Sivu 20/55

Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 18 Syys 2018, 09:22
Kirjoittaja jori

Onkos tuo takavalo Tepon omaa designiä, eli oletko itse nuo ledit tuohon asentanut. En nimittäin löytänyt samanlaista valoa kappojen hyl... eiku sivuilta. Jos tuollainen olisi kaupallinen, sen jännite olisi luonnostaan tuo akkujen antama 12 V. Sitä tuossa juuri pähkittiin, että riittääkö pääsäätimen 2 A myös takavalolle.
Jos virta ei riitä, voi takavaloon vaihtaa tuossa edellä linkkaamani 3,7 -13,5V led driverin.


Re: RE: Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 18 Syys 2018, 11:42
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:

Onkos tuo takavalo Tepon omaa designiä, eli oletko itse nuo ledit tuohon asentanut. En nimittäin löytänyt samanlaista valoa kappojen hyl... eiku sivuilta. Jos tuollainen olisi kaupallinen, sen jännite olisi luonnostaan tuo akkujen antama 12 V. Sitä tuossa juuri pähkittiin, että riittääkö pääsäätimen 2 A myös takavalolle.
Jos virta ei riitä, voi takavaloon vaihtaa tuossa edellä linkkaamani 3,7 -13,5V led driverin.

On ihan omaa tuotantoa. Aihio toki kaupan hyllyltä, Motonetin takasumuvalo tms. Sisuskalut rakentelin uusiksi.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 18 Syys 2018, 11:54
Kirjoittaja tm

Takavalon lediohjainpiiri on mallia säädettävä, siinä moodissa mikä mun jäljiltä jäi on kolme tehoasetusta: tehokkain n. 5 wattia, keskimmäinen muistaakseni reilut kaksi wattia, ja olisiko heikoin ollut jotain yhden watin pintaan... Toiminee hyvin kinnerin säätimen kautta, ainakin jos ei tuota kirkkainta käytä... Kannattaisi ehkä testailla yleismittarilla, millaisia ampeereja muut sähköt vie... Veikkaisin kahden ampeerin kyllä riittävän, hetkellisiä piikkejä voi toki tulla esim. jos on vilkut päällä ja tööttää sähkötöötöllä samaan aikaan :-). Mutta ei se säädin tuollaisiin kuole, kunhan ei tule jatkuvaa ylikuormaa.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 18 Syys 2018, 13:07
Kirjoittaja PW

Toistaseks oon käyttäny heikointa asetusta takavalossa ja sitäkin on kehuttu hyvin havaittavaksi.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 18 Syys 2018, 16:17
Kirjoittaja jori

2A x 6,5 V = 13W, 13W-5W=8W. Kaikelle muulle sähkölle jää 8W. Voi tuo riittääkin. 5Ah lyijyhyytelöakku ei kyllä tuolla käytöllä kestä enää kuin muutaman tunnin. 12V x 5Ah = 60 Wh. 60 Wh/13W= reilu 4 tuntia, jos aivan täysi akku kulutetaan aivan loppuun. Pari tuntia noin kovaa kulutusta minusta tuo kestäisi.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 19 Syys 2018, 16:04
Kirjoittaja PW

Nyt vasta huomasin, ett tuo säätöpalikka näyttää 6,6V:n lisäksi lukemaa joka lienee akulta tuleva volttimäärä. Lappeenrantaan ajaessa, jossain kohtaa huomasin tauolla, ett näytössä vaihtuu muutaman sekunnin välein lukema ja sillon se toinen oli 12,9. Perillä Lpr:ssä se oli 12,8 ja takas tullessa 12,7.
Elikkä jos tuo näyttää akun jännitettä, kuinka alas sen voi laskea, ennen ku lataan, ettei akku kärsi?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 19 Syys 2018, 16:57
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Nyt vasta huomasin, ett tuo säätöpalikka näyttää 6,6V:n lisäksi lukemaa joka lienee akulta tuleva volttimäärä. Lappeenrantaan ajaessa, jossain kohtaa huomasin tauolla, ett näytössä vaihtuu muutaman sekunnin välein lukema ja sillon se toinen oli 12,9. Perillä Lpr:ssä se oli 12,8 ja takas tullessa 12,7.
Elikkä jos tuo näyttää akun jännitettä, kuinka alas sen voi laskea, ennen ku lataan, ettei akku kärsi?

Tuo sinun akkusi lienee hyytelörakenteinen lyijyakku.

Geeli- ja tavallisen lyijyakun jännitte - kapasiteetti.png
Geeli- ja tavallisen lyijyakun jännitte - kapasiteetti.png (40.83 KiB) Katsottu 2266 kertaa

Lyijyakku tykkää olla täynnä, joten pitää ladata aina kun on mahdollista. Vajaa akku sisältää sulfaattia, joka murenee levyistä helposti ja murut valuvat kennojen pohjalle ja lopulta oikosulkevat sen. Siksi kannattaa ladata. Minä yrittäisin pitää jännitteen 12 -alkavana, niin ei pääse syväpurkautumisen puolelle.
Tässä tavallisen happoakun ohjeet.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 20 Syys 2018, 13:33
Kirjoittaja PW

Jorin viimesen saarnan jälkeen, askartelin yksiin kenkiini klossit keskelle pohjaa, n 5cm ekoja klosseista taaemmas. Lyhyt testi, kengän kärki otti kanteen kiinni - polkemalla "kantaedellä" hipomiset sai pois tai vähemmälle. Myös kantapää osui jossain asennos jalka-aukon etureunaan. Onko tuo sit järkevä/tehokas polkutapa :?
Toisaalta kun klossi keskellä, polkimia kai olis hyvä ottaa vähän lähemmäs joka tapauksessa ja tuolloin ongelma saattas poistua. Tietysti tässä olis myös hyvä syy vaihtaa ne 120milliset kammet - 2cm auttas kummasti.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 20 Syys 2018, 16:12
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Jorin viimesen saarnan jälkeen, askartelin yksiin kenkiini klossit keskelle pohjaa, n 5cm ekoja klosseista taaemmas. Lyhyt testi, kengän kärki otti kanteen kiinni - polkemalla "kantaedellä" hipomiset sai pois tai vähemmälle. Myös kantapää osui jossain asennos jalka-aukon etureunaan. Onko tuo sit järkevä/tehokas polkutapa :?
Toisaalta kun klossi keskellä, polkimia kai olis hyvä ottaa vähän lähemmäs joka tapauksessa ja tuolloin ongelma saattas poistua. Tietysti tässä olis myös hyvä syy vaihtaa ne 120milliset kammet - 2cm auttas kummasti.

Mitä :shock: , oletko ajellut kerettiläisen pitkillä 140 mm kammilla. :mrgreen:

Jos sinulla osuu kantapää jalka-aukon etureunaan, on istuin liian edessä. Ethän sinä ole kolmattakaan metriä pitkä, kuten jotkut Quest-kuskit ovat. Ja hekin ajelevat samoilla jalka-aukoilla.

Mutta molemmat ongelmat katoavat lyhentämällä kampia. Ei tarvitse keskiötäkään siirtää. :D


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 21 Syys 2018, 12:43
Kirjoittaja PW

Jes, tämmönen synti tuli nyt ilmi ;) Tormakoiduin nyt kampien vaihdon suhteenkin, olin vähän pelänny tätäkin rojektia kun pyörässä kiinni oli taas joku uus keskiö tuttavuus mutta sehän läks irti ilman ulosvetäjiä. Keskiö akseli siis kiinni rataskammessa.
120mm kammet taas on ISIS-keskiöllä ja eturattaita on nyt 3kpl eli 28 - 38 - 53. Isoon rattaaseen tuli 1hammas lisää ja pienin tulee ylämäkiin tarpeeseen.
Etuvaihtajassa oli jo aiemmi jotain häikkää, ei ketju ensin tipahtanu pienemmälle kun sitten pari kertaa jalalla potkasin vaihtajaa, pikkurattaan suuntaan, ei vaihtajalla enää saanutkaan ketjua nostettua isolle :? Täytyy tutkailla mikä tuota vaivaa, rasvan puute vai joku muu?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 21 Syys 2018, 13:09
Kirjoittaja PW

Nyt mahtuu isollakin kengällä pyörittämään keskiklosseilla, pitää vaan säätää klosseja, toinen ei mee ollenkaan paikalleen ja toinenkin irtoo vetäessä, liian helposti. Lienevätkö liian lähellä kengän pohjakumia? Joku prikka väliin.
Mutta odotettavissa kadenssin nousua kaakkoisrajalla ;)


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 21 Syys 2018, 15:29
Kirjoittaja jori
Luukas 15:7 kirjoitti:

Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.

Halleluja! :wink:


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 21 Syys 2018, 17:21
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Nyt mahtuu isollakin kengällä pyörittämään keskiklosseilla, pitää vaan säätää klosseja, toinen ei mee ollenkaan paikalleen ja toinenkin irtoo vetäessä, liian helposti. Lienevätkö liian lähellä kengän pohjakumia? Joku prikka väliin.

Jos kuvaa katsoo tarkasti keskiklossien ympäriltä, niin näkyy mattoveitsen jälkiä. Juuri tuon ongelman takia piti vuolla tilaa polkimille.
Kuva


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 22 Syys 2018, 16:22
Kirjoittaja PW

Kyllä ensin tuntu rankalta ja raskaalta nuo 120mm kammet mut takas tullessa ei enään niin - eiköhän noihin nopeesti totu.
Etuvaihtaja oli menny vinoon kun potkin sitä pienelle rattaalle, siksi ei enään noussu isollekaan. Etuvaihtajan pidikkeenä on ohut alumiinitanko, normaalin putken sijaan ja luulen, ett siinä pyörähtää helpommin vaihtajan klemmari. Miksihän on päädytty tankoon putken sijasta?
Edelleenkin mysteeri, miks ei ilman apua tipahda pienemmälle? Hankala tutkia ku vaihdevipu on istuma-aukossa ja itse vaihtajaan ylettää jalka-aukosta :?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 22 Syys 2018, 17:09
Kirjoittaja Vilijami

Oisko vaijeri jo vähän rispaantunut, että jousivoima ei jaksa liikuttaa vaihtajaa paluusuuntaan? Tai vaihtajan jousi poikki/kuoleentunut?