Sivu 23/55

Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 24 Syys 2018, 11:03
Kirjoittaja mhelander

Tosiaan kannattaa varmistaa ensin että etuvaihtajassa riittää liikerataa koko skaalalle.

Sitten voipi yrittää vähän muokata ulomman haarukan levyn muotoa ja etäisyyttä sisempään; tällä on mahdollista saada enemmän irti liikeradasta, pienen kihnutuksen mahdollisuudella.

Ja kolmas minkä itse aina tarkistan, on että ulompi haarukan osa tulee mahdollisimman lähelle isointa ketjuratasta, ja että se on ketjurattaan suuntainen päältä katsottuna. Silloin sisemmän pitäisi olla himpun myötäpäivään nousussa, ja näin auttaa ketjun nousemista suuremmalle ketjurattaalle.

Nämä on toki kaikki vanhan muistelua, mun pyörissä ei ole ollut etuvaihtajaa saati useampaa ketjuratasta muutamaan vuoteen...


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 24 Syys 2018, 13:05
Kirjoittaja PW

Ei lopu konstit tämän foorumin porukalta, ongelma vaan on nyt niin pieni, etten ehkä viitti alkaa säätöhommiin kun jalallakin tuo siirtyy :)
Kukaan ei oo viel tätä ehottanu: jos vähän viilais sitä "stopparinipukkaa", joka ottaa säätöruuviin kiinni? ;)


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 24 Syys 2018, 14:11
Kirjoittaja Saukki

Pistetäänpä tähän nyt vielä tuo Velomobiel.nl:ltä saamani vastaus oikein kuvan kanssa. Siinä nyt vastataan hieman eri ongelmaan, kuin tässä, mutta siitä selviää tuo perussäätö. Eli, kun ketju on keskimmäisellä rattaalla, pitäisi sen kulkea vaihtajan häkin kapean kohdan alaosan kohdalla (vasen nuoli kuvassa).

27C66F30-E958-47A0-A243-CDC3229A0B33.jpeg

Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 24 Syys 2018, 21:22
Kirjoittaja tm

Nuohan on ne 120-milliset Tiagrat, jotka annoin sulle Questin kanssa? Ja laitoit niihin kiinni ne "tuplasta triplaksi" -ketjurattaat (pienin ratas pultattu kiinni keskimmäiseen)? Nuo kammet ja keskiö ovat 2-rattaiselle kokoonpanolle -> akseli on liian lyhyt 3-rattaiselle... No ei sen puoleen, itselläkin oli samanlainen viritys, mutta eri kammilla -> keskiörattaat olivat kaiketi aavistuksen ulompana, koskapa toimi itsellä (juuri ja juuri).

Mutta ongelmathan on tehty ratkaistaviksi :wink: . Jorin ehdottama epäkeskokiekon modaus (uusi reikä lähemmäs reunaa) saattaisi olla riittävä fiksaus, tai sitten ei... "Stopparinipukan" viilaus tuskin tuo riittävästi apua. Yksi (kallein) vaihtoehto on hankkia uusi keskiö vähän pitemmällä akselilla.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 25 Syys 2018, 08:50
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Ei lopu konstit tämän foorumin porukalta, ongelma vaan on nyt niin pieni, etten ehkä viitti alkaa säätöhommiin kun jalallakin tuo siirtyy :)
Kukaan ei oo viel tätä ehottanu: jos vähän viilais sitä "stopparinipukkaa", joka ottaa säätöruuviin kiinni? ;)

Häh, jos nipukka ottaa kiinni säätöruuviin, kierrä ruuvia ulommas. Jos siirtäjä ei mene liian kauas, ota vaikka pois koko sisäliikkeen rajoitinruuvi. Kevenee pyörä tuolta osin. :mrgreen:

Tuo Tepon ehdotus, että säätöklemmarimodaus tehtäisiinkin tuosta olemassa jo olevasta, ei tullut itselleni mieleen. Sehän on äärimmilleen hieno idea. Tekniikka paranee ja paino kevenee. Siihen palikkaanhan saisi noita erilailla epäkeskeisiä reikiä ainakin kolme. Saatömahdollisuudet paranisivat, mutta mikään muu ominaisuus ei huonone. Tuollaisessa juustomallissa se halkiosahaus voisi olla reunasta suoraan kyseiseen reikään. :)

Säätökiekko.png
Säätökiekko.png (11.19 KiB) Katsottu 3538 kertaa

Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 25 Syys 2018, 14:09
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ei lopu konstit tämän foorumin porukalta, ongelma vaan on nyt niin pieni, etten ehkä viitti alkaa säätöhommiin kun jalallakin tuo siirtyy :)
Kukaan ei oo viel tätä ehottanu: jos vähän viilais sitä "stopparinipukkaa", joka ottaa säätöruuviin kiinni? ;)

Häh, jos nipukka ottaa kiinni säätöruuviin, kierrä ruuvia ulommas. Jos siirtäjä ei mene liian kauas, ota vaikka pois koko sisäliikkeen rajoitinruuvi. Kevenee pyörä tuolta osin. :mrgreen:

No on se ruuvi jo kierretty :mrgreen:


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 09 Loka 2018, 10:28
Kirjoittaja PW

Geeliakkua latailin pojan moottoripyörälaturilla aluksi myös omalla autolaturilla latasin (boosteri) ja se mittarin mukaan latas hyvin pienillä lukemilla.
Nyt Lidlistä ostin (ku halvalla sain, alle 20,-) pienen laturin. Ihmettelin vaan ku se kauheen nopeesti latas, noin vartissa - 12,6V oli lähtötaso ja 13,4 täynnä :? Sitten laitoin tuon motskarilaturin heti perään ja lataa edelleen, reilun tunnin ollu nyt.
Onkohan tuolla lidlin laturilla mitään tekoa tai jopa särkeekö akun kun noin nopeesti lataa - jos ny ees täyteen tuli? En ymmärrä taas?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 09 Loka 2018, 11:43
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Geeliakkua latailin pojan moottoripyörälaturilla aluksi myös omalla autolaturilla latasin (boosteri) ja se mittarin mukaan latas hyvin pienillä lukemilla.
Nyt Lidlistä ostin (ku halvalla sain, alle 20,-) pienen laturin. Ihmettelin vaan ku se kauheen nopeesti latas, noin vartissa - 12,6V oli lähtötaso ja 13,4 täynnä :? Sitten laitoin tuon motskarilaturin heti perään ja lataa edelleen, reilun tunnin ollu nyt.
Onkohan tuolla lidlin laturilla mitään tekoa tai jopa särkeekö akun kun noin nopeesti lataa - jos ny ees täyteen tuli? En ymmärrä taas?

Hyvä se on, joskin tehty hieman eri tarkoitukseen. Elektronisesti säädetty pikalaturi lataa maksimi virralla, kunnes päättelee akun vastajännitteestä sen olevan täynnä. Auton akulle tarkoitetulla ylikokoisella laturilla nopeasti ladattu pieni geeliakku näyttää liian korkeaa jännitettä, kun sitä on juuri ladattu kovalla jännitteellä. Ja myös pelkästään sen vuoksi, että se on geeliakku, joka tarvitsee samaan latausvirtaan noin 0,2V korkeamman jännitteen. Vaatii siis geeliakkuasetuksilla varustetun pikalaturin, jos halutaan aivan täyteen, tai juuri niin kuin sinä teit, eli vaihdoit vakiojännitelaturiin.

Hitaasti vakiojännitteellä lataava laturi lataa nuo viimeiset kymmenesosavoltit akkuun, mutta vie aikaa paljon enemmän. Tuo vakiojännitelaturikin on vähän hankala, jos se on geeliakun jännitteelle suunniteltu, yrittää se ladata tavallista nesteakkua vielä kun se on täynnä. VIrtaa näyttää menevän akkuun, mutta akun kapasiteetti ei lisäänny, vain vesi "kiehuu" pois.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 09 Loka 2018, 12:05
Kirjoittaja PW

Tuossa lidlin laturissa on muistaakseni valittavissa 4 eri toimintoa, käytin mottoripyörän akulle tarkoitettua. Siinä näkyy akun jännite lukema kun taas pojan laturissa on vaan merkkivalot, jotka ilmottaa lataako vai onko jo täynnä.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 09 Loka 2018, 12:48
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Tuossa lidlin laturissa on muistaakseni valittavissa 4 eri toimintoa, käytin mottoripyörän akulle tarkoitettua. Siinä näkyy akun jännite lukema kun taas pojan laturissa on vaan merkkivalot, jotka ilmottaa lataako vai onko jo täynnä.

