja napaan porattu öljynippa, johon sitten säännöllisesti ruutataan öljyä voisi tuottaa pidempään hyvin rullaavat laakerit, mutta likaisen voiteluaineen ajaminen sisälle lisätyllä öljyllä pois laakereista sotkee navat likaiseen öljyyn. Ja vaikka sietäisi likaiset pyörännavat, ei tuollaista kuitenkaan kukaan jaksa jatkuvasti öljytä. Siksi vähän nahkeammin pyörivä molemminpuolisin RS-suojin varustettu laakeri ja laakerien vaihto viiden vuoden välein lienee paras kompromissi. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Siis ihmettelyni koski sitä, että laakerit pyörivät samaan tahtiin, kuin olisivat ollet hitsattuina toisiinsa :? Muuten pyörivät viel suht hyvin, pienestä takeltelusta huolimatta.
Kai ne oli tuohon väliputkeen puristuneet/liimautuneet :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Jos oikein haluaisi hifistellä, vain ulkopuolisella Z-tiivisteellä varustetut laakerit ja napaan porattu öljynippa, johon sitten säännöllisesti ruutataan öljyä voisi tuottaa pidempään hyvin rullaavat laakerit, mutta likaisen voiteluaineen ajaminen sisälle lisätyllä öljyllä pois laakereista sotkee navat likaiseen öljyyn. Ja vaikka sietäisi likaiset pyörännavat, ei tuollaista kuitenkaan kukaan jaksa jatkuvasti öljytä. Siksi vähän nahkeammin pyörivä molemminpuolisin RS-suojin varustettu laakeri ja laakerien vaihto viiden vuoden välein lienee paras kompromissi. :?

Rumpujarrunapa ei voi olla öljyä vuotava, koska sitä päätyisi kuitenkin jarrurumpuun :(

Rasvanipan voisi kuvitella toimivan. Jarrukilpi irti rasvauksen ajaksi, niin yli pursuavat rasvat voisi pyyhkiä pois ilman pelkoa sen joutumisesta kitkapinnoille. Kuitenkin esitetty laakerien vaihto tarvittaessa lienee mielekkäämpää.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jos oikein haluaisi hifistellä, vain ulkopuolisella Z-tiivisteellä varustetut laakerit ja napaan porattu öljynippa, johon sitten säännöllisesti ruutataan öljyä voisi tuottaa pidempään hyvin rullaavat laakerit, mutta likaisen voiteluaineen ajaminen sisälle lisätyllä öljyllä pois laakereista sotkee navat likaiseen öljyyn. Ja vaikka sietäisi likaiset pyörännavat, ei tuollaista kuitenkaan kukaan jaksa jatkuvasti öljytä. Siksi vähän nahkeammin pyörivä molemminpuolisin RS-suojin varustettu laakeri ja laakerien vaihto viiden vuoden välein lienee paras kompromissi. :?

Rumpujarrunapa ei voi olla öljyä vuotava, koska sitä päätyisi kuitenkin jarrurumpuun :(

Rasvanipan voisi kuvitella toimivan. Jarrukilpi irti rasvauksen ajaksi, niin yli pursuavat rasvat voisi pyyhkiä pois ilman pelkoa sen joutumisesta kitkapinnoille. Kuitenkin esitetty laakerien vaihto tarvittaessa lienee mielekkäämpää.

Juuri tästä syystä suosittelinkin RS-laakereita ja niiden vaihtoa öljynippahifistelyn sijaan. :)
Rasvanippa voisi tosiaan teoriassa toimia, mutta koko napa pitäisi täyttää rasvalla, jotta se pursuisi ulos tasaisesti. Ei maksa vaivaa kuskata navoissa suuria määriä joutavaa rasvaa. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Siis ihmettelyni koski sitä, että laakerit pyörivät samaan tahtiin, kuin olisivat ollet hitsattuina toisiinsa :? Muuten pyörivät viel suht hyvin, pienestä takeltelusta huolimatta.
Kai ne oli tuohon väliputkeen puristuneet/liimautuneet :?

Tuollaisessa väliholkillisessa rakenteessa väliholkin pitää olla pesäväliä pidempi, jotta navan läpi kiristetty pultti ei kiristä laakeita.

Kun tällainen napa lämpiää ja jäähtyy taas, laakerien ulkokoolit liukuvat lämmössä laajenevassa navassa siemmäs ja tarttuvat navan jäähtyessä uudelleen pesiinsä, jolloin napa lyhetessään vetää laakereita yhteen ja väliholkki jää laakerien kautta pienen puristuksen alaiseksi. Jos olisit tehnyt remonttisi kesällä kuumimpaan aikaan, laakerit olisivat pyörineet helpommin erillisinä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin