Sivu 9/55

Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 16 Touko 2018, 09:53
Kirjoittaja Saukki
PW kirjoitti:


Kuivakka rohiseva ääni takakiekossa, vaikee sanoo onko lisääntyny. Klappia +-6mm takakiekossa. Olisko nyt oikee hetki opetella takakiekon irrotus, putsata ja rasvata? Noin 500kilsaa ajettuna.

Minusta se kuulostaa siltä että laakerit rohisee. Eikai siinä muuta, kun vaihtaa uudet laakerit. Muistaakseni ovat 6002 kokoa.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 16 Touko 2018, 10:09
Kirjoittaja PW

Ok, eli siel pitäs olla tommoset uraluulalaakerit (2kpl) - voiko olettaa, ett näissä vanhemmissa olis samat laakerit? Klappiin lienee sama syy.
Oliks tuohon kiekon irrotukseen hyviä vinkkejä? Muistan vaan muovikassillisen työkaluja Saukin käsissä, vasarasta lähtien :?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 16 Touko 2018, 13:38
Kirjoittaja PW
4162018133416.jpg

Autourheiluliikkeen eteen parkkeeras tuttu autoharrastaja Austin sevenillään. Kaksi ääripäätä, alkupään auto ja tulevaisuuden kulkupeli - tämä siis autoharrastajan suusta ;)


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 16 Touko 2018, 16:13
Kirjoittaja NikoK
PW kirjoitti:

4162018133416.jpg
Autourheiluliikkeen eteen parkkeeras tuttu autoharrastaja Austin sevenillään. Kaksi ääripäätä, alkupään auto ja tulevaisuuden kulkupeli - tämä siis autoharrastajan suusta ;)

Wau 8) Onko parista lisää kuvia ?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 16 Touko 2018, 16:40
Kirjoittaja PW
4162018163831.jpg

Jep, toiselta poskelta.
6v polttimoo oli vailla mut ei ollu, ite ostin crc:tä.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 16 Touko 2018, 18:01
Kirjoittaja Saukki
PW kirjoitti:

Ok, eli siel pitäs olla tommoset uraluulalaakerit (2kpl) - voiko olettaa, ett näissä vanhemmissa olis samat laakerit? Klappiin lienee sama syy.
Oliks tuohon kiekon irrotukseen hyviä vinkkejä? Muistan vaan muovikassillisen työkaluja Saukin käsissä, vasarasta lähtien :?

Siellä pitäisi olla 3 kpl laakereita navan sisällä. Ne on varmaan ne jotka nyt aiheuttaa ongelmia. Vapaarattaan sisällä on kai vielä ainakin kaksi lisää, mutta niihin ei varmaankaan tarvitse kajota.

Kannattaa tutustua ihan manuaaliin. Siltä löytyy hyvät ohjeet takarenkaan irroittamiseen sivulta 17. Manuaalin ohjeet pätee juuri tuollaiseen vanhan mallisen alumiiniseen takatukivarteen.

Tässä linkki suoraan .pdf tiedostoon: http://www.velomobiel.nl/handleidingen/ ... s_2013.pdf


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 16 Touko 2018, 19:18
Kirjoittaja PW

Kiitos, eipä tullu mieleen, ett nojapyörässä on käyttö ja huolto-ohjeet :) Tulihan tuossa paperiversio mukana, hollannaksi tosin. Pitää yrittää tavata.
Onkohan laakerien laadulla eroa, onko kalliimmat parempia? Tuossa ei kai mikään muu hajoa, vaikka vähän väljällä laakerilla ajelis viel jonkun aikaa?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 16 Touko 2018, 20:27
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Onkohan laakerien laadulla eroa, onko kalliimmat parempia?

On laadulla eroa, mutta tuossa käyttötarkoituksessa et huomaa sitä :wink: Laakeri pyörii hitaasti ja on ylimitoitettu eli kestää hyvin kunhan sisälle ei pääse likaa. Ota siis kumisuojattu malli 2RS


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 16 Touko 2018, 23:03
Kirjoittaja tm

Kuivakka ääni on tuttu, sellaista on pitänyt jo aiemmin. Laakereita veikkaan minäkin äänilähteeksi. Pelkkä ääni ei ole vaarallista, toki merkki laakereiden vaihtohetken lähenemisestä. Mutta jos tuo ”klappi” on lisääntynyt, niin sitten on viimeistään toimenpiteiden aika. Onko tosiaan klappia (vapaata liikettä) vai pelkkää joustoa? Takakiekkohan (tai siis sen ripustus) joustaa sivusuunnassa koriin nähden, kun takakiekkoa vääntää puolelta toiselle.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 16 Touko 2018, 23:33
Kirjoittaja PW

Ok, ehkä se onkin joustoa - eli ei vika vaan ominaisuus. Muuta ku kovaa ajoa :)


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 17 Touko 2018, 08:47
Kirjoittaja TMS

Takapään laakerit voi tosiaan hyvinkin ääntä. Itse aikoinaan vaihdoin Stradaan nuo laakerit kun ääni rupesi liikaa ärsyttämään, aluksi ääni taisi kuulua vain tiukasti kurvatessa ja sitten lopulta koko ajan. Vaihto ei sinänsä ollut mikään kovin hankala toimenpide. Mutta toisin kuin saukin hiilarihaarukka Questissa on PW:n Questissa laakerointi takahaarukan sisällä, eikä takanavassa. Voi olla että siis saukin mainitsema laakerikoko ei ole oikea, olisikohan kenties Strada ketjuun aikanaan kirjoittanut mikä laakeri on kyseessä. Näkömuistista sanoisin että alumiinihaarukkarakenteessa laakerit ovat pykälää järeämmät.