Voi olla, että se moottorpyöränakkuasento on perinteiselle, eikä geeliakulle mitoitettu, jolloin se jättää 0,2 V vajaaksi tuon latauksen. 0,2 Volttia on lyijyakussa noin 20% kapasiteetista. Siksi tuo vakiojännitelaturi on parempi. Onkos siinä Lidlin laturissa ylläpitotoiminto. Jos on sellainen, kannattaa koittaa sitä.
Joka tapauksessa olisi hyvä mittaamalla kokeilla, mitä jännitteitä nuo laturit työntävät akkuun, silloin kun Lidlin laturi väittää sen olevan täysi.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 09 Loka 2018, 14:03
Kirjoittaja Vilijami

Paikallinen pitkänlinjan akkukauppias oli sitä mieltä, että nuo äly-/ylläpitolaturit pilaa akun. Hänen mielestään parempi olisi ladata isolla laturilla ja reilulla virralla. Tämä kommentti tuli silloin, kun henkilönosturini akut menivät vuodessa pilalle oltuaan koko vuoden äly-/ylläpitolaturissa.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 09 Loka 2018, 17:32
Kirjoittaja jviirret

Pilalle ne olisivat menneet vaikka olisivat olleet vuoden normilaturissakin ;) ja mahdollisesti vaikka olisivat olleet vuoden lataamatta.

Kai noissa ylläpitolatureiden softissa on erojakin?

Jukka


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 09 Loka 2018, 19:32
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Pilalle ne olisivat menneet vaikka olisivat olleet vuoden normilaturissakin ;)

Joo olisi, mutta ylläpitolaturia mainostettiin juuri ylläpitoon.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 10 Loka 2018, 13:50
Kirjoittaja PW

Lidlin laturin käyttöohjeessa lukee, ett kytkeytyy automaattisesti ylläpitolataukselle - mitä sitten tarkottaakaan :?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 10 Loka 2018, 15:53
Kirjoittaja mhelander
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Pilalle ne olisivat menneet vaikka olisivat olleet vuoden normilaturissakin ;)

Joo olisi, mutta ylläpitolaturia mainostettiin juuri ylläpitoon.

Olen ehkä tämän jo kirjoittanut, mutta lievästi aiheutti ketutusta kun tallissa 9 vuotta muhinut vani, johon olin ostanut uuden akun jotta saa tallissa kuunnella poppia kun siellä touhuaa, ja sitä varauksessa pidin ylläpitolaturilla. Niin olikohan kolmen vuoden jälkeen kun auto otettiin käyttöön oli tuo uusi akku sökö.

Takuu oli tietysti jo ummessa ja myyjän mukaan siitä on useampi kenno täysin kuollut.

Se ylläpito tarkoittanee että laturi lataa lyijyakun täyteen, ja sitten kun on mielestään sen saanut päätökseen niin siirtyy tricke-charge tilaan jossa lyhyilla virtapulsseilla pitää varauksen yllä.

Kuitenkin nämä halvat laturit on tehty niin halvalla ja ennen kaikkea säädetty huonosti (jos on säädetty ollenkaan) että mitä täysi varaus tarkoittaa, ja siitä poistuminen, ja pulssituksen virran määrä, että ainakin itseltäni meni luotto ylläpitolatureihin.

Nykyään käytän edelleen samaa laturia mutta siten että kerran kuussa lataan akun täyteen, siihen menee päivä tai pari riippuen akusta ja varaustilasta. Sitten piuhat irti niin se ei pääse pilaamaan akkua tai purkamaan sitä itsekseen.