Sitä sähköä mie tuolla voimalla tarkotin mut en mielestäni demonisoinut mitään mutta kun "yllytetään" voin aloittaa
Omassa pienessä päässäni sähköjen laittaminen pyörään monimutkastaa elämistä, pitää ladata ja mitata - ymmärtää ja huolehtia. Onko virtaa vai ei, mihin asti pääsee? Säilyttää kuivassa. Ite ei osaa korjata. Huoltopaikkaa ei löydy koko kaupungista.
Nimimerkki yksisähköavusteinenolohuoneessaihmeteltävänä
Tarkoitinkin yleisesti sähköpyöräilyn vastustamista. Käytännössä samaa vastarintaa kuin Kalevan jutun kommenteissa rahtipyörässä. Se on totta, että asiat monimutkaistuu sähköjen kanssa. 200 euron sähkösarjan korjaus on melkein niin, että tilataan uusi, jos hajoaa.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Eilen kopasin koppiksella kaupassa ja taas ihmettelin tuota penkkiä ja kuinka sen asento pitäs olla. Alkujaan kun säädin penkin itselleni, siirsin sen mahollisimman eteen ja takaa mahollisimman alas kun halusin makaavan asennon. Penkki tuntui hyvältä ja ajoasentokin mutta penkkihän ei tyhjänä ollessaan tukeutunut takahengariin vaan vasta kun istuin paikalleni. Eli se painui notkolleen ja tästä johtuen repes tukireunastaan.
Nyt kun nostin takahengaria 60mm, penkki ei enään roiku mutta en myöskään meinaa mahtua hartioideni kanssa kinnerin reunojen alle. Ihmettelen vaan kuinka isommat kuskit saavat penkin ja asennon säädettyä kun niitäkin kinneristeissä on runsaasti
Tandemin penkki viel kokeilematta - oottelen taiteellista inspiraatiota, että millon kehtais vai kehtaisko
Ps. Nyt kun katsoin kuvaa - ihmettelen myös, kenellä yltää, takaraivo tuonne alkuperäsen niskapehmikkeen kohdalle, niin ett hartiat on sisällä? Oma pää nojaa tuohon kinnerin reunassa olevaan teippipehmustemyttyyn
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mulla on penkki etupäästään roikkumassa alumiinilevystä veistetyissä koukuissa. Koukut on puolestaan kiinni siinä eturenkaiden välisessä poikittsiskotelossa, niin että penkki on niin edessä ja alhaalla kuin suinkin mahdollista. Näin yläkropalle jää mahdollisimman paljon tilaa ja saan itteni juuri ja juuri aseteltua kopaan sisälle.
Tämä tietysti edellyttää että penkin ja kotelon välistä ei mene - mitään- esim tuollaisia alumiinirunkoja tms. Mutta periaatteessa sullakin on reilusti tilaa siirtää penkkiä eteen/ alas. Itse jouduin katkaisemaan alkuperäisen keskirungon penkin alta ja kierrättämään taka-akaselilta tulevat voimat korin kylkien kautta etupyöräkoteloihin. Lisäksi Ketjulinja piti upottaa syvemmälle lattiaan ja ketjupyörät siirtää muualle ja ja ja.. Ja
Helppo juttu. Ei menny kuin yks kesä sen kanssa ihmetellessä
Ja kaikki em edellyttää tietysti sitä että keulassa on tilaa siirtyä eteenpäin.
Nyt kun nostin takahengaria 60mm, penkki ei enään roiku mutta en myöskään meinaa mahtua hartioideni kanssa kinnerin reunojen alle. Ihmettelen vaan kuinka isommat kuskit saavat penkin ja asennon säädettyä kun niitäkin kinneristeissä on runsaasti
Etkö ole nähnyt kun Nojailija taittelee hartiat rintalihasten eteen tunkeutuessaan Conen ohjaamoon
Mulla on penkki etupäästään roikkumassa alumiinilevystä veistetyissä koukuissa. Koukut on puolestaan kiinni siinä eturenkaiden välisessä poikittsiskotelossa, niin että penkki on niin edessä ja alhaalla kuin suinkin mahdollista. Näin yläkropalle jää mahdollisimman paljon tilaa ja saan itteni juuri ja juuri aseteltua kopaan sisälle.
Tämä tietysti edellyttää että penkin ja kotelon välistä ei mene - mitään- esim tuollaisia alumiinirunkoja tms. Mutta periaatteessa sullakin on reilusti tilaa siirtää penkkiä eteen/ alas. Itse jouduin katkaisemaan alkuperäisen keskirungon penkin alta ja kierrättämään taka-akaselilta tulevat voimat korin kylkien kautta etupyöräkoteloihin. Lisäksi Ketjulinja piti upottaa syvemmälle lattiaan ja ketjupyörät siirtää muualle ja ja ja.. Ja
Helppo juttu. Ei menny kuin yks kesä sen kanssa ihmetellessä
Ja kaikki em edellyttää tietysti sitä että keulassa on tilaa siirtyä eteenpäin.
Joo, kyllähän sen saa värkkäityä mutta ihmetyttää, miten tehdasasetuksilla pärjäävät parimetriset kuskit?
Kuvia olis kiva nähdä kinneristäsi ja noista teknisistä muutoksista
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nyt kun nostin takahengaria 60mm, penkki ei enään roiku mutta en myöskään meinaa mahtua hartioideni kanssa kinnerin reunojen alle. Ihmettelen vaan kuinka isommat kuskit saavat penkin ja asennon säädettyä kun niitäkin kinneristeissä on runsaasti
Etkö ole nähnyt kun Nojailija taittelee hartiat rintalihasten eteen tunkeutuessaan Conen ohjaamoon
Joo kyllä ohjaamoon pääsee mutta Questin ohjaamon reunat painaa ikävästi olkapäitä. Kyllä olen pitkä selkäinen mutt varmasti on vielä pidempiäkin selkiä kinneristeilläkin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
.. Olisko sulla mahdollista muokata penkin kiinnikettä siten, että tuo pieni pyöreä poikkiputki menisi penkin etureunan ali? Eli penkki olisi reilun putken halkaisijan verran edempänä?