Muoks. tämmöisen viestin olin näköjään Strada ketjuun kirjoittanut:

TMS kirjoitti:

Tuossa alkuviikosta rupesi kuulumaan epämääräistä naksuntaa takapään suunnalta, välillä nakse oli aika kovaa ja välillä hiljaisempaa. Nakse kuului sekä polkiessa että rullatessa varsinkin silloin kun käänsi vasemmalle. Pahinta peläten ja parasta toivoen rupesin tutkimaan mikä meinaa hajota. Aika lailla koko pyörä tuli käytyä läpi ennen kuin huomasin mahdollisen syyllisen. Takarungossa olevassa uloimmassa pyörän kuulalaakerissa oli meinaan melkoinen klappi ja pyörintä hyvin rouheaa. Katselin hiukan netistä josko löytyisi apuja siihen miten asia korjataan ja sitten sopivien prikkojen, putken pätkän ja kierretangon avulla sai laakerit pois pesästään. Laakereita oli kolme, kaksi rataspakan puoleisella reunalla ja yksi uloimmalla reunalla. Laakereiden välissä oli myös pätkä putkea fyllinä. Uloin laakeri oli pahimmassa kunnossa, ja myös rataspakkaa lähinnä olleessa laakerissa tuntui jo selvää rohinaa pyöriessä. Keskimmäinen laakeri vaikutti olevan aivan kunnossa. Laakerit olivat kokoa 6002 (32x15x9) ja niissä oli peltisuojaus. Ihan SKF:n laakerit olivat kyllä. Kilometrejä on nyt takana reilut 23 tuhatta. Laitoin tilalle SKF:n kumitiiviteiset versiot, saa nyt sitten nähdä kummat kestävät kauemmin. Jorin toisessa ketjussa esittämä teoria pääsee nyt siis testiin (http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=105).

Sen verran kauan noiden kanssa sai ährätä, että mieluummin panostin muutaman euron enemmän SKF:n laakereihin versus joku tarvike laakeri. Motonetissä meinaan oli noita SKF:ä hintaa 4,7 €/kpl ja sitten jotain noname laakereita pari euroa halvemmalla.

No koeajo on vielä suorittamatta joten aivan varma ei voi vielä olla auttoiko laakerien vaihto naksuntaan, mutta aika todennäköistähän se on.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 17 Touko 2018, 09:13
Kirjoittaja PW

Saukin linkkaamassa manuaalissa sanotaan 6002zz laakeri, miun silmään näyttäs alumiiniselta tuon takaripustus. Paperiversiossa mainitaan vaan 15mm akseli.
No ehkä puran tuon ennen ku ostan laakerit enkä ny pidä kiirettä kun toimii.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 17 Touko 2018, 10:11
Kirjoittaja samuel
PW kirjoitti:

Saukin linkkaamassa manuaalissa sanotaan 6002zz laakeri, miun silmään näyttäs alumiiniselta tuon takaripustus. Paperiversiossa mainitaan vaan 15mm akseli.
No ehkä puran tuon ennen ku ostan laakerit enkä ny pidä kiirettä kun toimii.

Tuo 6002 on 15 x 32 x 9 kokoa eli juuri 15mm akseli.
Laitat 2RS-version eli kumilevytiivisteet molemmin puolin niin on hyvä.
Tämän saa vielä aukikin niin voi vaikka joskus vaihtaa vaseliinit kun huoltoa teet pimeinä talvi-iltoina :-)
( tosin b-kaupasta 4€/ kpl niin ei ehkä hinnan mutta työn ilon takia )


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 18 Touko 2018, 12:05
Kirjoittaja PW
418201812027.jpg

Paikallisesta laakerikeskuksesta laakerit - kotona huomasin, näähän onkin tarkotettu just Questiin ;)


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 20 Touko 2018, 15:37
Kirjoittaja PW

Vähän väsyolo mut läksin kruisailemaan pyöräteitä Vuoksenvarteen josko motivaatiota sieltä löytyis. Hiekkapintasella puistokäytävällä ajelin hissukseen kunnes etunojapyöräiäilijä yritti tavottaa. Lisäsin pikkuhiljaa vaihtia mutt koitin näyttää siltä, ett kattelen maisemia samalla. Asfaltilla sitten 35km/h vähän aikaa ;) no ei sitä ennää näkyny - olinko vähän ilkee? ;)
Ei sitä polkumotivaatioo kuitenkaan löytyny - tulin kotiin.