Mulla meinaan sellainen vastaava putki on laminoitu suoraan penkin alapintaan kiinni. Putken päistä tulee uloketapit, jotka asettuvat koukkuihin.
.. Olisko sulla mahdollista muokata penkin kiinnikettä siten, että tuo pieni pyöreä poikkiputki menisi penkin etureunan ali? Eli penkki olisi reilun putken halkaisijan verran edempänä?
Mulla meinaan sellainen vastaava putki on laminoitu suoraan penkin alapintaan kiinni. Putken päistä tulee uloketapit, jotka asettuvat koukkuihin.
Kyllä, nuo latan palasethan on aika turhat. No koko kiinnike on turhan monimutkanen ja painavakin. Takanakin vois pärjätä pelkällä narulla
Nyt siirsin penkkiä n. 10mm eteen ja laskin takaa n. 30mm - kokeilemaan kuinka nyt häneen mahdun.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Oisko semmonen keli eli pinta pihassa, ett olis helppo mitata auraukset?
Jos vaikka toisen puolen renkaan ajas jonkun suoran lankun viertä ja lumesta mittais jälkien väliä, sopivalta matkalta?
Kas kuva unohtu - no siinä hän. Lumet tosin taas häipy, hävis.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tulipa tänään tarve käydä Lappeenrannassa ja keli kun oli hyvä, läksin kinnerillä koittamaan, jaksanko ja kykenenkö. Aurinko paisto mutta keli oli aikas raikas Imatran päässä tiet oli lumettomat, Joutsenon Rantatien kevarilla oli varjo paikoissa jäätä ja lunta, joten ajoin ajorataa. Vauhti oli tietyst paljon kesän vauhteja alhaisempi mutt eteenpäin mentiin. Lähempänä Lappeenrantaa aurinko meni pilveen ja viima tuntui pahemmin, en tietenkään ottanu aukkopeitettä mukaan kun "kaunisilma" Pariin otteeseen ilmotteli krampit olemassa olostaan, jalka-aukoista puhaltava raaka ilma pohkeita jäähdytteli. Ei kuitenkaan mitään pahempaa.
Takas tulinkin "maitojunassa", eli vaimon avensiksen kyydissä. Tartuin mahollisuuteen suosiolla kun viima oli entisestään hurjistunu.
Pitäs kokeilla jalka-aukkojen peittämistä jos/kun tämmösillä keleillä uudestaan lähden pidemmälle.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Otin Härskin vinkistä vaarin ja nyt edessäkin poikkiputki on penkin etureunan alla. Penkki on pingotettu nyt noiden poikkiputkien väliin ja vaikka se on tukireunastaan vähän revennyt, ei se pahemmin notku. Lähes täydellinen, vieläkin vois reisien alta kulmia vähän kaventaa.
Penkki lähtee nyt siis kokonaan irti lastatessa tai purkaessa tavara ym. Kourallinen ylimääräsiä pultteja ja muttereita jäi varalle
OT Toinenkin Härskin vinkki toimi, eli se rälläkän mutterin kuumennus hitsipuikolla - putkitongeilla aukes. Eihän se ollutkaan ku kymmenisen vuotta jumissa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Otin Härskin vinkistä vaarin ja nyt edessäkin poikkiputki on penkin etureunan alla. Penkki on pingotettu nyt noiden poikkiputkien väliin ja vaikka se on tukireunastaan vähän revennyt, ei se pahemmin notku. Lähes täydellinen, vieläkin vois reisien alta kulmia vähän kaventaa.
Penkki lähtee nyt siis kokonaan irti lastatessa tai purkaessa tavara ym. Kourallinen ylimääräsiä pultteja ja muttereita jäi varalle
OT Toinenkin Härskin vinkki toimi, eli se rälläkän mutterin kuumennus hitsipuikolla - putkitongeilla aukes. Eihän se ollutkaan ku kymmenisen vuotta jumissa
Keveni!
Mihinkäs laitoit madotuspihdin kiinni, kun rälläkän mutteria kuumensit?
Mistä kiinnitit, kun putkitongeilla käänsit ja mistä käänsit –mutterin reunastako?
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Maadotuksen laitoin mutterin reunaan. Samasta reunasta käänsin putkitongeilla, ite rälläkkä maassa polven alla. Irtos tosi helposti, tongetkin vain keskikokoset.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Maadotuksen laitoin mutterin reunaan. Samasta reunasta käänsin putkitongeilla, ite rälläkkä maassa polven alla. Irtos tosi helposti, tongetkin vain keskikokoset.
Oliko rälläkässä vaihdelukko, kun käänsit putkitongilla.
Kun madoitus oli mutterin reunassa, mihin tökkäsit puikolla. Kyselen vain, jotta joku saisi tästä hyötyä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Maadotuksen laitoin mutterin reunaan. Samasta reunasta käänsin putkitongeilla, ite rälläkkä maassa polven alla. Irtos tosi helposti, tongetkin vain keskikokoset.
Oliko rälläkässä vaihdelukko, kun käänsit putkitongilla.
Kun madoitus oli mutterin reunassa, mihin tökkäsit puikolla. Kyselen vain, jotta joku saisi tästä hyötyä.
Joo, onhan siinä se tappi, joka painetaan sisään ja lukitsee koneen. Mutterin päälle puikolla hitsasin, varoin vaan, etten hitsaa sitä kiinni akselipulttiin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.